Hi benut niet alle mogelijkheden van Facebook

8 april 2011, 05:00

Deze week ontvingen we een persbericht van Hi waarin het telefoniemerk vertelt over de “Vrienden delen alles” campagne. De commercial waarin een groep vrienden een wild avondje stappen beleeft en alles via Facebook deelt is al enige weken op TV te zien. Nu lanceert het merk naar eigen zeggen een virale campagne waarin ze internet op je mobiel onder de aandacht wil brengen op Facebook. In een “360 graden aanpak” is deze TV commercial nu ook op Facebook af te spelen.

Gebruikers kunnen met de Like-button aangeven het filmpje leuk te vinden. “Een filmpje dat leuk gevonden wordt door een vriend bekijk je eerder en is dan ook effectiever”, zegt Arno Lubrun, country manager Benelux Facebook. “Dit zorgt ervoor dat Hi als merk nog persoonlijker wordt.” Hi wil dus gebruik maken van de kracht van mond tot mond reclame via het sociale netwerk. “Hi heeft gekozen voor een innovatieve, professionele aanpak waarbij zij de dialoog met haar doelgroep gebruikt om zowel haar brand als sales doelstellingen te bereiken”.

Om een deelbaar filmpje, “geknipt en geplakt” van tv nu een 360 graden aanpak te noemen lijkt een beetje overdreven. Volgens mij zijn er tal van mogelijkheden waarvoor Hi sociale media kan inzetten. Om even binnen de campagne te blijven, zou Hi extra exclusieve content beschikbaar kunnen maken op haar Facebook pagina. Denk aan extra video’s van hoe ieder karakter uit de commercial ‘s avonds in een totaal absurde situatie wakker wordt. Of blaas de karakters echt leven in en geef ze een Facebook pagina, zodat mensen er vrienden mee kunnen worden.

Misschien is Facebook voor Hi nog relatief onontgonnen terrein (bijna 10.000 fans, het allemaal best interactief) en zet het pas de eerste stappen. Zoals vele bedrijven is het aan het uitvogelen wat het met sociale media kan. Hoe zou jij Hi (binnen de campagne) adviseren gebruik te maken van Facebook of andere sociale media?

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Pascal

    Het is inderdaad jammer dat Hi niet meer uit deze campagne haalt. Het is leuk dat zij de tv commercial ook op Facebook zetten, maar zoals @DannyOosterveer hierboven vertelt, kan Hi zoveel meer uit de campagne halen en dus ook meer fans.

    Denk aan meer te weten komen over de karakters, langere versies van de filmpjes of misschien een actie waarbij fans zelf een einde mogen kiezen. Ik noem maar wat 🙂

    Het idee is erg leuk, de tv commercial ook, maar de uitvoering op Social Media stelt mij een beetje teleur.


    8 april 2011 om 05:30
    Yvonne

    Ik kon het bij de campagne van Old spice wel heel erg waarderen dat je de hoofdpersoon van de reclame vragen kon stellen waarop deze in een filmpje via twitter en facebook op ging reageren.

    Waarom niet ongeveer zoiets bij deze campagne. Noem jouw te gekke ludieke actie en laat de mensen van de reclame dat uitvoeren?


    8 april 2011 om 05:57
    Yvonne

    Ik kon het bij de campagne van Old spice wel heel erg waarderen dat je de hoofdpersoon van de reclame vragen kon stellen waarop deze in een filmpje via twitter en facebook op ging reageren.

    Waarom niet ongeveer zoiets bij deze campagne? Laat de mensen wat dingen roepen en voer dat uit in een filmpje als reactie daarop? Datkun je weer verspreiden via Facebook en Twitter.


    8 april 2011 om 05:59
    Mieke

    Ik zou in elk geval eens beginnen met een custom landing tab voor mensen die nog geen fan zijn, daar kun je dan ook weer een aktie aan hangen om mensen stimuleren de page te liken.


    8 april 2011 om 06:16
    christiaanbeem

    360 graden aanpak is misschien overdreven, maar elk merk moet ergens beginnen. Persoonlijk zou ik gaan vragen aan je fans om bijvoorbeeld je eigen materiaal te posten. In de reclame ligt er bijvoorbeeld iemand op het fietsicoon op de weg. Je zou kunnen aanmoedigen zelf dergelijke foto’s te posten en de leukste wint een abonnement of iets dergelijks.

    Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn . . .


    8 april 2011 om 07:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!