Adverteren in Bing en Yahoo! in een notendop

22 september 2009, 04:01

{title}Eind juli hebben Microsoft en Yahoo! aangekondigd om definitief samen te gaan werken en lijken daarmee een serieuze poging te doen om de concurrentiestrijd met Google aan te gaan. Beide partijen hebben het doel gesteld om binnen twee jaar de implementatie te voltooien. Vanaf dat moment wordt Microsoft’s adCenter het advertentieplatform voor adverteerders. Tot die tijd worden er in Bing Nederland de advertenties vanuit Yahoo! getoond. Wat zijn de verschillen tussen adverteren in Yahoo! en Bing? Uiteraard zijn dat er vele. We hebben er een aantal uitgelicht.

In tegenstelling tot Google bieden zowel Yahoo! als Bing nog steeds agency fees aan. Dit houdt in dat partijen die adverteren via een (media)bureau kortingen kunnen krijgen op hun klikkosten wanneer de inkoop verloopt via het bureau. Deze agency fee kan het voor veel partijen aantrekkelijk maken om naast Google ook te starten met adverteren in Yahoo! en Bing.

Starten met adverteren

Waar in Google AdWords de interface in diverse talen beschikbaar is, ben je voor zowel Yahoo! als Bing aangewezen op een Engelstalige interface. Het aanmaken van een account in Yahoo! is niet moeilijk. Om te starten met adverteren in Yahoo! is een bedrag van 30 dollar nodig om een account aan te maken en binnen 5 stappen heb je een eerste advertentie live staan.

Voor Bing is de procedure zo goed als gelijk. Het startbedrag in het account van Bing bedraagt 5 dollar en in 6 stappen heb je een eerste advertentie live. Het adCenter van Bing is op dit moment beschikbaar in 5 landen. In alle andere landen worden in de zoekresultaten de advertenties uit Yahoo! getoond. Wanneer de implementatie daadwerkelijk wordt doorgevoerd, dan zal ook in andere landen adCenter beschikbaar worden.

Gebruikersvriendelijkheid van het platform

Het aansturen van de campagnes in Bing heeft veel overeenkomsten met Google AdWords en laat zich goed managen vanuit de online interface. Voor grote wijzigingen is een offline applicatie beschikbaar die vergelijkbaar is met de Google AdWords editor. Dit is de adCenter Desktop tool, die momenteel als beta versie beschikbaar is. Met de adCenter Desktop tool is het vrij eenvoudig om gelijktijdig meerdere campagnes en grote aantallen zoekwoorden en advertentieteksten te uploaden of te wijzigen. Dit is een groot verschil met Yahoo!, waar het doorvoeren van grote wijzigingen meer complexiteit met zich brengt.

De interface van Yahoo! is niet de meest gebruikersvriendelijke interface, maar het doorvoeren van kleine wijzigingen is na enig oefenen prima te doen. Hier wordt wel meer nauwkeurigheid gevraagd dan bij adCenter of AdWords. Doordat er meer gegevens dan in AdWords of adCenter ingevuld moet worden, bestaat er een grotere kans dat wijzigingen onvolledig worden doorgevoerd.

Een offline applicatie zoals de AdWords editor of de adCenter Desktop tool is voor Yahoo! niet beschikbaar. Het uploaden of wijzigen van grote hoeveelheden data gaat via een Excel bestand dat via de interface in het account wordt geladen. Ook hier geldt dat nauwkeurigheid belangrijk is. Het doorvoeren van aanpassingen kan een tijdrovende klus zijn. Bij Yahoo! is men zich ervan bewust dat hun advertentieplatform niet de meest gebruiksvriendelijke is. Om hun klanten hierin tegemoet te komen bieden ze ondersteuning aan klanten die een grote hoeveelheid aan wijzigingen willen doorvoeren.

Het verschil in matching van zoekwoorden

In het adCenter is het mogelijk om zoekwoorden een drietal opties mee te geven waarop de advertenties worden vertoond. Dit zijn de opties Broad, Phrase en Exact. Door de verschillende opties is het mogelijk de campagnes efficiënt en effectief op te bouwen en te managen, vergelijkbaar met Google AdWords.

In Yahoo! werkt de matching anders. Er zijn niet 3 maar 2 opties mogelijk: De Advanced en Standard match. De optie Standard is een exacte matching van de zoekwoorden en zoekopdrachten. De optie Advanced is vergelijkbaar met de optie Broad van adCenter en Google AdWords. Onze ervaring is dat de Advanced optie een bredere matching hanteert dan adCenter en Google. Wanneer je zoekwoorden met de optie Advanced in je campagnes hebt opgenomen is het aan te raden om, meer dan in adCenter en AdWords, zoekopdrachtrapporten te maken en woorden waarop je niet gevonden wilt worden uit te sluiten in je campagnes of advertentiegroepen.

Voor welke partijen zijn Bing en Yahoo! interessant?

Doordat de concurrentie in zowel Yahoo! als Bing in Nederland aanzienlijk minder is dan de concurrentie in Google, zijn de klikkosten lager dan in Google. Over het algemeen zijn de kosten per conversie daardoor ook lager dan in Google wordt behaald. Door de dominante positie van Google in Nederland is het volume in zowel Yahoo! als Bing in Nederland erg laag en niet te vergelijken met Google.

In de Verenigde Staten is het geschatte gezamenlijke marktaandeel van Yahoo! en Bing met zo’n 20% aanzienlijk groter dan in Europa. Wil je adverteren in de Verenigde Staten, dan worden deze partijen een stuk interessanter om te adverteren. Alleen adverteren in Google betekent dat je deel van je potentiële doelgroep niet bereikt.

Vooralsnog is Google dominant in Nederland en Europa. Het nieuwe Bing lijkt de concurrentiestrijd vol aan te gaan en komt met diverse vernieuwende features om de gebruikers beter van dienst te zijn. Een goed voorbeeld is Bing Visual Search. En het moet gezegd, hoe meer ik met het nieuwe Bing werk, hoe enthousiaster ik word!

In de volgende post zal ik in gaan op een aantal vernieuwende features waarmee Bing zich wil onderscheiden ten opzichte van Google.

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

3 Reacties

    SEA leek

    @Lennart: Heb je een schatting hoe groot het percentage Bing is qua paid search op dit moment? Ik hoor getallen variërend van nog geen 1 procent tot 10%. Dat laatste lijkt me te hoog overigens..

    Verder ben ik benieuwd of Bing eigenlijk wel een zuivere zoekmachine is danwel zich gaat ontwikkelen als iets wat wellicht een zoekmachine plus is of een soort zoekstartpagina? Dat laatste maakt het voor adverteerders interessanter om juist op alle niet zoekmachine utilities te gaan adverteren.


    22 september 2009 om 05:07
    j_ohan

    @SEA leek

    Persoonlijk vertrouw ik die percentages niet helemaal. Naar mijn mening wordt het bezoek aan / zoeken in Bing met name veroorzaakt door een foutief ingetikt adres in explorer waardoor je automatisch in Bing terecht komt.

    Volgens mij gaat een heel klein deel bewust naar Bing om te zoeken en komt het merendeel er “per ongeluk” terecht.


    22 september 2009 om 05:37
    Lennart Moes

    @SEA Leek: Er zijn geen concrete cijfers bekend die het percentage paid search van Yahoo! en (Yahoo! advertenties) in Bing Nederland weergeven. Ook over de marktaandelen van zoekmachines zijn de verschillende onderzoeken het niet helemaal eens. Het blijft dus speculeren. Het percentage paid search zal vooralsnog dichter bij 1% liggen dan bij 10%.


    22 september 2009 om 05:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!