Bing & Yahoo! bundelen hun krachten. En nu?

11 september 2009, 09:03

{title}Op dit moment zijn Bing & Yahoo! relatief kleine spelers op de zoekmachine markt in Nederland en blijken tot op heden niet in staat de hegemonie van Google te doorbreken. Met de nieuwe samenwerking tussen deze twee partijen lijkt een serieuze aanval op Google’s marktaandeel aanstaande. Maar wat verandert er voor de adverteerders in Yahoo! en Bing? In samenwerking met Yahoo! specialist Gianluigi Cuccureddu en Bing specialist Paul Volbeda zal ik in drie artikelen het adverteren in Yahoo! en Bing toelichten.

Het tweede artikel gaat in op het adverteren in Yahoo! en Bing en de verschillen die er tussen beide advertentieplatformen zijn. Het derde artikel zal volledig in gaan op het adverteren in Bing. Hoe werkt het, wat zijn de mooie features en waar liggen kansen voor (nieuwe) adverteerders. Maar nu eerst een inleiding.

Wanneer Yahoo! en Bing volledig zijn geïntegreerd, zal op de sites van Yahoo! de zoekmachine van Bing worden gebruikt. Hierbij zal adCenter van Microsoft het advertentieplatform worden voor adverteerders. Vooralsnog is het andersom. In de zoekresultaten van Bing worden de advertenties uit Yahoo! Search Marketing getoond. Voorlopig zullen we in Nederland weinig gaan merken van de nieuwe samenwerking.

We zullen pas echt verschillen gaan zien wanneer de samenwerking daadwerkelijk vorm gaat krijgen en de advertenties vanuit het adCenter getoond gaan worden. Maar zover is het voorlopig nog niet. De Nederlandse Bing is dan ook niet representatief voor het vernieuwde Bing. Een deel van de nieuwe features in alleen beschikbaar voor Amerikaanse gebruikers.

Bing heeft de toekomst. Moet ik blijven investeren in Yahoo! ?

De verwachting is dat de daadwerkelijk implementatie van de deal 1 tot 2 jaar in beslag zal nemen. Daar komt bij dat de deal tussen beide zoekmachines nog moet worden goedgekeurd in de US en in de EU. Het is daarmee ook niet onwaarschijnlijk dat de implementatie nog vertraging kan oplopen.

Gezien de dynamische en competitieve online markt is het niet verstandig om tot die tijd een afwachtende houding aan te nemen ten aanzien van het adverteren in Yahoo! en daarmee dus ook Bing. Op vijf landen na (Canada, Frankrijk, Singapore, UK & US) worden in Bing de advertenties uit Yahoo! getoond. Om zichtbaar te zijn in Bing moet je dus wel adverteren in Yahoo!. Het ligt voor de hand dat de Yahoo! campagnes straks 1 op 1 worden overgezet naar adCenter waarmee de investering in Yahoo! wordt voortgezet.

Heeft Bing kans van slagen?

Dat is een lastige vraag die zich voorlopig niet laat beantwoorden. Wanneer de nieuwe features ook in andere landen voor Bing beschikbaar worden, zal er meer aandacht aan Bing worden besteed. Hierdoor zal het aantal bezoekers op Bing doen toenemen. Maar worden dit terugkerende bezoekers? Hiervoor zal de gebruikerservaring voor nieuwe bezoekers direct positief moeten zijn. De nieuwe zoekmachine van Bing wil zich in elk geval van Google onderscheiden. Dit blijkt ook uit de positionering van Bing als decision making search engine. Dit houdt dat Bing naast de organische resultaten en advertenties, in de linker kolom aanvullende opties zal bieden die relevant zijn aan jouw zoekopdracht. Bij de zoekopdracht “tickets” verschijnen in de linker kolom opties als vliegtickets, concerttickets, etc. Bing maakt dus gebruik van drie actieve kolommen, waar Google vooralsnog gebruik maakt van twee actieve kolommen.

{title}

Doordat Yahoo! & Bing vooralsnog een zeer bescheiden marktaandeel in Nederland hebben, heeft adverteren in deze zoekmachines voor veel partijen vooralsnog geen hoge prioriteit. Ik denk dat weinig mensen verwachten dat Google in Nederland daadwerkelijk een groot deel van haar marktaandeel zal verliezen aan het vernieuwde Bing. Maar aan de andere kant, wanneer de zoekresultaten gewoon goed zijn en het marketingapparaat van Microsoft daadwerkelijk vol gas gaat geven, dan zou een paar procent toch op zijn minst moeten lukken?

Volgende week gaan we dieper en gedetailleerder in op de verschillen in adverteren tussen Yahoo! en Bing.

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!