E-mailmarketing met Marketingfacts, Copernica BV en RapidSugar

4 april 2011, 09:36

Vorige week werd het in de nieuwsbrief van Marketingfacts al kort aangekondigd: voor de e-mailmarketingactiviteiten van Marketingfacts gaat het team de samenwerking aan met marketing softwareontwikkelaar Copernica BV en online dialoque bureau RapidSugar. De samenwerking is vooral bedoeld om de e-mailmarketing van Marketingfacts naar een hoger en professioneler niveau te tillen. Vanaf vandaag is de overgang van Mailchimp naar Copernica een feit en worden er al flinke stappen genomen om te komen tot de ‘new and improved’ nieuwsbrief van Marketingfacts. Hoe Marketingfacts dit doet, krijg je gedurende de samenwerking te lezen in verschillende blogposts.

Transparantie

Transparantie staat binnen dit e-mailmarketingverhaal centraal. Wat zijn de plannen? Wat zijn de doelstellingen? Hoe zijn we tot veranderingen in de nieuwsbrief gekomen? Hoe is dit technisch ingevuld met de marketing software (dat deel is voor Copernica). Hoe is dit strategisch aangepakt (daarvoor tekent RapidSugar). Gedurende het proces houden wij je zo goed mogelijk op de hoogte en heb je als lezer/bezoeker ook inspraak. Binnenkort verschijnt er bijvoorbeeld een enquête onder nieuwsbriefontvangers en websitebezoekers. Hierin peilen we jouw mening over de huidige nieuwsbrief en is er ruimte voor opmerkingen en suggesties.

Doelstellingen

Op dit moment beschikt Marketingfacts over een database van 7.000 nieuwsbriefabonnees. Op zich een mooi aantal maar voor een blog van deze omvang toch aan de lage kant. De gemiddelde openingsrate ligt momenteel tussen de 30 en 35 procent (het industry average ligt tussen de 20 en 40 procent). En om maar helemaal transparant te zijn: de CTR van de nieuwsbrief ligt tussen de 7 en 12 procent (het industry average ligt tussen de 10 en 15 procent). Daar moet verbetering in komen vinden de heren van Marketingfacts en daar gaan Copernica en RapidSugar bij helpen!

Gericht op drie strategische doelgroepen (young professionals, marketeers en marketing mmanagement) met een sterkere focus op de eerst genoemde, zijn de volgende doelstellingen voor de nieuwsbrief reeds geformuleerd (na de nulmeting zullen we deze KPI’s samen met team Marketingfacts nog verder kwantificeren)

  • Flink vergroten van het aantal nieuwsbriefabonnees
  • Meer controle over de content van de nieuwsbrief: meer relevantie. De nieuwsbrief wordt op dit moment gevuld met de 5 meest gelezen artikelen van de week voor verzending. Dit komt je relevantie natuurlijk niet ten goede. De redactie wil hierbij zelf kunnen bepalen welke artikelen er terug komen in de nieuwsbrief. Doelstelling: relevantere content aanbieden
  • Meer conversie en meer bezoek. Duidelijke doelstellingen dus met een centrale rol voor e-mailmarketing. In de vergaderingen die we hebben gehad voorafgaand aan de eerste e-mailing bleek dan ook dat er nogal wat te doen stond voor de betrokken partijen. Maar we hebben er zin in!

Wat hebben we al gedaan?

De overgang van de ene ESP (e-mail service provider) naar de andere is natuurlijk geen kwestie van een paar klikjes. Hier komen een aantal aanpassingen en stappen bij kijken. Toen duidelijk werd dat Marketingfacts overging van MailChimp naar Copernica Marketing Software is er meteen actie ondernomen. Allereerst hebben zowel Marketingfacts als RapidSugar een training van Copernica gekregen om zo de marketing software te leren kennen. Hierbij is er

al meteen aandacht besteed aan het opbouwen van de database en het klaarzetten van de nieuwsbrief.

Integratie

Marketingfacts maakt momenteel gebruik van Expression Engine voor het onderhouden van de e-mailabonnees. Aan-en afmeldingen komen in dit systeem binnen. Om de database in Copernica bij te houden moest er dus een koppeling gemaakt worden tussen Expression Engine en Copernica. Hier zijn we op dit moment nog mee bezig en hopen we binnenkort af te werken. Deze nieuwsbrief is verstuurd door middel van het handmatig importeren van de adressenlijst van Marketingfacts in Copernica. Met de import/export-functie verwerkt M! de mogelijke afmelders van deze editie dan in Expression Engine. Wanneer de koppeling tussen E.E. en Copernica uiteindelijk af is, verloopt dit allemaal automatisch.

Authentiecatiegegevens

Verder zijn de authenticatiegegevens van Marketingfacts op orde gesteld. Dit zijn o.a. de DKIM en SPF-records. De SenderID wordt nog in orde gebracht. Dit is uiteraard belangrijk om ervoor te zorgen dat de deliverability zo min mogelijk klappen krijgt bij deze eerste verzending vanuit Copernica. Verder ontvangt M! van Copernica een “opgewarmd” IP-adres. Dit houdt in dat M! zijn nieuwsbrieven niet verzendt vanaf een onbekend IP-adres. Zo verkleint de kans op plaatsing in de spambox aanzienlijk.

En last but not least, de content. Er is voor gekozen deze in de eerste e-mailing nog op dezelfde manier in te vullen. Waarom? Omdat zo een nulmeting kan plaatsvinden. Zoals gezegd willen we open kaart met de lezers spelen. De resultaten van de nulmeting lees je in de volgende blogpost en we houden jullie in toekomstige blogposts op de hoogte van de tussentijdse resultaten.

Wat staat er nu nog op de planning?

