Jongeren bepalen eigen technologie op de werkvloer
Jongeren willen vooral zelf kunnen bepalen welke technologie ze gebruiken op de werkvloer, blijkt uit onderzoek van Accenture in de VS. Millennials (jongeren die na de eeuwwisseling op de arbeidsmarkt zijn gekomen) kiezen steeds vaker hun werkgever op basis van de technologische vrijheid die ze er krijgen. Laten we die maar het ‘als ik een N95 wil gebruiken en hij een iPhone, moet dat kunnen en dan moet je als werkgever maar zorgen dat ik kan synchroniseren’-syndroom noemen.
Verder is deze generatie meer van het vergiffenis achteraf vragen dan toestemming vooraf. Een groot deel gebruikt Messengers (zoals MSN), open source software, mobiele telefoons, sociale netwerksites en online applicaties die niet door de werkgever ondersteund worden.
Deels is het gebruik van niet ondersteunde technologie terug te voeren tot het gebrek aan goed beleid. Slechts 40 procent stelt dat er een beleid is rondom het gebruik van technologie. Eén derde van de respondenten heeft geen idee of het er is. Interessant is overigens dat 6 procent wel weet dat er een beleid is, maar het zo ingewikkeld is dat ze het niet begrijpen; nog eens 6 procent stelt dat het ze niet echt uitmaakt óf er beleid is. Ze gebruiken toch wel de technologie die ze willen.
Interessant voor de arbeidsmarkt is vooral dat de helft van deze groep aangeeft dat het gebruik van ‘state of the art’-technologie een reden is om te kiezen voor een bepaalde werkgever. En dat percentage groeit naarmate mensen nog op school zitten. Het is dus belangrijk voor bedrijven mee te gaan met de technologische trends om talent te blijven aantrekken.
Andere opvallende feiten:
- E-mail sterft af. Het aantal uren besteed aan zakelijke e-mail daalt per leeftijdscategorie. Of zou dat komen omdat ze beter zijn geworden in lifehacking en gewoon efficiënter met hun mail omgaan?
- Bloggen is een mythe, gemiddeld wordt er slechts 30 minuten geblogt. Op zich niet verrassend als je bedenkt dat je natuurlijk maar een heel beperkt aantal mensen hebt die daadwerkelijk produceren. Dus op een hele groep is dat niet verrassend en ook niet erg, als je bedenkt hoeveel er nu al geproduceerd wordt.
Een belangrijke nuance in bij dit onderzoek moet natuurlijk gemaakt worden dat het uitgevoerd is in de US en daarmee niet per definitie één of één vertaald kan worden naar Nederland. Toch merkt je wel steeds meer dat jongeren gewoon technologie gebruiken die ze aanstaat. Denk daarbij aan google docs, messengers, etc. Veel bedrijven zullen hun angst moeten overwinnen, maar wel duidelijk beleid moeten maken om hiermee om te gaan. Want je hele klantendatabase op het internet is ook niet iets dat je zal willen denk ik.
Wat me verder opvalt is dat we in Nederland nog veel ‘van de zaak’ willen, zoals een telefoon van de zaak bijvoorbeeld. En dan gaan we verder klagen over het type dat we gekregen hebben. Dit onderzoek zou dus suggereren dat we onze eigen phone willen gebruiken, ook op het werk. Maar ik vraag me af of dat in Nederland dus ook zo is, aangezien wij hier, in tegenstelling tot de VS, veel meer secundaire zaken hebben en daar ook gewend aan zijn. Wel moeten die secundaire zaken dus ‘state of the art’ zijn. In Nederlands kun je daar vervolgens wel in sturen, lijkt me.
Gepost in: Cijfers en feiten, Mobile marketing
15 Reacties
Matthijn
Heel herkenbaar dit. Erg leuk ook overigens.
geplaatst op 10-11-2008 om 12:23 uur
Roeland Kok
Inderdaad herkenbaar. De boodschap is dubbel. Het is bij moderne clubs vaak een goed teken dat je zelfstandig denkende geesten op de werkvloer hebt. Het kan je business helpen de markt te blijven begrijpen en als organisatie niet te verroesten en te verstarren.
