Kevin Kelly naar Tedx Amsterdam: Nieuwe locatie!

15 september 2009, 06:30

{title}Kevin Kelly (internetfenomeen, founder van Wired) komt naar TEDx Amsterdam op 20 november. Vanaf vandaag maakt de organisatie (o.a. Jim Stolze, Monique van Dusseldorp) iedere dinsdag om 11.00 via twitter.com/tedxams een spreker bekend. TEDx Amsterdam is een onafhankelijk event georganiseerd in licentie van TED.

Het event zou eerst plaats vinden in De Hermitage, maar wijkt nu dus uit naar het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam wegens de overweldigende belangstelling. Meer dan duizend mensen hebben zich al aangemeld om het event gratis bij te wonen. Voor niet iedereen is plaats… Organisator Jim Stolze zegt in het persbericht:

“Het publiek van TEDxAmsterdam bestaat uit een gezelschap van enkele honderden opinion leaders uit Nederland en daarbuiten die zorgvuldig zijn geselecteerd door een daarvoor aangewezen comité. Ook de samenstelling van het comité van aanbeveling (onder anderen oud-premier Wim Kok, Hans Wijers van Akzo Nobel, Robbert Dijkgraaf van het KNAW en voormalig TED-sprekers Louise Fresco, Theo Jansen en Siegfried Woldhek) illustreert dat het publiek in de zaal straks net zo bijzonder zal zijn als de sprekers op het podium.”

In onderstaand video-interview legt Jim Stolze (nog in De Hermitage, de overigens schitterende “oude locatie” dus) uit hoe dat nu precies zit, die selectie.

“TED is heel zuinig op het merk. In februari gold nog de regel dat je op TED geweest moet zijn om TEDx te mogen organiseren. In februari hebben ze mij gevraag om het hier in Amsterdam te organiseren. Ik zei toen ja, mij niet realiserende hoeveel werk het is.”

Op TED terecht komen, dat is een soort “magic box” zegt Stolze. Maar je moet ook het formulier volledig invullen, tipt hij. Bij TEDx is het anders: het is een invite-only evenement. Het idee is om zoveel mogelijk mensen uit verschillende disciplines en met uiteenlopende netwerken bij elkaar te brengen.

Stolze: “We moeten weten dat je wilt komen. Je moet je naam op de lijst zetten op de website. In de aanloop naar 20 november komt er een speciale commissie die gaat kijken wie er worden toegevoegd aan de gastenlijst. Iederen maakt een kans, maar je moet je wel afvragen waarom juist jij in de zaal zou moeten zitten.”

Niet getreurd

UPC gaat het hele event live streamen. Op verschillende locaties in Amsterdam (Aula UvA, Spaces, Pakhuis de Zwijger) kun je zien wat er in het Koninklijk Instituut voor de Tropen aan het gebeuren is. Stolze: “Uiteindelijk is het idee, om tijdens het avondprogramma allemaal samen te komen.”

Waarom dan niet gewoon allemaal samen, the bigger the better, waarom niet in de ArenA? Stolze: “Goed punt. Ik zou over drie jaar best de ArenA willen vullen. Het eerste jaar is best een belangrijk jaar. De Hermitage met 300 mensen vond ik al tamelijk ambitieus. Waarom precies deze mensen? Er moet ook iets gebeuren met de ideeen die worden opgedaan.”

Sponsorships

TEDxAmsterdam wordt gerealiseerd in samenwerking met partners Sanoma, UPC en Liander. Verdere partners zijn onder andere: Senter Novem, Rijksakademie, BKB en Amsterdam Topstad. Sanoma is voor meerdere jaren ingestapt en spreekt daarmee het volle vertrouwen uit in TEDx.

Over TED

TED is een Amerikaans evenement, waar de crème de la crème uit de wereld van wetenschap, design en cultuur een podium heeft om in achttien minuten hun grootse visie te delen met de happy few. Aanwezig zijn is voor weinigen weggelegd: het kost duizenden dollars om de Amerikaanse versie van het evenement bij te wonen, en de selectie is streng. Maar sinds de videoregistraties op internet gratis te bekijken zijn, zijn de TED Talks meer dan 100 miljoen keer bekeken door meer dan 15 miljoen mensen. Zie hieronder Kevin Kelly in actie:

Over TEDx

TEDx is een programma van lokale events, waarbij mensen samengebracht worden om een TED-ervaring te delen. De TED organisatie geeft richtlijnen waaraan een TEDx event moet voldoen. Jim Stolze heeft van TED een licentie gekregen om in Amsterdam een onafhankelijk TEDx-event te organiseren.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!