• Usability & design
    wordt gesponsord door

10 Google Adwords tips en trucs

10 Google Adwords tips en trucs
, SPRXmobile

Naar onze mening halen adverteerders in het algemeen nog steeds niet het maximale resultaat uit hun Search Engine Advertising (SEA) campagnes bij Google en Yahoo. We praten hier niet over futuristische mogelijkheden maar reële, concrete verbeterpunten die vandaag al door adverteerders kunnen worden opgepakt met als gevolg betere branding en bovenal meer leads en omzet. Hier volgt onze top 10 van onbekende SEA tips gebaseerd op onze uitgebreide praktijkervaring:

1. Niet overal de nummer 1 positie claimen
Het is algemeen niet bekend, maar wel de realiteit. De eerste twee sponsored link posities zijn vaak bezet door de grootste spelers op uw vakgebied. Deze twee concurrenten beconcurreren elkaar meestal op alle marketinggebieden en verhogen dus ook de klikprijs (CPC; cost per click) drastisch. Om hierin niet verzeild te geraken is het verstandiger om uw SEA campagne af te stemmen op een gemiddelde top3 notering. Hiermee bezit u nog steeds de kans om bij de eerste drie posities te komen (veelal horizontaal weergegeven) in Google te komen en dus wel optimaal in beeld te zijn. Het verlies in volume wordt meer dan gemiddeld gecompenseerd in een betere CPC en ROI.

2. Doelgericht adverteren is ook slechte vertoningen uitsluiten
Veel mensen vergeten het maar per campagne en per advertentiegroep kunnen we zoekwoorden uitsluiten. In boolean termen NOT of een min-teken. Het advertentiesysteem zal dan uw advertentie niet meer tonen als men gezocht heeft waarbij dat zoekwoord ook voorkomt. Veel gebruikte populaire woorden die voor de handel meestal niet zinvol zijn: forum, gratis, review, ervaring en alle zoekwoorden die ingaan op het begin van een klantkoopcyclus (lees: geen hete prospects). Gebruik het hulpprogramma voor zoekwoorden bij Google om uitsluitingswoorden te vinden.

3. Maximaliseer uw aantal tekst-advertenties
In elke advertentiegroep kan u bij Google en Yahoo (de twee meest gebruikte SEA systemen in Nederland) onbeperkt aantal advertenties / advertentieteksten toevoegen en wijzigen. De systemen zullen dan op basis van historie bepalen welke advertentie het beste werkt als we kijken naar de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal doorkliks. Google zal namelijk initieel alle advertenties evenredig tonen, nadat Google alles enkele honderden tot duizenden malen heeft getoond zal Google de best presterende advertentie op basis van de doorklikratio tonen en de minder goed presterende advertenties zullen niet meer, of minder, getoond worden. Juist hierdoor kan het soms zomaar voorkomen dat uw klikratio extreem toeneemt en dus uw positie ook stijgt zonder meer per klik te hoeven te betalen.

4. Integratie van SEA in crossmediale campagnes
Nog steeds worden SEA campagnes in veel gevallen niet in crossmediale campagnes van adverteerders geïntegreerd. Dit is een gemiste kans. Volumes via SEA kunnen naar onze ervaring eenvoudig vertienvoudigen als gevolg van de juiste volgorde van offline communicatie. Prospects horen bijvoorbeeld iets op de radio en gaan dan later niet direct naar de website van de adverteerder (omdat ze die vergeten zijn) maar gaan naar Google en typen enkele woorden in die zij hebben onthouden. Dit betekent dus idealiter dat alle relevante ‘trigger words’ uit de offline communicatie direct en volledig binnen SEA worden geïntegreerd en benut. Dit gaat dus verder dan alleen een propositie, een merknaam of een bedrijfsnaam.

