Internet in Turkije – Nederlandse bedrijven zijn welkom

11 juli 2008, 05:45

Internet in TurkijeNaast Nederland, doet Novocortex veel Internet Strategie Audits in Centraal en Oost Europa. Dankzij deze Audits krijgen we inzicht in internet ontwikkelingen in deze regio. Dit inzicht delen we graag met lezers van Marketingfacts. Na Rusland en Oekraïne is nu Turkije aan de beurt.

We hebben net een Internet Strategie Audit in Istanbul uitgevoerd voor Mitsubishi Motors Turkije, samen met lokale managers en marketeers. We ontdekten dat de Turkse internetmarkt zeer aantrekkelijk is voor westerse bedrijven. Vanwege het aantal internetgebruikers (rond 27 mln.) en het groeitempo. Maar ook omdat het internet in Turkije makkelijker te begrijpen is voor westerse marketeers dan het internet in bv. Rusland of China.

De reden is dat grote internationale websites in de Turkse Top 20 zitten en ontwikkeling van het Turkse internet bepalen. Google, Facebook, MSN, Blogger, Wikipedia, YouTube hebben geen grote lokale concurrenten in Turkije. Terwijl het internet in andere Oost-Europese landen vaak door lokale partijen wordt gedomineerd (zo heeft Yandex drie keer meer bezoekers in Rusland dan Google). Dominantie van Google & Co maakt het leven van westerse bedrijven en marketeers veel makkelijker. We kunnen zo campagnes op het Turkse internet voeren via Google, YouTube of Facebook.

De Turkse internetmarkt is al groot genoeg om grote online campagnes te doen. Turkije telt veel meer internet gebruikers (27 miljoen) dan Nederland, Polen of Spanje en staat op de 11e plek van de World Top 20 volgens Internet World Stats. De internetpenetratie is relatief laag (rond 35%), maar groeit zeer snel. Binnen 2-3 jaar zal Turkije in de buurt van het Europese gemiddelde komen (55-60%). Het land telt 74 mln. inwoners, dus kunnen we rond 30-40 mln. internetgebruikers verwachten. Ook de breedband penetratie groeit gestaag. Er waren circa 7,5 mln. ADSL aansluitingen begin 2008, en dit aantal groeit omdat prijzen van ADSL via kabel en telefoon snel dalen.

Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen het internet in Turkije en in Nederland. Het Turkse internet wordt veel strenger gecontroleerd en gereguleerd door de overheid. Zo was de toegang tot YouTube al een paar keer afgesloten vanwege beledigende filmpjes. De strengere controle door de overheid heeft ook zijn voordelen. Een Turkse domeinnaam (domein.com.tr) dient gelijk te zijn aan je bedrijfsnaam of handelsnaam. Een uittreksel uit het KvK register is vereist om dit aan te tonen. En je wordt gevraagd om te bewijzen dat je zaken doet met Turkse bedrijven. Zo hoef je niet bang te zijn dat je .com.tr domein wordt geregistreerd door domeinkapers.

Het Turkse internet biedt nog steeds natuurlijke segmentatie – internetgebruikers zijn relatief jong (hun gemiddelde leeftijd is 26), hoog opgeleid en welvarend. Ze wonen in grote steden, 66% is man. Dit is mooi voor bedrijven die zich op deze doelgroepen richten (goed nieuws voor Mitsubishi Motors:-). In de komende jaren zal de penetratie in 35-44 zeer snel stijgen, en zal het thuisgebruik groeien ten opzichte van het surfen op het kantoor. En we verwachten dat Turkse internetgebruikers grote algemene websites (nieuwssites, portalen) gaan inruilen voor special interest sites.

Ondanks een groot aantal internetgebruikers staat internet marketing nog in de kinderschoenen. Concurrentie is zeer gering, en verder dan search engine marketing, banners en microsites gaat men meestal niet. SEM is zeer goedkoop, CPC is vergelijkbaar met de Nederlandse prijzen van 3-4 jaar geleden. Banners zijn ook niet duur, met CPM van 1-2 dollar op grote nieuwssites en portalen. Kortom, je kan op dit moment veel traffic kopen en snel groot worden. En aangezien Nederland rijk is aan hoogopgeleide jonge mensen van Turkse komaf, zijn we ervan overuigd dat Nederlandse bedrijven mogelijkheden van het Turkse internet snel zullen ontdekken. Net als de Belgische social networking site Netlog die al in de Turkse Top 30 zit.

Mocht je Nederlandse bedrijven kennen die op de Turkse online markt succesvol zijn, dan is je verhaal meer dan welkom.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

22 Reacties

    serge.fenenko@novocortex.com

    Natuurlijk, Erdinc.

    En zou je ons meer willen vertellen over bv. culturele verschillen die voor Nederlandse online bedrijven in Turkije van belang kunnen zijn?


