Hoe om te gaan met 404 pagina’s (volgens Google)

       @remivanbeekum    17900 x bekeken

404 responseOp het Google Webmaster Central Blog stond vorige week een serie posts over de 404 pagina. Wat is een 404? Wat is een zachte 404? Hoe gaat Google hiermee om? Hoe hoor je dit in te richten? enzovoorts.

Ik zal hier niet alles herkauwen, maar wel even verwijzen naar de verschillende posts, want dit gaat bij veel websites mis en levert irritatie op bij bezoekers en kan in sommige gevallen schadelijk zijn voor je vindbaarheid in de zoekmachines. Dit heb ik aangevuld met een aantal tips vanuit SEO oogpunt. Check dus bij je eigen website of die wel een 404 pagina heeft, of die wel de juiste response teruggeeft en meet dit door.

Wat is een 404 response code?
In de eerste post wordt kort en krachtig uitgelegd wat een 404 response code is. (Page “Not Found”)

Harde 404 versus zachte 404
De tweede post gaat over de zogenaamde zachte 404. Een zachte 404 treedt in feite op als je de server niet correct ingericht hebt. Vraagt iemand een niet (meer) bestaande url op (bijvoorbeeld wegens een typefout in een link) dan hoort de server een 404 response terug te geven zodat de gebruiker (en de zoekmachines) snappen dat de opgevraagde pagina niet bestaat.
{title}

Bij een zachte 404 wordt die response niet teruggegeven, vaak doordat de server is ingericht om bij een foute url maar gewoon de homepage terug te geven (met een 200 “OK” response). Als je website dit doet, kan het zijn dat allerlei dubbele pagina’s worden geïndexeerd door zoekmachines. Als je geluk hebt kost dat alleen wat rekenkracht van de zoekmachines en maakt het niet zoveel uit, maar als je pech hebt kost dit zoveel crawl capaciteit, dat andere pagina’s van je site later, of niet geïndexeerd worden.

Meer over de 404: 410, 301, meta-refresh en voorbeelden
In de laatste post worden een aantal veelvoorkomende vragen beantwoord en wordt er wat verder ingegaan op hoe Google met de 404 omgaat. Verder wordt uitgelegd dat je bij veelvoorkomende 404 errors ook 301 redirects kunt instellen om het probleem duurzaam op te lossen.

Tip 1: Controleer of je website een nette foutmelding geeft
Open in een browser een pagina van je website en verander een paar karakters achter de .nl/ of .com/ en druk op enter.
Krijg je nu een standaard foutpagina van Internet Explorer of FireFox terug? Dan heb je geen 404 pagina ingesteld in de server en dat is een gemiste kans. Mensen die deze pagina zien zullen geneigd zijn om op zoek te gaan naar een andere site.

Standaard 404 Internet Explorer

Krijg je nu een nette foutmelding in de lay-out van je website met verwijzingen naar andere delen van je site? Mooi! Er is een nette foutafhandeling ingesteld op je website. (lees wel verder bij Tip 2)

Tip 2: Kijk of de 404 pagina wel een 404 header teruggeeft
Wil je weten of een 404 pagina ook daadwerkelijk een 404 header response teruggeeft, gebruik dan een header checker. Hier zijn talloze tooltjes voor, ik gebruik deze: http://www.traffic4u.nl/scripts/httpgetter.asp of deze http://andrescholten.nl/headers/
Vul een url in (bijvoorbeeld http://www.voorbeeld.nl/eenurldienietbestaat) en druk op enter.
In het bovenste blok krijg je nu de header terug (het onderste veld geeft de html). In de header zie je onder andere wat voor server er draait en zie je de http response. Als het goed is zie je hier “404 Page Not Found” staan.
Krijg je een “200 OK” terug dan moet je aan het werk.

