Directeur Boober weg: wordt p2p-lending nog een succes?

14 maart 2008, 07:50

Gisteren werd het nieuws bekend gemaakt dat de directeur van Boober (Guus Drijver) per 1 april zal vertrekken. Het nieuws staat inmiddels op diverse sites zoals Zibb en Hyped.nl. Er zou een verschil van inzicht zijn in de wijze waarop het bedrijf verder moet groeien. De resultaten vallen tegen: er is geen winst gemaakt in 2007 en omzet blijft achter bij prognoses. Zonder verder in te gaan op de reden van het vertrek van Guus Drijver, doemt wel een belangrijke vraag op: waarom slaagt peer-to-peer lending in veel landen wel, maar vooralsnog niet in Nederland?

Een belangrijke oorzaak van de tegenvallende omzet zijn ongetwijfeld de vele problemen waarmee Boober de afgelopen periode te maken had. Diverse instanties bekeken de werkwijze van het bedrijf. Het bleef daardoor lange tijd tobben voor Boober, totdat enige maanden geleden alle problemen met instanties opgelost leken te zijn.

Begin dit jaar ontstonden er andere problemen: de zogenaamde investeerders (de uitleners) kwamen in opstand, waardoor geld lenen via Boober.nl bijna niet meer mogelijk was. Oorzaak: een wijziging in de werkwijze waardoor Boober sneller geld ontving en risico voor uitleners toenam.

Tot op heden is er voor 2,2 miljoen euro volgeschreven aan leningen via de website. Dat is relatief weinig. Grote sites zoals Prosper en Zopa lijken succesvol te zijn, en beschikken over forse bedragen in venture capital. De vraag is dan ook: wordt peer-to-peer lending in Nederland nog een succes, of niet? En: welke factoren zullen bepalend daarin zijn?

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

6 Reacties

    RubZie

    Gek, ik dacht dat Boober Guus’ eigen startup was (hij is er iig vanaf het begin bij betrokken).

    Ik heb ooit 250eur bij Boober gestald om te kijken hoe dat uitlenen zou gaan. Ik heb behalve wat algmene nieuwsbrieven nooit wat van ze gehoord, en ik heb eigenlijk geen idee of dat geld nu bij hen ligt of waar het eigenlijk is.

    In ieder geval aan de uitlenerskant laten ze dus nogal wat liggen aan communicatie, wat mij betreft. Het kan niet moeilijk zijn alle inactieve uitleners te mailen als ze 1 maand niks doen, met wat uitleg of een makkelijk te nemen next step.


    14 maart 2008 om 09:09
    RubZie

    Heh, maybe ben ik flauw maar hier moet ik wel om lachen:

    [blockquote]

    aldus de nieuwe directeur van Boober, Ilse Smulders vanaf haar ski-vakantie in Oostenrijk.

    [/blockquote]

    Je bedrijf maakt op zijn zachtst gezegd een tough time door, krijgt een hoop (niet echt positieve) press en ondertussen is de nieuwe directeur alleen op haar ski adres te bereiken. Dan ben je toch niet handig bezig?


    14 maart 2008 om 09:13
    Oof

    De nieuwe directeur is al wel benoemd maar nog niet in functie. Is dus een pluspunt van haar dat ze zich nu al beschikbaar stelt voor de pers. Ruben, het is dus niet flauw, het is gewoon onterecht wat je stelt.


    14 maart 2008 om 11:36
    jerbe

    Nederland is geen gemakkelijk land voor dit concept (kleine markt, veel lening aanbieders die precies weten hoe de de markt moeten bespelen), dus het valt te prijzen dat Boober is gestart. Ondanks de moeilijke markt heb ik het idee dat het concept een bepaalde groep zal aanspreken. De kans is aanwezig dat dit vooral een groep is die een hoog risico met zich meebrengt. Het gemiddelde rentepercentage is nu met 12,73% hoog.

    De grote vraag is of Boober een andere markt wil aanspreken (dat lijkt nodig voor groei), en hoe dat klaargespeeld zal worden. De nieuwe directeur verdient een eerlijke kans, en over een jaar zien we verder.


    14 maart 2008 om 11:54
    Uitlener

    Je moet onderscheid maken tussen de levensvatbaarheid van het concept en de uitvoering van daarvan. Ik zie wel degelijk grote kansen voor dit concept in Nederland. In het begin was er ook veel enthousiasme onder uitleners. Echter door de slechte uitvoering haakten velen af. Guus Drijver was goed in PR naar buiten, maar de interne organisatie was een chaos. Vervanging door een nieuwe directeur is dan ook een logisiche stap.


    14 maart 2008 om 14:50
    ewout@onedaycompany.nl

    Ja, het kan een succes worden.

    Wanneer: als er veel meer wordt ingehaakt op bestaande (online) sociale groepen. Als veel duidelijker wordt wie de mens is achter de leningaanvraag. Als veel meer met de autoriteiten wordt gewerkt om dit concept in de wetgeving in te vlechten. En als een redelijk gerenommeerde partij uit de financiële wereld zich hiervoor gaat inzetten.


    15 maart 2008 om 14:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!