Dé 5 megatrends in e-commerce op de Webwinkel Vakdagen

21 januari 2010, 08:30

Wijnand Jongen, de directeur van Thuiswinkel.org, had gisteren op de WebwinkelVakdagen geen 10 grote e-commerce trends, maar vijf. De eerste was vrij algemeen maar ook zeer uitgebreid: de retailrevolutie. Jongen had veel cijfers over de aantrekkende markt voor e-commerce en het bijbehorende kanaalconflict met fysieke winkels. Over cross-border shopping en over productvergelijken als nationale sport. Over mobile commerce en merken die er aan komen en over The Long Tail. Hieronder de presentatie op video (26 minuten).

1 De retailrevolutie

De rol van winkels is aan het veranderen, en hebben een positie te verdedigen óf te veroveren? De vraag is of het de winkel versus het internet is, of de winkel mét het internet. Dat is een kanaalconflict (branchevervaging, of ‘Ver-Aldisering’ zoals Jongen dat noemde) en dat conflict wordt groter. “Productvergelijken is een nationale sport geworden,” concludeerde Jongen. De retailrevolutie stopt niet, hij gaat door. Voor de consument gaat het om ‘cross-channel retailing’, zei Jongen. ‘Op donderdagavond bent u een andere consument dan op zaterdagochtend, als u alle tijd hebt om naar een fysieke winkel te gaan.’

Cross border shopping is nu nog marginaal, maar het gaat op gang komen, denkt Jongen. ‘Over 5 tot 10 jaar is het de normaalste zaak van de wereld, daar moeten webwinkeliers op inspelen.’ Een voorbeeld is PixMania; 65 procent van de omzet van dit Franse bedrijf komt tegenwoordig van over de grens. PixMania groeit hard, en het laat de potentie van pan-Europese webwinkels zien.

2 LongTail

‘Staan we nu aan het begin of aan het einde van de Long Tail?’ vroeg Jongen zich af. ‘Het aantal webwinkels groeit explosief. In Nederland zijn er nu zo’n 17.500. In 2015 verwachten we dat dit aantal meer dan verdubbeld is.’ Webwinkels schieten dan wel als paddestoelen uit de grond, maar moeten natuurlijk nog wel gevonden worden. Jongen: ‘De conversie gaat naar beneden, de prijzen omhoog en de ROI omlaag. Dat heeft alles te maken met het feit dat we Google hebben, die absoluut marktdominant is. Het is de vraag of dat wel zo goed is, wij maken ons daar zorgen over.’

3 De merken komen er aan

“We zijn met zijn alleen heel merkloyaal. Maar eigenlijk is dat te gek voor woorden. Het web zorgt ervoor dat fabrikanten in hun merk versterkt worden. Waarom zou je bij een winkel gaan kijken als je bij een fabrikant de informatie kan vinden die je wilt hebben. Deze trend zien we terugkomen de komende jaren,” denkt Jongen.

4 Mobile Commerce

“Ook in 2010 zal mobile commerce doorbreken. Dat zeg ik een beetje gekscherend, want we zeggen al vanaf 2001 dat mobiel gaat doorbreken” zegt Jongen. Veel consumenten kopen online via hun mobiele apparaat. Amerikaanse consumenten gebruiken mobiel al voor multichannel retailing. Tegelijkertijd, zegt Jongen, staat mobiel betalen nog in de kinderschoenen.

New kid on the block: Social Commerce

“De consument is heilig en de baas,” zegt Jongen. Er is een lijn met wat er in de winkels gebeurt, en wat consumenten online aan het doen zijn. Wat de ROI van social commerce is, moet nog blijken, denkt Jongen. Maar er wordt al druk geëxperimenteerd. Jongen had nog het voorbeeld van Hunkemoller: dat bedrijf is druk bezig met het integreren van social in hun retailpropositie.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    smash

    wat vinden jullie van mijn website


    21 januari 2010 om 16:59
    Eduard de Wilde

    Wijnand Jongen introduceert hier een andere betekenis van het begrip ‘kanaalconflict’ dan tot nu toe gangbaar was. Tot dit moment bestond een kanaalconflict wanneer een fabrikant rechtstreeks de eindconsument benadert en daarbij zijn onafhankelijke distributiekanaal passeert. De retailers vinden dat niet prettig en dan is er een conflict geboren. Een intern kanaalconflict otnstaat wanneer er frictie bestaat tussen de eigen distributiekanalen van een aanbieder. Zeg maar de bankmedewerkers die zich bedreigt voelen door de internet verkopen van hun eigen bank.

    In de situatie die Wijnand beschrijft zou ik het gewoon concurrentie tussen verschillende retailtypes noemen. Het gaat immers om allerlei multichannel vormen (winkel plus leadgeneratie vanuit internet, internet plus winkel, transacties via internet en winkel etc etc) waarbij meerder kanalen door 1 aanbieder wordt ingezet. Dan kan je dus niet meer van een kanaalconflict spreken. Mijn pleidooi is dus om de term zuiver te houden, dan weten we tenminste met ons allen wat we ermee bedoelen!


    21 januari 2010 om 19:55
    TvdH

    Kan ook de verslaggever zijn die het begrip ketenconflict een andere betekenis geeft.


    6 februari 2011 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!