Behaal meer conversies met het Google Content Netwerk

6 januari 2010, 10:39

Een van de belangrijkste doelstellingen van zoekmachinemarketing is het genereren van conversies. Maar 95% van de tijd dat jouw potentiële klanten aan het surfen zijn brengen ze niet door op een resultatenpagina van een zoekmachine. Om ook in die tijd je aanbod onder de aandacht te brengen van je doelgroep is het inschakelen van het Google Content Netwerk een uitstekende manier. Toch laten nog veel adverteerders deze mogelijkheid om extra conversies te genereren links liggen.

Google Content Netwerk

Het Google Content Netwerk (inhoudsnetwerk) bevat miljoenen websites die Google advertenties (Adsense) vertonen en heeft wereldwijd een bereik van ongeveer 75%. Om meer adverteerders te interesseren voor het Content Netwerk heeft Google onlangs een serie video’s uitgebracht waarin dit netwerk centraal staat.

Verschil tussen het zoek en content netwerk

Veel adverteerders denken dat het Content Netwerk conversies oplevert tegen te hoge kosten. Als je het goed aanpakt en de juiste werkwijze hanteert is het echter mogelijk om extra conversies te genereren tegen vergelijkbare kosten per conversie. Het aantal conversies zal lager liggen dan in het zoeknetwerk maar 20% extra conversies is haalbaar. Het belangrijkste is te beseffen dat het adverteren in het Content Netwerk een andere werkwijze vereist dan het adverteren in het zoeknetwerk van Google. Simpelweg campagnes kopiëren en de instellingen wijzigen van het zoek- naar het inhoudsnetwerk zal weinig resultaat opleveren. Om succes te behalen met het Content Netwerk besteed dan aandacht aan de volgende punten:

Zoekwoord selectie

In het inhoudsnetwerk geldt een andere ‘zoekwoord matching’ dan in het zoeknetwerk. Google gebruikt een beperkt aantal zoekwoorden om een thema te bepalen en vertoont dan de advertenties op websites die hetzelfde thema hebben. Deze vorm van zoekwoord selectie is compleet anders dan bij een campagne gericht op het zoeknetwerk. Maak daarom bij content campagnes compacte advertentiegroepen van 5 tot 20 zoekwoorden aan met een helder afgebakend thema die je product of dienst beschrijft. Vermijd hierbij woorden die een dubbele betekenis hebben en gebruik uitsluitingswoorden om te voorkomen dat advertenties worden vertoond op sites met irrelevante inhoud. Een handige tool om relevante zoekwoorden binnen een bepaald thema te vinden is het Wonder Wheel van Google.

Analyseer de websites waarop je vertoond wordt

Als je eenmaal heldere thema’s hebt geformuleerd word je vertoond op vele verschillende sites. Niet alle sites zullen van toegevoegde waarde zijn om op te adverteren. Het is van groot belang om te analyseren welke sites goed presteren en welke niet. Dit is te doen door een positieprestatie rapport te maken in Adwords. De slecht presterende pagina’s die alleen maar kosten en vertoningen genereren maar niet resulteren in conversies sluit je uit zodat je er niet meer op vertoond wordt. De sites die een goed rendement opleveren kun je toevoegen als positie. Een nog betere werkwijze is het aanmaken van een aparte campagne voor deze goed presterende pagina’s. Hoe dat het beste kan staat hier duidelijk uitgelegd. Ook demografische targeting binnen het Content Netwerk biedt mogelijkheden om meer resultaat te behalen.

Conclusie

Het inschakelen van het Content Netwerk is een handige en eenvoudige manier om meer rendement en conversies uit je online advertentie campagnes te halen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen met het Google Content Netwerk.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Martijn van Vreeden

    Leuk artikel over het content netwerk! Bij Traffic Builders benutten we het content netwerk ook veelal voor leadgeneratie en sales, al nemen we ook branding vaak mee in de overweging om het content netwerk in te zetten. Door het grote Google bereik te combineren met goede banners kun je het merk voordelig onder de aandacht brengen. Het bijkomende gevolg hiervan is dat veel andere online marketing kanalen meeliften op deze extra brandingactiviteiten. Het vertrouwen/herkenning van het merk stijgt namelijk mee, waardoor het aantal zoekopdrachten op de merknaam toeneemt en de conversieratio op de website stijgt.

    Het probleem hierbij is dat het vaak moeilijk is om de meerwaarde van deze brandingactiviteiten meetbaar te maken.


    6 januari 2010 om 11:36
    Yasser Dehnavi

    Leuk artikel. Ik gebruik vaak de “automatische plaatsingen” eerst. Met deze info doorgaan met de “gerichte plaatsingen”.

    Ik zie bij automatische plaatsingen vaak een gelijkblijvende of iets hogere conversie. Bij “gerichte plaatsingen” is de conversie vaak +50%. (Vooral in de zakelijke markt.)

    @martijn het meten van de meerwaarde van de vertoningen is heel wenselijk zijn. Iemand anders een voorstel?


    6 januari 2010 om 11:53
    HuubMutsaers

    @Martijn inderdaad moeilijk de meerwaarde van de brandingactiviteiten meetbaar te maken. Ook voor Watercompany heb ik het inhoudsnetwerk aan gehad. Dit leidde echter tot een groot aantal kliks maar niet tot conversies. Het hele budget ging er zo rap door heen. Nu heb ik minder kliks maar hogere conversies, op de korte termijn prima.

    Ik denk dat het inhoudsnetwerk mer oplevert in een b-2-c omgeving dan in een b-2-b.


