De doorbraak van slim speelgoed?

19 juni 2008, 04:48

{title}

Gebruikers van Windows Live Messenger hebben een nieuw speeltje erbij gekregen, de I-Buddy. De I-Buddy kan gezien worden als de tegenhanger van de Nabaztag, het interactieve wifi-konijn dat in 2006 al op de markt kwam. De I-Buddy reageert op emoticons die tijdens chatsessies door buddies gestuurd worden en beeld deze uit zodat je meer experience krijgt.

Slimme hardware wordt steeds toegankelijker (en laagdrempeliger) voor het grote publiek. Door de dalende productiekosten kunnen partijen ook steeds leukere producten uitrollen. Het Rotterdamse 1uptoys zal deze zomer bijvoorbeeld de luchtgitaar en de luchtdrums en boombox uitrollen…

Ik ben vooral heel nieuwsgierig wie er voorbeelden kent van bedrijven die dit actief al inzetten. Het lijkt mij namelijk een interessante insteek voor bedrijven om een betere brand experience te creëren. Stel je eens voor dat nu met het EK er een slim Heineken-flesje aan je usb hangt die zaterdagmiddag het laatste nieuws uit de fles schalt omtrent de voetbalwedstrijd. Ik noem maar iets.

Ziggo zou bijvoorbeeld een mooie boksbal cadeau kunnen doen waarbij klanten frustraties kunnen botvieren bij gebrek aan service waarbij er een ware bokscompetitie op basis an de stats online gevolgd kan worden. Alex kan een mooi poppetje zoals in het logo leveren met beleggingsadvies. En ga zo maar door. Wie kent er al voorbeelden? Ik heb ze helaas nog weinig gezien maar ik verwacht wel veel van deze ‘smart toys’ in de toekomst.

Voor de nieuwsgierigen naar de I-Buddy, zie onder:

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

6 Reacties

    ruud78

    ik heb m hier ook staan, maar verwacht er nou niet zo veel van. Het is behoorlijk duur (€19,95) en het is nou niet echt heel spannend wat ie kan. De i-buddy bestaat trouwens in Engeland al meer dan een jaar.


    19 juni 2008 om 08:23
    AymanvanBregt

    @ruud78

    Ik ben het met je eens dat de features van de i-buddy en de nabaztag niet enorm spannend zijn maar in potentie kan het wel wat betekenen als je als merk hier wat mee doet, of vind je van niet?


    19 juni 2008 om 08:39
    Erik

    Ik heb hier ook een Nabaztag staan, en de reden dat de features tegenvallen, ligt vooral aan het het bedrijf achter Nabaztag. Het is daar nogal een zootje en ze stellen updates en features telkens uit. De API geeft je ook geen toegang tot alle mogelijkheden en hierdoor wordt de community ook niet gestimuleerd om zelf interessant applicaties te ontwikkelen.


    19 juni 2008 om 09:10
    Stijn Kruijssen

    Op zich geinig maar denk dat de lol er snel vanaf is. Ben wel benieuwd wat het Nederlandse eBuddy van de gekozen naam vindt.


    19 juni 2008 om 09:28
    AymanvanBregt

    @all

    Dank voor alle input en reactie, maar iemand een verklaring waarom er nog geen toepassingen zijn vanuit branding en experience oogpunt? Of is dat een raar gekozen richting van mij?


    19 juni 2008 om 18:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!