5. SEA inzetten als gratis online marktonderzoek voor invulling gehele communicatiemix
De data in de SEA campagnes is buitengewoon waardevol. Niet alleen voor de SEA campagne zelf ter optimalisatie maar misschien nog wel meer voor alle andere communicatiemiddelen, offline en online. Nu en in de toekomst. Dus de populairste zoekwoorden 1-op-1 gebruiken in uw website, stand-materiaal, brochures, printuitingen, commercials op tv en radio, billboards, banneruitingen, webcasts, e-mail nieuwsbrieven, RSS feeds en blog posts. Hierdoor appelleert u aan de taal van de doelgroep en verhoogt u de omzet. Daarnaast kunnen de zoekwoorden als basis worden gebruikt bij het ontwikkelen van een nieuwe website (SEO). Je spreekt dan echt de taal van je doelgroep en niet vanuit de organisatie zelf met al haar merknamen en assumpties over ‘trigger words’ en zoekwoorden van huidige en bovenal toekomstige klanten. Wat hierbij aandacht extra verdient, is de rol van opkomende zoekwoorden, oftewel nieuw jargon in een sector, productgroep en/of product. Zo laat de data uit SEA campagnes duidelijk zien welke zoekwoorden in de tijd steeds vaker worden gebruikt. Zo kan een adverteerder opkomende buzzwords en productfeatures/benefits als eerste claimen.

6. SEA (real-time) inzetten om in te haken op actualiteiten
Momenteel worden de meeste SEA campagnes louter en alleen ingezet voor lead generatie met behulp van standaard zoekwoorden gelieerd aan een propositie, product, onderneming en sector. Hierbij wordt veelal niet gekeken naar de mogelijkheden om met SEA in te spelen op relevante en actuele gebeurtenissen in het nieuws. Dit wordt ook wel de latente, real-time markt voor SEA genoemd. Voorbeelden zijn :
- een OV staking in Nederland waarbij adverteerders middels zoekmachines inhaken op deze gebeurtenis met web conferencing software als sponsored link om mensen een oplossing te bieden die past bij de OV staking.
- een grootschalig onderzoek naar een sector of product komt in het nieuws. Je kan dan meeliften op de zoekwoorden die verwant zijn met het onderzoek via SEA. Voordelen : veel onderscheidend vermogen, weinig concurrentie, relatief lage CPCs, hoge zoekvolumes en dus meer omzet. Dit betekent niet alleen meer leads maar ook gunstige branding aangezien de adverteerder als alert, snel en innovatief zal worden gepercipieerd. Uiteraard is het wel van belang dat de oplossing van de adverteerder een directe relevantie heeft met het onderzoek.

7. Maximaliseer uw aantal zoekwoorden
Juist omdat de advertentiesystemen werken met CPC modellen is het interessant om de zoekwoorden zo grootschalig mogelijk in te zetten. Hierbij moet u denken aan synoniemen, enkelvoud & meervoud, spelfouten maar ook toevoegingen. Met synoniemen moet u denken aan keywords als laptop t.o.v. notebook. Bij enkelvoud & meervoud moet u denken aan laptop & laptops. Bij toevoegingen moet u denken aan laptop kopen, aanschaffen, laptop te koop, laptopaanbieding en alle andere denkbare combinaties. Mits u Keyword Insertion heeft toegepast zult u merken dat uw klikratio (CTR) hoger zal liggen dan met een account met beperkte aantal keywords. Hierdoor hebt u de mogelijkheid en kans om uw kosten per bezoeker en dus kosten per conversie te verlagen. Het systeem is dusdanig opgezet dat het aantal keywords ongelimiteerd kan worden ingevoerd, maak daar dan ook dankbaar gebruik van.

8. Test uw campagne
Ben je klaar met je Adwords campagnes? Ga naar http://www.google.nl en test 1 zoekwoord per advertentiegroep die je hebt aangemaakt om te zien of de advertenties verschijnen, maar vergeet niet ze ook even een keer aan te klikken om te zien of je op de juiste locatie terecht komt.
Google Adwords auto-codeert URL’s automatisch (mits u dit uitschakelt). Echter, sommige websites kunnen hier niet mee overweg en daardoor komen de bezoekers niet daadwerkelijk op uw website binnen. Dit is zonde. Controleer uw campagne per advertentie en kijk of het goed werkt…zo niet? Dan bent u er altijd nog op tijd bij.

