Vernieuwde Telegraaf, oude wijn in nieuwe zakken?

11 november 2007, 07:53

Deze week kreeg ik uit verschillende hoeken het signaal dat Telegraaf.nl was vernieuwd. Nu zijn de meningen over de Telegraaf inhoudelijk verdeeld en ‘t is ook niet mijn krant, maar daar wil ik het niet over hebben. Keer op keer als ik de website van de Telegraaf onder ogen krijg, vraag ik mij af wat toch de achterliggende gedachte is bij het design en de opzet van de site. Ook de vernieuwde site komt bij mij heel erg druk over, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Het geheel lijkt geoptimaliseerd te zijn voor de banners en nieuws lijkt een ondergeschoven rol te hebben. Verbaas mij er ook over dat gezien de huidige opzet er niemand bij de Telegraaf nog op de gedachte is gekomen een liquid layout toe te passen, waarbij de lege ruimte die ik momenteel aan de rechterzijde heb (bij een resolutie van 1920×1200), ook maar wordt gevuld zodat ik nòg meer banners direct in beeld heb.

Naast de optimalisatie voor banners, lijkt het alsof elke journalist een eigen plekje op de homepage heeft, die naar believen kan invullen en elk nieuwsfeit daarbij ook even belangrijk is. Het barst van de vakjes, kadertjes, kleine tekstjes en deeplinkjes naar zo’n beetje alles wat de Telegraaf maar in huis is. Vul dat aan met de nodige animated commercials (dat lijken er overigens minder te zijn geworden) en je hebt als je het mij vraagt aan een overvolle kerstboom die hoognodig eens heel hard geschud moet worden.

Nu is dit mijn persoonlijke mening, dus n=1. Ben dan ook erg benieuwd hoe jullie er over denken! Iemand die met veel leesplezier de Telegraaf online bezoekt?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

19 Reacties

    media

    Heeft Robert-Jan hier al niet eens een eyetrackingonderzoek naar gedaan? Lijkt me wel aardig om eens te horen wat daar uit is gekomen!


    11 november 2007 om 08:06
    sandervdv

    Het nieuwe design is nog steeds gigantisch druk maar wel esthetisch gezien vind ik ’t wel verbeterd t.o.v. het oude design voor zover ik me die kan herinneren. Wat me ook opvalt is dat bijna alle commerciële uitingen rechts zitten, de oplossing is dus heel simpel: gewoon de browser versmallen totdat alle reclame wegvalt. Je hebt dan nog steeds een kermis aan blokjes, linkjes & foto’s maar het ziet er al weer iets beter uit!


    11 november 2007 om 08:46
    Peter Bonjernoor

    Ik vind het (nog steeds) een afgrijselijke site. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er mensen zijn die daar met plezier op zoek gaan naar wat er vandaag allemaal gebeurd is.


    11 november 2007 om 09:06
    Edwin Martin

    De verbetering is vooral technisch. Eindelijk is de verschrikkelijke 1995-code verlaten en wordt nu semantische HTML en CSS gebruikt. Helemaal perfect is het nog niet, maar zeker een grote verbetering.


    11 november 2007 om 09:08
    Steeph

    Blijft een drukke site. Maar toch is het wel een stap voorwaarts.

    Een van mijn grootste ergernissen is in ieder geval verdwenen. Je moest op de voorpagina altijd zoeken wel woord de link naar het artikel bevatte. Het was niet de kop of het blokje aan het einde.

    Nu kan je gewoon op het hele stuk klikken en zie je het artikel.

    Ook de categoriepagina’s (buitenland bv) zijn overzichtelijker geworden.


    11 november 2007 om 10:27
    thomas

    Ik vind de site nog steeds intuitief, het nieuws is er snel, veel tabloid, veel human interest, sterk opinierend. Misschien niet de inhoudelijk sterkst krant van nl, maar wel de grootste.

    De site wordt optimaal commercieel geexploiteerd, er is veel reclame als je dit vergelijkt met andere grotere kranten in NL. En ja, het is uiteraard oude wijn in nieuwe zakken. De redactie is hetzelfde.


    11 november 2007 om 10:49
    evroekel

    Kortom onder de motorkap verbeterd, op enkele details aan de voorkant ook, maar overall nog steeds onoverzichtelijk, chaotisch en inconsistent voor veel lezers een drama?


    11 november 2007 om 11:09
    ssmeding

    De oude site was een kerstboom vol knipperende banners waar weinig structuur achter schuil leek te gaan. De nieuwe site is zeker een verbetering, maar absoluut geen revolutie. Dus wat dat betreft ben ik het met je visie eens.


    11 november 2007 om 11:52
    Peter

    De site is inderdaad wat rustiger dan voorheen maar het blijft te druk imho. Sluit me aan bij eerdere reactie dat Volkskrant wat dat betreft de meest gebruikersvriendelijke site heeft.


    11 november 2007 om 12:49
    Sipke

    Ik vind de reacties een beetje kortzichtig. De laatste keer dat ik keek was de Telegraaf de op een na grootste nieuwssite van Nederland. Dat betekend dus dat ze iet heel erg goed doen. En ik snap dan wel dat je dicht bij je succes blijft. Als het allemaal op nu.nl gaat lijken waarom zou ik dan naar die site gaan en niet naar NU?


    11 november 2007 om 14:27
    evroekel

    @Sipke: De grootste hoeft niet altijd te betekenen dat je als gebruiker daar de beste ervaring krijgt.

    Telegraaf moet inderdaad zijn eigen identiteit houden, alleen valt de gebruikerservaring ook daarbinnen in mijn ogen te verbeteren, zonder kopie van Nu.nl te worden.


    11 november 2007 om 14:57
    Sipke

    @Erik, Maar die gebruikservaring is juist waar mensen nu aan gewend zijn. Ik vind dat ‘wij’ uit de internetbranche juist te vaak het idee hebben wat het beste is voor een ander. Op die manier had een site als hyves bijvoorbeeld nooit bestaan. Want die site tart elke usability wet volgens mij en is toch weer heel groot. Mensen wennen volgens mij aan wat ze hebben. Dus dat je op een titel kan klikken is voor vaste bezoekers moeilijker dan dat ene woordje in de tekst.


    11 november 2007 om 15:57
    rjmvandiepen

    Een eyetracking usabilitytest heb ik nog niet uitgevoerd van De Telegraaf. Als de jongens en meiden van de Telegraaf dit lezen, kunnen ze natuurlijk altijd even bellen om een test uit te voeren. Ik zal me daarom nu beperken tot een eyetracking video van 1 persoon. Wordt vervolgd!


    12 november 2007 om 06:22
    ssmeding

    Naast de Volkskrant vind ik ook de site van Elsevier erg prettig lezen.


    12 november 2007 om 09:33
    zbdigitaal

    Ik schrik altijd een beetje als ik daar beland maar dat geldt inderdaad ook voor de papieren editie en aangezien dat nog steeds de krant is met de grootste oplage (ondanks de recente daling)is er vast wel een doelgroep die er op zit te wachten. Kent iemand de bezoekersaantallen toevallig?


    12 november 2007 om 16:04
    TommyF

    Ik pleit voor een ’test’:

    Welke Nederlandse offline krant doet het het beste online? Welke site vindt dan bijvoorbeeld de beste balans tussen commercie en gebruiksvriendelijkheid.


    12 november 2007 om 22:59
    TommyF

    PS: AD.nl oogt en werkt fijn

    (in België HLN.be)


    12 november 2007 om 23:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!