Marktplaats.nl start samenwerking met Marketingfacts

1 juli 2009, 10:19

Marktplaats.nl en Marketingfacts starten een samenwerking waarin Marketingfacts op basis van interviews met o.a. Kiliaan Toorenaar van Marktplaats.nl ingaat op de mogelijkheden van targeting in advertising.

In een serie blogpostings zullen we de verschillende mogelijkheden tot target advertising op Marktplaats.nl belichten. We zullen ons daarbij vooral richten op praktijkcases en cijfers en hopen daarmee de lezer enerzijds inzicht te geven in wat target advertising nu is en anderzijds ook de discussie met de online marketeers aan te gaan.

Naast verschillende vormen van target advertising (denk aan regio, behavioural en lifestyle targeting), zullen we ook ingaan op onderzoek op Marktplaats.nl. De bezoekers van Marktplaats.nl zijn, door de enorme hoge bezoekersaantallen, een dwarsdoorsnede van de bevolking en bieden daardoor goede mogelijkheden voor onderzoek. Op basis van de blogpostings en reacties zullen we dit najaar komen met een gezamenlijke whitepaper (en wellicht een event). Mochten er nu al specifieke vragen zijn over Marktplaats.nl, dan lezen wij die graag in de reacties. De eerste blogposting zal morgen verschijnen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Arno Mein

    Ik mag voor potentiele adverteerders hopen dat dit niet de standaard preso is die de Marktplaats buitendienst meeneemt. 67 slides, allemamagies! De vergelijking met Marktplaats en de Kalverstraat vind ik overigens net zo krom als dat hij flauw is.

    Enne nu even to the point: Hoeveel betaald marktplaats voor deze samenwerking?


    1 juli 2009 om 11:50
    media

    @Arno: wat is nu het punt dat je wilt maken? De presentatie geeft een goed beeld van de gebruikers van Marktplaats en de mogelijkheden die adverteerders hebben op Marktplaats. Blijkbaar vond je ‘m ook interessant genoeg om helemaal door te lopen 😉

    Het betreft een inhoudelijke samenwerking waarbij we de komende maanden (in ieder geval tot eind van dit jaar), dieper zullen ingaan op de mogelijkheden van target advertising. Daarbij hoop ik dat de lezers van Marketingfacts ook zullen komen met inhoudelijke vragen en opmerkingen zodat we tzt gezamenlijk kunnen komen tot een interessante whitepaper die voor zowel marktplaats als de markt interessant is.


    1 juli 2009 om 12:08
    Arno Meijn

    @Marco

    Bedankt voor je antwoord. In principe vuur ik 3 punten op dit stukje af, waarvan de eerste 2 als feedback zouden kunnen worden gebruikt. Het laatste vind ik van een lager “losse flodder gehalte”. Dit heeft te maken met de onafhankelijkheid (en dus geloofwaardigheid) van het platform Marketingfacts.nl . Op basis van je uitleg over de samenwerking stel ik vast dat het een barter is? Ik denk dat er wel meer adverteerders zullen zijn die op deze manier willen ‘barteren’.


    1 juli 2009 om 12:23
    WesselH

    Als ik slide 4 bekijk zie ik:

    – 1.200.000 mensen bezoeken Marktplaats.nl

    – 56.000 mensen komen er op het drukste punt van de Kalverstraat voorbij

    Dan is mijn vraag: hoeveel mensen komen er op het drukste punt van Markplaats voorbij (hoogstwaarschijnlijk de homepage?). Er staat toch ook niet hoeveel mensen er totaal in de Kalverstraat voorbij komen (al zal die nauwelijks in de buurt komen van de 1.2 miljoen bezoeken per dag).


    1 juli 2009 om 12:34
    media

    @Arno: samenwerkingen zijn altijd commercieel van aard, waarom zou je het anders doen. Zo werken we al jaren samen met parijen als Adversitement, Cendris, Onstuimig, Traffic4U en LaComunidad. Soms is dat met gesloten beurzen, soms is dat (deels) tegen betaling afhankelijk wat beide partijen inbrengen. Als voorbeeld: Adversitement heeft de afgelopen jaren de webanalytics verzorgd op Marketingfacts, had de header tot haar beschikking en publiceerde op regelmatig over webanalytics in ruil voor vast sponsorbedrag per jaar. In geval van LaComunidad, die wekelijks de Viral Friday verzorgd, hebben we een samenwerking met gesloten beurzen. In geval van Onstuimig betalen wij een deel van de onkosten. Mochten er adverteerders zijn die willen praten over samenwerking, jullie zijn meer dan welkom!

    Maar even terug naar de inhoud, welke aandachtspunten zou je graag willen terugzien in deze serie artikelen over Marktplaats?


