Meer omzet dankzij een goede 404 foutafhandeling

15 januari 2008, 05:24

404 foutmeldingWanneer je bij een bezoek aan een webshop geconfronteerd wordt met een foutmelding ben je waarschijnlijk direct weer weg naar de volgende webwinkel die aanbiedt wat je zoekt. Een veel voorkomende fout is de zogenaamde 404 pagina; de pagina die verschijnt wanneer het opgevraagde adres niet gevonden wordt op de webserver. Bij opvallend veel webwinkels is deze pagina slecht opgezet of soms zelfs helemaal afwezig!

Dit viel me op toen ik eind vorige week bezig was met een artikel over 404 foutafhandeling voor mijn werkgever. Ik zocht een aantal voorbeelden van goed opgezette 404 pagina’s bij online shops. Mijn verwachting was dat vooral de grotere webwinkels deze pagina netjes opgezet zouden hebben, maar dat viel flink tegen. Zelfs een grote webshop als Bol.com heeft dit slecht voor elkaar, hun 404 pagina is zelfs alleen de standaard foutmelding van de Apache webserver.

Ze zijn echter niet de enige, de doorgaans vooruitstrevende webshop Amazon.com heeft alleen een verwijzing naar de homepage. Ook bedrijven als Otto, Douglas, Arke en Neckermann laten de bezoeker doodlopen op hun 404 pagina.

Nu is het wel zo dat een goed content management systeem dit soort fouten grotendeels kan voorkomen, door ervoor te zorgen dat een pagina die verwijdert wordt automatisch doorverwijst naar een relevante andere pagina. Uiteraard middels een zogenaamde 301 redirect zodat ook zoekmachines hun waarde doorgeven. In de praktijk zullen er nog altijd pagina’s niet gevonden worden. Bijvoorbeeld doordat een bezoeker een adres heeft gegokt of er een tikfout gemaakt wordt. Wanneer er dan iets fout gaat is het zaak de bezoeker zo goed mogelijk verder te helpen zodat potentiële bestellingen niet verloren gaan.

Een goede 404 pagina

Zorg er voor dat het duidelijk blijft waar de bezoeker is. Je 404 pagina kan dus het beste maar eenzelfde lay-out hebben als je andere pagina’s. Er is geen goede reden om af te wijken van je standaard huisstijl. Een bijkomend voordeel is dat de bezoeker ook direct de beschikking heeft over de standaard navigatie op je website.

Maak op de pagina ook duidelijk wat er mis gegaan is en leg daarbij de schuld niet bij de bezoeker. Geef aan wat de reden kan zijn en wijs vervolgens op de mogelijkheden hoe de bezoeker verder kan. Bijvoorbeeld via een zoekmachine of een overzicht van veel bezochte pagina’s.

Wil je de bezoeker helemaal goed helpen dan kun je de ingegeven url en de eventueel door een zoekmachine meegegeven trefwoorden gebruiken om de fout te analyseren. Stuur de bezoeker vervolgens direct door naar de pagina waar wel de gewenste informatie gevonden kan worden of geef een overzicht van mogelijke relevante pagina’s.

Apple 404 afhandeling

Gelukkig zijn er ook nog bedrijven die dit wel snappen. De foutmelding van Apple is een van de goede voorbeelden. Zij geven netjes aan dat de gezochte pagina niet gevonden is en wijzen je op de zoekfunctie. Daarnaast hebben ze een overzichtelijke index gemaakt voor de belangrijkste pagina’s binnen de Apple website.

Het probleem oplossen

Met alleen het afvangen van de fout en het op weg helpen van de bezoeker ben je er natuurlijk nog niet. Zorg ervoor dat eenzelfde fout voor de toekomst gecorrigeerd kan worden. Neem de 404 pagina dus op in je statistieken zodat je kunt zien hoe vaak deze aangeroepen wordt. Daarnaast kun je elke keer dat de 404 pagina aangeroepen wordt een e-mail sturen naar de webmaster zodat hij kan kijken naar het probleem. In veel gevallen betreft het een verkeerde verwijzing vanaf je eigen website die binnen een minuut te corrigeren is.

