Keurmerk voor Affiliate Marketing-bedrijven?

3 juni 2008, 06:00

{title}Voor wie het voorbeeld van de taxichauffeur in gedachte houdt, die een stevig bedrag in de knuisten krijgt gedrukt zodra hij een klant aflevert bij wijlen YabYum, is affliate marketing een werkelijk prachtige aanvulling op de mogelijkheden van de marketeer. Breed geaccepteerd ook. Maar dat de werkelijkheid weerbarstig is, bleek al uit de aankondiging van een heuse nieuwe branchevereniging vorige week. Michael Rijken, Aart Wallet en Paul Schoenmakers hebben namens Affiliate Promotions besloten een brancheorganisatie op te gaan zetten voor Affiliate Marketing in Nederland lazen we op deze site.

Doel is ‘Affiliate Marketing een algemeen geaccepteerd onderdeel van de online marketing mix te maken’, maar wie zich een beetje inleest op de materie merkt al snel dat het de bedenkers er ook om te doen is allerlei vuige praktijken tegen te gaan, die de naam van in AM gespecialiseerde bedrijven schoon moet houden. Een keurmerk ligt dan voor de hand als middel om het kaf van het koren te scheiden, want voor een adverteerder, marketeer, strateeg, reclamemens is het vrij schimmige materie waarmee je wel je goede naam als net bedrijf op het spel kunt zetten.

Voor MarketingTribune Facts Inside willen we weten óf u heil verwacht van de branchevereniging, of adverteerders volgens u gebaat zijn bij een keurmerk, te gebruiken door AM-specialisten die zich aan een duidelijke code houden en waar dat keurmerk in één zin voor zou moeten staan (en u mag zelf de deelvraag van de week uitkiezen).

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

17 Reacties

    Langace

    Een branchevereniging heeft affiliate marketing zo ontzettend lang niet “geaccepteerd”. En nu zouden ‘we’ opeens wel in hun armen moeten vallen?

    Lijtk allemaal wat dramatische natuurlijk, maar ik ben blij dat mensen van uit de branch zelf dit op zetten, en niet mensen die jaren en jaren geen vertrouwen hadden in deze vorm van marketing.


    3 juni 2008 om 07:01
    media

    @Langace: wat bedoel je precies?


    3 juni 2008 om 07:04
    Paul Schoenmakers

    Beetje jammer dat hier zo nodig een parallel getrokken moet worden met yabyum, waarom niet gewoon een hotel als voorbeeld nemen? Beetje stigmatiserend beeld om de branche te omschrijven, beetje jammer van een gerenommeerd blad als marketingtribune, als ik een abonnement zou hebben had ik het bij deze willen opzeggen.

    Nu terug naar de discussie;

    Marco, zoals ook in de vorige discussie aangegeven, het IAB heeft niets met kleine affiliates. Als hier een oplossing voor te vinden is dan zie ik zeker mogelijkheden.


    3 juni 2008 om 07:19
    luuk.ros

    @ Paul: Die vergelijking trek ik om het voor marketeers die nog niet ingewerkt zijn in één keer inzichtelijk te krijgen hoe AM ongeveer werkt en dat het een toepassing is die feitelijk niet uit de lucht komt vallen. De tongue in cheek ontgaat je kennelijk. Over smaak kun je twisten hoor, maar ik ben blij dat ons abonneebestand bestaat uit een lezersvolk met minder lange tenen anders had ik om de twee maanden crisisberaad met m’n uitgever 😉 Lees je het blad trouwens weleens?

    On topic nu Maar waar ik benieuwd naar ben: Zie jij iets in een keurmerk, zodat marketeers en adverteerders in één keer kunnen zien dat ze met nette partijen in zee gaan? In de tijd dat e-mailmarketing opkwam werkte dat voor de Emma bijvoorbeeld heel goed, vernam ik.


    3 juni 2008 om 07:39
    Roy Huiskes

    @luuk Paul heeft natuurlijk wel gelijk. Een Hoerentent of een hotel geeft toch wel een hele andere beeldvorming.


    3 juni 2008 om 07:55
    luuk.ros

    @ Roy Mee eens, maar denk je echt dat het kwaad kan? Hier komen toch weldenkende mensen? het valt wat meer op zo.


    3 juni 2008 om 08:03
    Roy Huiskes

    Ik snap dat als je je best doet om het beeld te verbeteren van een marketingvorm (salesvorm eigenlijk zelfs) dat je dan niet zo blij bent met zo’n vergelijking. Ik snap ook dat je door zo’n vergelijking als Journalist de discussie lekker kunt aanwakkeren. Hehe d’r komen hier inderdaad ook weldenkende mensen 😉


    3 juni 2008 om 08:15
    Paul Schoenmakers

    @ Luuk

    Op marketingfacts zijn de afgelopen maanden genoeg artikelen over Affiliate Marketing verschenen, ik denk dat iedereen hier prima weet Affiliate Marketing is.

    Dus ik vind het nogal wat om een branche die druk bezig is om zichzelf te professionaliseren en tevens probeert om een in het verleden niet al te best imago te verbeteren te introduceren door een parallel te trekken met yabyum.