    6 januari 2010 om 12:52
    Jorrit

    Je kan het effect hiervan wel meten. Bekijk goed de statistieken van voordat je het inhoudsnetwerk inzet, bepaal daarvan de groei. Vervolgens zet je het inhoudsnetwerk aan en ga je weer de groei monitoren. Trek van die groei de directe kliks vanuit het inhoudsnetwerk af en de groei die voor de inzet van het inhoudsnetwerk al plaatsvond. Als je dan nog extra groei over houdt dan zal deze naar waarschijnlijkheid indirect te maken hebben met het inhoudsnetwerk.

    Natuurlijk moet je hierbij rekening houden met zaken zoals weekenden, feestdagen en seizoensgebonden producten.

    Pittig, dat wel, maar ik denk dat je een redelijke indicatie van de indirecte resultaten van het inhoudsnetwerk wel kan krijgen.


    6 januari 2010 om 12:56
    Pieter Goyens

    Prima bericht om het inhoudsnetwerk van Google AdWords onder de spots te houden.

    Ziehier enkele toevoegingen uit mijn praktijkervaring:

    Voor een klant in de financiële sector gebruiken we het inhoudsnetwerk om een nieuw product te promoten.

    Je kan immers niet actief zoeken naar een nieuw product waarvan je de naam nog niet kent.

    Extra voordeel van het inhoudsnetwerk is dat je aan visuele positionering (beeld, video, interactieve ad) kan doen. Dit lukt echter niet voor alle websites binnen het inhoudsnetwerk.

    Toch een groot nadeel.

    Stel, de geografische doelgroep van mijn klant is België. Ik activeer het inhoudsnetwerk (land België en talen Nederlands en Frans) met automatische positionering. Gevolg is dat het Google systeem ook websites met .nl en .fr extensies toont, maar de klant wil enkel zichtbaar zijn binnen .be websites.

    De enigste manier om dit op te lossen is door de “slechte” websites manueel uit te sluiten.

    Zeer tijdrovend … als Belg (tja, nobody is perfect).

    Lees nu goed, want sinds kort kan je ook YouTube filmpjes promoten via Google AdWords!

    Voorbeeld: je klant heeft een promofilmpje waarin hun nieuw product bondig uitgelegd wordt, gevolgd door een call-to-action link naar de (mini) website.

    Hoe gaat het precies in zijn werk?

    1) Je plaats je filmpje op YouTube.

    2) In Google AdWords selecteer je je YouTube filmpje en plaats je, zoals bij een klassieke tekstadvertentie, een koptitel en twee beschrijvingsregels aan je advertentie toe. Tevens koop je ook zoekwoorden in waarmee je vertoond wil worden als mensen op YouTube hier op zoeken. Aangezien het om branding gaat, best product/merknamen ingeven.

    3) Tot slot, log je in op je YouTube kanaal en bepaal je waar je precies gezien wil worden (zo kan je ook kiezen om bijvoorbeeld bij Related Video’s zichtbaar te zijn).


    6 januari 2010 om 18:20
    Danny Verhoeven

    Interessant artikel. Blijf het steeds uit stellen om aan de slag te gaan met het Google content netwerk maar moet er nu toch maar eens aan de slag gaan!


    7 januari 2010 om 05:02
    Yasser Dehnavi

    @ Jorrit Thanks! Ik ga het een keer proberen:)


    7 januari 2010 om 07:23
    Jorrit

    Geen probleem Yasser. Ik hoop dat je eruit komt, mocht je nog vragen hebben mail me dan gerust even.

    Kleine tip nog:

    Zorg dat je een periode hebt waarin er weinig veranderd behalve dat je het inhoudsnetwerk activeert. Vervolgens neem je de groei, trek daar alle groei vanaf die je wel kan meten en de natuurlijke groei (neem hiervoor een voorspelling aan de hand van voorgaande maanden) en je houdt als het goed is een stukje over. Door middel van deductie kan je dit vervolgens toewijzen aan de effecten van het inhoudsnetwerk.

    Ik vind het lastig het echt duidelijk en kompleet in een reactie te typen hier. Mail me gerust!


    7 januari 2010 om 11:10
    Jeroen De Clerck

    Ik gebruik steevast het content netwerk naast het search netwerk. Gemiddeld zie ik 70-80% van de visits via het search netwerk, de rest uit het content netwerk komen. Het aantal conversies via het content netwerk hinkt echter achterop, maar gemiddelde conversiekost is dan weer ok.

    Door die lage volumes steek ik er dan ook minder tijd in, maar mss moet ik eens aan de slag met deze nieuwe tips. Nog één tip van mij (die de meesten wellicht kennen): hou search en content netwerk campagnes gescheiden van elkaar, activeer nooit beide netwerken binnen dezelfde campagne. De veel lagere CTR van het content netwerk kan nl. de gemiddelde performantie van je campagne omlaag trekken; dit stuk wil je m.a.w. isoleren in een aparte “content” campagne.


    8 januari 2010 om 04:02
    Daniel Hulsebosch

    Jeroen,

    Het is altijd goed om content netwerk en search netwerk campagnes van elkaar te scheiden zodat e.e.a. duidelijker wordt maar Google scheidt duidelijk de CTR van de search en content netwerken van elkaar (zelfs nog een keer nagevraagd bij Google). Dit betekent dus niet dat de CTR van content netwerken je kwaliteit van van search netwerk beïnvloedt.

    Leuk artikeltje verder. Kan men meer mee doen. Het is alleen tijdrovend als je geen goede (automatische) analyses er op los kan laten.


    23 januari 2010 om 18:32
    Jeroen De Clerck

    @ Daniel

    Thx, dat wist ik nog niet. Het resultaat blijft natuurlijk hetzelfde: search en content campagnes apart houden alleen al omwille van het overzicht. Maar goed om weten dat Google dit op vlak van performance sowieso gescheiden houdt.


    1 februari 2010 om 08:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!