9. Analyseer Adwords campagne grondiger
Sinds kort biedt Google de mogelijkheid om een zoekopdracht rapport te genereren. Een zoekopdracht rapport kan u via het Rapportcentrum opvragen. Middels een zoekopdracht rapport krijgen we niet alleen inzage in onze advertentiezoekwoorden, maar juist in de woorden die men heeft gebruikt om een advertentie van onze campagne te zien te krijgen. Hierdoor krijgt u inzage in de mogelijkheid voor het uitbreiden van uw advertentiezoekwoorden aan de ene kant, maar ook het uitsluiten van vervuilende zoekwoorden aan de andere kant. Dit specifieke rapport is dus zeer krachtig, maar kost veel tijd om te analyseren. Derhalve kan deze analyse tot aan 35% meer conversies opleveren danwel minder kosten met zich meebrengen.

10. Beperk campagnes tot uw eigen regio
Adverteren via Google adwords biedt de mogelijkheid om uw vertoningen af te stemmen op uw verspreidingsgebied. Dit gebeurt voor het grootste gedeelte op basis van het IP-adres waarmee men over internet surft (tot aan 80% betrouwbaar). Dit geeft u de kans om niet te hoeven betalen voor bezoekers die uw winkel of bedrijf toch niet gaan bezoeken omdat de afstand te groot is. Local Search zal in de toekomst steeds populairder worden. Indien u hierop anticipeert, bent u de markt een aantal stappen voor.

Wij hopen dat wij hiermee u en de SEA campagnes in Nederland een extra impuls kunnen geven. Succes met de invoering ervan!

Deze 10 tips heb ik samen met Gerben Bouwhuis samengesteld.


Delen

0
0


Er zijn 52 reacties op dit artikel

  • Zeer bruikbaar overzicht waarvoor dank Yuri en Gerben!

    Ben ook benieuwd of er adverteerders zijn die hier mee aan de slag gaan en hun ervaring zouden willen delen. Iemand?

    geplaatst op
  • En, wat vinden de SEA-experts van deze tips en trucs? Nog aanvullende suggesties?

    geplaatst op
  • Opmerking bij punt 9;
    Ja je kan de exact gebruikte zoektermen die tot een conversie hebben geleid halen uit het zoekopdracht rapport. Echter als je deze termen gaat gebruiken is het niet zo dat je zomaar ineens 35% meer conversies hebt of minder kosten..
    Wat ik van Google begreep is de oorzaak dat deze extra zoektermen geen history hebben en daarom in eerste instantie slechter presteren?

    geplaatst op
  • @Martin,

    Deze data komt uit een eigen account. Wat er is gebeurd is dat ik met deze aanvullende keywords meer uitsluitingswoorden heb kunnen invoeren en ook meer concrete zoekwoorden heb ingevoerd. Doordat Keyword insertion aanstaat groeit mijn ctr% (meestal fors)...maar vooral omdat ik verwaarloosbare, of irrelevante kliks beter kan uitsluiten dalen mijn conversies.

    Wellicht dat de uitdrukking 35% meer conversies slecht gekozen is idd. 35% lagere conversiekosten zou beter zijn geweest...

    'k Geloof dat je dit bedoelde?

    geplaatst op
  • wel een seo-tip: bekijk op welke pagina's in het contentnetwerk je advertenties getoond worden. Die pagina's zijn volgens Google verwant aan jouw onderwerp en dus mogelijk interessant om een gewone link van te krijgen... Zo vindt Google potentiële linkkandidaten voor je :)

    geplaatst op
  • Heel goed. Net gisteren weer over verbaasd dat er helemaal geen boekjes hierover zijn naast het verouderde ex. van Entopic. Ook Wilbert (InfoTrade) heeft 11 goede tips gegeven in Emerce. Al tijdje terug maar wmb nog altijd bruikbaar.

    geplaatst op
  • Da's een heel mooi, bruikbaar lijstje, Yuri! Vooral de 4e tip is erg waardevol.

    Ik zou er wel nog een tip nul boven willen zetten: Link naar een bijpassende landingspagina. Je ziet nog veel te vaak AdWords campagnes simpelweg naar voorpagina's van websites verwijzen. En dat is toch wel errug jammer...

    geplaatst op
  • ik ben benieuwd wat de heren van het volgende speeltje vinden? http://www.websitegrader.com

    geplaatst op
  • Iedereen dank voor de leuke en positieve reacties !

    Het is niet mijn artikel, het is door Gerben Bouwhuis en mij samen geschreven.

    Ramon, dank je. Dit is een nieuw inzicht voor mij. Ga ik zeker toepassen. Heb je nog meer insights toevallig ?

