Online mediabestedingen Europa naar 11,2 miljard euro

3 juni 2008, 03:10

Online mediabestedingen Europa naar 11,2 miljard euro

Zoals verwacht, zijn de online mediabestedingen in Europa afgelopen jaar met 40% gestegen van 8 miljard euro tot 11,2 miljard euro. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van PricewaterhouseCoopers en IAB Europa waarvan de resultaten (doc) gisteren bekend zijn gemaakt tijdens IAB Interact Congres in Berlijn.

Europa verkleint daarmee de kloof met de VS waar de markt in dezelfde periode met 26% groeide, tot 14,5 miljard euro. Twee derde van de Europese onlinereclamebudgetten werd uitgegeven in de drie grote markten: UK (3,8 miljard euro), Duitsland (2,5 miljard euro) en Frankrijk (1,0 miljard euro). In Nederland namen de online mediabestedingen in 2007 toe tot 729 miljoen euro (+29%). Daarmee staat Nederland op de vierde plaats in Europa, voor landen als Italie en Spanje. De groei was het grootst in enkele kleinere markten, zoals Griekenland (+91%) en Slovenië (+49%).

{title}

Als we kijken naar het aandeel van de online mediabestedingen dan zijn die volgens de schattingen van PwC en IAB Europa het hoogst in Nederland (18,5%), Noorwegen (15,6%), UK (15,3%) en Denemarken (14,3%).

{title}

Verder maakte men bij de schattingen een vergelijking van de gemiddelde uitgaven per internetgebruiker in 11 landen. Daar staat Nederland op de zesde plaats, met 65 euro aan online mediabestedingen per internetgebruiker. In Noorwegen (133,2 euro), UK (120,8 euro) en Denemarken (109,5) zijn deze bestedingen per internetgebruiker het grootst. In de VS ligt het gemiddelde op 91,9 euro. Frankrijk (38,2 euro), Oostenrijk (37,1 euro) en Italië (36,9 euro) kennen de laagste bestedingen per internetgebruiker.

Ondanks het feit dat search (44,8%) nog steeds het grootste aandeel heeft in de online mediabestedingen, is dit aandeel iets afgenomen ten opzichte van 2006. Display advertising wordt geschat op 30,6% gevolgd door classifieds en email.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    media

    Alhoewel Nederland volgens het onderzoek PwC/IAB Europa de hoogste relatieve online mediabestedingen heeft in Europa (18,5%), denk ik persoonlijk dat de schattingen voor de Nederlandse markt (729 miljoen euro) iets te hoog zijn. Vooral de individuele schattingen van search (366 miljoen euro) en classifieds (163 miljoen euro) lijken me iets te hoog. Display (190 miljoen euro) en email (9,5 miljoen euro) liggen aardig in de lijn van onze eigen cijfers. Maar overall zijn het mooie groeicijfers (+29%) die niet significant afwijken van de de groei in de rest van West-Europa.


    3 juni 2008 om 04:07
    Michael

    Maar als de Nederlandse cijfers (en schattingen) niet van IAB Nederland komen, van wie komen ze dan wel?


    3 juni 2008 om 04:56
    media

    Michael, de schattingen komen van PwC en IAB Europa. Wat ze doen is dat ze alle beschikbare cijfers per land verzamelen. Daaruit komt een gemiddelde voor display, search, classifieds en email. In landen waar cijfers ontbreken, zoals in Nederland, worden deze geschat op basis van Europees gemiddelde. IAB Nederland levert in deze dus alleen de beschikbare cijfers aan en kan op basis van eindresultaat nog een kleine correctie doorvoeren.


    3 juni 2008 om 05:01
    Michael

    Tja, je zou denken dat ze ”hun” cijfers beter kunnen middelen met die van IAB Nederland, inclusief Google-schatting.

    Een tweede puntje: is het niet handiger om te spreken van online reclamebestedingen ipv online mediabestedingen? Of ben ik te veel pro-reclame (:-)?