Helaas heb ik niet de beschikking over cijfers, maar het is niet moeilijk voor te stellen dat een webshop flink wat omzet kan mislopen wanneer de 404 fout afhandeling niet op orde is. Door wat extra aandacht te geven aan de 404 pagina kun je dus zorgen voor extra omzet en in elk geval voor een verbeterde gebruikerservaring op je webshop. De 404 pagina is een unieke kans om met weinig werk je website te verbeteren.

Elja Trum
Consultant bij Directshop

Elja Trum werkt bij Directshop, een internetbedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het ontwikkelen van webshop oplossingen. Daarnaast is hij erg actief met zijn hobby fotografie. In de avonduren is hij daarom ook vaak bezig met zijn eigen weblog Photofacts. Daarnaast beheert hij tevens dagboek gemeenschap myDiary.

Categorie
Tags

21 Reacties

    André Scholten

    Ik ben het helemaal met je eens: het is vaak een kwestie van een kopie maken van een template. Deze op maat aanpassen en binnen een half uur ben je klaar. Natuurlijk mag het meten niet achterblijven, zo kun je bijhouden hoe mensen op die pagina komen: via welke interne of externe links, enz.

    Dat ze direct een site verlaten nadat ze een slechte 404 gezien hebben ben ik niet helemaal met je eens. Mensen zullen snel hun vertrouwde back knop gebruiken om het opnieuw te proberen of een andere optie te volgens.


    15 januari 2008 om 06:10
    Elja

    @André; Wellicht niet als ze vanaf je eigen site komen. Mochten ze echter vanuit een zoekmachine komen dan ben je ze wel zeker kwijt aan het eerst volgende zoekresultaat. Daarbij helpt het (zeker op een webshop) niet mee aan het vertrouwen dat nodig is om een bestelling te plaatsen.


    15 januari 2008 om 06:47
    Elja

    @Marco; Ziet er goed uit. Wellicht zou je nog kunnen wijzen op de zoekmachine mogelijkheid.

    Als je er echt nog extra aandacht aan wilt besteden kun je bijvoorbeeld een kort overzichtje van recent populaire artikelen kunnen vertonen.


    15 januari 2008 om 07:00
    Davy

    Je kunt er ook voor zorgen dat na enkele seconden je 404 pagina redirect naar de homepage


    15 januari 2008 om 07:11
    Elja

    @Davy; leuke voorbeelden (al zijn ze niet allemaal even nuttig voor de bezoeker natuurlijk).

    Automatisch doorsturen naar je homepage kan volgens mij verwarrend werken voor je bezoekers. Het wordt zo niet goed duidelijk wat er aan de hand is. De homepage is wellicht helemaal niet wat de bezoeker zoekt.


    15 januari 2008 om 07:36
    Yvonne

    @Marco; Vind m ook goed, meteen duidelijk waar ik ben, waar ik heen kan en krijg feedback waarmee ik iets kan.

    @Davy: automatisch redirecten zou ik niet doen, mensen hebben dan geen controle over wat er gebeurt, mensen willen controle hebben over wat er gebeurt (gebrek daaraan kan leiden tot een onzekerheid).


    15 januari 2008 om 07:36
    Bart

    @Yvonne: mee eens dat automatisch redirecten niet de beste oplossing is. Het is vaak beter mensen bewust te maken van hun fout (hopelijk is het hun fout en niet een technische), waardoor het in de toekomst beter gaat.

    Maar voor pagina’s die verplaatst zijn is de oplossing die Elja aangeeft mijns inziens beter, nl de 301 redirect.


    15 januari 2008 om 07:52
    Davy

    ik bedoelde uiteraard niet zomaar te redirecten zodra er een foute url wordt ingetikt, maar eerst een boodschap meedelen dat het gevraagde niet kon gevonden worden, en dan linken naar een pagina waar ze kunnen zoeken naar wat ze willen (en ze dit ook op de 404pagina vertellen) om ze zo toch op je site te houden. Dit is vooral interessant wanneer de bezoekers vanuit een zoekmachine op een verkeerde pagina terechtkomen.


    15 januari 2008 om 08:04
    bert

    Goed artikel. Hetzelfde geldt denk ik ook voor foutmeldingen in formulieren.

    “Not a valid email address”


    15 januari 2008 om 12:23
    Tim Huijbers

    Een goede 404 is zeker belangrijk ja. Vanaf zou de gebruiker eigenlijk weer verder moeten kunnen en zou hij getriggered moeten worden door mogelijke opties etc.