    Carl, eens. Dat geeft maar weer aan dat er nog veel te winnen valt bij SEA in NL. In het verlengde hiervan is het toepassen van Google Website Optimizer aan te raden om zo de componenten van een landingspagina te optimaliseren naar de keywords en tekstadvertenties.

    geplaatst op
  • Inderdaad een prima lijst. De opmerking van Ramon is ook een goede en is wat er nog een beetje ontbreekt aan deze tips.

    Het inhoudsnetwerk is enorm. Hoewel wij er best veel mee doen heeft een sessie bij Google in Dublin begin deze maand mij nog eens de ogen geopend inzake grootte en mogelijkheden.

    Een belangrijke t.a.v. het inhodusnetwerk is om hier aparte campagnes voor op te zetten. Als je heel uiteenlopende productgroepen hebt kun je hier verschillende advertentiegroepen in maken. Door de rapporten te gebruiken zoasl Ramon aangeeft kun je zien welke inhodussites goed presteren. I.c.m. Analytics (of andere programma's) kun je ook d.m.v. aantallen pageviews en gemiddelde tijd de 'waarde' van sites en pagina's bepalen (naast de conversie natuurlijk)

    Vervolgens kun je sites gaan uitsluiten of inhoudsgerichte campagnes gaan maken. Met inhoudsgerichte campagnes kun je ook experimenteren met CPC en CPM campagnes voor tekstadvertenties. Uiteindelijk kom je dus tot het beste rendement. Echter doordat het inhoudsnetwerk mogelijk nog dynamischer dan het zoeknetwerk blijft het zaak om hier steeds opnieuw dingen uit te proberen. Wat vandaag veel rendement oplevert kan morgen wel niets meer opleveren en ook omgekeerd.

    Dank Gerben en Yuri. Goed opgelet! :-)

    geplaatst op
  • @pixites: leuke tool, wellicht een idee voor één van de SEO- of SEA-experts om eens een top 10 (gratis) tools te presenteren? Ik had een paar jaar geleden een aantal favoriete tools maar sinds ik zelf geen campagnes meer doe heb ik geen idee welke tools nu hot zijn. Iemand?

    geplaatst op
  • @marketingfacts: monlog.nl voor 9 mooie firefox tools die voor seo handig zijn. in de comments worden er nog andere genoemd!

    geplaatst op
  • @Marco: dat is inderdaad wel een leuk idee. Ik zal eens kijken wat ik hier mee kan.

    geplaatst op
  • Waardevol lijstje. Inderdaad Carl, punt 4 over crossmediale campagne vindt ik de waardevolste tip.
    Even over regionaliseren op basis van Ip adres. Wij hebben daar slechte ervaringen mee. Hoe kom je aan de 80% betrouwbaarheid? Onze Google accountmanagers vertellen ons dat dit regionaliseren in Nl slecht werkt. Juist 80 procent van de Nl internettters heeft een IP adres in Amsterdam. Regionaliseren met behulp van regionale keywords ("opleiding [regio of stad]", bv "opleiding amsterdam") levert veel betere resultaten volgens Google. We testen het nu. iemand al ervaring met 2 identieke campagnes, een geregionaliseert op ip ander op zoekwoorden?

    geplaatst op
  • @Andre: zou top zijn! Op twitter stelt Gerben net voor een Google document te openen waar alle SEO- en SEA'ers hun favoriete tools kunnen opnemen. Wellicht een idee?

    geplaatst op
  • Ik was zojuist een mail aan het opstellen naar een aantal personen.

    geplaatst op
  • @KeesJan

    Klopt dat IP based werken niet helemaal correct werkt, dit idd doordat veel datacenters zich in Amsterdam huisvesten en dus een ip in amsterdam hebben, maar de ip-locatie en de ip-naam zijn veelal 2 verschillende zaken.

    Ik zit thuis onder ov.home.nl terwijl mijn IP in Amsterdam staat. Hierdoor is het steeds betrouwbaarder aan het worden. In de ipnaam staat zelfs mijn woonplaats aangegeven.

    geplaatst op
  • Wilbert,

    Dank voor jouw bijdrage. Ik deel jouw tips inzake in inhoudsnetwerk (Content Network). Stratificatie en eliminatie zijn ook hier belangrijke aandachtspunten.

