Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie: Trends 2009

13 januari 2009, 06:35

{title}Voorspellingen voor 2009. Even mijn hoofd op het hakblok leggen (en ja, dat ben ik echt op die foto). Zelf vond ik het niet heel erg bij Marketingfacts passen, maar Matthijs las ze op Recruitmentmatters en vond dat ik ze hier ook moest posten. Tja, als Matthijs het zegt… 😉 In 2008 zat ik redelijk goed. Dus proberen we het gewoon. Misschien dat een aantal van de voorspellingen wel ‘oud’ lijken voor veel marketeers. Maar vergeet niet dat recruitment gemiddeld zo’n 3 jaar achter marketing aan loopt.

Trend 1: Personal branding wordt hot. Nog veel meer dan in 2008, toen de term regelmatig viel, zal in 2009 het een geaccepteerd begrip worden. Langzaam, maar zeker. Net zoals in de begintijd hele volksstammen riepen: ik een mobiele telefoon: NOOIT, zal je deze geluiden steeds minder gaan horen. De acceptatie wordt groter, ook omdat men inziet wat er wel en niet mee bedoeld wordt. Het authentiek zijn, jezelf zijn en dat uitdragen is steeds normaler. Contact houden met je netwerk, ook via online media, en inzien dat je netwerk groter is dan enkel de mensen die je kent. Ieder op zijn op haar eigen manier, met de middelen die bij die persoon passen. Je hebt een digitale schaduw, of je nu wilt of niet. Dan kan je maar beter zorgen dat die uitstraalt wat je wilt dat die uitstraalt. Ook bedrijven zullen steeds meer accepteren dat medewerkers toch online communiceren en ze helpen bij dit op een voor beide partijen positieve manier doen. Ook zullen bedrijven steeds meer mensen ‘hunten’ die zich goed online profileren.

Trend 2: Voor veel marketeers, en zeker de lezers van marketingfacts en webanalisten, een vreemde trend. Maar ik kan jullie verzekeren dat het totaal niet gebeurt in de wereld van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Ik verwacht dat er in 2009 voor het eerst serieus gemeten gaat worden wat effectief is en wat niet. Mede gestimuleerd door de crisis, maar ook door de rustige bewustwording die we langzaam zien komen, zal in 2009 het inzicht komen dat ook als recruiter je moet meten. Je als recruiter inzicht moet hebben in de web analytics van je ‘werkenbij’ pagina en daar nuttige informatie uit kan afleiden. Informatie zoals ‘waar haakt men af’ en ‘welke functies moet ik eens naar de functiebeschrijving kijken’. Ook komt het doormeten van het resultaat van verschillende uitingen boven aan de agenda, welk jobboard zorgt nu voor de kwalitatief goede kandidaten? Het doormeten van allerlei resultaten zal één van de grote items worden in 2009.

Trend 3: Afgeleid van trend 2, Google adword campagnes bij corporates. Afgelopen jaar hebben we een grote toename gezien bij vooral de bureaus. De prijzen zijn al fors gestegen, maar nog maar heel weinig advertenties zie je van de eindklanten. Zonde, want op deze manier geef je de bureaus veel marge. Mede door de introductie van één of enkele niche spelers op dit gebied in combinatie met de ‘meten = weten’ trend zullen meer corporates adwords gaan inzetten. Dit is een trend die in de UK afgelopen jaar is ingezet en op dit gebied lopen we meestal ongeveer een jaar achter de UK aan.

Trend 4: Ook deels afgeleid van trend 2, de verdere opkomst van niche jobboards. Het afgelopen jaar hebben we al duidelijk gezien dat de verhoudingen verschuiven en dat grote boards relatief terrein verliezen t.o.v. de kleintjes. Ook zie je steeds meer bedrijven, groot en klein, praten over de niches. Een trend die komend jaar verder door zal zetten, mede omdat de resultaten beter doorgemeten worden en die bij kleinere boards vaak beter zijn. Hierbij aangetekend dat het deels zal komen doordat er nog enkele specifiek boards bij komen, maar vooral de reeds bestaande niche jobboards meer ingezet gaan worden. Ondanks het feit dat het teruglopende aantal vacatures op de grote boards een betere response bij die boards tot gevolg zal hebben.

Trend 5: Mobiel internet neemt een grote vlucht. Ik zie het al in mijn omgeving dat de overgrote meerderheid voortaan een flat fee mobiel internet abonnement heeft. Dat zal in 2009 veel meer ook de grote massa gebruiken, voor zover je met 1,6 miljoen Nederlanders die nu al maandelijks mobiel internetten al niet over de massa kan spreken. Mobiel internetten komt eraan, alleen zal er voor recruitment nog weinig tot niets mee gedaan worden in 2009. Hooguit dat een enkele slimmer recruiter een m.werkebij site maakt (voor mobiele broswers toegankelijk) of misschien een IT bedrijf met een iPhone wervingsapplicatie komt.

