Nieuwe ‘open overheid’ met HackdeOverheid.nl

28 mei 2009, 06:35

{title}‘Ben je een geek, coder, developer, programmeur en vind je dat de overheid beter kan? Ben je een ambtenaar en loop je al tijden met een idee, maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Hack de overheid en help met het verbeteren van politieke transparantie en overheidsdiensten.’

Dat is het doel van de bijeenkomst op 13 juni georganiseerd door HackdeOverheid.nl. Initiatiefnemers James Burke, Lex Slaghuis, Vincent Lindeboom en Edial Dekker zijn ervan overtuigd dat er behoefte is aan een plek waar je gemakkelijk kunt leren een prototype of ‘mashup’ te maken rond overheidsdienstverlening. Ambtenaren, ontwikkelaars moeten samen in een dialoog komen rond technologische innovatie en maatschappelijke verandering. HackdeOverheid vindt plaats op 13 juni van 10.00-18.00 in Amsterdam. Zie ook dit artikel van Erwin Blom. Uit het persbericht:

“HackdeOverheid heeft twee tracks. Tijdens de eerste track kunnen ambtenaren en ontwikkelaars samen prototypes. De beste protoypes maken kans op prijzen. In de tweede track bepalen de deelnemers de onderwerpen zelf. Van gebruik van social media bij overheidsdiensten tot en met open data, politieke transparentie en de toekomst van overheidsdiensten.”

HackdeOverheid vindt plaats op 13 juni van 10.00-18.00 in het voormalige Volkskrant Gebouw (Wibautstraat 150, Amsterdam). Aansluitend is er een borrel. Plaatsen zijn beperkt en aanmelden kan via: www.hackdeoverheid.nl. Entree en lunch zijn gratis.

Formeel zijn er nog geen verbintenissen met overheden, maar de gesprekken zijn gaande. Edial Dekker meldt via e-mail dat hij verwacht enige financiële steun te krijgen in de toekomst voor dit initiatief. Eerst maar eens kijken wat er 13 juni ontstaat…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!