    3 juni 2008 om 08:21
    media

    @Luuk: valt me nu pas op die yabyum-illustratie; zou’m inderdaad ook niet hebben gekozen als illustratie voor affiliate marketing. Beter zijn bekende voorbeelden als Amazon en CD Now, de pioniers op het gebied van affiliate marketing.

    @Paul: IAB is inderdaad niet echt gericht op de kleine affiliates maar ik kan me wel voorstellen dat jullie als club aansluiten waarbij je dan de affiliates vertegenwoordigd. Naast de affiliates heb je de netwerken, bureaus en adverteerders die wel zijn vertegenwoordigd binnen het IAB. Maar zoals ik ook al eerder aangaf, denk dat het goed is dat jullie het initiatief hebben genomen en de hoofdlijnen uitzetten.


    3 juni 2008 om 08:34
    luuk.ros

    @ paul *ik denk dat iedereen hier prima weet Affiliate Marketing is.*

    dat waag ik toch te betwijfelen hoor, al ligt dat voor regelmatige reageerders misschien wat anders.

    intussen ben ik wel benieuwd wat adverteerders vinden: Krijgen jullie (de AM-kenners die hier reageren) de indruk dat het voor het gesneden koek is of zouden zij, naar analogie van Emma nog maar een keer, gebaat zijn bij een stempeltje goedgekeurd?


    3 juni 2008 om 08:48
    Hooker238

    Hmm, heeft Yab Yum deze tool al lang? Sinds een jaar zijn de prijzen flink gestegen..


    3 juni 2008 om 09:17
    wendyvanesveld

    @Paul

    * Dus ik vind het nogal wat om een branche die druk bezig is om zichzelf te professionaliseren en tevens probeert om een in het verleden niet al te best imago te verbeteren te introduceren door een parallel te trekken met yabyum. *

    Deze reactie vind ik wel wat zeggen over de branche. Wanneer je een professionleringsslag zou willen maken, is zoiets als deze stelling een uitgelezen kans om je professioneel te presenteren. Je zou de vergelijking met YabYum juist dankbaar kunnen aangrijpen en de vergelijking postief in je voordeel kunnen wenden. Ik denk aan een reactie als: ‘Niet een gelukkig voorbeeld, maar zo worden tenminste veel mensen betrokken bij de discussie…’ Vervolgens zou je heel professioneel kunnen uitleggen waar je voor wilt staan.


    3 juni 2008 om 09:45
    Mathijs Dordregter

    De YabYum vergelijking vind ik eigenlijk wel een hele mooie om te gebruiken om mijn collega’s uit te leggen hoe ik leads werf. Voor Affiliate marketing vind ik het niet geheel passend. Bij AM gaat het om een percentage van de omzet die de klant uit geeft. Dit is richting de taxichauffeurs niet het geval. Yab Yum heeft alleen maar gekeken wat de gemiddelde waarde is van een klant, en hoeveel ze hier dus voor over hebben. Pure leadwerving dus ipv AM.


    3 juni 2008 om 10:27
    luuk.ros

    @ Matthijs Dordregter: LOL! je hebt helemaal gelijk natuurlijk, al ken ik de exacte staffelvergoeding-structuur van taxichauffeurs niet (brrrrr). Misschien had ik achteraf gezien die van de financieel adviseur moeten gebruiken die me een beleggingsverzekering in de maag splitste, maar dan had ik waarschijnlijk weer de wind van voren gekregen over associaties met dubieuze beroepsgroepen en praktijken. AM is zo makkelijk nog niet.


    3 juni 2008 om 10:35
    jdevalk

    @Luuk over 1 ding zijn we het eens: affiliate marketing is niet zo makkelijk 🙂 Ik moet zeggen dat ik ook enigszins aanstoot neem aan de vergelijking, leuk als je het in een presentatie gebruikt, het op schrift stellen gaat toch wel weer een stapje verder… Enige leuke vergelijking die ik d;r uit kan halen is dat waar YabYum zich bezig hield met het oudste vak van de wereld, is affiliate marketing een van de eerste vormen van online marketing… We doen alsof het onvolwassen is, maar AM was er eerder dan AdWords!

    Ik heb redelijke verwachtingen van wat Paul & Co proberen neer te zetten, en hoop dat het de markt transparanter maakt. Volgens mij wil iedereen in de markt graag, maar is nog niemand er in geslaagd al die goede bedoelingen in een vorm te gieten…


    3 juni 2008 om 11:07
    Robert Vink

    @Marco: Wat juist zo jammer is, is dat er ook nog een Emma bestaat. Overigens een keurmerk, wat geen garantiekracht heeft, omdat enkele partijen, die met dit keurmerk communiceerden, zich juist niet aan de regels hielden. Met toestemming van het bestuur. Beter zou zijn alle specialismen onder de IAB stuurgroepen te kunnen toevoegen en het IAB als helder consumentenkeurmerk te laden. Dus zowel voor emailmarketing als AM.


    3 juni 2008 om 11:24
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    Ik ben voorstander van een stuurgroep binnen het IAB om van gezamenlijke kennis te profiteren en synergie te bereiken. Ik denk zelf dat affiliate marketing binnen een aantal jaren een vaste tak zou zijn binnen een grote agency met een aantal nichespelers zoals mijn bedrijf AdFiliate.


    3 juni 2008 om 14:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!