Mediataal: GRP, SKO, TV en andere historische woorden

18 november 2007, 06:25

Tegen het einde van het jaar rukken de media-experts weer uit naar boardrooms, vergaderzalen en dagjes ‘op de hei’ om adverterend Nederland te voorzien van de beste adviezen voor 2008. Om je waarde als adviseur zeker te stellen, wordt het als professioneel gezien om daarbij vooral te roepen dat al die nieuwe ontwikkelingen een hype zijn en je er vooral niet mee bezig moet houden. Daarmee stel je de marketingmanagers gerust en kunnen ze volgend jaar gewoon verder met het 5-jarenplan om hun bedrijf onderscheidend te positioneren binnen de doelgroep. Daarom voor een ieder die niet beschikt over zo’n mediatalenknobbel een cursus in twee delen die ervoor zorgt dat u niet zult overkomen als een metropool op het platte land.

Iets wat u zeker zult tegenkomen in ‘meetings’ en ‘brainstorms’ zijn termen als GRP, SKO en BBC (tegenwoordig Nielsen). Op het eerste gezicht klinkt dit als een infectie aan de geslachtsdelen. In werkelijkheid gaat het om mediaplanning en zijn het afkortingen die iets zeggen over bereik, contactfrequenties en kijkcijfers. Het gaat er dus om dat u volgend jaar als merk gevonden wilt worden als uw klanten per ongeluk vergeten te zappen voor de tv.

Het kan ook gebeuren dat een ‘consultant’ plotseling oppert om iets met ‘rode knoppen’ te gaan doen, een kreet die bij u een vertwijfelde blik in de ogen zal oproepen. Met de rode knop probeert men de tv een beetje interactief te maken. Een soort internet maar dan heel beperkt met één toets op je keyboard zeg maar. Mensen die niets te doen hebben kunnen dan de hele dag voor de tv hangen en op het knopje drukken als er iets voorbijkomt wat ze misschien wel willen kopen. Denk daarbij aan must-have produkten als Epil Smooth, een Leg Trainer Pro of een Handy Bulb.

Naast de specifieke technologische termen zijn er ook nog de rekenkunstenaars onder ons. Zo wordt het oppassen geblazen als een accountmanager begint over mediacommissies. Dit is een korting van 15 procent op het brutobedrag van de plaatsings- of uitzendkosten door een uitgever/exploitant van een medium verstrekt aan een (erkend) reclamebureau voor de bemiddeling bij het plaatsen van communicatie-uitingen. Dit soort berekeningen zijn onnavolgbaar. Betaal deze mensen niet per woord, vraag ze normaal Nederlands te praten, of schop ze eruit.

Cursisten zijn over vier weken welkom bij deel 2 van de uitleg over media-terminologie. Zodat u zichzelf – om met Ronald Koeman te spreken – een ‘gemazeld’ marketing- of mediaman kunt noemen.

Met dank aan mediastrateeg Ruud de Langen

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    jeroenmirck

    Hahaha! Scherpe inhaker op Ruuds column, Marco. Jammer dat Fusion er net weer op zit, anders had ik daar wel een aardig paneldebat geweten…


    18 november 2007 om 08:23
    Mark de Kock

    Nuancering op eerder geplaatste reactie: @Ruud moet natuurlijk @marco zijn.


    18 november 2007 om 09:18
    Roy Huiskes

    hahahaha, ik had net gewoon even buikpijn van het lachen. Nu is het wachten tot geenstijl er iets met paarse broeken van maakt 😀


    18 november 2007 om 10:44
    Albert Treur

    Heerlijk Marco en voorwaar een reden om me weer aan het front te melden!


    18 november 2007 om 12:06
    wesseling

    Het hele artikel met 1 lange glimlach gelezen 🙂


    18 november 2007 om 18:45
    eduardblacquiere

    Prachtige post!


    18 november 2007 om 18:45
    Mark de Kock

    He shit, had wel gehoopt dat Ruud als “kenner” zou reageren op m’n oproep 🙂


    18 november 2007 om 19:42
    Paulo Lopes

    @marco

    volgens mij blijft Radio luisteren in de auto toch heel populair vanochtend stond er namelijk weer meer dan 500 km file dus je kunt verwachten dat de luisterdichtheid weer erg hoog was.

    TV blijft passief en dus ontspannen en dus kijken nog steeds veel mensen TV bijv nieuwe Jort Kelder programma “Bij ons in de PC” (meer dan 1 miljoen kijkers) of “De wereld draait door”. Bij iets als een You Tube moet je toch actief iets inrammelen. Dat doe je 1 of 2 keer maar daarna wil je toch weer verrast worden door programma makers en het zelf niet meer bepalen.

    Er zijn ook streams van uitzendinggemist.nl met een commercial ervoor die een CTR van over de 10 % behalen. De afgelopen streams van bijv het War Child concert trekken zo’n 10000 bezoekers in 2 uur tijd. Ja dat is toch heel interessant voor een aantal adverteerders (automerken, ziektekostenverzekeraars)


    19 november 2007 om 07:43
    jkivit

    Big smile :-))


    19 november 2007 om 16:54
    thomas

    Inderdaad een prima posting. Goede boodschap, ik kan alleen de afzender niet plaatsen. Als ik het goed heb is Ruud directeur bij Mindshare (ruud?). Met regelmaat verklaar voor vrienden en relaties onleesbare rapportages uit bureauland, gelardeerd met afkortingen. IMHO zijn mediabureaus niet vies van afkortingen, rookgordijnen en vaag advies. En het zijn juist de mediabureaus die jarenlang baat hebben gehad bij de bureaucommissies. Don’t bite the hand that feeds you zou je zeggen, maar ik houd ook wel van zelfspot (ruud?). De toekomst van een bureaus: zuivere inkoopcombinaties. Hoger in de waardeketen komen ze steeds minder.


    19 november 2007 om 18:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!