McDonald’s start eigen TV kanaal in restaurants

23 april 2009, 05:18

{title}Tijdens de NAB in Las Vegas werd j.l maandag bekendgemaakt dat McDonald’s in mei, in 20 van haar restaurants in de VS, zal starten met een eigen McDonald’s TV kanaal. Deze unieke TV zender is opgebouwd uit een mix van entertainment, informatie en advertenties. Het totale concept is ontwikkeld, gebruikmakend van Harris Corporation’s, Digital Signage technologie.

Eind vorig jaar zijn de eerste trials in een tweetal restaurants gestart, waarbij het merendeel van de videocontent is aangeleverd door Discovery Channel. De resultaten van deze trials hebben ertoe geleid, dat nu de volgende stap wordt genomen. De komende maanden zullen de bevindingen nauwlettend worden gevolgd en geanalyseerd, waarna een roll-out in de gehele Ver. Staten kan volgen. En wie weet waait McDonald’s TV ook binnen afzienbare tijd nog over naar Nederland.

De TV zender heeft als doel om de beleving voor de consument te verbeteren, hetgeen moet leiden tot ofwel extra omzet per bezoek of tot een toename van de bezoek-frequentie.

Digital Signage, in Nederland beter bekend onder de naam narrowcasting, is natuurlijk geen nieuw fenomeen. Wat dat betreft heeft ook McDonald’s over de gehele wereld al jaren schermen in de winkels staan. Wat wel opvallend is, dat hier een retailer bewust een nauwe samenwerking met de broadcasting wereld heeft gezocht.

In de beginperiode van narrowcasting werd veelal de nadruk gelegd op “graphics”, maar plaatjes blijven hoe dan ook plaatjes en zullen de consument niet direct inspireren tot het verrichten van specifieke handelingen. In later stadium zijn velen daarnaast overgegaan tot het tonen van videoclips of zelfs het integraal doorgeven van bestaande TV zenders.

Het gaat er in een “narrowcast-omgeving” echter om dat de consument de (video)content weet te associëren (en waarderen) met de plaats waar hij/zij op dat moment is . Het beeld moet bovendien pakkend en aansprekend zijn. Voor wat betreft het McDonald’s kanaal moet het ertoe bijdragen dat voor de consument een “feeling groovy” McDonald’s gevoel ontstaat, dat meer inhoudt dan alleen maar “hamburgers en Franse frietjes”. Het lijkt me dan ook niet ondenkbaar, dat andere non-McD adverteerders en content leveranciers zich met de TV zender willen associëren.

Inhoudelijk en qua beeldkwaliteit moet een In-Store TV zender vanzelfsprekend aan hoge eisen voldoen en in deze zorgt de, door Harris Corporation ontwikkelde en wereldwijd toegepaste technologie ervoor, dat de juiste content op het juiste moment, geautomatiseerd op de juiste beeldschermen wordt getoond.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

3 Reacties

    Remco Bron

    @John: Hoe is dit Amerikaanse narrowcasting kanaal anders dan wat McDonalds in Nederland heeft uitgerold. Hier hebben ze nu al een aantal jaar Channel M op de schermen in restaurants waarop ondermeer nieuws en reclame wordt uitgezonden. Inhoudelijk wordt dit verzorgd door het Nederlandse bedrijf Librium.TV.

    Liep Nederland hierin voor of was dit een pilot waarop de uitrol in Amerika is gebaseerd?


    23 april 2009 om 06:46
    john

    Remco – de content strategie wordt specifiek afgestemd op mcdonalds – dus geen generieke content – en bovendien per locatie geautomatiseerd aan te passen, niet alleen qua advertenties maar ook vwb inhoud. Dit gaat een paar stapjes verder dan wat Sony doet met channel M.

    Uitrol US is op basis van pilots in Las Vegas en Californie – wat dat betreft staat Nederland hier los van.


    23 april 2009 om 08:13
    Fanny

    This is just the peferct answer for all forum members


    12 juli 2016 om 05:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!