Ik word gevolgd door een roze Wehkamp camera!

11 augustus 2010, 04:45

Ik ontkom er niet meer aan, de roze camera van Wehkamp. Waar ik ook ga, het schattige dinkje weet mij altijd weer in beeld te krijgen. Als een ware Sherlock Holmes weet dit digitale gadgetje van nog geen € 80,- mij feilloos te vinden. Ongelofelijk want op zich is het geen heel speciaal ding. Is dit nu de meest sympathieke vorm van online marketing? Het geeft me wel rust: ik weet wat ik kan verwachten als ik ga surfen…

Wehkamp-”Sherlocks”

Niet alleen op de Telegraaf kom ik de advertentie tegen maar ook op buitenlandse sites alsThe Sun.

Mishandeling

Via de pagina op Criteo kan ik vervolgens het geheel wel uitzetten, fijn. Echter, als ik IRL (in real life) zo gevolgd zou worden door een verkoper zou de figuurlijke muisklik toch echt wel leiden tot een voorkomen bij de daartoe aangewezen rechtbank, in verband met een lichte vorm van welgemeende mishandeling. Dus Wehkamp moet nog maar eens even nadenken of dit nu echt de meest sympathieke vorm van marketing is… Misschien dat er andere vormen te bedenken zijn waarbij ik mij iets minder op mijn digitale huid gezeten voel.

Nee/Nee

Bij verdere bestudering van de Criteo pagina kom ik er via Networkadvertising.org ook nog achter dat ik lid ben van nog veel meer advertentienetwerken. Ik begin langzamerhand mij toch een beetje op mijn vingers gekeken te voelen, wordt het niet tijd voor een eenvoudige digitale Nee/Nee sticker? Overigens geeft het ook wel weer een bepaalde rust in het dagelijkse surfen, je weet immers al wie je gaat begroeten en je hoeft niet beducht te zijn op een of andere fantastische Tele2- schapenbanner.

Huizenmarkt

Als ik er wat langer bij stil sta, snap ik best dat adverteerders hier warm voor gaan lopen, immers iemand heeft interesse getoond, zal zich wellicht nog verder online oriënteren, dus blijf hem confronteren met zijn “product of interest” en dat zal dan tot een conversie leiden. Nu vraag ik mij af of de bedenkers bij Wehkamp het zelf ook op prijs zouden stellen zo gestalkd te worden; ik denk het niet. Waarom dan wel je potentiële klanten hiermee confronteren?? Sterker nog: vrienden, amaze me! En maak een banner die echt tot conversie leidt….elke dag daalt de prijs een beetje…dat zou wellicht ook de oplossing zijn voor de huizenmarkt die totaal op slot zit. Kom maar op met die banners:

– Mijn droomhuis dat elke dag een beetje daalt in prijs;

– Mijn droomhypotheek die elke dag een beetje goedkoper wordt;

Alleen hoe zit dat dan met mijn eigen huis dat eigenlijk elke dag een beetje in prijs zou moeten stijgen? Of komt dan wellicht toch die vliegtuig-pricingstrategie om de hoek kijken. Kortom lang leve retargeting maar dood aan saaie marketeers. Gelukkig heb ik niet op deze link geklikt, leg dat maar eens uit. Jij wel nu?

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

20 Reacties

    Willem

    Hetzelfde gebeurde mij de afgelopen dagen ook met hotels.com die precies wist in welke plek ik op zoek was naar hotels, en de FreeRecordShop die precies wist dat ik de nieuwe CD van IlseDeLange wilde kopen.

    Nou ja, op zich niet erg, het maakt me er meteen van bewust dat dus alles van je gelogd wordt op internet. Wehkamp was ik nog niet tegen gekomen, maar het scheelt waarschijnlijk dat ik nooit op die site kom.


    11 augustus 2010 om 04:44
    Yvonne

    Ik had hetzelfde met Jiba.Even een hotel laten zien aan iemand waar we naar toe zouden gaan en daarna op iedere volgende site reclame van Jiba van dat hotel en hotels daar in de buurt. Ik vind het een vervelende manier van marketing, omdat het je meteen opvalt dat je doelbewust die reclame voorgeschoteld krijgt. Op die manier wordt ik juist minder geïnteresseerd om zo’n product te kopen.


