LinkedIn lanceert eigen advertentienetwerk

16 september 2008, 03:54

{title}LinkedIn, het ‘zakelijke’ social network lanceerde gisteren een eigen advertentienetwerk in samenwerking met Collective Media. LinkedIn is ‘Bucking the trend,’ schrijft TechCrunch (ook op: Emerce). Want LinkedIn gaat hoge prijzen vragen voor de advertenties. De CPM begint bij 30 dollar en eindigt bij 76,50. Bij dat soort prijzen likken de meeste social networks hun vingers af.

TechCrunch schrijft: ‘Even with the regular discounting from the rate card that many advertisers might receive, LinkedIn is still doing much better than most social networks. That is because it has a more desirable audience that advertisers want to reach.’ LinkedIn claimt namelijk, dat de gemiddelde gebruiker een inkomen heeft van 110.000 dollar. Er werd al wel aan advertenties gedaan op de site van LinkedIn zelf, nu gaat het Amerikaanse bedrijf samenwerken met content partnersites als Businessweek, CNBC en de New York Times.

Als je LinkedIn bezoekt krijg je een cookie aan je broek, die je als LinkedIn member identificeert als je op een van de partnersites komt. TC: ‘Personally identifying information will be removed, but members will be grouped into different, targetable categories. As with Yahoo and Google’s similar ad-network targeting, anyone will be able to opt out of this program.’

Interessant is, dat het zo langzamerhand niet meer telt hoeveel publiek je hebt als social network, maar wat dat publiek waard is. De uitdaging daarbij is, om de toegang tot dat publiek voor adverteerders te ontsluiten. Vraagje van TC: ‘Is this the future of all destination sites—to become ad networks and sell their audiences everywhere to the highest bidder?’

Onderstaande promotievideo van de marketingafdeling van LinkedIn had ik nog niet gezien (10.000 keer bekeken, 3 maanden online):

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Roy van Balen

    In het artikel staat:

    Interessant is, dat het zo langzamerhand niet meer telt hoeveel publiek je hebt als social network, maar wat dat publiek waard is.

    Als een gemiddelde gebruiker van een Social Network met veel publiek ‘veel waard’ is zal mijns inziens de totale waarde van dat publiek hoger ligger dan dat van een vergelijkbaar Social Network met relatief weinig publiek van de zelfde waarde.

    In hoeverre wordt de activiteit van gebruikers eigenlijk als verkoopmiddel gebruikt? Ik kan me voorstellen dat als je hoge opportunity to see (OTS) wilt maar beperkt bent in je budget, je voorkeur uit zal gaan naar een klein netwerk met actieve gebruikers.


    16 september 2008 om 05:58
    Matthijn

    Naar mijn idee worden de mogelijkheden van LinkedIn nog niet goed benut. Het netwerk zou je vaker kunnen inzetten. Echter door het tonen van advertenties zal dat niet helpen, lijkt mij.


    16 september 2008 om 08:18
    -=Marcel

    Het was te verwachten. Kijken wat de gebruikers hiervan vinden. Adverteerders zullen die hoge tarieven waarschijnlijk geen probleem vinden in zo’n omgeving.

    Zeker als er straks targeting mogelijkheden komen op CPM of zelfs CPC basis wordt dat relatief kleine bereik veel waard.

    In de gaten houden lijkt me…


    16 september 2008 om 08:19
    BAS

    selectiviteit in bereik is altijd geld waard. uiteindelijk pakt de uitgever de opbrengsten voor het reduceren van waste. meestal betaalt de adverteerder per campagne dan ook daadwerkelijk minder voor het behaalde resultaat. De verhouding waarin LinkedIn dit voordeel kan bieden bepaalt uiteindelijk of de 50,- CPM gehandhaafd kan worden.

    Interessante vraag is of ik ook kan targeten op “influentials” (bijv members met meer dan 300 connceties en meer dan 5 recommendations) om bijv kandidaten aangedragen te krijgen voor een vacature.


    17 september 2008 om 10:59
    Paulo Lopes

    weet iemand hoe de situatie voor de Nederlandse Markt is voor LinkediN gaan ze hier ook actiever verkopen of wordt dit wereldwijd/Europees gedaan.

    Wat zijn de gevolgen (que advertentie/plaatsings inkomsten) voor de Monsterboards en Totaljobs van deze wereld?


    18 september 2008 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!