#Picnic10 Andreas Weigend over consumer data

23 september 2010, 16:58

Eén van de sprekers op PICNIC vandaag en vrijdag is Dr. Andreas Weigend Ph.D. Als voormalig Chief Scientist bij Amazon.com houdt hij zich nu bezig met het bestuderen van mensen en de data die ze creëren. Ik had het geluk heb even voor de camera te krijgen en hem te vragen over bijvoorbeeld een uitspraak van eerder op de dag waarop hij zei: mensen Twitteren voornamelijk vanwege de illusie van aandacht, want echte aandacht is er nauwelijks.

In dit interview (morgen volgt een tweede) heb ik vooral de vragen gesteld die men mij via Twitter deed toekomen. Bijvoorbeeld hoe hij de nieuwe data die we creëren denkt te combineren met de data die er al is, bijvoorbeeld bij de overheid. Zijn antwoord was eenvoudig, de overheidsdata is dermate beperkt dat die heel snel geen rol meer speelt. De hoeveelheid data die daar elk jaar bijkomt is redelijk stabiel, terwijl de data die we met zijn alle creëren, de sociale data, exponentieel stijgt. De afgelopen twee jaar hebben we met Twitter, Facebook en Foursquare meer data gecreëerd dan alle overheidsdata bij elkaar.

Op de vraag hoe de medische wereld gaat profiteren van deze data overflow kijkt hij vooral naar het onderscheid tussen medische data (je profiel dat bij artsen bekend is) en gezondheidsdata (hoe reageert je lichaam op een kop koffie om 9 uur ‘s avonds). Hij stelt dat dit laatste, vaak met elementen van directe feedback, veel waardevoller kan worden voor een gezond leven.

Tot slot keken we nog even vooruit naar zijn workshop van vrijdag, waarin hij 20 scenario’s wil maken voor 2020.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jaylan

    Knelwodge wants to be free, just like these articles!


    25 april 2016 om 18:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!