Eerste Nederlandse carrotmob bij Jumbo in Odijk?
Een nieuwe trend op het gebied van duurzaam eten komt uit de VS waaien. Carrotmobbing wordt het genoemd. Het is een omgekeerde boycot. Winkels die het duurzaam doen, worden door een ‘bende’ consumenten helemaal leeg gekocht. Blogs, Twitter en Facebook worden ingezet als middelen om de ‘mob’ op een winkel af te sturen. Als guerillamarketing is het een aardig idee. Business wise kan het gevaarlijk zijn denken sommige foodloggers, die zien dat nee-verkopen dodelijk kan zijn voor een winkel.
En verdomd als het niet waar is: morgen om 13 uur start er een eerste peentjesmoppen-actie gepland bij de Jumbo in Odijk. Wilem Treep van regionale groenten en fruit-handelshuis Willem & Drees staat klaar met bossen penen om te zien of hij de Nederlandse mob overleeft.
Gepost in: Social media marketing, Customer service, Web analytics
32 Reacties
Niel
Hey allen,
Ik ben Niel en ben een beetje de trekker van het Carrotmob verhaal in Vlaanderen. We zijn een drietal weken geleden van start gegaan en de respons is echt leuk. Het idee was nog niet gekend, maar nu zijn we bvb in Antwerpen gestart met een groepje enthousiast vrijwilligers. We hebben net onze eerste meeting achter de rug en gaan tijdens de zomermaanden echt aan de slag.
Ik werk heel nauw samen met Carrotmob HQ in S.F. en mail en skype regelmatig met de bedenker van het idee, Brent Schulkin. Het is dan ook pas na zijn ok dat we van start zijn gegaan.
Ik vind het heel leuk dat sinds het NRC artikel, ook in Nederland interesse is om een carrotmob op te starten. Maar het initiatief zoals het nu op tafel ligt (zie post) is ver verwijderd van de geest van Carrotmob. Als de organisator van de Carrotmob ook de winkelier is, dan komen er tal van vragen naar boven, en verliest het Carromob zijn ideologische insteek en kan het worden gepercipieerd als een commercieel excuus. Ik vind gewoon niet dat je de naam Carrotmob kan koppelen aan dit event.
Maar dat is my 2c,
Grtz,
Niel
geplaatst op 09-07-2009 om 14:52 uur
Imsar
Leuk is dit!
geplaatst op 09-07-2009 om 14:53 uur
Hanneke van Stokkom
Leuk initiatief! Heb je ook enig idee wat de deal is die ze met Jumbo hebben gesloten?
geplaatst op 09-07-2009 om 14:53 uur
Imsar
@Niel
Volgens mij is dit niet georganiseerd door een winkelier.
Het lijkt er op dat dit een hele echte carrot mob is.
Lijkt er op dat de winkelier op de hoogte is van de op hande zijnde carrotmob, en dat hij dus een heleboel peentjes heeft gekocht om te voorkomen dat hij NEE moet verkopen.
Of vergis ik mij?
geplaatst op 09-07-2009 om 14:55 uur
Dennis Hoogervorst
Ah, het is weer komkommertijd!? ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 15:01 uur
Koen
Dit is absoluut geen Carrotmob. Kijk het filmpje en check de website om te zien hoe het echt moet. Winkels moeten tegen elkaar opbieden wie het meeste investeert op het gebied van duurzaamheid. Welke winkel het beste aanbod doet krijgt als beloning een stortvloed aan klanten.
geplaatst op 09-07-2009 om 15:11 uur
Niel
Ik ben er vrij zeker van dat de initiatiefnemer in dit geval de winkel zelf is:
Willem (http://willemendrees.nl/): Het idee kwam op ons pad. En wordt wat groter dan gedacht…
Ik ben altijd van gewoon DOEN. Neemt niet weg: Wij beleveren de winkel voor 13.00 u. En we hebben de winkel geïnformeerd… Het is Odijk. Dus volle bussen? Ben benieuwd waar we aan moeten denken.