    11 augustus 2010 om 05:06
    Remco de Vries

    Was iedereen het er een tijd terug niet mee eens dat deze persoonlijke vorm van targeting een van de weinige effectieve is. Hoewel irritant.


    11 augustus 2010 om 05:17
    Paul

    Vreemd dat Wehkamp deze praktijken toepast. Je kunt namelijk ook per ongeluk op die roze camera hebben geklikt, terwijl je op zoek was naar een goedkope camera (kleur maakt niet uit). Dan kun je beter geretarget worden op de productgroep camera’s, zodat andere camera’s ook onder je aandacht komen. Het maakt voor wehkamp, lijkt mij, niet uit of banner x (roze camera) converteert of banner y (grijze camera), uiteindelijk komt er geld in het laatje bij Wehkamp.

    Daarnaast zoals schrijver aangeeft, bevindt deze zich in verschillende netwerken die elk een frequency cap hebben (hoe hoger, hoe vaker vertoond). Na een x aantal vertoningen is de banner ten dode opgeschreven, want dan wordt er echt niet meer op geklikt. Daarmee lijkt een frequency cap van maximaal 3 al behoorlijk, mede doordat er via verschillende netwerken banners wordt afgevuurd.

    Als Wehkamp toch sherlock-praktijken uitvoert, weten zij waarschijnlijk ook hoelang het orientatieproces van de consument is op het gebied van camera’s. Dan zou de cookietime niet langer mogen zijn dan de duur van het orientatieproces.


    11 augustus 2010 om 05:30
    Mieke

    Misschien ben ik 1 van de weinigen, maar ik vind het totaal niet vervelend. Ik vind het voor verbetering vatbaar. Dat wel. De producten die ik al bekeken hebben mogen er gerust tussen staan, maar laat me ook iets soortgelijks zien. Zo zoek in uit mezelf ook al: Klanten die dit bekeken, bekeken ook x.

    Bonprix is overigens mijn sympathieke vriendin. En zeker omdat je het uit kunt zetten, snap ik de irritatiefactor niet zo erg. Gewoon even regelen dat het bij jou uitstaat als je het niet handig vindt.

    Tuurlijk kun je argumenteren dat het de omgekeerde wereld is. Dat je het eigenlijk aan zou moeten kunnen zetten voordat je het op je kijkers krijgt. Net als bij emailings. Maar goed, ik kan ook veel kanalen opnoemen waar dat ook niet zo werkt.

    Ik vind het eigenlijk gewoon wel grappig.


    11 augustus 2010 om 06:11
    Bertwin

    Op zich is retargeting niet erg, maar het gaat een beetje om de manier waarop. Als iemand nu een camera of hotel bekijkt op je website, maar niet bestelt, zit die bezoeker wellicht (!) nog in de oriënterende fase. Kom dan niet gelijk met een banner aanzetten, maar wacht een paar uur / paar dagen. En zelfs dan: laat die banner met die fantastische nu of nooit aanbieding max 2 of 3 keer zien.. Nu lijkt het in veel gevallen inderdaad op een hijgende verkoper, waarbij de kans groot is dat je alleen maar irritatie opwekt. Als een consument niet op de banner klikt – niet na 1 keer tonen, niet na 2 keer en nog steeds niet na 10 keer tonen (hoewel je dan alweer aan het stalken bent) – dan is hij/zij waarschijnlijk niet geïnteresseerd. Laat hem/haar dan met rust, of bedenk iets anders.


    11 augustus 2010 om 06:25
    Job Baart de la Faille

    Ik denk dat iedereen hier heel goed weet hoe je het zo moet inzetten dat je niet door de mand valt. Maar iedereen die dit leest heeft natuurlijk ook boter op z’n hoofd aangezien we ons geld verdienen met deze vomren van sleazy reclame. Waar het om gaat is dat als je een ‘gewone’ gebruiker uitlegt waarom hij deze advertenties om z’n oren krijgt hij dit (waarschijnlijk) niet zal willen. Een expliciete optin voor remarketing lijkt me dan ook niet meer dan normaal.


