Verslag SES Amsterdam (deel 3: Linkbuilding en Beyond Google)

17 maart 2009, 15:20

In mijn laatste verslag vanaf de SES in Amsterdam vandaag 2 sessies. Een interessante sessie over Linkbuilding volgens Wiep Knol en Peter van der Graaf en een ronduit saaie sessie van Anne Kennedy over de toekomst na Google.

Update (22:11): Ik heb nog een algemene sfeerimpressie van de SES toegevoegd onderaan deze post.

Linkbuilding

Wiep Knol (Tribal Internet Marketing) en Peter van der Graaf (Search specialist) komen ons, in een halfvolle grote zaal, uitleggen hoe zij linkbuilding doen. Peter vertelt de eerste helft van het verhaal, Wiep neemt het tweede deel voor zijn rekening.

Linkbuilding stappenplan

  1. Voorbereiding en onderziek
  2. Linkbait creatie
  3. Distributie
  4. Onderhouden relaties?

1 Voorbereiding en onderzoek

  • Hoe natuurlijk is mijn linkprofiel?
  • Waarin verschilt dit van de concurrentie?
  • Welke linkpartners kunnen het gat dichten?
  • Zijn deze te groeperen naar benadering?

2 Linkbait creatie

  • Beschikbare resources en vrijheden
  • Ingredienten voor gegroepeerde aanpak

    • Goede informatie of onderzoek
    • Bijdrage aan website (content, tool/ quick reference)
    • Belonen bezoeker (korting door link)
    • Belonen linker (review monster, testimonial, linkruil)

3 Distributie

  • Linkbare content, wat nu?
  • Voorbereiding, voorbereiding, voorbereiding (niet direct aanvragen, maar eerst relatie opbouwen)

3.1 Distributie

  • Basis leggen
  • Push marketing werkt!
  • Eigen sociale kanalen
  • Ondersteun social
  • ‘Cold calling’

3.2 Distributie

Success Influencing Factors

  • Kwaliteit van de content
  • Planning
  • Kwaliteit en grootte vab je netwerk
  • Spreiding over meerdere kanalen
  • Overtuigingskracht
  • Toewijding
  • Geluk

4 Onderhouden relaties

  • Onderhoud je relaties

De vragen

Henk de Hooge, DutchCowboys

: Goed verhaal, maar wel traditioneel, moeten we ons bij linkbuilding niet veel meer focussen op social media?

Peter en Wiep

: De meeste Social media gebuiken nofollow en zijn dus niet direct

Bas Geenen van Direct Wonen

: Hebben jullie ook succesverhalen/ cases uit de Nederlandse markt?

Wiep

: Een voorbeeld van een site die heel snel goed is opgekomen is Eduhub van Ruben Timmerman. (eduhub is een vergelijkingssite voor opleidingen. Alstjeblieft Ruben) Dat komt omdat Ruben linkbuilding in alle stadia heeft meegenomen.

Peter

: Actiegroep tegen het WK: wegmethetwk.nl een actiegroep van vrouwen die tegen het WK waren. Is erg goed opgepakt door allerlei media en bereikte daarmee allerlei goede posities. Uiteindelijk is het domein geredirect naar een ander domein om de linkwaarde te verhuizen en te benutten voor commerciële doeleinden.

Beyond Google

In de laatste keynote van vandaag gaat Anne Kennedy (Beyondlink) in op het veranderende online landschap naast, en na, Google. De grote zaal is nu maar voor 70% vol, ik ben benieuwd of die 30% nou naar huis zijn, of nog koffie staan te drinken..

Anne begint met een slide waarin blijkt dat in september 2008 nog steeds de aankoopbeslissing voor het grootste deel bepaald wordt op basis van informatie van televisie.

Verder lijkt de groei van search de aankomende jaren langzaam af te nemen, terwijl met name shopping sites, social networking en video nog flink groeien. Mobile liet een piekje zien rond de introductie van de iPhone 2, maar is nog steeds niet indrukwekkend ten opzichte van de andere manieren van internetgebruik. Toch is afgelopen jaar in veel landen een stijging in gebruik van mobile te zien. In veel Europese landen ligt dat ergens tussen de 130 % en de 170 %.

63% van mobiele zoekopdrachten zijn nu al bij Google. Ze hebben daar dus nog geen monopolie zoals in normale search, maar ze zijn al hard op weg.

Grafiekjes en cijfertjes

Het verhaal gaat door met tientallen grafiekjes en slides over gebruik van social networks en mobiel internet en de demografie daarvan in Peru, Rusland en Japan. Ik zal jullie hier niet mee vermoeien.

Waar zullen de consumenten zoeken over 5 jaar?

  • Video
  • Die ze zullen bekijken op hun (i)Phone
  • Twitter, of de opvolger daarvan
  • Social media, maar alleen voor vrienden

De spreker is bang dat de mensen in de zaal inmiddels een beetje moe zijn van alle presentaties de hele dag. Maar eigenlijk maakt ze zelf nogal een verwarde en vermoeide indruk. Jammer, dit had best een interessante sessie kunnen worden, maar verder dan wat vage toekomstverwachtingen komt dit niet.

Uiteindelijk kwam er nog een discussie op over het businessmodel van twitter en of Google twitter nou wel of niet moet gaan kopen.

Update 22:11:

Sfeerimpressie van de SES te Amsterdam

Ook al schreef ik in bovenstaand verhaal dat dit mijn laatste verslag vanaf de SES in Amsterdam is, op de terugweg in de trein kon ik mij toch niet inhouden om nog een korte sfeerimpressie te schrijven.

De verbeterpunten

Uiteraard heb ik een aantal op- en aanmerkingen. Amerikanen moeten nu maar eens ophouden coffeeshop grapjes te maken. Ze zijn niet grappig. Zouden alle organisatoren van conferenties en popfestivals die dit lezen dit alsjeblieft willen doorgeven aan de Amerikanen die jullie uitnodigen?

Doordat de case van Netprofiler/ Selexyz genomineerd werd voor de speld, stond deze case dubbel op het programma. Zonde natuurlijk, dat plekje had mooi gevuld kunnen worden met een andere sessie, bijvoorbeeld over keywords en content. Al snap ik natuurlijk ook wel dat het op zo’n korte termijn lastig is het programma om te gooien. De sessie van Anne Kennedy was woezelig, saai en rommelig en ze had zich niet verdiept in de Nederlandse situatie. In mijn ogen de slechtste sessie van het congres, en waarschijnlijk ook niet de goedkoopste.

Verder was het jammer dat er, zonder aanwijsbare reden, een flinke rij bij de ingang stond. Jammer was vooral dat de mensen die de kaartjes checkten geen enkel moment de indruk wekten het erg te vinden dat het congres hierdoor 20 minuten (?) laten begon.

De pluspunten

Joost de Valk heeft een goed, evenwichtig en interessant programma in elkaar weten te zetten. Het merendeel van de sessies was interessant en er was een leuke spreiding aan onderwerpen.

De locatie is een stuk beter dan de oude locatie van de Speld. Mediaplaza is natuurlijk een prachtige locatie, maar 2de en 3de zaal zijn daar té klein om de parallelsessies een zinnige plek te geven. Hierdoor kwam het vaak voor dat slechts een handjevol mensen een interessante sessie kon bijwonen. Zonde. In mindere mate is dat in het Krasnapolski ook het geval (de sessie over Google Analytics van Egon en collega André zat vol waardoor een deel van de geïnteresseerden maar een andere sessie bij moest wonen). Maar al met al leent deze locatie zich beter voor een congres als dit.

Het is de organisatie gelukt om een breder publiek aan te spreken. Ik schat dat de Speld voorheen voor 80% mensen van bureauzijde aantrok. Nu schat ik het op 50/50. De zaal zat op een gegeven moment goed vol, volgens mij was het uitverkocht, maar wellicht kan iemand van de organisatie dit bevestigen?

SES Amsterdam: Goede sfeer en geslaagd congres

Al met al vond ik het een leuke dag en een interessant congres. Het programma was overall goed en de sfeer was goed. Het is altijd leuk om bij te praten met concullega’s van allerlei bureaus en te discussiëren over Search. Ik hoop dat de SES volgend jaar op deze voet verder gaat en deze groei doorzet. De Nederlandse markt is er klaar voor!

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Johan

    Een niet-werkende link, daar zal Ruben blij mee zijn 😉


    17 maart 2009 om 19:38
    media

    Link inmiddels aangepast; Remi dank voor de verslagen!


    17 maart 2009 om 19:55
    Remi

    Marco, bedankt voor het aanpassen. Toen ik die post aan het eind van de middag online zette ging mijn telefoon leeg en had ik geen internet meer om de boel nog even te dubbelchecken.

    In de trein heb ik nog wel een sfeerverslag/ algemene impressie geschreven. Die voeg ik zo nog even toe als update aan deze post!


    17 maart 2009 om 20:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!