Marketingfacts.nl start pilot met AskNow

4 juni 2007, 04:30

Marketingfacts.nl start nog deze maand een pilot met AskNow! Solutions. Door de inzet van AskNow-software is het de bedoeling dat in de toekomst iedere bezoeker relevante(re) content krijgt aangeboden. De software van AskNow maakt van iedere bezoeker (ook van anonieme), realtime een profiel aan. Op basis van dat automatisch bijgewerkt profiel krijgt hij direct bijvoorbeeld op maat gesneden webpostings of advertenties aangeboden (Personal Targeting).

Het is de bedoeling dat de lezers ook een kijkje in de keuken krijgen bij het personaliseren van Marketingfacts.nl. Van het gehele proces wordt regelmatig verslag gedaan. Het doel is om de lezers te informeren over de mogelijkheden, werking en resultaten van online personaliseren. Uiteraard zijn we ook benieuwd wat jullie er van van vinden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

38 Reacties

    Matthijs Rouw

    Persoonlijk vind ik het helemaal niets. Marketingfacts (naast veel andere rss feeds) lees ik omdat ik alle koppen wil lezen. Ik wil me verbazen over dat wat ik nog niet wist. En wanneer een artikel mij niet interesseert – weet je wat ik dan doe? Dan skip ik het gewoon. Helemaal zelf. Helemaal niet moeilijk. Mensen zijn erg goede filters en kunnen dat op allerlei gebieden op basis van heel andere zaken dan een computer vaak veel sneller. Het idee wat ik krijg bij ‘gepersonaliseerde informatie’ is dat je alleen maar dat leest wat je misschien al (deels) weet en voor de rest met oogkleppen op informatie tot je neemt. En hoe weet zo’n enen-en-nullen systeem nou uiteindelijk echt wat iemand interesseert. En wat die persoon over een week ineens mateloos interessant vindt? En volgens mij ben je ook nog eens afhankelijk van hoe iets door een ander getagged werd. Ik hoop dat je die AskNow ook uit kunt zetten ….


    4 juni 2007 om 05:35
    media

    Goed punt Matthijs! Wellicht moeten we ook eerste gewoon beginnen met deze technologie te gebruiken voor het plaatsen van relevante berichten bij dit bericht zodat de gebruiker zelf kan bepalen of hij nog verder wil lezen of niet. Dank in ieder geval voor de suggestie!


    4 juni 2007 om 05:38
    Michel Rijnders

    Ik ben benieuwd naar de wijze van personaliseren. Bij een hoop websites begin ik mij steeds vaker te ergeren aan personaliseren omdat het schijnbaar niet goed werkt: ik krijg dan het gevoel dat voor mij bepaald wordt wat interessant is en vaak ben ik het daar niet mee eens. Alleen al als voorbeeld Google die meent standaard Nederlandse resultaten voorrang te geven terwijl ik dat niet wil. Ik moet als gebruiker moeilijk doen om ‘echte resultaten’ te krijgen.

    Personalisatie werkt in mijn ogen als extra feature en niet als hele content gepersonaliseerd wordt. Maar goed, dat is even een algemene opmerking aangezien ik niet weet wat de personalisatie van MF wordt.

    Hoe werkt dat personaliseren van anonieme bezoekers? Op basis van IP of m.b.v. een cookie?


    4 juni 2007 om 05:39
    Floris

    Ben ook wel benieuwd hoe anonieme bezoekers worden gepersonaliseerd. Ik hou de pilot in ieder geval in de gaten!


    4 juni 2007 om 05:43
    media

    @Michel, Floris: ik zal Rob Boeyink van Asknow vragen om inhoudelijk te reageren op die vraag. Exacte details van hoe ze anoniemen bezoekers willen profilen ken ik ook (nog) niet.


    4 juni 2007 om 05:47
    Michel Rijnders

    Overigens ben ik het helemaal met Matthijs Rouw eens. Als je teveel personaliseert dan gaan lezers hetzelfde nieuws krijgen. De mogelijkheid tot personalisatie is in het algemeen is handig. Ik zit al een tijdje te wachten totdat er de mogelijkheid in bloglines ontstaat om bijvoorbeeld eerst de persoonlijk (op basis van klikgedrag / keywords / tagging) belangrijkste koppen te kunnen snellen. Handig als je teveel rss-feeds hebt. Maar daarnaast wil je natuurlijk de mogelijkheid houden om al het nieuws te lezen.