    11 juli 2008 om 06:23
    ErdinçSaçan

    De Turkse media zijn in handen van een aantal grote multinationals. DOGAN Media Groep is er een van. Ze hebben de grootste Turkse kranten, tv kanalen en de grootste internet sites in handen. Facebook en Youtube zijn enorm populair in Turkije. Sociale netwerken en entertainment doen het ook heel goed. Ook sport, vooral voetbal sites, spelletjes zijn heel populair. Als je in een doorsnee Turkse internet cafe komt zijn ze of aan het chatten of aan het gamen met elkaar. Turken zijn over het algemeen erg snel in het accepteren en toepassen van de nieuwste technologien. Iedereen heeft bijv. een mobiel en meestal zelfs 2. Als Nederlands online bedrijf moet je ervoor zorgen dat je de website Turkstalig maakt. Zo bereik je niet alleen de Turkse markt maar ook een enorm doelgroep in Europa (ongeveer 5 miljoen Turken wonen in Europa) en ook Centraal Azie (in landen als Azerbeidzjan kunnen ze Turks lezen en begrijpen). Voor meer informatie kan je mij mailen op info@sacan.nl


    11 juli 2008 om 06:35
    Cannol

    Om als een Nederlands bedrijf goed van de grond te komen en om de cultuur verschillen te minimaliseren, neem je een Turkse-Nederlander in dienst + een ander feit is dat Turkse bedrijven “kicken” op Europese initiatieven/bedrijven.


    11 juli 2008 om 18:05
    Canol

    (eerste post ging te snel)

    Er zijn duidelijke culturele verschillen.

    1. Turken zijn enorme netwerkers;

    2. Voordat je zaken doet, wordt je eerst “vrienden”;

    3. Mond-op-mond reclame is erg belangrijk;

    4. Als je eenmaal een goede naam hebt is “sky the limit”

    5. Overheid moet je te vriend houden 🙂 // (Internet) startups in Istanbul kunnen 5 jaar een belastingvoordeel krijgen

    Wil je in Turkije snel van de grond komen, kun je het beste een Nederlandse-Turk in dienst nemen.

    Wat je de laatste tijd ook veel ziet is dat Turkse bedrijven ‘kicken’ op Europese initiatieven/bedrijven. Maar dit zal langzaam verdwijnen omdat er een enorme legion aan technische mensen klaar staat om als kleine startups het roer over te nemen.

    Wat Turkije ook erg aantrekkelijk maakt is, dat de omliggende landen Turkije als een voorbeeld nemen. Een mooi opstap dus om richting andere landen te ondernemen.


    11 juli 2008 om 18:37
    media

    Mooi overzicht Serge, discussie geeft een mooie aanvulling; binnenkort ook zelf maar eens naar Turkije gaan 😉


    11 juli 2008 om 18:45
    Canol

    @Marco Derksen voor zaken of voor vakantie? 🙂


    11 juli 2008 om 18:53
    chi666

    Mooi verhaal Serge, top.

    @Canol: dat is grappig. Dat is ongeveer hetzelfde lijstje als in Polen, behalve dan dat ‘netwerkers’. Maar ook daar moet je eerst vrienden worden voor je zaken doet (want vrienden naai je er niet bij) en de overheid moet je daar vermijden of te vriend houden. Heel bijzonder dat een islamitisch en streng katholiek land toch op een aantal gebieden blijkbaar heel erg dezelfde waarden hebben.


    12 juli 2008 om 06:10
    Canol

    @Bas hoe zuidelijker je komt hoe warmer de mensen worden en dat zie je ook terug in het zaken doen. Zaken doen in Turkije is meer een “gevoel”.

    Ik weet niet of de islam deze waarden beinvloeden. Sowieso is het op dit moment een gevielig kwestie. Maar zoals overal op de wereld kun je wel gebruik maken van de religie 🙂


    12 juli 2008 om 06:35
    Musa Hendekci

    Mooi stuk artikel

    ook ik zal de markt volgen wie weet zit er voor ons ook brood in 🙂


    13 juli 2008 om 18:55
    Canol

    @Musa watvoor brood zoek je? 🙂


    13 juli 2008 om 19:08
    Gino Goossens

    Mooi artikel Serge. Erg interessant om te lezen hoe de markt zich daar ontwikkeld. Naast goede zaken is het ook een mooi (het beloofde) land ;-)… Paradijselijk in sommige streken…


    14 juli 2008 om 05:32
    ErdinçSaçan

    @Hakan, met spanning wacht ik het af!


    14 juli 2008 om 09:21
    serge.fenenko@novocortex.com

    @Hakan

    Wat zijn de andere 22 landen? Heb je een link naar een persbericht, of is dit een primeur voor Marketingfacts?