    11 augustus 2010 om 06:38
    Job Baart de la Faille

    Ik denk dat iedereen hier heel goed weet hoe je het zo moet inzetten dat je niet door de mand valt. Maar iedereen die dit leest heeft natuurlijk ook boter op z’n hoofd aangezien we ons geld verdienen met deze vomren van sleazy reclame. Waar het om gaat is dat als je een ‘gewone’ gebruiker uitlegt waarom hij deze advertenties om z’n oren krijgt hij dit (waarschijnlijk) niet zal willen. Een expliciete optin voor remarketing lijkt me dan ook niet meer dan normaal.


    11 augustus 2010 om 06:38
    Cecile Bol

    Ha, ik ben dus niet de enige. Vooral lastig als je voor cadeautjes voor iemand hebt gezocht en diegene vervolgens niet meer zomaar over je schouder mee kan kijken. Soms lastig dus.

    Ik heb mij wel laten vertellen dat retargeting qua conversies vele verwachtingen waar maakt. Dus in die zin lijkt het dus te werken? Ik vind de theorie tot nu toe mooier dan de praktijk, maar ik heb nog hoop, zeker als adviezen zoals Bertwin hierboven geeft worden overgenomen.

    “Een stijgende omzet zou een afweging kunnen zijn om juist geen frequency cap instellen, ondanks minder positieve reacties.”. Blije klanten versus blije portemonnee…. Blijft een strategische keuze, maar op lange termijn zou ik toch voor die klanten gaan…


    11 augustus 2010 om 06:59
    Yasser

    Re-marketing, behavorial targeting of hoe je het wil noemen zit nog in de beginfase. Organisaties zitten nog in de leerfase.

    Criteo hanteert op dit moment geen frequency cap, waardoor je wordt “doodgegooid” met banneruitingen (althans een paar maand geleden).

    Retargeting is zich aan het doorontwikkelen. Wellicht is het nu nog irritant om dezelfde uitingen te krijgen, maar het zal snel een banner zullen zijn die op maat voor jou ingezet kan worden. Bedrijven als Wehkamp weten veel van hun klanten, informatie die gebruikt kan worden in de retargeting-banners.

    Je kan het haast vergelijken met de autobranche. Krijgen we niet allen eens in de zoveel tijd een mooie gepersonaliseerde offline mailing?


    11 augustus 2010 om 09:14
    Paul Hottinga

    Naast een frequency cap is een time cap minstens zo belangrijker zoals hierboven ook als is aangegeven. Je wordt momenteel weken achtervolg door bv reispartijen.

    Daarnaast lijkt he me essentieel dat je zodra er conversie heeft plaatsgevonden dat de retargeting stopt, is nu wat ik zelf constateer lang niet altijd het geval.


    16 augustus 2010 om 05:40
    wilph

    @paul De adverteerders kunnen zelf de ‘cookie’ tijd instellen. Dus ook hier weer: een leercurve voor de adverteerders. Ook kan er een cookie geplaatst worden op de conversiepagina en vervolgens de groep met die cookies uitsluiten. Het is echter minedr werk om dat gewoon achterwege te laten.

    Voor adverteerders met webshops halen we goede conversieresultaten op doelgroepen die iets in hun winkelmandje hebben staan. Hier is het belangrijk de converteerders wel uit te sluiten na conversie.

    Voor andere klanten werkt het branding aspect natuurlijk ook mee. Je kunt een goede merkbevestiging krijgen bij mensen die je site bezocht hebben met een CPM van rond de 50 cent. Iets wat ik in bovenstaande reacties een beetje mis. natuurlijk geldt hier dat je moet oppassen voor irritatie, dus een goede cookie-tijd i.c.m. een cap is zeker belangrijk!


    16 augustus 2010 om 13:20
    Jesse Wurzer

    Is dit nu retargeting of reSTALKING? Hetzelfde had ik met Tommy Hilfiger. Klik je nietsvermoedend een mooie trui aan om vervolgens dagenlang overal die trui te zien. Zelfde geldt voor Conrad.

    Mijn advies, remarketing is niets mis mee maar overdrijf het niet. Zeker niet als iemand na vele impressies niet meer klikt.


    10 september 2010 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!