Tip 3: Richt je errorpagina gebruikersvriendelijk in
Mensen die op je 404 pagina terecht komen zijn geïnteresseerd in jouw dienst of product. Help ze dus dat alsnog zo makkelijk mogelijk te vinden door je foutpagina gebruikersvriendelijk in te richten. Denk daarbij aan dingen als:

  • Gebruik je standaard logo en navigatie;
  • Geef een nette foutmelding (dus niet in rode letters “U heeft een fout gemaakt”, maar gewoon een nette “Oeps, er is iets fout gegaan”);
  • Link naar de belangrijkste onderdelen van de site;
  • De zoekfunctie;
  • Soms kun je uit de referral keywords halen (bijvoorbeeld als iemand vanuit een zoekmachine komt) gebruik die informatie om alternatieven te laten zien. (vooral interessant voor grote sites met snel wisselend aanbod)
  • Contactgegevens.

Zie ook deze post van Ralph: De 404 pagina, een unieke kans!

Tip 4: Meet je 404 door en los veelvoorkomende problemen op
Google AnalyticsMet de meeste web analytics pakketten kun je vrij eenvoudig meten wat er op de 404 pagina gebeurt, maar vaak moet je wel even wat puzzelen of instellen. Dit loont echter altijd de moeite!
Gebruik je Google Analytics, dan kun je dit als volgt doen:

  • Zorg dat de title van je 404 pagina ‘404’ bevat (of iets anders unieks);
  • Maak in Google Analytics een profiel aan met een filter daarop die alleen pagina’s met ‘404’ in de titel opneemt;
  • Nu heb je data over hoeveel bezoek op de 404 komt en wat voor bezoek dat is;
  • Kijk naar: Verwijzende sites
  • Kijk naar: Keywords

Zijn er verwijzende sites die naar een kapotte url linken, dan kun je het beste contact opnemen met die sites en proberen de link te laten repareren. Daarnaast is het verstandig voor veelgebruikte foutieve urls een 301 redirect instellen op die specifieke kapotte url, naar de juiste pagina. Hiermee stuur je gebruikers en zoekmachines netjes door naar de juiste pagina.

En nu aan de slag met die 404!
Zo, en nu allemaal die 404 pagina’s checken en kijken of alles goed staat! Ben benieuwd naar aanvullingen/ suggesties/ andere tips!

0

Gepost in: Usability & Design, Zoekmachine marketing

13 Reacties

Update: Google heeft nu een vierde post online gezet. Ze hebben een widget gemaakt die je op de 404 pagina kunt zetten en die op basis van de foutieve url suggesties doet voor alternatieven. Best interessant, mits het een beetje ok werkt. Heeft iemand deze al kunnen testen?

geplaatst op om 08:44 uur

Leuk hoe Google naar zo'n widget toewerkt door eerst een aantal posts te doen waarin we (niet onterecht) bang worden gemaakt rondom het onderwerp 404. Google to the rescue!

geplaatst op om 08:59 uur

Jongens wat een geweldig verhaal !

Ik was samen met Adriaan Mol hier net twee maanden aan bezig, deze week zou de programmeur beginnen, en het logo was al bijna klaar. Schertst mijn verbazing, vandaag lanceert Google precies hetzelfde idee !

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/08/make-your-404-pages-more-useful.html

Wat zijn wij op het nippertje ontkomen. Het was dus echt een goed idee, ben toch wel een beetje trots : ).

Edo

geplaatst op om 10:15 uur

Voor de geinterresseerden een blogpost over mijn avontuurtje :). Ik hoop leuk om te lezen, wel Engels ! http://www.edovanroyen.com/google-beat-my-startup-to-the-punch/

geplaatst op om 11:23 uur

Nuttig artikel, Remi!

Op Marketingfacts is overigen nog een 404 artikel te vinden. ;) Slecht overigens dat de andere 404 artikelen niet gewoon getoond worden in de 'Ask Now' gerelateerde artikelen. Wellicht moet er nog eens naar die functionaliteit gekeken worden?