Kijk niets op tegen dat de winkel het concept wil meenemen en er elementen van wil gebruiken. Maar hoe je het ook draait of keert, als de winkelier zelf de Carrotmob organiseert, is het gewoon geen Carrotmob PUNT Alle elementen die het idee zo krachtig maken vallen gewoon in het water omdat er geen korrel geloofwaardigheid overblijft.
Er is trouwens een groep voor Nederland op Facebook nu merkte ik. http://www.facebook.com/group.php?gid=106638087230 Joinen dus als je Carrotmob op de grassroots manier wil organiseren.
geplaatst op 09-07-2009 om 15:11 uur
Marco Derksen, Upstream
@Koen: ik mis inderdaad ook een aantal aspecten van carrotmobbing. Welke winkels hebben meegedaan aan de 'pitch'? Worden de extra inkomsten besteed aan bijv. energiebesparing? Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het specifieke doel is van deze aktie bij Jumbo in Odijk. Is het inderdaad georganiseerd vanuit de winkel zelf? Of is het wellicht toch een peentjesmop? ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 15:14 uur
Koen
@Marco: inderdaad, geen pitch, geen specifiek doel van de extra omzet. En het feit dat men denkt dat Carrotmobing om het kopen van wortelen gaat is natuurlijk helemaal grappig.
geplaatst op 09-07-2009 om 15:18 uur
Marco Derksen, Upstream
@Koen: iets met klok en klepel dus ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 15:22 uur
Dick Veerman
Lieve mensen, dit is een krotenmop van de bovenste plank. De historie:
- Op NRCNext staat van de week een verhaal over carrotmobbing en komt het niet los.
- Drie lezers van foodlog.nl vragen de redactie er aandacht aan te besteden. Zo geschiedde vanmorgen.
- Binnen een paar uur werkt, via Twitter en foodlog, de directe interactieve democratie waarop 'echte Carrotmobbers' zich op beroepen als basis voor hun acties.
- De eerste krotenmop komt tot stand omdat Willem Treep antwoord op mijn vraag of ondernemers er wel iets in zien.
Het is een aardig bedachte vorm van guerillamarketing die waarschijnlijk best 6x leuk is, maar dan gaat vervelen. Het is gewoon een opbod-spelletje. En toen? Verandert het structureel iets? Die vragen stelde ik uitdagend toen, Treep er spontaan meteen actie aan verbond. En mag Treep dit niet? Treep doet eindelijk eens iets voor boeren en probeert er daadwerkelijk structureel voor te zorgen dat de groenten van om de hoek niet die 400 km rondrijden van distributie- naar distributiecentrum om bij jouw op de fruitschaal en in de groentenla terecht te komen. Dat scheelt niet een paar peertjes op een borrel, maar brandstoftanks vol. Hopelijk tot in lengte van jaren.
Geweldig bovendien dat een super - Jumbo in dit geval - eraan meedoet.
Voor alle duidelijkheid: dit is een actie van Treep die er zijn werk van maakte om spullen structureel duurzaam in winkels te krijgen zodat het echt wat uithaalt.
Jumbo is waarschijnlijk een beetje beduusd van zoveel aandacht uit de directe Internetdemocratie.
Vraag: weet iemand wat de marketingachtergronden zijn van de uitvinder van de krotenmob? Ik heb ze nl. niet gechecked. Ook mij overkomt het allemaal een beetje. Tot overmaat van ramp wil nu zelfs de TeeVee er iets Mee. Wortels in komkommertijd waarschijnlijk ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 15:50 uur
Marco Derksen, Upstream
@Dick: De lezers van foodlog.nl hadden alleen het principe van carrotmobbing net niet helemaal begrepen. Ze zijn een paar fundamentele elementen vergeten ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 16:55 uur
Nomi
Hi,
ik ben er met Niels en een paar andere totaal mee eens.