    4 juni 2007 om 05:58
    media

    @Henri: mee eens, ik ben inmiddels ook al afgestapt van de personalisatie op Sync.nl. Maar zoals eerder aangegeven, ik denk dat we het veel meer moeten zien in de aanvullende informatie die we kunnen bieden nadat je al een keuze hebt gemaakt. Ga even uit van de huidige marketingfacts. Je leest een bepaald artikel en je krijgt op basis van je profiel aanvullend leesadvies. Ook niet interessant?

    @Michiel: precies!


    4 juni 2007 om 06:01
    caroline777

    Ik wil inderdaad ook graag zelf bepalen wat ik lees en niet al een voorgekauwd lijstje krijgen met artikelen die al voor me zijn uitgezocht. Een aanvullend leesadvies kan wel interessant zijn.


    4 juni 2007 om 06:28
    Tinus

    Los van mijn mening over personalisatie heb ik hier mijn twijfels bij. Dankzij alle externe widgets, banners en andere media duurt het nu al 32 seconden voordat Marketingfacts volledig geladen is. Ik denk dat daar eens kritisch naar gekeken moet worden. Alle websites die groot worden of lang bestaan worden zo bloated dat het niet leuk meer is om ze te bezoeken. Is het geen idee om een experimentele subsite op te zetten en niet te experimenteren op de hoofdsite?


    4 juni 2007 om 06:40
    media

    @Tinus: we zijn er van op de hoogte en zullen inderdaad flink moeten snijden in de externe scripts die hier regelmatig worden getest. Heeft iemand hier wellicht een oplossing voor om de knelpunten te identificeren en de laadtijd te optimaliseren?


    4 juni 2007 om 06:45
    Tinus

    De homepage van http://www.tipt.nl (met geleegde cache):

    62kb – 1.11s

    De homepage van http://www.marketingfacts.nl (resultaten verschillen):

    675kb – 12.1s


    4 juni 2007 om 06:53
    media

    @Tinus: leg uit en kom met een test zou ik zeggen; ben graag bereid om je het podium te geven om te laten zien wat er mis is aan de laadtijd van marketingfacts. Idee?


    4 juni 2007 om 06:53
    Kasper Katje

    Van de banners begrijp ik het maar ook van de postings?

    Dus elke nieuwe posting komt niet standaard meer bovenaan? Als dat zo zou zijn krijg je volgens mij ook een behoorlijke versnippering van de reacties en raakt het bindende karakter ervan een beetje zoek.

    Ik ben in ieder geval benieuwd.


    4 juni 2007 om 07:00
    Tinus

    @Marco

    Op dit moment werken we hard aan een nieuwe versie van onze eigen website. Zodra die af is zal ik een artikel schrijven over waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt en ik zal onder andere Marketingfacts daarbij als case betrekken. Deal?


    4 juni 2007 om 07:04
    media

    @Kasper: gezien de reacties denk ik dat we de insteek van de test ook iets anders moeten kiezen. Voorlopig geen wijziging van de huidige homepage. Kijk, de eerste les vwb personaliseren hebben we al gehad!

    @Tinus: deal!


    4 juni 2007 om 07:10
    Kasper Katje

    Al doende leert men Marco 😉


    4 juni 2007 om 07:12
    KJ

    Ik ben zeker benieuwd naar het resultaat. Toen Google aankondigde dat ze zoekresultaat gingen toespitsen op de individuele bezoekers werd ik daar niet echt blij van. Ik krijg daarvan namelijk het gevoel dat mij misschien wel nuttige informatie onthouden wordt die anderen wel te zien krijgen. vast niet helemaal logisch maar zo voelt het wel. Alsof je in een restaurant iets lekkers krijgt maar dat je achteraf pas de menukaart krijgt en iets ziet dat je misschien nog wel veel liever had gehad als je het maar geweten had.


    4 juni 2007 om 07:14
    Phileas

    Ben erg benieuwd naar de wijze van classificatie. Misschien dat ze daar hier iets meer over kwijt kunnen? Heb zelf in het verleden gewerkt met profiling obv neurale netwerken; als ze hier eens naar zouden willen kijken heb ik nog wel wat op de plank liggen 🙂


    4 juni 2007 om 07:15
    media

    @Phil: waarom niet dat concept hier bespreken om te kijken of er iemand is die er wat mee kan of wil? Ik geloof nog steeds in dat concept; je was alleen iets te vroeg. Als het wat wordt ben ik met 10 procent tevreden 😉


    4 juni 2007 om 07:21
    Annet

    Bij AskNow had ik iets heel anders verwacht, meer een functionaliteit a la A&Q van Linkedin. Is dat niet veel waardevoller, ik merk dat ik een gerichte vraagbaak op MF mis. Als ik bijvoorbeeld statistieken over een bepaalt thema wil opvragen waar een andere lezer mij bij kan helpen. Ook zou ik best iets meer over de expertise van MF lezers en bloggers willen weten. Dat kan via een interactieve vraagbaak.

