WSJ: Eric Schmidt (CEO Google) over de sociale revolutie en concurrent Bing

29 september 2010, 05:01

“Web search is not the only game in town. Searching information is essential to what Google does.” Eric Schmidt, CEO van Google, voelt de hete adem van Apple en Facebook, toch? Schmidt ontwijkt in dit interview met Alan Murray van de Wall Street Journal deze vraag aardig door te zeggen dat Google uitgaat van de eigen kracht en eerder de grenzen opzoekt naar wat technologie mogelijk maakt dan dat het voortdurend aan het kijken is naar wat de concurrentie doet. Apple doet “a fine job in closed markets”, en Google zet in op de open markt. Murray dringt aan en wil weten wie nu de grootste bedreiging vormt: Apple of Facebook. Schmidt zegt, dat de grootste concurrentie afkomstig is van Microsoft’s Bing:

Apple en Android

“Bing is a highly competitive searchengine that is well-run.” Facebook is meer een social network, en daar zijn ze leuk mee aan het bouwen, vindt Schmidt. Maar Apple is, naast een concurrent in de mobiele markt, óók een partner voor Google. Schmidt zat natuurlijk in de directie van Apple, en stopte daar een jaar geleden mee. Hij heeft heel veel respect voor Apple en wat ze daar doen, maar mensen onderschatten Android, vindt Schmidt. Dat vindt hij niet erg: “It’s better to be surprising. It’s better to be underestimated.”

Sociale plannen

“Alles wat Google doet op het sociale vlak, kan beter worden als we meer informatie hebben over wat jij en je vrienden doen.” Dat doet Google allemaal permission-based, concludeert Schmidt. Als Murray iets te dichtbij komt met zijn vragen over Facebook zegt Schmidt: “Why don’t you ask Facebook. Let’s talk about Google.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!