    14 juli 2008 om 20:04
    Canol Zeren

    @Ekrem

    Zijn jullie nog opzoek naar online mensen :)?


    17 juli 2008 om 10:10
    Erdinc Sacan

    KPN breidt netwerk uit naar Turkije

    Uitgegeven: 6 augustus 2008 10:39

    Telecombedrijf KPN heeft zijn telecomnetwerk uitgebreid naar Turkije. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

    KPN heeft daarmee een Europees netwerk dat een gebied van Noord-Europa tot aan Istanbul bestrijkt.

    Naar eigen zeggen is het telecombedrijf een van de eerste internationale leveranciers met een licentie voor de gedereguleerde Turkse telecommunicatiemarkt.


    6 augustus 2008 om 06:56
    Yalcin Turkyilmaz

    Ten eerste bedakt voor dit waardevolle artikel over de onlinemarketing in Turkije…. Top Serge!!

    Mijn Internet Historie begint ook begin jaren 2000……. Later bij de overheid en ander zakelijk dienstverlenende bedrijven gewerkt… van backoffice tot sales gedaan…de passie voor het internet is altijd bijgebleven…. Nu weer actief bezig met Online Marketing!!!

    Ik heb de up’s en down’s van internet meegemaakt… Vanaf eind jaren negentig heeft de markt veel turbulentie meegaakt en vrijwel conjuctuur gevoelig geweest… en sinds 2004 gestaag hersteld en zit in het proces om volwassen branche te worden… Vooral na 2006 is er een duidelijke trendsetting mede door Google Adwords… Ruwe prognose is dat er in 2012 een omzet van 800 miljoen wordt verwacht… Mijn inziens maken wij de down periode ofwel de incubitatietijd van begin jaren 2000 tot 2005 niet meer mee…. SEO, SEA, Viral marketing zijn paar vormen van Online Marketing en zal nog veel km’s moeten maken om een degelijke en stabiele markt te vormen…

    De zaak nu is dat je de vak goed moet gaan leren en alle relevante cursussen moet gaan volgen om enigzins bij te blijven…. Laten wij eerlijk zijn, Online mareting is zo dynamisch en onvoorstelbaar dat je genoodzaakt bent om je kennis up to date te houden….. en wat betreft zaken doen met Turkije? Met name Istanbul, Ankara en Izmir….. de enige instituut die een GAP opleiding geeft is in Izmir gevestigd…. De markt ligt open en potentie is enorm, maar…. de morele en emotionele zakendoen is wezenlijk anders dan NL… zoals de menige daarover hebben geschreven… netwerken, geduld, aandacht, flexibiliteit…. zijn onmiskenbaare zaken waarvoor je moet gaan koesteren… ik heb zelf zeven jaar in istanbul gewoond, zakendoen is een complexe tijdrovende zaak…. Je moet per se naar het betreffende bedrijf om aan de tafel te zitten, om e.e.a te bespreken terwijl je nog in de orientatiefase zit…… anders wordt je niet serieus genomen…. Dit zeg ik uit mijn ervaring…. voor landdurige succes is een goede team van levensbelang, zowel in NL als in Turkije…. Dat is helaas tot nu toe bij mij niet gelukt om te kunnen realiseren..goede en betrouwbare mensen zijn eenmaal schaars!!!!.. Terwijl ik jaren lang al zaken met Turkije wil doen…Ik ben een rasechte optimist… 🙂 dus doorgaan….. Zeker OnlineMarketing is branche waarbij je niet al te veel risico en investering kunt beginnen…. geloof me… in je eentje zult je niet lukken… dit is althans voor weinige weggelegd!!!!…….Ik wens e-zeppeling, Erdinc, Serge en andere veel succes met hun zakendoen… Hoe dan ook laat de uitdaging maar komen!!! Wie wilt dat aan gaan??? 🙂


    9 augustus 2008 om 12:38
    Marcel Veldhuizen

    Wij zijn sinds kort ook in gesprek met Turkse bedrijven en wat hierboven besproken wordt komt me inderdaad bekend voor, je moet echt naar mensen toe en om de tafel gaan zitten om binnen te kunnen komen, erg tijdrovend maar op de lange termijn wel rendabel.


    9 augustus 2008 om 13:54
    Yalcin Turkyilmaz

    Dag Marcel,

    Dat’s goed nieuws!!!! Neem idd de tijd ervoor……. om e.e.a teleurstelling voor te komen…

    Ben je ook met online marketing bezig? of met een andere zakelijke onderneming? een advocaat die gespecaliseerd is internationale rechten in het bijzonder Turkse recht kunt je van vele betekenis zijn? Als je wilt kunt je mij via y_turkyilmaz@hotmail.com reageren….. Succes met zaken 🙂


    10 augustus 2008 om 10:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!