Aan de andere kant brengt het extra risico's met zich mee. Verdwaalde USB-sticks, versnippering van kennis, documentatie, e.d. Het is daarom denk ik wel steeds belangrijker de kaders duidelijk neer te zetten waarbinnen de vrijheid op de werkvloer plaatsheeft.
Ander OS? Prima, als het naadloos kan integreren met de (de facto?) standaard op de werkvloer. Andere mobiel? Prima, als het je productiviteit en stiptheid (synchronisatie) niet aantast.
Hoe verenigbaar vrije keus met zaken als SOX (yuck) en specifieke ISO-certificering is, blijft natuurlijk de vraag - en de uitdaging.
Uit ervaring weet ik dat vrijheid (binnen gestelde kaders) op de werkvloer erg fijn kan zijn en het werkplezier (en productiviteit!) drastisch kan verhogen.
geplaatst op 10-11-2008 om 12:58 uur
Steef, Numarketing
Hoewel ik geen millennial ben inderdaad zeer herkenbaar. Zelf vindt ik het ontzettend lastig als ik niet met mijn eigen software keuze kan werken. Ik neem dan ook maar mijn eigen laptop mee naar mijn werk om niet gebonden te zitten aan een computer waar ik nagenoeg geen rechten op heb (lees: rechten om programma's te installeren + geen firefox).
Uiteraard wilt geen enkele organisatie dat hun werknemers de meest onzinnige en onveilige programma's op hun computers / netwerk hebben draaien. Wat wel / niet kan lijkt mij met common sense ook te realiseren.
Waarom niet werknemers vrije toegang geven op hun computers en ze een "common sense" contractje laten tekenen. Immers: willen ze de rechten, dan moeten ze ook de (beperkte) verantwoordelijkheden dragen.
@Roeland: alle bedrijfsdata die het pand verlaat MOET in mijn ogen ALTIJD encrypted zijn. Truecrypt is een uitermate geschikt hiervoor. Zelf ga ik ervan uit dat op elk moment mijn laptop gestolen kan worden. Dus alle mail en documenten zijn zwaar encrypted en worden 2 keer per week gebackupt.
geplaatst op 10-11-2008 om 13:57 uur
Bas van de Haterd, Van de Haterd Consultancy
Helemaal eens met Steef. Het is verschrikkelijk belangrijk dat als je rechten hebt, je ook verantwoordelijkheid hebt. Dat is overigens vaak een groot probleem in Nederland, want wij nemen zelden ergens verantwoordelijkheid voor. Het is altijd iemand anders zijn fout of 'hoe had ik dat dan kunnen weten?' komt om de hoek kijken.
Vrijheid en verantwoordelijkheid moeten altijd hand in hand gaan en daar moeten dan ook (zware) consequenties aan verbonden worden. Maar vrijheid geven werkt meestal wel heel erg goed, voor de motivatie en de productie.
geplaatst op 10-11-2008 om 14:29 uur
Roeland Kok
Eens met Steef en Bas. Vrijheid brengt - zoals ik aangaf - verantwoordelijkheden met zich mee. Ben echter wel bang dat zeker in de minder grote organisaties te weinig besef is van het belang van een goede strategie op dit gebied (grotendeels ICT-beleid). Logisch gevolg is te weinig budget, de verantwoordelijkheden op de verkeerde plek (of niet genomen!), vage grenzen en een onbetrouwbaar security-beleid.
Misschien interessant: is de gemiddelde werkgever w.b. besef, beleid en infra klaar voor 'Werknemer 2.0'?
geplaatst op 10-11-2008 om 14:43 uur
Bas van de Haterd, Van de Haterd Consultancy
@Roeland: op je laatste vraag kan ik een heel kort en eenduidig antwoord geven: absoluut niet.
geplaatst op 10-11-2008 om 14:49 uur
Ronald
Ben het er ook zeker mee eens Bas. Absoluut niet.
