eFocus recruitment viral

12 september 2008, 03:57

Nadat Rhinofly in 2006 met een viral video kwam, komt nu, meer dan twee jaar later, een volgende interactief bureau met een viral video. En grappig genoeg is het bijna de buurman van Rhinofly (op de Kanaalweg in Utrecht): eFocus (zitten ook in Amsterdam).

Persoonlijk vind ik hem niet super sterk, maar ook niet heel zwak. Het werk lijkt gepresenteerd te worden als bijzonder slaapverwekkend (het feit dat de klant afhaakt). Ik had in het begin het gevoel dat de clou zou zijn: “Wij doen wél spannende dingen”.

Ik ben benieuwd hoe deze ondersteund gaat worden, want zoals Frank Meeuwsen destijds in zijn post over de Rhinofly viral al scheef (ik heb dit even vrij vertaald): Een viral is een goede ondersteuning in een campagne, maar een viral op zich heeft doorgaans niet heel veel rendement op recruitment gebied. Het aantal reacties op vacatures stijgt er echter vaak wel door.

Dit is iets wat ik inmiddels van meerdere van mijn klanten ook heb vernomen. Dus ik ben benieuwd waar en wat we de komende tijd nog meer van eFocus te zien krijgen.

Met dank aan @Heleenvanlier op Twitter

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

15 Reacties

    Dennis Sievers

    Wel leuk gedaan en goed uitgevoerd. Inhoudelijk zie ik veel overeenkomsten met een scene uit Men In Black..


    12 september 2008 om 04:36
    Margje

    Wat leuk! Wel goed dat het in hun eigen pand is opgenomen (heb een paar jaar geleden gewerkt bij eFocus), dat geeft potentiele nieuwe werknemers al vast een kijkje in de keuken.

    De site erachter ziet er ook wel flashy uit, alleen sommige dingen zijn niet goed leesbaar door het gebruik van het lettertype.

    Vraag me wel af of de echte techneuten (developers) via zo’n campagne binnenkomen….


    12 september 2008 om 05:41
    Bastiaan

    ach, leuk toch! niet alles hoeft een driedubbele betekenis te hebben (en b.t.w. doet me ook denken aan Raiders of the lost rk (scene dat ze de ark openen) 🙂


    12 september 2008 om 06:24
    Mathijs vd Kooi

    Gaaf! In een minuutje viral geef je meer weer dan in 100 blogpostings… zet toch je identiteit neer (jong, creatief, interactief, vernieuwend, durf etc.). Knap werk!


    12 september 2008 om 09:39
    RubZie

    Hmm vind hem zeker niet slecht hoor! Erg grappig in ieder geval en je ziet inderdaad ooi hun pand in beeld.

    Maar uhh, site? Ik heb net po youtube de viral bekeken en heb helemaal geen call to action naar een site gezien… :'(

    En heeft eFocus inderdaad de site van Don Diablo gebouwd? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, zou goed zijn om dat project dan ook te laten zien. >> Zie nu dat dat inderdaad ook op werkenbijefocus.nl wordt uitgelegd, sterk!


    12 september 2008 om 10:48
    freekbijl

    Thanx voor de positieve reacties! Wij zijn erg trots op dit resultaat dat in nauwe samenwerking (en met veel plezier) tussen Don Diablo en eFocus is neergezet.

    Wat betreft de doelstellingen en de resultaten: we need a lot of people (!) en we hebben een hoop mooi werk te bieden. Deze video en site is 1 van de middelen die we hiervoor in (gaan) zetten. Wij zijn als geen ander benieuwd naar de resultaten en als de tijd daar is zullen we een update geven over de learnings.

    @Bas naast de Utrechtse bureaus zijn er de afgelopen jaren een hoop andere virals neergezet hoor! Uit mijn hoofd kan is zo Peoplevally, Clockwork en MediaMonks noemen in ieder geval.


    12 september 2008 om 11:48
    chi666

    Goed, ik begreep nu via recruitmentmatters ook dat Don Diablo blijkbaar een bekend persoon is. Niet uit mijn scene, had er geen idee van moet ik eerlijk zeggen 🙂

    Maar aan de positieve reacties te zien duidelijk verschil van meningen. Dat is doorgaans ook goed, een goede viral behoort kritiek te krijgen, anders spreekt hij doorgaans ook niemand aan 🙂 Blijkbaar spreekt hij hier voldoende mensen aan, ik ben benieuwd of er ook de nodige traffic vandaan komt.

    @Freek: ik doelde op recruitment virals voor het eigen bureau, of heb ik er daar meer van gemist? Van Media Monks heb ik de afgelopen jaren inderdaad een aantal briljante dingen gezien, maar altijd voor klanten toch? Of bedoel je de hangplek voor lost boys?

    En we zijn erg benieuwd natuurlijk naar de resultaten. Als je die met ons (je hebt vast mijn mail adres wel) wilt delen zal ik daar zeker een nieuwe blogpost aan wijden!


    12 september 2008 om 21:18
    mroelofs

    hulde! Prachtig. Ik ben erg jaloers op mensen die dit soort creatie kunnen … Toch maar een vak moeten leren.


    13 september 2008 om 04:40
    Daan

    Echt heel erg vet!


    13 september 2008 om 06:50
    chi666

    @Jeroen: moet ik dan ook gemist hebben, zal ook wel niet in mijn Hyves scene zitten 🙂 Maar like I said: als het in de doelgroep is, is hij goed. Aan de vele reacties hier te lezen ben ik (te) kritisch. Maar uiteindelijk telt natuurlijk het resultaat en hoop ik dat eFocus mij daar cijfers van kan / wil mailen en dat ik mijn ongelijk toe moet geven hier.

    ps, Max is van een IT bedrijf, geen bureau (met bureau doel ik vooral op de creatieve bureaus).


    13 september 2008 om 07:26
    brandyourbrand@gmail.com

    Goed gedaan. Nu nog een mobile edition…


    14 september 2008 om 09:48
    chi666

    @Bas: leuk filmpje inderdaad 🙂 Erg vermakelijk, mooi gedaan ook!


    15 september 2008 om 07:49
    mgvandenbroek

    En daar………… is het persbericht van vandaag:

    Don Diablo en eFocus maken spraakmakende wervingsactie

    Utrecht, 16 september 2008 – eFocus en Don Diablo laten met een gewaagde en spraakmakende wervingsactie zien hoe je online specialisten naar je bureau lokt. Met een bijna onthutsende video met Don Diablo in de hoofdrol weten ze de aandacht te trekken van creatief Nederland.

    Aankomende periode werkt eFocus aan innovatieve online projecten voor de bekende Nederlandse DJ/producer Don Diablo. Samen met Don Diablo wist eFocus daar nog een leuke extra aan te verbinden. Een unieke wervingsactie met de mogelijkheid om voor Don Diablo te werken.

    Internet is volgens Don Diablo voor internationale artiesten de belangrijkste manier geworden om mensen kennis te laten maken met hun muziek en ze up to date te houden over nieuwe ontwikkelingen. Don Diablo: ?Mede daarom ben ik altijd op zoek naar mensen met frisse idee?n die graag out of the box denken als het gaat om online marketing. eFocus is een goed voorbeeld van een bedrijf dat niet bang is om out of the box te denken, dat blijkt alleen al uit het filmpje dat we samen gemaakt hebben om onze gezamenlijke zoektocht naar nieuw talent kracht bij te zetten. Ik verwacht en hoop dan ook dat er veel ambitieuze mensen met een vooruitstrevende visie en een gezonde werklust zullen reageren zodat we iets vets kunnen neerzetten. Dan heb ik straks een nieuwe website en een grote groep (onontdekte) talenten een nieuwe droombaan, wat wil je nog meer?”

    Om de film onder de aandacht te brengen trekken eFocus en Don Diablo alles uit de kast. Zo wordt de video onder meer ingezet op YouTube en de huidige website van Don Diablo en de ruim 52.000 Hyvesvrienden van Don Diablo zullen via zijn Hyves de spectaculaire video kunnen zien. Na het zien van de video komen de bezoekers op een actiesite waar alle vacatures zijn terug te vinden. Met deze wervingsactie laten eFocus en Don Diablo zien dat arbeidsmarktcommunicatie ook anders kan.

    Over eFocus

    eFocus is een fullservice internetbureau gevestigd in Utrecht en in Amsterdam. eFocus ontwikkelt websites, online campagnes en optimaliseert businessdoelstellingen. Het behalen van online effect staat centraal in hun aanpak. Alles draait om de mogelijkheden van het internet.

    Met de beschikking over nagenoeg alle online disciplines is eFocus steeds in staat te innoveren, effect te realiseren en verwachtingen te overtreffen. Dit doen ze onder andere voor Spyker Cars, Ernst & Young, Erasmus Universiteit Rotterdam, Heineken International, Peugeot en Don Diablo.

    Over Don Diablo

    In 2007 gaf Don Diablo meer dan 250 uitverkochte shows en was hij als remixer onderdeel van het prestigieuze Public Enemy ?Bring The Noise / Give It Up? Remix project. Daarnaast heeft hij remixen gemaakt voor verschillende artiesten als The Audio Bullys, Newton Faulkner en Kraak & Smaak. Tevens werd in 2007 ??n van zijn videoclips genomineerd voor een TMF Award, werd hij o.a. verkozen door Esquire Magazine tot ?Best geklede man van het jaar?.


    16 september 2008 om 12:27
    mgvandenbroek

    En toen….. kwam het persbericht over het ENORME SUCCES!

    eFocus viral met Don Diablo groot succes

    06-11-2008 – eFocus kan terugkijken op een succesvolle wervingscampagne. De wervingsactie van het internetbureau, dat bestaat uit een filmpje en een campagnesite, heeft zich op internet razendsnel verspreid en is opgepakt door verschillende marketingwebsites.

    Dat de actie is aangeslagen, blijkt wel uit de vele malen dat de video is bekeken op diverse websites. Het beste resultaat is geboekt op YouTube, waar het filmpje ruim 30.000 keer bekeken is. De actie heeft op dit moment nog geen nieuwe medewerkers opgeleverd, toch is de actie als zeer positief ontvangen onder potentiële medewerkers en heeft gezorgd voor veel reacties vanuit de online bureauwereld. eFocus heeft zich met deze actie als werkgever sterk gepositioneerd. De viral is in razend tempo verspreid over het internet en bekritiseerd op sites als marketingfacts.nl, dutchcowboys.nl en molblog.nl. In totaal hebben deze drie blogs zo’n 20.000 views opgeleverd. Tevens is de video geplaatst de online community Hyves van Don Diablo en hier 400 keer bekeken.

    Aandacht

    Niet alleen online heeft de viral de nodige aandacht gehad, ook in diverse magazines duikt de actie op. Kamerkrant vermeldt de actie in de november-editie en vakbladen Creatie en IT Executive besteedt aandacht aan de campagne.

    Website

    Naast verspreiding van het filmpje behoort ook de campagnesite werkenbijefocus.nl tot de wervingsactie. Hier kwamen de bezoekers na het zien van de video en konden er de openstaande vacatures vinden. De speciale actiesite is in totaal 2500 keer bezocht door 2003 unieke bezoekers. Met een stijging van ruim 30 procent aan traffic naar de wervingssite van eFocus http://www.werkenbijefocusgroep.nl, is de actie meer dan geslaagd te noemen.


    6 november 2008 om 13:51
    jeroenmirck

    “De actie heeft op dit moment nog geen nieuwe medewerkers opgeleverd”

    Hoe kun je dan in vredesnaam over een succesvolle wervingscampagne spreken?


    6 november 2008 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!