Hier heeft is het geen carrotmob
Het idee van een carrotmob is niet per see een winkelier te promoten, maar bijvollrbeeld winkeld die nog niks doen in het gebied van sustainability / energie /... te zeggen "nou, wij vertellen de mensen bij u op een zekere dag te komen, en u investeerd dan bjvoorbeeld een kwart van het omzet in energie besparende systemen voor u winkel"
Het is niet zomaar zeggen "men moet dit kopen".
Dus er moet nog heel veel gebeuren voordat een "echte" carrotmob gebeuren kan :-)
geplaatst op 09-07-2009 om 17:12 uur
Marco Derksen, Upstream
@Nomi: Welke vertaalmachine heb jij gebruikt om deze reactie te formuleren? ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 17:16 uur
Dick Veerman
Ja, Marco 18:55h, wat een domoren he?
Wat ik zou bijzonder vind is dat er op zo'n spontane actie meteen weer gezeur komt dat het niet goed is. Jezusmina, wat is de 'echtste' bijdrage? 100 'successen' om een stel peertjes en koelmeubelen te vervangen of een structurele bijdrage van een ondernemer en een super die iets proberen op een schaal waar 'authentic mobbers' zeer waarschijnlijk nooit aan toe zullen komen. Nee? Nee, omdat het ludiek is en prima is als ludieke actie. Met veel eenvoudiger ingrepen zijn aanmerkelijk grotere resultaten te bereiken. Het enige wat daarvoor echt ontbreekt is goeie en niet geldverbrandende communicatie. Daar is mobben prima voor.
Ongetwijfeld goed bedoelende mensen, nemen zichzelf te serieus. Maak het punt ludiek en laat het vrij. Da's van deze tijd. Als guerrillamarketing is krotenmobben leuk. Als je 'echt' claimt, moet je ook met echte oplossingen komen, anders wordt het zomaar een krotenklucht.
Hoe dan ook, volstrekt onbedoeld staat het onderwerp sinds vandaag op de kaart. Sorry aan de 'echte' mobbers als we het onderwerp - volkomen onbedoeld - gekaapt en meteen gefileerd hebben.
NB: Jumbo wist niks van de actie, dat is uit mijn voorgaande reactie wellicht niet helemaal helder.
geplaatst op 09-07-2009 om 17:21 uur
Marco Derksen, Upstream
@Dick: als het morgen lukt om de Jumbo leeg te kopen vwb de peentjes, dan is het een geweldige stunt en mogen jullie met recht de term 'carrotmobbing' gebruiken ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 17:26 uur
Dick Veerman
Haha, die schijnt te zijn vastgelegd. 'Echte krotenmoppers', dat moest de geuzennaam dan maar worden.
geplaatst op 09-07-2009 om 17:32 uur
Marco Derksen, Upstream
@Dick: krotenmop.org schijnt nog beschikbaar te zijn! ;-)
geplaatst op 09-07-2009 om 17:40 uur
Nomi
@Marco: vertaal machine? nee gewoon nederlands als niet nederlander ;-)
wat nu gebeurd is heel leuk maar het volgt niet de principe van een carrotmob.
Met deze actie helpt men iemand die al bezig is met groen en "sustainable"
Het idee achter carrotmob is eigenlijk om bedrijven die nog niks in deze richting doen daar heen te duwen!
Ik hoop dat het oorspronkelijk concept van carrotmob jullie ook aanspreekt :-)
geplaatst op 09-07-2009 om 18:27 uur
Marc
Ik snap het niet meer. We moeten meer producten uit eigen streek consumeren. En nu opeens gaan we met z'n allen kilometers afleggen richting Odijk :-)
geplaatst op 09-07-2009 om 18:50 uur
Rob van Mook
Krotenmop is dus de term. Past ook wel bij het idee van lokale producten. Ben morgen in Houten, dus die trip van een paar kilometer naar Odijk ga ik maken. Probeer dan ook wat foto's te schieten.
geplaatst op 09-07-2009 om 19:31 uur
Marco Derksen, Upstream
@Nomi: Ah, excuses; zat al te twijfelen. Waar kom je oorspronkelijk vandaan en waarom je passie voor carrotmob? Ik moet eerlijk toegeven dat ik tot gisteren nog nooit van carrotmob had gehoord!
@Rob: ben benieuwd naar de foto's of video's!
geplaatst op 10-07-2009 om 04:32 uur
Nomi
@marco oorspronkelijk frans.
Wat ik gewoon heel interessant vind in de Carrotmobs, is dat je eigenlijk bedrijven probeert te motiveren die eigenlijk nog nooit aan sustainability en energie sparen gedacht hadden.
Voor meer informatie kan je gewoon op deze website gaan: http://carrotmob.org/faq/
Daar woord in details het hele concept beschreven...
geplaatst op 10-07-2009 om 05:43 uur
LuiLuighe
Op NRC NEXT staat een interview met Dick Veerman en Willem Treep: http://www.nrcnext.nl/geld-en-werk/2009/07/10/carrotmobbing-wordt-krotemoppen/
geplaatst op 10-07-2009 om 09:28 uur
Rob van Mook
Foto van de krotenmop: http://twitpic.com/9vpe9
geplaatst op 10-07-2009 om 11:43 uur
Dick Veerman
Ik zette zojuist mijn verhaaltje over de carrotmob die een krotenmop werd maar vooral wordt zojuist online.
Vanavond is een radioverslag te beluisteren op Radio 3FM, tussen 10 en 11 in het programma Move Your Ass!
geplaatst op 10-07-2009 om 15:43 uur
Rob van Mook
Woohoo! Zie update op NRC NEXT; schijn de enige klant geweest te zijn die het bericht via twitter heeft opgepikt.
geplaatst op 10-07-2009 om 17:38 uur
Jaap Bloem
Who cares about some carrotmob if THIS is happening on NRC.NEXT (redirected from Dubbele Dip:
Fraai tongue-in-cheek-stukje van Ernst-Jan Pfauth nav olijk monsterende blikken richting damesderrières, door om te beginnen Super-Sarko en Berlusconi op de G8 in L'Aquila. Foto 1 lijkt te laten zien dat Obama Sarkozy tegen zichzelf in bescherming wil nemen. Maar op foto 2 wordt duidelijk, dat de Amerikaanse president geen haar beter is. Tja, wat moet je ook anders, als je de wereld toch niet kunt redden ;-)
geplaatst op 10-07-2009 om 17:51 uur
Marco Derksen, Upstream
@Rob: briiljant, binnenkort ook op tv? ;-)
geplaatst op 10-07-2009 om 20:06 uur
Floris Spin, TNT Express
Als ik de berichtgeving goed lees was er interesse van Trouw, vakblad Distrifood, 3FM en welgeteld één klant die het bericht via Twitter had opgepikt. Buiten een aantal mensen van de media die niets willen missen van iets wat wellicht ooit een trend wordt, what's the big deal? Behalve een wellicht commercieel handige inhaker op een trend van Treep snap ik de lol voor de 'mobbers' niet.
geplaatst op 10-07-2009 om 21:01 uur
peter jens
Oh, maar het is helemaal niet de bedoeling om "big deals" achterna te lopen. Tegenwoordig is het de tijd voor " tiny deals, and lot and lots of those, rapidly".
geplaatst op 11-07-2009 om 08:53 uur
Ingeborg Bruinewoud, ScienceoftheTime.com
Inderdaad, het is in eerste instantie geen 'deal' maar een boodschap aan de ondernemers. Als ondernemers er daadwerkelijk iets (ecovriendelijks) mee doen dan zit het er dik in dat het wel een big deal voor ze kan worden. Als er busladingen carrotmobbers bij jou voor een minimum afgesproken bedrag komen kopen wordt het natuurlijk weer wel interessant. En over NRC, die had ook een inspiratiebron: http://www.scienceofthetime.com/cool/carrotmob/
geplaatst op 22-07-2009 om 08:22 uur
Plaats een reactie