    Personalisatie van content, why not? Ik ben voor het experiment, ten alle tijden. Mijn zegen heb je.


    4 juni 2007 om 07:36
    Rob Boeyink

    @iedereen

    ik ben op dit in gesprek bij een klant. Ik zal na de middagpause inhoudelijk reageren op de diverse punten en vragen.


    4 juni 2007 om 07:43
    Rob Boeyink

    De les die we vandaag al geleerd hebben, bedankt iedereen voor de tips en opmerkingen, is dat het personaliseren heel laagdrempelig ingezet moet gaan worden. In vind de opmerking van Caroline een hele nuttige: Presenteer het als leestips en onthoudt de bezoeker niet van de andere content.

    We beginnen in eerste instantie met alleen het presenteren van gerelateerde artikels gebaseerd op de inhoud van een specifiek artikel. Later kunnen we eventueel zaken zoals gepersonliseerde leestips toevoegen.

    Het profiel van anonieme bezoekers wordt opgeslagen in een cookie. Indien iemand geen cookies accepteert of deze weggooit zal dus ook niet ‘gepersonaliseerd” worden.

    @ Michel: hoe zie jij het bijvoorbeeld bij een Zorgverzekeraar? Je hebt daar 2 ingangen: zakelijke en particulier. Moet een particulier dan ook nog zakelijk aspecten blijven zien?


    4 juni 2007 om 08:33
    Rob Boeyink

    @Phileas:

    Ik heb mijn collega Martine gevraagd om inhoudelijk te reageren op jou vraag betreffende de classificatie en het opbouwen van het profiel. Ze reageert in ieder geval nog vandaag.


    4 juni 2007 om 08:41
    Phileas

    @Marco, ga graag in op je uitnodiging, dank. Ik stuur je binnenkort een functioneel verslag en beschrijving, ben benieuwd hoe en of er op gereageerd wordt!

    @Rob, dank!


    4 juni 2007 om 08:46
    Kletskous

    Ik vind alles best, zo lang mij maar vooraf gevraagd wordt of ik gepersonaliseerd wil worden, maar daar lijkt het hier niet op. Zelfs anonieme bezoekers ontkomen er niet aan.

    Ik word niet blij van dit soort al dan niet goed bedoelde, betuttelende initiatieven. Laat mensen gewoon in hun waarde en laat ze zelf bepalen wat goed voor ze is.


    4 juni 2007 om 09:07
    Rob Boeyink

    @Kletskous

    Ik vind het een prima idee om de bezoeker zelf de keuze te bieden wel of niet gepersonliseerd te gaan worden. We nemen dit zeker mee tijdens de implementatie de komende maanden!


    4 juni 2007 om 09:40
    zbdigitaal

    Het meest persoonlijke aan personalisering is inderdaad keuzevrijheid.

    Als nieuwsgierig mens vraag ik mezelf altijd af wat ik mis als ik niet zelf bepaal wat ik in beeld krijg. Hoe zien zoekresultaten van Google eruit als ik ben uitgelogd?

    Personalisering is voor mij een persoonlijke startpagina waar ik mijn feeds lees. En dan nog het liefst met de vrijheid om ze daar en ter plekke te verwerken, zonder door te hoeven klikken.

    Wel mooi overigens, een pilot die al zoveel feedback oplevert voordat ‘ie van start is gegaan 🙂


    4 juni 2007 om 09:47
    Patrick

    Op zich ben ik wel een fan van customization, mits het goed is uitgevoerd. (Amazon is natuurlijk helemaal geweldig, Google’s Recomendation is wel goed, maar Google’s persoonlijk zoeken vind ik niks).

    Ik vraag me alleen af of Marketingfacts niet te klein is om het echt hardcore te customizen, het aantal artikelen dat er per dag bij komen is natuurlijk nog te overzien.

    Ik kan me voorstellen dat je de banners target. Of dat je alleen de laatste reacties weergeeft van posts die je ook gelezen hebt. Maar verder houdt het toch mijn inziens een beetje op.

    Natuurlijk kan je onder een bericht zetten ‘lezers van deze post hebben ook gelezen:’ (maar is dit customzition of krijgt elke bezoeker dezelfde lijst te zien?)

    Of zou ik in de toekomst ook de rechter balk customizen? De bLaugh hoeft van mij niet en ik ben toch al lid van de nieuwsbrief dus die mag er ook wel af, maar de RSS van Emerce wil ik er wel op hebben etc.