    Momenteel heb ik zelf een aantal CPA campagnes draaien bij Google AdWords inzake het inhoudsnetwerk. Nu nog kleine volumes maar sterk groeiende. Ik denk dat dit een groot deel van de SEA toekomst zal worden. Voor de adverteerder en de SEA bureaus heeft dit het voordeel dat het monitoren en optimaliseren minder arbeidsintensief lijkt te worden/zijn en dus kostenbesparend werkt.

    Het zou fijn zijn wanneer een aantal SEA experts in NL in de reacties op deze post hun ervaringen met CPA campagnes binnen AdWords zouden willen delen ?

    geplaatst op
  • hmm, dat websitegrader daar heeft Micheal Gray afgelopen week nog leuke review over geschreven.

    Why website grader is a bad idea.

    geplaatst op
  • Mooi lijstje. Wat een extra tip zou kunnen zijn is het varieren van biedingen op bepaalde tijdstippen. Als je een duidelijk inzicht hebt in de tijden die beter converteren op jouw site (bijv. 's avonds tussen 19.00 en 21.00), dan kun je op die tijden je bod verhogen met 20% om op die manier een hogere positie en dus meer kliks te krijgen. Dit kun je instellen via geavanceerde modus bij de optie Advertentieplanning op campagneniveau.

    geplaatst op
  • @Yuri: Over regionaliseren op bais van IP. Hoe kan het dan dat Google zelf aangeeft dat het niet werkt?

    geplaatst op
  • @Keesjan,

    Was het een techneut of een commerciele medewerker?

    http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?hl=nl&answer=6405

    Google geeft zelf geen ip cijfers af..maar als je regionaal instelt en men gaat zoeken naar een regionaal keyword IN die locatie wordt je nog steeds getoond...

    Deels maakt dit dus een campagne opzetten met "zoekwoord+plaats" enigzins overbodig. Als je al een regionale campagne hebt opgezet en men gaat zoeken naar "zoekwoord+plaats" en het ip bevindt zich niet binnen het gebied of is niet te traceren, dan nog zal je ad worden getoond.

    Nu dan weer terug naar een deel als "keyword insertion" die is dan weer NIET optimaal...

    Of zie ik alles nu rood en roze? :-)

    geplaatst op
  • @ gerben: een commercieel accountmanager die vragen beantwoord over optimaliseren Adword campagnes

    geplaatst op
  • Wat ik zelf ook handig vind is om een filter in te stellen in Analytics om je echte zoektermen snel op het scherm te krijgen. Op deze manier kun je extra uitsluitingswoorden vinden en o.a. op basis hiervan je campagne verder optimaliseren.

    geplaatst op
  • @Keesjan gouden tip: luister nooit naar Google. Weleens ads gezien die door hun accountmanagers zijn geoptimaliseerd? Mwoahaha!

    *off topic* hoe gaat het met de huizenspeurtocht?

    geplaatst op
  • @KeesJan: persoonlijk heb ik over het algemeen meer vertrouwen in technische Google werknemers dan commerciële werknemers. De eerste groep is veelal wat inhoudelijker, de tweede meer relationeel. Ik denk verder dat de URL van Gerben in dit licht helder is.

    geplaatst op
  • @yuri: natuurlijk, in de link van gerben staat de officiële Google lijn. Dit werkt zeker in de VS maar ik zie in tests dat het niet goed werkt in ons kleine Nederlandje. Ik zal nogmaals bevestiging vragen over het regionaliseren.
    @ karel: Yes maar ze zitten wel dicht bij de bron. en *off topic* het gaat goed: we hebben een geweldig huis gevonden in Haarlem waar we ook kantoor gaan houden. Als het zover is zal ik het hier zeker publiceren.

    geplaatst op
  • @gerben en @keesjan
    Voor regionaal opererende klanten maken wij standaard 2 campagnes: een landelijke campagne waarin alle keywords worden gecombineerd met plaatsnamen en streeknamen een een regionaal 'getargette' campagne.

    Duidelijk is dat het het beste werkt in regio's buiten Amsterdam. In de campagnes stellen we meestal een eigen vorm van meerdere punten in waarmee we om amsterdam heen gaan. We halen hier toch regelmatig heel goede successen mee.

