De Media in Beeld volgens ABN Amro 2008

27 oktober 2008, 08:35

{title}‘Hoe anticipeer je als bedrijf op het veranderende medialandschap, zowel op het vlak van technologie als consumentenen adverteerdersgedrag? Welke kansen en bedreigingen liggen er voor zowel traditionele als nieuwe mediabedrijven? En welke strategie kan het beste gevoerd worden, rekeninghoudend met de impact van digitalisering?’

Op bovenstaande vragen hoopt ABN Amro met een nieuwe editie van Media in Beeld antwoord te geven. 12 belangrijke spelers in de mediabranche werden geïnterviewd. Het hele rapport (pdf) is hier te vinden: ‘Media in Beeld 2008’. Zie voor besprekingen en analyses: DC, Molblog.

ABN Amro borduurt voort op de eerdere media-onderzoeken die de bank liet uitvoeren. ‘Na Media in beeld 2006 (over de belangrijkste trends) en Media in beeld 2007 (over vier toekomstscenario’s) beschrijven wij in dit rapport de strategieën binnen de mediasector. […] De toekomstscenario’s uit ons vorige rapport (digitale desillusie, volledige versnippering, chronische chaos en crossmediale consolidatie) waren prikkelend en voer voor discussie, waaruit weer interessante vragen naar voren kwamen.’

Megatrends

Megatrends uit 2006 zijn volgens de makers van het rapport ‘onverminderd van invloed’:

Megatrend 1: Anytime, anyplace, anywhere. Consumenten staan zelf aan het roer, bepalen in volle autonomie wat, wanneer, en hoe ze zich blootstellen aan media.

Megatrend 2: Toenemende interactiviteit. Web 2.0 stuwt interactiviteit tot grote hoogten; consumenten maken zélf media; ‘een fundamentele verandering.’

Megatrend 3: Grenzen tussen media vervagen: convergentie. ‘Digitalisering en internet hebben geleid tot het vervagen van grenzen tussen apparaten, mediaplatforms en mediasectoren.’

Tussendoor in het rapport komen interessante mensen uit de mediawereld aan het woord. Erik de Zwart zegt: “Jonge kids vinden het volkomen normaal dat je niet betaalt voor muziek.

Net zoals er altijd suiker op tafel staat.’ Marceline Beijer van Kobalt zegt: ‘De toekomst van media en adverteren zit niet in massamedia, maar in één-op-één communicatie.’ Raymond Spanjar van Hyves zegt: ‘Adverteerders beseffen wel steeds meer dat de huidige methodes niet altijd voldoen. Het wachten is op een aantal goede cases, die breed worden uitgemeten.’

Bedreigingen

Daar komt ie: ‘Mediabedrijven moeten zich in de digitale wereld aanpassen aan de (nieuwe) spelregels van internet.’ Mooie open deur. Maar dit rijtje met bedreigingen is interessant:

  • Crossmediale convergentie vergroot de concurrentie
  • Consumptie van media verschuift naar internet en mobiel
  • Consumentenvoorkeuren: ontlezing en verschuiving naar video
  • De advertentiemarkt verschuift richting nichedoelgroepen
  • Media raken controle over content geheel of gedeeltelijk kwijt
  • Bereik daalt door versnippering van media en doelgroepen
  • Alles-is-gratis trend belemmert betaalde content op internet
  • Prijszetting digitale media verschilt van analoge media

Kansen

Maar zoals in ieder rapport moeten er ook kansen besproken. De volgende worden besproken in Media in Beeld 2008:

  • Digitale distributie en productie
  • Crossmediale convergentie
  • Experience economy
  • Communities en nieuwe medianetwerken

Nieuwe strategieën

‘Revolutionaire verandering kan liggen in de simpelste aanpassing van bestaande werkwijzen.’ Vanaf pagina 33 gaat het over nieuwe businessmodellen. Zeker de moeite van het lezen waard.
En zo… kan ik nog wel even doorgaan met de bespreking van dit rapport. Doe ik niet. Want dat zou té uitgebreid en veelomvattend worden. Of je de kwaliteit van het rapport hoog genoeg vindt om het uit te printen en rustig na te lezen kan ik moeilijk beoordelen. Wat ik wel weet, is dat we vorig jaar een stevige discussie over de kwaliteit van het rapport Media in Beeld 2007 hebben gevoerd. Mogelijk heeft ABN Amro zijn leven gebeterd 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    Marketingfacts.nl is nu écht zijn tijd vooruit ;-). Techniek: grijpt in!


    27 oktober 2008 om 08:21
    mgvandenbroek

    Inmiddels geregeld, zeer ingewikkelde materie, die zomer- en wintertijd. Zo. Kunnen we weer ontopic.


    27 oktober 2008 om 08:39
    media

    Ben benieuwd of ze dit jaar wat meer diepgang hebben, dank voor de tip Matthijs! 😉


    27 oktober 2008 om 08:46
    ronaldtervoert

    @matthijs: ik heb het rapport al voor de publicatie mogen lezen en was positief verrast over hetgeen erin staat. De vorige rapporten vond ik een open deur en mosterd na de maaltijd in papiervorm.

    De nieuwe editie is wat mij betreft behoorlijk up2date en een mooi overzicht van de markt, kansen en bedreigingen.


    28 oktober 2008 om 09:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!