De eerst volgende stap is de nulmeting vanuit Copernica. De resultaten van deze eerste mailing worden vergeleken met de gegevens uit MailChimp. Deze meting dient als uitgangspunt voor de verdere verbeterpunten en wordt ook gebruikt bij de verslaggeving van de tussentijdse resultaten. Daarnaast komt er binnenkort de enquête onder de nieuwsbriefontvangers en websitebezoekers waarin jullie mening over de nieuwsbrief wordt gepeild. In verschillende redactionele & strategische sessies georganiseerd door RapidSugar wordt telkens bepaald wat de volgende strategische stappen zijn voor de nieuwsbrief. Gaan we deze segmenteren? Splitsen we deze op naar gelang rubriek of inhoud (bv. een aparte nieuwsbrief voor M! jobs)? Welke split-run test voeren we uit m.b.v. de marketing software?

Er staat dus nog veel te gebeuren. Maar de eerste stappen zijn inmiddels gezet en volgens ons zijn dit stappen in de goede richting. E-mailmarketing staat weer vol op de kaart bij Marketingfacts en gaat vanaf nu een veel belangrijker en strategischer rol spelen Benieuwd hoe het verder afloopt? Blijf dan onze blogposts volgen via de ‘nieuwe’ nieuwsbrief en via Marketingfacts. Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief als je nog geen abonnee bent!

Michael Linthorst
Algemeen directeur bij Copernica BV

Michael Linthorst is een echte ondernemer en oprichter van Copernica BV. Copernica ontwikkelt software voor het aansturen van multimediale marketingcampagnes met e-mail, print, mobile en websites en het beheren van relatiegegevens. Michael Linthorst is als commercieel directeur bij Copernica BV verantwoordelijk voor Sales en Marketing. Verder is Michael Linthorst oprichter van het succesvolle werving en selectiebureau First Select BV en het wellness bedrijf Sofit BV.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ronald

    Leuke plannen! Maar;

    Leest een Young professional wel nieuwsbrieven? Ik kijk vaak genoeg op marketingfacts.nl om niet dezelfde info in een nieuwsbrief te willen ontvangen.

    Moor mij geldt dus; tenzij je duidelijk andere content in je nieuwsbrieven hebt, wordt ik geen lid en schrijf ik me zo snel mogelijk uit 🙂


    4 april 2011 om 11:26
    Bram Fasseur

    Hoi Ronald, daar sla je de spijker meteen op de kop. Eén van de actiepunten is het organiseren van verschillende redactionele & strategische sessies bij RapidSugar. Daar gaan we de bedrijfsstrategie van Marketingfacts verder doorvertalen naar de strategie van de nieuwsbrief. Unieke content zal daarin zeker een belangrijke rol spelen.


    4 april 2011 om 12:01
    jvanrijn

    Nu vraag ik mij dus even af of je met 7.000 emailadressen een “opgewarmd” of een shared ip krijgt. dat is niet hetzelfde, want opwaremen gaat ervan uit dat je een eigen ipadres krijgt.

    Mocht je een afwijking zien tov Mailchimp is het ook wel aardig om de nulmeting te verspreiden over een eerste reeks emailings ipv alleen de allereerste te nemen. Als bijvoorbeeld de deliverability verbeterd, zul je namelijk een deel extra bouncers en afmeldingen / spam meldingen krijgen in de eerste mails. (maar wees niet ongerust, ook meer opens en kliks), die in volgende mails weer afvlakken. Dat geeft een ander beeld geven dan als je alle veranderingen in statistieken (positief en negatief) aan nieuwe initiatieven toedicht.


    4 april 2011 om 15:36
    Bart

    Een linkje onder “schrijf je hier in” is ook geen overbodige luxe..

    En wat wordt in deze verstaan onder een conversie?

    Groet,

    Bart


    5 april 2011 om 05:23
    Wouter

    Is er inmiddels al een optie waarbij je dagelijks een nieuwsbrief met de headlines van de dag (indien aanwezig) kunt ontvangen? Bij aanmelden zie ik alleen de optie voor een wekelijkse nieuwsbrief en dat vind ik net even iets te weinig (met andere woorden: ik heb geen behoefte aan ‘oud’ nieuws).

    Ik ben dus juist één van die mensen die niet dagelijks een xx-aantal websites wil afstruinen om te kijken of er nieuwe artikelen zijn. Met andere woorden: iin de nieuwsbrief wil ik juist wel dezelfde content als op de website terugvinden. Eigenlijk dus zoals de meeste (inter)nationale websites in dit marktsegment aanbieden. 😉

    Wellicht een idee om verschillende nieuwsbrief-opties te implementeren. De ene persoon ontvangt liever 1 keer per week een algemene nieuwsbrief en de ander wil liever dagelijks een nieuwsbrief met de headlines van de dag ontvangen. Het ene hoeft het andere dus niet uit te sluiten.

    Wat betreft het verhogen van aanmeldingen voor de nieuwsbrief, wellicht is het handig om een kopje “nieuwsbrief” ergens op de site te zetten. Via zoekfunctie op deze site 1x gezocht op “nieuwsbrief” maar kreeg de melding dat ik niet mocht zoeken? Dus ik moest nu via Google zoeken op:

    “nieuwsbrief site:www.marketingfacts.nl”

    …om er achter te komen dat de nieuwsbrief-optie verstopt is onder de optie “aanmelden” naast “inloggen”. Wat dus iets anders dan een nieuwsbrief impliceert. Zet desnoods onderaan op de website onder “quick links” een link naar aanmelden maar dan met de term “nieuwsbrief”. Maar beste optie is natuurlijk om het rechtsboven op de pagina te zetten (conform de onofficiële standaard).


    1 september 2011 om 08:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!