Jupiter: Blogs beïnvloeden koopgedrag meer dan social networks

3 november 2008, 08:23

Frequente webloglezers (blogbezoek >1 keer per maand) vertrouwen voor hun aankoopbeslissingen meer op weblogs dan op social networks. Meer dan de helft van de weblogbezoekers vindt op weblogs geschikte productinformatie om tot aankoop over te gaan. Dit zijn enkele van vele onderzoeksbevindingen uit nieuw onderzoek van Jupiter: ‘Harnessing the Power of Blogs’, in opdracht van Buzzlogic (zie persbericht, via Marketingcharts).

‘The study aimed to uncover changing behavior around blog discovery and consumption, how blogs factor into consumer purchase decisions, and the nature of blog influence on buying behavior.’ Hieronder enkele van de belangrijkste punten uit het onderzoek.

Om nog maar eens te benadrukken hoe belangrijk weblogs zijn en blijven (stel je voor dat ze ondergesneeuwd raken door hijgerige berichten over Twitter en social networks) trapt het verhaal op MarketingCharts af met het gegeven dat het aantal mensen dat weblogs leest de afgelopen vier jaar is gestegen met 300 procent. En weblogs beïnvloeden aankoopbeslissingen:

  • 50 procent van de webloglezers vindt weblogs nuttig voor aankoopinformatie
  • 20 procent van de webloglezers (= frequente bloglezers) vertrouwt meer op de content op weblogs voor aankoopbeslissingen dan op de content op social networks
  • Naast techblogs (31 procent vindt de productinformatie op deze blogs nuttig) doen ook media- en entertainment blogs leuk mee (15 procent vindt de informatie aldaar nuttig), voor games/speelgoed en sportgear is dit 14 procent, travel 12 procent, automotive 11 procent en gezondheid 10 procent. Niet bepaald een goede score, als je het mij vraagt.
  • Weblogs zijn zeer geschikt om niche-informatie op te publiceren. ‘For those who have found blog content useful for product decisions, more than half (56%) say blogs with a niche focus and topical expertise were key sources.’

Blogs en aankopen

‘Blogs factor in to critical stages of the purchase process, weighing most heavily at the actual moment of a purchase decision.’

  • 52 procent van de mensen die eerder op informatie van weblogs vertrouwde voor aankoopbeslissingen zeiden dat weblogs een belangrijke rol spelen in het kritieke moment van aankoop.
  • 21 procent gebruikt de informatie op weblogs om te beslissen
  • 19 procent gebruikt de informatie op weblogs om keuzes aan te scherpen
  • 19 procent gebruikt de informatie op weblogs voor support
  • 17 procent gebruikt de informatie op weblogs om nieuwe producten en services te ontdekken
  • 14 procent gebruikt de informatie op weblogs om info te checken

Advertenties

  • 25 procent van de frequente weblogbezoekers zegt de advertenties op de blogs die ze lezen te vertrouwen (zelfde percentage geldt voor paid search links).
  • 19 procent zegt de advertenties op social networking sites te vertrouwen
  • 40 procent van de bloglezers heeft actie ondernomen na het zien van een advertentie op een weblog.

Blog vs search

‘For a portion of web users, blogs rival search as a navigation tool, which has really interesting implications for advertisers,’ zegt Rob Crumpler, CEO van BuzzLogic. ‘Blogs are becoming trusted guides, steering users who are seeking very specific information to places of interest online. Being able to identify where this is taking place across the blogosphere gives us a window into user intent and a means to better target advertising to a qualified audience. This is great news for advertisers looking to maximize value in today’s environment.’ Tja, dat kan Crumpler wel zeggen. Maar iedereen gebruikt Google. Dus dit is een wat al te opzichtige lofzang op de kracht van weblogs lijkt me.

Social networks?

Weblog wat de klok slaat, in dit onderzoek. Vanochtend plofte ook dit persbericht in de inbox. Onderzoek van Insites Consulting toont aan, dat consumenten zeer gevoelig zijn voor wat bedrijven op sociale netwerken doen. ‘We merken dat consumenten niet willen dat bedrijven hun digitaal platform zouden “misbruiken” om te adverteren. Belangrijk is dus dat marketeers goed nadenken op welke manier ze communiceren in de sociale netwerken. […] Consumenten willen meer en meer dat merken zich gedragen als mensen en niet zozeer als een bedrijf, een hele uitdaging voor de klassiek geschoolde marketeer,’ zegt Steven Van Belleghem, managing partner bij InSites Consulting.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Feeder

    Zou dit ook voor Jupiler zelf gelden? Bier associeer ik zelf eerder met Hyves dan Hyped.


    3 november 2008 om 10:16
    mgvandenbroek

    @Alexander: Dank voor je reactie. Volgens mij is je plug niet echt relevant, maar vooruit.

    Kan zijn, dat ik zelf dingen door elkaar aan het halen ben. Maar ik had het inderdaad over “… blogs rival search as a navigation tool…”?


    3 november 2008 om 13:55
    Alexander van Duijn

    @ Matthijs vergeet de laatste twee zinnen is namelijk een stuk uit een reactie die ik eigenlijk had willen schrijven. Linkje diende als meer achtergrond voor tools zoals Buzzlogic.

    Ben het met je eens dat “… blogs rival search as a navigation tool…” iets te opzichtig is. Maar denk wel dat veel mensen door een combinatie van beide besluiten nemen. Dus eigenlijk zijn ze niet los van elkaar te zien. (bijv. Google wat ik wil kopen, lees blogs nav zoekresultaten, beslis adhv blogs of het product inderdaad voldoet en wat de beste plek is om het te kopen).


    3 november 2008 om 14:37
    Patrick Nijhof

    Lijkt mij een logische uitkomst van het onderzoek.

    Weblogs / auteurs zijn toch vaak een autoriteit op hun vakgebied.


    3 november 2008 om 14:59
    netnotion

    Zeer aannemelijk. Ik hecht meer waarde aan een blog dat aan iemand profiel.


    3 november 2008 om 17:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!