De kredietcrisis gevisualiseerd (Deel 1 & 2)

24 februari 2009, 06:16

‘The goal of giving form to a complex situation like the credit crisis is to quickly supply the essence of the situation to those unfamiliar and uninitiated. This project was completed as part of my thesis work in the Media Design Program, a graduate studio at the Art Center College of Design in Pasadena, California.’ Zo omschrijft de maker van bovenstaand filmpje, Jonathan Jarvis, zijn project. Het filmpje buzzde gisteren al rond op Twitter, op Welingelichte Kringen heeft Gerard Driehuis hem gisteren opgepakt. Prachtig gedaan. Hieronder deel 2:

Driehuis schrijft op Welingelichte Kringen:

Een keer spelen is voldoende voor begrijpen, twee keer voor kunnen navertellen. Het filmpje is in het Engels. Een paar sleutelwoorden. Een home owner is een huizenbezitter, mortgages zijn hypotheken, main street zijn de gewone mensen (in tegenstelling tot Wall Street), een pile is een berg, de FED is de centrale bank en leverage is (in dit geval) de hefboomwerking.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Koen Roumen

    Geweldig filmpje! Zo makkelijk kan niemand het je vertellen. 🙂


    24 februari 2009 om 06:47
    Matthijn

    Een topfilmje, een aanrader.


    24 februari 2009 om 08:03
    chi666

    Absoluut mooi gedaan, maar er ontbreekt één ding volgens mij in. Eén van de problemen van de hele crisis was dat men de sub prime en de prime samen verpakt hadden. In andere woorden, het ophakken in veilige en minder veilige delen was niet zo ‘clear cut’. Waardoor partijen die dachten enkel veilige hypotheken te hebben ineens met veel sub prime hypotheken zaten, die wel als ‘veilig’ tot ‘extreem veilig’ bestempeld waren door de credit rating agencies die gewoon ook bakken geld verdienen met het raten van die CDO’s.


    24 februari 2009 om 08:32
    Koen Roumen

    @Jaap Denk ook niet dat de bedoeling van dit filmpje is compleetheid te garanderen; het is immers werk van een Art-center student. Het gaat -denk ik- in de eerste plaats om de presentatie, pas daarna om de inhoud. Volledig of niet; het geeft wel een aardige impressie van een deel van het probleem rond de krediet crisis.


    24 februari 2009 om 09:26
    Bastiaan

    @Bas, klopt ongeveer. Wat ze gedaan hebben is de subprime ook weer onderverdelen in delen. Dus, ‘veilige’ subprime, ‘iets-minder veilig’ en ‘risicovolle subprime’. Investeerders dachten dus dat ze relatief veilige bonds kochten (immers, AAA) terwijl dit in feite in zijn totaliteit ook tot de risico categorie behoorde.

    Verder goed filmpje, de echte problemen zijn natuurlijk ontstaan doordat financiele instellingen onderling ook geen geld aan elkaar meer wilden lenen.


    24 februari 2009 om 09:44
    Evert Visser

    Het is altijd goed om mensen op een eenvoudige en schematische manier te informeren over iets dat eigenlijk heel complex is. Het is oké om mensen in grote lijnen de oorzaken van de kredietcrisis voor te schotelen, maar kijken naar de toekomst is belangrijker. Het nieuwe online discussieplatform http://www.disruptivebanking.com, gemaakt door het innovatiebedrijf ULURU in Amsterdam, zet innovatieve manieren voor banken op een rijtje met als doel het overleven van de kredietcrisis. Mensen die het filmpje van Jonathan Jarvis interessant vinden, zullen zich onze website ook zeker thuis voelen. Meer weten over ULURU? Zie http://www.uluru-amsterdam.com


    5 maart 2009 om 11:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!