    Het is beetje verschillend per klant, regio en PMC wat voor soort campagne het meest succesvol is. In elk geval is deze combinatie in onze ogen alltijd de beste oplossing.

    @Yuri een campagne met combinatiewoorden product/plaatsnaam is dus wel altijd zinvol.

    @kessjan: Haarlem? Leuk! Welkom alvast.

    geplaatst op
  • Prima artikel inclusief prima aanvullingen en discussie.

    Wat ik mis in het artikel zijn tips in relatie tot de kwaliteitsscore, die een steeds belangrijkere rol speelt. Natuurlijk hebben een aantal genoemde tips invloed op de kwaliteitsscore, maar ik denk met name richting de landingspagina en de relatie van zoekwoord - advertentie - landingspagina.

    In dit kader verwijs ik ook graag naar de uitgebreide handleiding Google AdWords campagne optimaliseren

    geplaatst op
  • Mooi overzicht.

    Opmerkinkje bij punt 3. Als je wilt testen welke ads het best converteren kun je beter voor 'rotate' kiezen. De 'optimize' optie is wel ok voor een hoge CTR, maar conversie is belangrijker.

    En nu Eduard toch bezig is: nog wat tips

    geplaatst op
  • Voor de genereuze "tipgevers". 't Zou fijn zijn als je de tip zelf hieronder benoemt, mits hij nog niet voorkomt.

    Hierdoor kunnen adverteerders vanaf 1 locatie hun tips & trucs inzien.

    geplaatst op
  • Ik sluit graag volledig aan bij het verzoek van Gerben.

    Links zijn leuk (we zijn allemaal SEO/PR-adepten ;-)) maar usability is ook prettig. Ik stel voor dat alle lezers / conversanten van deze blog post de andere waardevolle SEA tips direct op deze pagina kunnen inzien. Kleine moeite, groot plezier. Dank jullie allen !

    geplaatst op
  • Erg leuk en interessant artikel.

    Wellicht 2 toevoegingen:

    Ad3. Maximaliseer uw aantal tekst-advertenties
    Binnen AdWords kun je maximaal 50 advertenties (welke formaat dan ook LBA, Image ads etc) binnen 1 en dezelfde advertentiegroep hebben.

    Ad8. Test uw campagne
    Ik vind het altijd handig om via http://www.google.nl/adpreview advertenties te bekijken. Vaak geeft google.nl een vertekend beeld door personalized search (resultaten worden aangepast door klikgedrag uit het verleden, gezien het feit dat je zelfde/nooit op je eigen advertenties klikt....).

    geplaatst op
  • Een nuttig overicht, Yuri en Gerben. Misschien ook wel leuk om eens te discussieren over de inhoud van de advertenties. Voor zover men hier het geheim van smid kwijt wil tenminste. Uit eigen ervaring weet ik dat daarmee met enige creativiteit grote successen te behalen zijn.

    Enige achtergrondinformatie: ben sinds 2002 actief met Adwords en heb ooit tijdens mijn HEAO-studie voor circa 30.000 gulden aan prijzen gewonnen met het schrijven van slagzinnen.

    geplaatst op
  • @Erik,

    Ik zou zeggen, brand maar los! :-).

    De inhoud van advertenties zijn zeker niet onbelangrijk. Goede teksten zullen een hogere ctr leveren. Met een hogere ctr is het vaak mogelijk om met lagere kosten per click dan je concurrent (mits hij het slechter doet) toch een betere positie te krijgen.

    Iets dat IN DE TEKST meestal goed werkt is Keyword Insertion. Voor velen wel bekend in de titel van een advertentie, maar dit kan ook in de tekst zelf worden ingevoerd.

    Verder is het dus slim om je zoekwoorden zoveel mogelijk te bundelen tot kleine pakketjes. Hierdoor kan je meestal de teksten beter afstemmen op de inhoud en strekking van zoekwoorden.

    Voor velen is dit vaak "teveel werk" en laten ze het dus achterwege. Maar veel geld is er zeker mee te besparen, danwel te verdienen.

    Jij nog toevoegingen erik?

    geplaatst op
  • Veel adverteerders schrijven de Adwords-advertentie helemaal vol. Qua lay-out val je in dat geval al enorm op door heel weinig tekst te gebruiken. Ik heb wel eens succesvol geadverteerd met één woord per regel. Dit werkt met name goed indien je in de rechterkolom terecht komt.