Die widget van Google is wel prima voor een 404 pagina, al zou het leuker zijn als een vergelijkbare pagina getoond zou worden als titel in plaats van als url. Maar wellicht is dat een customizatie mogelijkheid.. Toch nog maar even verder naar kijken.

Ik heb de widget in elk geval als test op onze bedrijfswebsite gezet; zie hier.

geplaatst op om 11:41 uur

Nog even terugkomend op de Google 404 Widget..

Je kunt deze qua functionaliteit niet echt op maat aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld wel de Google zoekbox 'uitschakelen', maar dat werkt alleen door hem te verbergen. Het gevolg hiervan is dat er wel de tekst 'Andere dingen die u kunt proberen:' verschijnt, maar dat hier vervolgens geen resultaten bij staan (indien de zoekoptie het enige is dat Google te bieden heeft voor die 404 pagina).

Dat ziet er toch erg raar uit.
Maar waarschijnlijk komt Google wel met verbeteringen op de widget.

Overigens geeft de widget bij ons niet onze sitemap aan als optie bij 'andere dingen'.

geplaatst op om 11:55 uur

Ik gebruik hier een WordPress-plugin voor: AskApache Google 404. Een aanrader voor alle WordPress-blogs naar mijn mening. Een voorbeeldje: http://www.iphoneclub.nl/mijlpaal-voor-iphoneclub-15000-forumleden/.

geplaatst op om 16:46 uur

Bedankt voor de Wordpress plugin tip! Die ga ik van de week maar eens installeren!
Fijn platform dat wordpress, voor alles wat je bedenkt is al een plugin ;-)

geplaatst op om 06:37 uur

Ik ontvang een HTTP/1.1 410 Gone melding zodra ik een pagina opvraag die niet bestaat op onze website <a >Topic travel Vakantiehuizen</a>

Heeft dit te maken met een foutieve serverinstelling of is een 410 ook prima af te vangen met een "404/410" pagina?

geplaatst op om 07:22 uur

Nu de werkende link: Topic Travel Vakantiehuizen

Ik zat me nog wat te bedenken.. Als je nu ALLE oude pagina's die niet meer bestaan, maar waar waarschijnlijk nog wel externe links naar zijn te vinden, nu 301 redirect naar je homepage, krijg je er snel gratis aardig wat extra linkjes bij en zal dit positieve gevolgen hebben voor je ranking. Klopt dit?

geplaatst op om 07:26 uur

@ Robin, een 410 wordt door Google het zelfde behandelt als een 404: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/08/now-that-weve-bid-farewell-to-soft-404s.html
How do you treat the response code 410 "Gone"?
Just like a 404.


Wat betreft het 301 redirecten van alle oude pagina's naar de homepage. Dat zou ik niet zomaar doen. Grote verschuivingen in linkpopulariteit zijn verdacht, je kunt beter gericht de juiste zaken doen. Waarschijnlijk heeft 99% van die pagina's toch geen inkomende links en degenen die dat wel hebben kun je beter handmatig naar de meest relevante pagina redirecten. Op die manier krijgen bezoekers de meest relevante content te zien en verhuis je die linkpopulariteit naar de juiste content.

Dan moet je wel eerst even tip4 opvolgen en meten wat er op je 404 (in jouw geval 410) gebeurt, zodat je juist die pagina's die daarwerkelijk inkomende links hebben redirect.

geplaatst op om 07:59 uur

Hi Remi, goed artikel kan je wat mee. Trouwens wel eens de 404 pagina van Google zelf gezien. Blinkt niet uit in creativiteit (wat je wel zou verwachten van ze)

http://www.google.nl/404

geplaatst op om 11:35 uur

Zeer nuttig artikel! Website bouwers zouden de tips zeker ter harte moeten nemen en standaard moeten toepassen op nieuwe en bestaande sites.

geplaatst op om 08:43 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.