    Ik keek ook even naar de MF 404, maar toch een paar comments:

    => Klik op de ‘vernieuw’ of ‘refresh’ knop in je browser.

    – Dit zijn altijd van die IT opmerkingen. Doe de stekker erin, reset je pc. alsof een refresh zou werken (laat staan een refresh van je 404 url).

    => Indien je het adres van de pagina handmatig hebt ingevuld in de adresbalk, check of je het correct getypt hebt

    – Absoluut handig, een lettertje overtypen is zo vergeten.

    => Open http://www.marketingfacts.nl en zoek eventueel daar naar de link waar de informatie staat die je wilt.

    – Met de foutmelding zit je eigenlijk al op de MF site. Waarom dan nog doorklikken, om te zoeken naar een link? Ik snap de bedoeling wel, maar gaat de gebruiker echt daarop klikken om vervolgens ’te zoeken’op een pagina, de back button of google-home button is sneller.

    => Lukt het bovenstaande ook niet, laat het ons dan alstublieft weten via info@marketingfacts.nl. Geef daarbij zo precies mogelijk aan om welke link het gaat. We nemen dan zo snel mogelijk aktie om het probleem op te lossen.

    – Hierover las ik laatst een leuk artikel. 404’s die zich verontschuldigden voor de foute pagina (maar ze voelen zich niet schuldig, waarom zouden ze) en een melding dat de fout gerapporteert is en dat er iets mee wordt gedaan (direct door naar de prullenbak). Die laatste lijkt hier een beetje op, de gebruiker moet dus 1) de melding gaan doorgeven, 2) gaan beschrijven (onthouden en dan nog uitleggen dus) en 3) verwachten dat hij/zij er iets aan heeft. Nouja m’n punt is duidelijk 😉

    Ik bedoel hiermee niks negatiefs, want een goede 404 is zo moeilijk dat ik zelf nog niet eens een customized versie heb.

    ik vind wel dat de gebruiker eigenlijk op een aantal dingen ge-attendeerd moet worden op de 404 zelf:

    – Wat gaat er mogelijk fout (mooi gedaan door aan te geven dat hij de url misschien verkeerd getypt heeft)

    – Waarheen kan hij nu gaan (gebaseerd op nieuwe, meest interessante etc – artikelen)

    – Of vanuit een referrer analyse gebruik maken van de url waar hij vandaan kwam. Als hij uit een zoekmachine kwam is het natuurlijk een prachtkans om hem daarop een advies te geven hoe zijn weg te volgen..

    Just some thougts!


    15 januari 2008 om 22:36
    Elja

    @Gerben; Het artikel van Ruben bevat inderdaad ook veel uitstekende tips (met uiteraard ook weer de nodige overlap). Thx!

    @Tim; Jij hebt nog wel even heel kritisch gekeken naar de 404 pagina van markteingfacts. 🙂

    Goede punten, wellicht dat Marco er nog wat mee kan doen.


    16 januari 2008 om 06:35
    media

    @Tim: dank voor de tips, zal ze doorspelen naar Onstuimig; eens kijken of we ze kunnen verwerken voor Marketingfacts!


    16 januari 2008 om 06:51
    Elja

    @Johannes; Volgens mij een prima 404 pagina!

    @Remi; Ik verwees ook naar het artikel van Ralph onderaan mijn artikel. 🙂

    Zelf had ik niet verwacht nog zoveel sites tegen te komen die hun 404 afhandeling nog niet op order hebben. Vooral bij de grotere partijen zou je verwachten dat daar al eens iemand over nagedacht heeft.


    16 januari 2008 om 14:46
    Elja

    Uitgebreide collectie 404 pagina’s, daar bij Plinko.net!

    Vreemd dat je een witte pagina krijgt, Martin.

    Uiteraard had ik dit artikel niet durven plaatsen als we zlef onze 404 pagina niet op orde hadden. Ik krijg dan ook gewoon onze 404 pagina te zien wanneer ik op de url klik.


    21 januari 2008 om 07:43
    Thalia

    http://www.netlog.com/

    Goeie site..

    kunt ge mense leren kennen nzO en ook mensen die je kent kunnen erop

    SUPER ^^


    15 januari 2009 om 08:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!