    Iets heel anders: wie een goede conversie wil en lage kosten per sale, kan ook "negatieve aspecten" van het product in de advertentie zetten. Dus niet: "laptop X vanaf 500 euro" maar "laptop X 500 euro + 75 euro verzendkosten". Dan weet je zeker dat er geen mensen afhaken omdat ze ineens verzendkosten voorgeschoteld krijgen. Uiteraard moet je hierbij wel een optimum zien te vinden aangezien dergelijke teksten wel tot een lagere clickrate kunnen leiden.

    Net als in de offline communicatie werken zaken als "Aanbieding v/d Week" of "Alleen vandaag geldig" erg goed. Deze lijst is aan te vullen met 101 andere open deuren.

    En inderdaad Keyword Insertion werkt ook goed, alhoewel dat niet door alle adverteerders goed gebruikt wordt. Dit levert vaak "bijzondere advertenties" op.

    @Yuri, leuk om je hier weer tegen te komen. We hadden altijd interessante conversaties in onze AdValue/Reddion-tijd. Het is al weer zes jaar geleden. Time flies....

    geplaatst op
  • Wat ook vaak positief bijdraagt aan een goede CTR, is om de advertentieteksten zo te schrijven dat de query of een deel van de query meerdere malen terugkomt in de advertentietekst (+visible URL). Dit wordt dan bold weergegeven en valt hierdoor extra op.

    Wat zijn jullie ervaringen eigenlijk met teksten die rijmen? (Buiten de Sinterklaas periode om).

    geplaatst op
  • Hallo Yuri,

    Goed artikel. Ik ben het op alle punten met je eens, behalve de eerste. Volgens mij is de advertentiepositie altijd ondergeschikt aan de doelstelling.

    Een adverteerder heeft, bijvoorbeeld, €50,- over voor een conversie en wil maximaal conversievolume. Dan kan het zijn dat deze doelstelling het best gerealiseerd gaat worden door alle, veel, of sommige zoektermen wel op de eerste positie te vertonen, afhankelijk van de de kosten per conversie op dat woord en de conversie of de andere termen.

    My 2 cents.

    Jan Dirkzwager
    http://www.sdim.nl

    geplaatst op
  • Een goed overzicht, maar het allerbelangrijkste is toch echt het meten van je resultaten. Het is leuk om naar een hoge CTR te streven en veel tijd te steken in stimulerende advertenties, maar als het niets oplevert... Dus eerst data verzamelen, dan pas conclusies trekken.

    geplaatst op
  • Mooi overzicht, Yuri en Gerben, sluit ik me helemaal bij aan!

    Ik zit nog wel met een vraag over tip 1: niet overal de nummer 1 positie claimen, maar inzetten op iets lagere positie. "Het verlies in volume wordt meer dan gemiddeld gecompenseerd in een betere CPC en ROI," stellen jullie.
    Onderzoek van Theo Lentjes laat echter zien dat de CTR juist omlaag gaat bij een lagere positie (met name bij diensten). Wat is jullie mening hierover in het licht van jullie eerste tip? En hebben jullie gegevens waaruit blijkt dat lagere posities wel in hogere CTR's resulteren (in tegenstelling tot conclusies uit Theo's onderzoek)?

    geplaatst op
  • Belangrijkste aspect is dat de boodschap die in beeld komt goed is. Iedereen bekijkt de eerste paar resultaten en klikt op die boodschap die het meeste aanspreekt. Dat wordt vaak vergeten!

