Algoritme e-mail tool RapidSugar: Mensen zijn gewoontedieren

5 oktober 2009, 05:30

{title}Iedereen heeft zijn eigen, ideale e-mail moment. ’s Ochtends bij de eerste koffie, als je aan het wachten bent in het ov, of tijdens de lunch, na het avondeten. Met deze patronen hebben ze bij RapidSugar wat gedaan: ‘mensen zijn gewoontedieren’, denken ze aldaar. Dus ontwikkelde het bureau een algoritme dat bepaalt wie op welk moment e-mail zou moeten krijgen.

De eerste resultaten zijn hoopgevend. Het algoritme is getest op e-mailbestanden van klanten, aan de inhoud en design van de e-mail werd niets gewijzigd. Er werd, zo meldt het persbericht, een toename van de open ratio vastgesteld van ruim 5%, de klikratio nam met 10% toe. De impact op de resultaten na de klik (conversie naar sales bijvoorbeeld) namen ook toe, van enkele procentpunten tot enkele procenten.

Individually Timed Messaging

Bij RapidSugar hebben deze vorm van tijdgedreven, individueel mailen afgekort met: ITM, Individually Timed Messaging. Klinkt alvast heel goed als concept:

“De betekenis van ITM voor het e-mailmarketing vak is dat het aspect ‘tijdstip van aankomst’ een belangrijke factor is in het succes van de e-mailing. En dat er nu een manier is om dit effectief te doen. Kern: Slim algoritme optimaliseert aankomst van e-mail naar gelang het moment dat iemand, gemiddeld genomen, zijn e-mail opent en leest.”

Algoritme?

Interessant product, ben benieuwd of RapidSugar net zo geheimzinnig doet over het algoritme als Google (hint). E-mail mag dan in tijden van recessie een goede, meetbare tool zijn om direct resultaten te halen: er zijn altijd nog spam en informatie overload waar je als e-mail marketeer tegen op moet boksen. Zie ook: ‘Epsilon: Global Consumer Email Study 2009’.

Misschien is dit de opmaat naar meer gepersonaliseerde e-mail. Bulk email verzenden heeft waarschijnlijk wel zijn langste tijd gehad, ITM klinkt als een zinvolle oplossing. En lijkt bijna een open deur in nieuwe tijden van information overload en personalisatie. Ben wel benieuwd naar cases; want uitgekristalliseerd lijkt me de tool nog niet.

Afbeelding: Slimmerwerken.be

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    OnlineNo-No

    kan de cijfers moeilijk interpreteren… neemt RS een 5 a 10% verbetering waar in absolute zin of proportioneel aan de huidige open en click ratio?

    10% stijging van een clickratio van 10% is 11%.. een 10% stijging boven op de clickratio van 10% =20% …

    welke van de twee is het?


    5 oktober 2009 om 07:24
    Martin

    geheimzinnig? jazaker, ik kon zo 1-2-3 niets op de site van RapidSugar vinden. Matthijs, hoe ben je aan de info gekomen? Site, Persbericht?

    algoritme: als ik het zo lees dan wordt de mail dus de volgende keer afgeleverd op hetzelfde tijdstip dat de gebruiker de voorgaande keer (of de voorgaande x keren) de mailing heeft gelezen danwel geklikt.

    Maar kip en ei… als je een mailing verstuurt op maandag 14 uur (en dan duurt het vaak een aantal uren bij tienduizenden/honderduizenden mailadressen voordat de mailing is verzonden dus dat vertekent de statistieken nogal) dan krijg je veel klikken de eerste uren maar dat zegt niet dat dat dan de beste momenten zijn.. kortom het is nu nog erg onduidelijk.. Matthijs wellicht kun je aan RapidSugar vragen om een toelichting dat verhoogt de meerwaarde van het bericht voor de mfacts lezers!

    Martin


    5 oktober 2009 om 13:15
    Martin

    @ Martijn: Inderdaad interessante materie. Wij doen ook aan omvangrijke testen op ons eigen bestand.

    Bij reissites zie je sowieso do er vaak tijd tussen een klik en transactie zit. Dat maakt het nog iets lastiger om het ideale verzendmoment te bepalen. Wordt dat zondag op de boekdag of op vrijdag zodat de gebruiker eerder beinvloed wordt in het aankoopproces..

    @ Erik : bedankt voor de toelichting ben benieuwd! Niet heel kritisch bedoelt maar is nu is het persbericht overgenomen zonder verificatie van hetgeen rapidsugar publiceert en zonder aanvullende gegevensvergaring?

    Martin


    6 oktober 2009 om 02:01
    moojen

    Op zich is dit een mooie verrijking van de email marketing tool, maar nieuw is het niet. Enkele partijen, waaronder Silverpop en Pure360, maken al geruime tijd gebruik van deze techniek. Overigens is het nog steeds wel effectief, Silverpop heeft bijvoorbeeld met een mailing voor Time Life (als ik me niet vergis) een toename van 100% in opens weten te behalen.


    6 oktober 2009 om 07:57
    Wouter

    Ik ben benieuwd of RapidSugar dit doet per campagne, per klant of over het totaal van alle databases van hun klanten?

    Als het op campagne of klant niveau wordt gedaan, is het slim een goede service naar hun klanten en zal het zeker resultaat op leveren (weet ik uit ervaring), maar heel innovatief vind ik het niet. Heb je er dan een algoritme voor nodig?

    Indien ze het over de hele database doen, ben ik al meer onder de indruk. Maar wat doe je dan met resultaten van de ene klant, gebruik je die ook voor de andere klant en wat vinden die klanten dan daar weer van? Hoe zit het met de privacy wetgeving?

    Ik hoop dat RapidSugar wat meer informatie wilt geven, ben erg benieuwd?


    6 oktober 2009 om 17:44
    Sander van der Blonk

    @all Terechte opmerkingen. Dank.

    De hypothese is makkelijk te formuleren. De implementatie des moeilijker. De testen hebben we zo goed als mogelijk ceteris paribus gedaan. Wil zeggen, andere omstandigheden ongewijzigd. En ja, je loopt tegen een kip-ei probleem aan. En tegen een statistische onnauwkeurigheid. En we zijn er zeker van dat er verschillen zijn naar gelang de context; e-commerce versus een publishing case bijvoorbeeld. Overigens hebben we in het persbericht gemeld dat in de stap na de klik, de spreiding van waarnemingen (soms heel positief, soms nauwelijks verschil) nog te groot is om juiste conclusies te trekken.

    Dit alles neemt niet weg dat we op zoek zijn. Naar de mens achter het e-mailadres. En we een manier hebben gevonden die een belofte inhoudt van ‘beter resultaat’. We gaan er iig mee verder.


    8 oktober 2009 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!