    1 juli 2009 om 12:38
    media

    @WesselH: op sheet 7 vind je het aantal pageviews per maand op de homepage (= 63 mln) hetgeen een fractie is ten opzichte van de achterliggende pagina’s (groepen, rubrieken en advertentiepagina’s). Misschien dat Killiaan daar later iets meer over kan zeggen. Is inderdaad wel interessant om te weten wat nu de verhouding is in bezoek.


    1 juli 2009 om 12:46
    Arno Mein

    @Marco: Bedankt voor de helderheid.

    Om op je vraag terug te komen: Cijfertjes zijn interessant, dan met name het verschil in conversie van de verschillende targetting mogelijkheden en of deze conversie exponentieel groeit naarmate er meerdere targetetingmogelijkheden tergelijkertijd worden ingezet. Uiteraard is een kijkje in de keuken altijd leuk: hoe pakt Marktplaats deze targetingstrategie aan; veel onderzoek? in-house ontwikkeling of eBay technologie? Hoeveel resources/fte?


    1 juli 2009 om 13:08
    Paul

    Ik pas even om hier gratis advies te geven aan marktplaats… of eigenlijk niet gratis aan marktplaats maar gratis aan marketingfacts die het al verkocht heeft aan marktplaats.

    Mijn uurtarief voor advies is slechts 57,50. Dus marktplaats: kom direct naar mij; dat is een stuk goedkoper.

    PS: ik plaats hier natuurlijk bewust geen contactgegevens bij daar het ook geen serieus aanbod is


    1 juli 2009 om 14:38
    vincente

    @paul niemand vraagt jou toch om ook maar iets te doen? Ik vind het zeer goed dat @marco dit zo duidelijk aankondigd. Het is moeilijk genoeg om geld te verdienen met een site als marketingfacts dus more power to you marco dat deze samenwerking van start gaat. Ik hoop dat er nog vele komen en dat je het zo duidelijk blijft melden.


    1 juli 2009 om 14:46
    media

    @Paul: we vragen niemand om advies, we geven juist advies en als je vragen hebt proberen we die te beantwoorden. Gewoon gratis, omdat het kan 😉

    @Vincent: dank voor je reactie; het blijft lastig om traditionele denkers te overtuigen van nieuwe businessmodellen.


    1 juli 2009 om 16:39
    Ronald van den Hoff

    @Marco: goede deal zo!


    1 juli 2009 om 17:53
    lbroekman

    @marco: prima zo, het gaat uiteindelijk om de content die voortvloeit uit deze samenwerking en wat de MF lezer hier mee in de praktijk kan. Ben benieuwd naar de postings.


    1 juli 2009 om 19:20
    media

    @Ronald, Lode: dank voor jullie reacties; goed om te zien dat steeds meer mensen zien dat de manier van communiceren naar de markt moet veranderen.


    2 juli 2009 om 04:38
    koningwoning

    @marco: ‘k vind dit goed en hoop dat er vele volgen. Ik vind alleen wel zo eerlijk als er bij dit stuk “advertorial” staat. Nu is dat niet duidelijk – terwijl dit wel degelijk een advertorial is.

    Ik denk dat dit soort samenwerkingsvormen steeds meer de toekomst gaan worden en laten zien wat nog meer als advertising kan. Dit is een samenwerking waar marketingfatcs, marktplaats en de lezers beter van worden. Dat soort modellen moeten meer gevonden worden…… maar dan wel met helderheid.


    2 juli 2009 om 06:39
    media

    @koningwoning: het is in mijn optiek geen advertorial, net zo min als de blogpostings van bijv. Adversitement, Cendris, Onstuimig, Traffic4U of LaComunidad (en alle andere bloggers) advertorials zijn. Ze krijgen hier op Marketingfacts een podium om hun verhaal te doen. Het is aan de betreffende partijen hoe ze met dat podium omgaan. Als ze de nieuwe manier van communiceren begrijpen zullen ze voor de inhoud gaan; doen ze dat niet, dan zal het eerder tegen dan voor ze gaan werken (denk aan eerdere posting van bijv. Whispr).

    Vwb die helderlheid, dat is ook de reden dat ik deze reeks aankondig en open sta voor discussie over zowel de vorm als de inhoud.


    2 juli 2009 om 07:15
    tjans

    Kreeg eerlijk gezegd meteen een vervelend gevoel toen ik dit nieuws las, vind het niet passen bij de schijn van onafhankelijkheid die Marketingfacts heeft. Maar zoals gezegd, dat is dus maar schijn..

    Hopelijk komen er nuttige berichten en cases waar we wat van leren ipv een adverteerderspraatje.


    6 juli 2009 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!