    3 juni 2008 om 05:46
    media

    @Michael, op zich is het een goed schattingsmodel; denk alleen dat op basis van dit model Nederland iets te hoog uitkomt voor search en classifieds. Reclamebestedingen? Tja, ik ben niet zo’n fan van reclame en noem het liever mediabestedingen 😉


    3 juni 2008 om 05:51
    Michael

    Dat dacht ik wel, maar mediabestedingen in de media klinkt wat, uh, apart… Verkeerd eigenlijk (sorry).


    3 juni 2008 om 06:18
    media

    @Peter: dank voor de aanvulling; zoals ik al aangaf, het zijn schattingen en voor zover ik het kan beoordelen de beste schatting die je op dit moment kunt maken op basis van de beschikbare cijfers in de diverse landen. Op basis van welke cijfers kom je tot die schatting van 10 procent?


    3 juni 2008 om 08:52
    Michael

    I give up, maar nog even dit: classifieds is reclame, display ook, evenals google, search en emails. Het woord ”reclame” lijkt hier even vies dat ”winst” vroeger. De mediabesteding in een mediumtype is echt krom en ik blijf lekker online reclame (want korter dan commerciele communicatie) zeggen in mijn eigen berichten.

    PS Van Peter Wiegman had ik wel meer steun verwacht!

    PPS Al gehoord, Opinio, het weekblad zonder mediabestedingen (haha), is opgeheven vanwege al te weinig lezersinkomsten.


    3 juni 2008 om 09:05
    Michael

    Mij zie je niet spammen (:-)

    Dacht van niet. Wat er bij de media -rtv, mags, kranten, online (:-) enz- binnenkomt aan ……. geld.


    3 juni 2008 om 09:14
    David de Boer

    Ben wel heel benieuwd welke medium-typen men heeft meegenomen om de totale mediabestedingen te bepalen per land en op welke wijze men deze info verkregen heeft.

    Hebben we het in het PwC/IAB Europe rapport over netto of bruto media/reclamebestedingen?


    3 juni 2008 om 15:56
    Toine

    Als je ervan uitgaat dat de hele bevolking op internet zit, zouden de advertentie-uitgaven per doorsnee Noor 853 euro zijn terwijl de gemiddelde Nederlander niet meer dan 351 euro ontvangt. Lijkt erop dat die 18,5% ernstig overschat is…


    3 juni 2008 om 23:23
    media

    Zie dat Peter en Michael zich gisteren hier prima hebben vermaakt 😉

    @David: ik zal kijken of ik de presentatie (met toelichting) online kan zetten deze week!

    @Toine: zie ook eerdere opmerking van Peter; dat aandeel is afhankelijk van welke media zijn meegenomen voor het totaal. Neem je beurzen, adresboeken, sponsoring en brievenbusreclame ook mee dan kom je op ca. 10 procent.


    4 juni 2008 om 03:17
    Toine

    Met of zonder brievenbusreclame: aangenomen mag worden dat voor alle deelnemende landen dezelfde methode is gehanteerd. Desalniettemin variëren de average total advertising spendings per user (ATASPU) tussen 853 euro en 351 euro – ongecorrigeerd voor penetratie.

    N 853

    GB 791

    DK 769

    GER 655

    ZW 602

    B 538

    FR 431

    NL 351

    (atapsu is een niet bestaande term)


    4 juni 2008 om 08:06
    Toine

    Vandaag zijn de Nielsen-cijfers bekend gemaakt. Daar is het aandeel van internet inderdaad een stuk lager, zoals reeds door Peter gesuggereerd 11,1% wat een totaal oplevert van 720 miljoen euro. Met een penetratie van 85% (huishoudens) zouden er ruwweg 14 miljoen mensen bereikt worden, wat een internetreclamebesteding van circa 51 euro per persoon oplevert. We blijven België nipt voor…

    Overigens blijft de advertentiebesteding per persoon laag: 396 euro. Wordt er in Noorwegen, Engeland en Denemarken echt zoveel meer uitgegeven?


    4 juni 2008 om 13:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!