Bestaat dat? Dutch Online Design?

19 september 2008, 06:03

{title}Over twee weken komt MarketingTribune in tweevoud, dus komende week liefst twee keer Facts Inside. Vanwege de Dutch Design Week, van 18 t/m 26 oktober in Eindhoven brengen we een extra nummer uit dat geheel in het teken zal staan van Dutch Design – met twee grote D’s – en dan vooral marketingdesign natuurlijk: packaging, corporate design, product- maar beslist ook interaction design.

Organisatie blij want zoveel aandacht voor hardcore commercieel design was er niet die week en de branche blij, want design blijft een wat afgelegen hoekje van marketing. Vraag die we u willen voorleggen heeft betrekking op interaction design, of gewoon online design. Het ontwerp van sites, mails, blogs, noem maar op. Kijk even naar de hoeken van uw beeldscherm en u ziet wat we bedoelen. De jury van de Thuiswinkel-Awards roemde bijvoorbeeld de prachtige Hema-site als Dutch Online Design.

Natuurlijk kennen we het belang van goed interaction design, zowel in praktische zin als gewoon omdat het mooi kan zijn, maar bestaat er zoiets als ‘Typisch Nederlands Web Design?’ Wat zijn de voorbeelden, de kenmerken en krijgt dat wel voldoende aandacht vindt u? Schrijf het van je af en wij zorgen dat tout design-minnend Nederland de antwoorden onder ogen krijgen…

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

7 Reacties

    Peter kasten

    Naar mijn mening lopen we in Nederland(samen met Scandinavische landen) aardig voorop met het ontwerpen en bouwen van sites die een goede middenweg vinden tussen gebruikersgemak en sfeer. Als je bvb kijkt naar veel buitenlandse sites dan wordt er een veel chaotischer design neergezet.In feite lijkt het een beetje op hoe de duitsers met hun auto’s omgaan, zij hebben ook altijd een goede middenweg gevonden tussen het degelijke en het uiterlijk.

    Ik denk dat we in nederland een site zien als een applicatie en niet als een online reclame folder.


    19 september 2008 om 06:58
    Wouter van der Pauw

    Online design heeft weinig technische beperkingen. Een lege HTML file vraagt erom beschreven te worden. Juist die mogelijkheden kunnen problemen met zich mee brengen. Creatieven die los kunnen willen nog wel eens de functionaliteit uit het oog verliezen. Dat is niet altijd gewenst, want in een markt waarin tijd een commodity is geworden moet je beantwoorden aan de vraag van de consument. Daarom zie je dat na een paar experimentele jaren het functioneel design steeds veder oprukt in de online wereld. Internationaal is Google het meest indrukwekkende voorbeeld van functioneel design, maar ook in Nederland doen we het goed. Voorbeelden zijn de site’s van respectievelijk Hi, de NS of Ikea. Natuurlijk zullen de komende jaren in Cannes nog veel mooie schreeuwende 3D sites prijzen ophalen, maar daarom is Cannes ook een festival voor creatieven.


    19 september 2008 om 07:21
    Alper Çugun

    Interaction design heeft met mooi niet heel veel te maken. De echt goede webdesigners in Nederland die níet denken dat het web een andere uitingsvorm van print is en die ook níet denken dat web en Flash hetzelfde zijn, zijn denk ik op twee handen te tellen. Wat dat betreft is het met het vakgebied van interactiondesign, denk ik, beter gesteld.


    19 september 2008 om 11:46
    Kars

    Spraakverwarring alom, in deze post. Interaction design is niet hetzelfde als “online design” (als er al zoiets bestaat); interaction designers zijn werkzaam op het web, maar zeker ook in andere domeinen, ik ken bijvoorbeeld interaction designers die zich uitsluitend bezig houden met het ontwerpen voor mobile. Ik kan het verkeerd hebben gelezen, maar interaction design noemen als sub-discipline van “marketingdesign” (weer zo’n term waarvan ik me afvraag wat het is) vind ik ook misleidend – ja, interaction designers zijn in te zetten voor het ontwerp van marketing-uitingen, maar houden zich net zo vaak bezig met het ontwerpen van de zaken die vermarkt worden (de producten en diensten zelf). Wat verenigt al die interaction designers? Een focus op het ontwerpen van de dialoog tussen mensen en de dingen die ze gebruiken – op de structuur en het gedrag van producten en diensten. Waar blinken Nederlandse interaction designers in uit? De beste ontwerpers die ik ken onderscheiden zich van hun vakbroeders in de VS en de UK door hun nuchterheid, hun vermogen om zich niet mee te laten slepen door de laatste hype uit Sillicon Valley. Hun ontwerpen onderscheiden zich door een flinke dosis humanisme en een gebrek aan techno-fetisjisme.


    22 september 2008 om 06:28
    luuk.ros

    @ kars, ik begrijp je punt. Marketing-design bestaat inderdaad niet, maar wordt wel gebruikt voor de verzameling design-disciplines die een vrij concrete relatie hebben met faciliterende marketing, dus packaging, corporate design, huisstijlen en dergelijke. Beetje de grens waar we als marketing-vaktitel langs scheren. Interaction design is idd heel wat anders dan online design al liggen die twee vaak wel over elkaar. Goed online design zou een vorm van interaction design moeten zijn: communicatie die aanzet tot actie en interactie. Ik vroeg me met name af of er zoiets bestaat als een soort online beeldsignatuur (god weer zo’n foute kreet, maar je snapt waar we heen willen) die typisch Nederlands is. Misschien is juist het goede interaction-design wel heel nederlands. Geen idee eigenlijk.


    22 september 2008 om 07:08
    Bas hawinkels

    Uiteraard is er een Nederlandse stijl te ontdekken. Nederland heeft een eigen smaak en stijl, het calvinisme vind je terug in veel vormen van communicatie, en design is daar 1 van. Vandaar dat de manier waarop het beweegt/functioneert (interactie design) een eigen stempel heeft, en de manier waarop het vormgegeven is (uiterlijk design) ook een Nederlandse stempel hebben.

    Juist omdat Nederlanders een eigen vorm hebben in omgang, tone of voice en voorkeur sluiten goede communicatie uitingen daarop aan, en online is daar geen uitzondering op.

    Wel een aardige insteek overigens, we zijn vanuit Comsui bezig met een concept voor een succesvolle NL bedrijven beurs in lifestyle en design segment, wellicht dat we online hier bij moeten voegen!


    22 september 2008 om 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!