Trend 6: Zelf werven wordt populair bij grote bedrijven. Men gaat meer investeren in eigen recruitmentafdelingen en in arbeidsmarktcommunicatie en minder uitbesteden. Dat laatste is een duidelijke trend die al is ingezet en die elke recessie opnieuw naar voren komt. De uitbesteding bij de dure W&S bureaus neemt altijd af, dus dat is een inkopper. Ik geloof echter dat de meeste bedrijven niet zomaar helemaal niet meer kunnen werven en het dus wel in eigen hand nemen. De vraag of het na de crisis weer terug gaat staat open, ik denk ik veel mindere mate.

Op de laatste trend kwam op Recruitmentmatters meteen veel kritiek. Men zoekt juist flexibele inzet van werknemers die snel iemand kunnen vinden, aldus een oude rot in het vak. En dat is waar, daarom ook de nuance dat bedrijven die reeds het afgelopen jaar hebben geïnvesteerd in een eigen wervingsafdeling hiermee door zullen gaan. Bedrijven die dat in 2009 wilde gaan doen zullen voorlopig nog wel blijven uitbesteden.

Extra voorspelling: Niet echt een trend, daarom noem ik het een voorspelling. Eén van de grote Nederlandse spelers op de online jobboard markt zal failliet gaan of overgenomen worden en als een nachtkaars uitgaan. De grote spelers zijn Monsterboard, VNU (NVB/Intermediair), StepStone, Totaljobs, Megajobs, Careerbuilder en Jobtrack. Mijn geld staat op het verdwijnen van één van deze merken voor eind 2009 of het voornemen om dat in 2010 te doen. Waarbij ik StepStone, Totaljobs, Careerbuilder en Jobtrack de grootste kans geef er niet meer te zijn. Ook zou ik het nog zien gebeuren dat VNU Intermediair en NVB samen voegt, hoewel dat niet heel erg voor de hand ligt.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

7 Reacties

    mgvandenbroek

    Offtopic

    @Bas: Waarom ben jij dat, écht, op die foto? Ben jij een medieval-adept, die in het weekend rare dingen doet met verkleedpartijtjes? Of was het een vrijgezellenfeest. Of werkt de tijdmachine van Dr. Simiak dus toch wel goed?


    13 januari 2009 om 09:41
    Arnoud Rademaker

    @Bas,

    ‘Niet echt een trend, daarom noem ik het een voorspelling. Eén van de grote Nederlandse spelers op de online jobboard markt zal failliet gaan of overgenomen worden en als een nachtkaars uitgaan.’

    Voorspelling of inzicht? Ik denk dat er meer sprake is van inzicht. Hé, we zijn het een keer eens ;-). Ik vermoed dat het bedrijf die in deze sector werkzaam is en door het bankwezen als eerste wordt aangewezen als een bedrijf met een problematische solvabiliteitsratio als eerste in aanmerking komt. Sowieso lijkt het me, gezien de economische situatie, noodzakelijk om in deze sector te reorganiseren. Vanwege de afnemende vraag naar personeel zullen de inkomsten afnemen. Dat moet toch ergens pijn doen.

    Ben ik somber over deze sector? Nee, er komt vanzelf weer een moment waarop de economie aantrekt en de grijze uitstroom vervangen moet worden.


    13 januari 2009 om 10:03
    marcelvogels

    Ben het niet altijd met je eens, maar deze trends zien wij ook en ik denk dat ze inderdaad heel relevant zijn, waarbij ik er nog 1 willen noemen en dat is dat de aandacht meer van actief werkzoekende naar latent werkzoekende zal worden verlegd, ook in relatie met jouw punt 2, accountability van recruitment uitgaven. Er zijn nu eenmaal meer latent werkzoekende die tegenwoordig steeds goedkoper kunnen worden bereikt.


    13 januari 2009 om 10:42
    chi666

    @matthijs vakantie in polen. Middeleeuws festival.


    13 januari 2009 om 13:03
    Paul Hottinga

    Leuke voorspellingen veel van de trends zie je al ingezet worden.

    Mijn toevoeging:

    De trend volgende van meten = weten zie ik conversie optimalisatie een grote toevlucht gaan nemen. Hier kan voor veel partijen nog een enorme verbetering behaald worden, vooral voor veel werving en selectie bureau`s.

    Klikpaden, conversietrechters, etc. lijkt bij veel partijen nog nooit aandacht aanbesteed te zijn.


    14 januari 2009 om 09:49
    chi666

    @Paul: je moet eerst meten voor je conversie kan optimaliseren. Ik denk dat als in 2009 het meten = weten echt doorbreekt (het wordt nog nauwelijks ingezet merk ik) we in 2010 aandacht gaan krijgen voor conversie. Overigens moet ik erbij zeggen: er is een groot verschil tussen W&S bureaus en corporates. De bureaus meten al veel meer en kijken ook al veel naar conversie. Ook doen die al veel meer met adwords. Meten = weten geldt met name voor de werkgevers, in mindere mate voor de bureaus.


    14 januari 2009 om 10:09
    Paul Hottinga

    @bas geef ik je gelijk in het meten = weten zal eerst moeten gaan doorbreken voordat we de verschuiving richting conversie optimalisatie gaan zijn.

    Denk dat we conversie optimalisatie ook gaan zien richting: hoe halen we meer uit onze huidige database kandidaten.


    14 januari 2009 om 10:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!