    Kijk daarbij welke zoekwoorden relevant zijn, welke synoniemen er zijn en hoe vaak erop gezocht wordt. Kijk hier voor het uitvoeren van een zogenaamde Zoekmachine Keyword Scan

    geplaatst op
  • Waar veel mee te winnen valt is de structuur van iedere Adwords campagne. Hoe uitgebreider de opzet van campaigns/ad groups des te relevanter zal de campagne uberhaupt zijn. Beperk het aantal woorden per ad group zoveel mogelijk om de tekst ads zeer specifiek in te kunnen steken (keyword insertion is in dergelijke gevallen zelfs minder belangrijk) Gekoppeld aan een API en specifieke diverse (test,test,test) landingspagina's leidt al snel tot een bijzondere toename in conversie.

    geplaatst op
  • Goed artikel dat ik kan gebruiken voor mijn actie binnen http://www.chatkantoor.nl en vooral het promoten van http://www.hypotheekchat.nl. Momentel zijn zeer ervaren mensen met de traffic bezig en ik heb hen dit doorgemaild. het loopt pas erg langzaam op en het is een dure business die internetmarketing. Ik hoop dat ze met deze input nóg meer traffic kunnen genereren voor http://www.hypotheekchat.nl

    geplaatst op
  • @John

    Succes gewenst.

    @Remco,

    Als ik in een overzicht kijk van 1 klant dan zie ik dat de positie T3 2,08% conversie levert en T1 slechts 0,87% conversie.

    Meting is over een setting van ca. 2.000 bezoekers via advertentiezoekwoord.

    Bij deze dus de reden waarom nr.1 niet altijd het beste is met adwords.

    geplaatst op
  • Allemaal leuke tips, vooral in de comments kom je leuke zaken tegen. Iets wat mijn aandacht trok, was het volgende: meer bieden, hoger komen, betere ctr, lager bieden, zelfde positie? Werkt dat, bij mij namelijk niet en over welke periode moet je dit fenomeen toepassen en hoeveel procent moet je bij welke CTR de biedprijs laten dalen? Informatie zou ik graag willen toepassen op een lopend project van mij: Simlock verwijderen. Alvast bedankt voor de informatie.

    geplaatst op
  • Hoi Peter,

    het is een spelletje dat je moet spellen waarbij je vooral door middel van vallen en opstaan erachter komt of je de cpc sterk moet laten dalen of lichtelijk.

    Maar, de google adwords werking van je cpc is deels afgestemd op de adverteerder onder je. Je cpc voor de duurste keywords die een goede positie hebben elke keer met 1 cent te laten dalen en dat elke dag te doen en je gemiddelde positie in de gaten houden zal je een prijselasticiteit opleveren die optimaal is.

    Want op het moment dat je van Gem. 3 naar 4 daalt zet je er weer 2 cent bij en je zou weer op 3 moeten staan.

    Maar vaak zijn er ook andere manieren om meer / betere resultaten te krijgen. In jouw opzicht (gezien de weinige contentpagina's) zouden landingspagina's wonderen kunnen doen!

    geplaatst op
  • Vooral punt 8, "Test uw campagne", is erg belangrijk. Het opzetten van een campagne is slechts de eerste stap. Daarna moet je ervoor zorgen dat de campagne effectiever, efficienter en dus beter wordt.

    geplaatst op
  • Hallo,

    Weet iemand of het mogelijk is om de advertentieplanning voor meerdere campagnes in 1 keer te wijzigen? Via Adwords Editor is dit namelijk niet mogelijk en aangezien het een best tijdrovende klus is, is er vast wel een alternatief voor.

    Ik hoor het graag van jullie!

    Met vriendelijke groet,
    Ezri Blaauw
    .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • @ezri heb hier nog even naar gekeken, maar denk niet dat het mogelijk is. Ben wel benieuwd waarom je zoveel verschillende campagnes hebt...

    geplaatst op
  • Wilbert,

    Nee dat is inderdaad wel een nadeel aan Adwords en Adweords Editer. Omdat dit met de geografische indeling te maken heeft. Je target beter wanneer je de regio/plaats onder de advertentie laat weergeven. Wat zou er nadelig hieraan kunnen zijn?
    Ezri

    geplaatst op
  • @Ezri

    O.k. ik snap dat je graag de plaatsnaam er onder hebt, maar is wel heel bewerkelijk in beheer. Bij conversies is de kans dat je de conversion optimizer kunt gebruiken kleiner als je niet heel veel conversies hebt.

    geplaatst op
  • Dat klopt, vandaar de vraag. In deze business heeft het zijn voordelen. Ik begrijp niet precies wat je met die conversie bedoeld en wat dat met de adv.planning te maken heeft.
    Wel ben ik benieuwd wat je van het gebruik van SEO programma's als Trellian vindt. Zie http://www.trellian.nl/swolf/form.htm.

    Groet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.