Maar zelf wil ik ook werken waarmee ik wil en niet wat mij aangeboden word.
geplaatst op 10-11-2008 om 18:47 uur
Jeroen
@Ronald: dat wat je aangeboden wordt zou het perfecte setje tools (hard en software) moeten zijn om je werk te kunnen doen. Als dat niet zo is, is het dus niet het perfecte setje of jij begrijpt je opdracht niet. :-)
De oplossing is naar mijn mening uitleggen aan gebruikers waarom juist deze tools gebruikt (moeten) worden EN flexibel zijn naar de wensen van gebruikers, want sommige gebruikers weten heus wel waar ze het over hebben. In het voorbeeld van Firefox is het dan bijvoorbeeld wel weer jammer dat het lastig is om updates voor deze browser centraal uit te rollen. Dan kiezen beheerders (die bv moeten voldoen aan SOX) er liever voor het gebruik niet toe te staan. Over 'consumerization' van de IT wordt al langer gediscussieerd, zie hier: http://www.gartner.com/it/products/research/consumerization_it/consumerization.jsp
Is naar mijn mening een zeer interessante discussie en zou zeker niet afgedaan moeten worden met een 'mag niet kan niet' reactie van de IT afdeling.
geplaatst op 10-11-2008 om 21:21 uur
Roeland Kok
@Jeroen, als updates lastig uit te rollen zijn, dan is dat waarschijnlijk een typisch geval van keuze voor het verkeerde uitrolsysteem in je infra.
Maar inderdaad, het is precies waar het regelmatig op kan stuklopen. Ik acht dat meer een kennisprobleem vanuit de ICT-voering dan een onmogelijke vraag van een gruiker.
geplaatst op 10-11-2008 om 22:13 uur
Jeroen
@Roeland: Het hoeft natuurlijk geen kennisprobleem te zijn, het kan ook een budgetprobleem zijn.
Aan de andere kant, als je door zo'n investering de juiste mensen kan binnen halen/houden is dat natuurlijk pure winst.
Om het even bij een kennisprobleem te houden; welk uitrolsysteem is er dat crossplatform (Mac/PC) applicaties kan updaten?
geplaatst op 11-11-2008 om 00:20 uur
martijn betgem
@ Bas, " Interessant voor de arbeidsmarkt is vooral dat de helft van deze groep aangeeft dat het gebruik van ‘state of the art’-technologie een reden is om te kiezen voor een bepaalde werkgever." Betreft dit een bepaalde doelgroep werknemers? Qua leeftijd of opleiding of branche?
geplaatst op 11-11-2008 om 09:27 uur
martijn
@ Bas, helder, de 'jongeren'. Ben wel benieuwd of dit geldt voor een bepaalde groep opgeleiden of in het algemeen.
geplaatst op 11-11-2008 om 09:38 uur
Bas van de Haterd, Van de Haterd Consultancy
@Jeroen: grappig genoeg is budget vaak geen issue, want juist de tools die gebruikt worden zijn veelal gratis. Denk aan google docs, terwijl men per sé met word en excel moet werken. Het heeft meer met de onderhoudbaarheid en de angst van zaken elders stallen te maken denk ik.
@Martijn: zie voetnoot van het onderzoek
Accenture conducted a quantitative online survey in June 2008 of more than 400 U.S. consumers between the ages of 14 to 27. All respondents aged 14-17 have completed at least middle school, and all respondents 18-27 years of age have completed at least high school. All respondents included in the analysis were in school, recently graduated or employed. Respondents represent a random sample of this subgroup, not of the general pool of U.S. consumers.
geplaatst op 11-11-2008 om 10:07 uur
Ronald
@ Bas,
Ben ik niet mee eens, photoshop, dreamweaver en wat denk je van een CMS. Deze dingen hoeven zeker niet gratis te zijn hoor. Veelal nemen bedrijven een betaalde CMS omdat ze OS niet snappen.
Gelukkig gaat het nu wel steeds meer de OS kant op maar een budget is er vaak wel aanwezig hoor.
@ Jeroen
Bedankt voor de link, ga ik even volgen.
geplaatst op 11-11-2008 om 16:50 uur
Jeroen
@Bas: De budget opmerking ging over het uitrolsysteem, niet zozeer over de applicaties zelf.
En alhoewel cloud applicaties (zoals Google Docs) erg handig zijn, als je organisatie aan de SOX act moet voldoen is dat absoluut geen optie.
Qua uitrol systeem voor de Mac, wij gaan binnenkort testen met Casper, van JAMF Software. Stelt je onder andere in staat om de installatie van bijvoorbeeld een Firefox aan de gebruiker over te laten.
geplaatst op 11-11-2008 om 20:29 uur
Plaats een reactie
Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren