Verbeterdebuurt.nl gelanceerd

25 april 2009, 07:31

{title}Vandaag hebben wij het crowdsourcinginitiatief verbeterdebuurt.nl gelanceerd. Problemen en ideeen van burgers worden laagdrempelig doorgestuurd naar de gemeente. Daardoor krijgen gemeenten inzicht in wat relevante problemen in de buurt zijn. Op de dag van de launch is zojuist de 100ste melding geplaatst.

De inspiratie voor het project kwam van het Britse initiatief FixMyStreet. Op deze website worden meldingen doorgegeven aan gemeenten. Fixmystreet is iedere week goed voor zo’n 1000 meldingen. Ongeveer 45% van die meldingen wordt ook daadwerkelijk opgelost.

Tijdens de closed beta zijn de eerste meldingen op verbeterdebuurt verwerkt. Verschillende meldingen zijn al door gemeenten verholpen. Verbeterdebuurt.nl maakt gebruik van Google maps . Door het invullen van de postcode kan een burger gemakkelijk de eigen buurt vinden en een idee of probleem plaatsen. Zo is er bijvoorbeeld meer licht in Rotterdam na het repareren van een lantaarnpaal, Arnhem is schoner nadat zwerfafval is verwijderd en Amsterdam is weer wat veiliger nu de politie de hangjongeren in stadsdeel Noord in de gaten houdt, zo liet de politie in een reactie weten.

Burgerparticipatie

De betrokkenheid van burgers in de publieke ruimte krijgt de laatste tijd veel aandacht. Verbeterdebuurt zoekt deze betrokkenheid niet op de sites van gemeenten maar wil met een laagdrempelige applicatie het leuker en makkelijker maken om buurtverbeteringen bij de gemeente aan te kaarten. De volgende stap voor verbeterdebuurt is dat ook op andere sites en via een iphone applicatie meldingen kunnen worden verwerkt: waar burgers al zijn wordt participatie gezocht.

Het project is een van de deelnemers in de door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geïnitieerde e-participatie ronde van de Digitale Pioniersregeling. Paul Keller (projectleider Digitale pioniers): “Verbeterdebuurt.nl stelt burgers in staat om een actieve rol te spelen in de verbetering van de dienstverlening van de overheid. Het is een innovatieve toepassing die goed inspeelt op de veranderende rol tussen burger en overheid

Gemeenten zijn positief

Gemeenten zijn over het algemeen positief. Zo luidt bijvoorbeeld de reactie van gemeente Cranendonck (Brabant): “Ik hoop dat we samen een verbetering voor de burger teweeg kunnen brengen”. De gemeente Vlagtwedde (Groningen): “Met grote interesse hebben wij kennis genomen van uw initiatief”. Ook de gebruikers uit de besloten test zijn enthousiast, zoals bijvoorbeeld Pierre Deen uit Amsterdam, stadsdeel Slotervaart: “Goed initiatief dit. Hoewel ik goede ervaringen met mijn stadsdeel Slotervaart heb, ze reageren snel en adequaat op meldingen over de openbare ruimte, is dit veel gebruiksvriendelijker.“Toch zijn er ook enkele gemeenten die minder positief zijn. Voorlopig worden meldingen in deze gemeenten wel doorgestuurd, maar of de gemeente er mee aan de slag gaat is niet gegarandeerd,

Businessmodel

Verbeterdebuurt is een stichting, opgezet door CreativeCrowds, ontwikkeld door Driebit en ondersteund door Digitale Pioniers. Het businessmodel van de stichting is gebaseerd op de integratie van het systeem met overheidsystemen. In een later stadium zal ook duidelijk worden hoe verbeterdebuurt bedrijven de mogelijkheid geeft om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Volg ons op Twitter.com/verbeterdebuurt.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Willem  

    Goed initiatief. Nu nog een moderator er op die meldingen over ‘marokkanen’ en ‘bejaarden achter geraniums’ weg haalt, en je het een mooie site!


    25 april 2009 om 11:28
    Henri

    Goed iniatief! Alleen jammer dat dergelijke projecten alleen ‘goed lopen’ in de grote stad.


    25 april 2009 om 14:42
    Gosse AdB

    Bijzonder aardig initiatief. Nu nog hopen dat de betreffende wethouders en andere gemeentelijke verantwoordelijken deze website bezoeken!

    In Zaanstad zijn de meeste burger-vertegenwoordigers niet bepaald internet “savvy”, dus zou een “e-mail-2-fax” helpen om hen te bereiken. Kunnen ze de opmerkingen en klachten toch nog, gapend, lezen tijdens de raadsvergaderingen…

    😉


    25 april 2009 om 19:56
    carl.lens

    @Gosse: We beginnen bottom-up te mailen naar “info@gemeente.nl”, maar van het overgrote deel van de gemeenten hebben we inmiddels het “meldingen@gemeente.nl” adres. Met de problemen komt het wel goed. Om aandacht te krijgen voor ideeen zijn we inderdaad op zoek naar aanvullende manieren.


    26 april 2009 om 06:38
    Karel Kolb

    Bij ons in de straat (Haarlem) lag al weken een hoop stenen op de stoep. Gratis gemeentenummer gebeld, situatie geschetst, 2 dagen later was alles opgeruimd. Dat is toch veel makkelijker dan zo´n heel online traject?


    26 april 2009 om 09:07
    carl.lens

    @Karel, dat is natuurlijk geweldig. Het zou wat ons betreft nog geweldiger zijn als je zelf kan kiezen hoe je het doet (‘online traject’ is gewoon een melding plaatsen), je interactie kunt hebben met buren, je kunt zien wat de gemeente nog meer doet in jouw buurt en je het niet alleen over problemen maar ook over ideeen kunt hebben.

    Heel veel mensen vinden hun weg naar de gemeente niet. Dat tonen de 275 ideeen die dit eerste weekend werden geplaatst volgens mij aan. Wij willen niet met gemeenten concurreren om meldingen maar zoeken burgerparticipatie buiten de gemeentelijke website.


    27 april 2009 om 03:19
    Mark Thijssen

    Mooi initiatief. Het biedt elke gemeente groot of klein de mogelijkheid om de problemen en ideeën vanuit de bewoners te toetsen. Daarnaast is er één adres voor alle meldingen door heel Nederland. Nu er nog voor zorgen dat het geen nationale klaagmuur wordt, want daar zijn wij Nederlanders goed in.


    27 april 2009 om 06:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!