    Verder kan ik me wel voorstellen dat als zo’n systeem over meerder logs gehanteerd wordt het interessant kan worden. Normaal lees ik alleen Marketingfacts, en naar aanleiding van de door mij gelezen artikelen krijg ik een lijstje met relevante posts op andere blogs (dan maar hopen dat er ook nog een filter opzit die bijna identieke berichten er uit filtert).


    4 juni 2007 om 11:03
    Petra de Boevere

    Klinkt inderdaad als betuttelend. Moet elke technische mogelijkheid ook daadwerkelijk gebruikt worden?

    Pa heeft een ander surfgedrag als zoonlief die wel dezelfde PC gebruikt. Cookies vertellen niet wie er op dat moment achter het toetsenbord zit.


    4 juni 2007 om 13:27
    Rob Boeyink

    @Petra aka Meisje

    Het klopt inderdaad dat het niet duidelijk is wie achter de PC zit. Een aantal zaken kun je namelijk niet afvangen

    Wat we in dat geval kunnen doen is werken met een reserve cookie. Indien het gedrag van de bezoeker geheel anders is dan het historische gedrag wordt er een 2e cookie aangemaakt waarmee gepersonaliseerd gaat worden.

    Bij een volgende bezoek aan de website zal er niet gepersonaliseerd worden.

    Echter omdat 1 click al voldoende kan zijn van de gebruiker is de applicatie snel in staat te achterhalen welk cookie op dat moment gebruikt moet worden.


    4 juni 2007 om 14:12
    Martine Woudstra

    Bedankt iedereen voor de input.

    @Phileas

    Eigenlijk is het geen classificatie die we inzetten voor de personalisering omdat we in het geval van personaliseren willen kunnen meedenken en anticiperen. We hebben gekozen voor een unsupervised aanpak waarbij aanvankelijk een gehele suite, dus in dit geval, alle content van marketingfacts.nl wordt gerepresenteerd als een bag of words. Op die manier weet het systeem per gebruiker welke woorden saillant zijn binnen het domein en welke minder of helemaal niet saillant. Vervolgens wordt ieder bekeken document op dezelfde manier behandeld en vergeleken met het achtergrondcorpus; hoogfrequente woorden in het achtergrondcorpus die ook hoogfrequent zijn in het bekeken document zullen niet saillant zijn voor de websitebezoeker van dat moment. Andersom, laagfrequente woorden in het achtergrondcorpus die ook laagfrequent zijn in het bekeken document zullen ook niet saillant zijn. Maar woorden die laagfrequent zijn in het achtergrondcorpus en hoogfrequent in het bekeken document zullen als zeer saillant worden behandeld. Bovendien wordt geen boolean aanpak gebruikt maar een numerieke aanpak waardoor een relatief belang per woord kan worden berekend; uiteindelijk is de combinatie van informatierijke woorden waarmee we verder werken en een profiel opbouwen. Vanaf dat punt is het weer, ik zou bijna willen zeggen, old skool Information Retrieval. Het profiel wordt vervolgens per activiteit geevalueerd en indien nodig bijgewerkt. Wat inmiddels al gebleken is, valt of staat ook een relatief nieuwe technologie met de manier wordt die ingezet wordt, hoe e.e.a. gepresenteerd wordt en de manier waarop de anonieme gebruiker er al dan niet in betrokken wordt. Alle feedback is dus welkom.


    4 juni 2007 om 18:17
    Kletskous

    Martine, ik wil je best feedback geven:

    Begin eens met gewoon en begrijpelijk Nederlands.


    5 juni 2007 om 08:40
    Michel

    @Rob Boeyink: in het geval van de ‘statische’ informatie van een zorgverzekeraar is het onderscheid erg duidelijk te maken tussen werkgevers en werknemers en de behoefte om beiden te zien denk ik vrij laag.

    Maar persoonlijk zou ik graag de mogelijkheid hebben omdat ik vaak behoefte aan informatie van beide ingangen heb (werkgever/werknemer) en nu door de rubricering dat een stuk omslachtiger wordt. Maar zoals gezegd zullen er weinig zijn die hieraan behoefte hebben.


    5 juni 2007 om 11:00
    Peter

    Op CZ.nl “kankerbehandeling” intypen in plaats van “behandeling van kanker”, zoals Rob voorstelt, leidt tot “0” resultaten. Daar gaat je personalisatie:S Hopelijk kunnen we straks op MF gewoon nog lezen wat we zelf willen selecteren. Heren, maak het niet te moeilijk!


    6 juni 2007 om 10:32
    Rob Boeyink

    @ Peter

    Ik denk dat er misverstand is. Wat ik met dit voorbeeld wil duidelijk maken, is dat wanneer je de vraag typt: ‘behandeling van kanker’ er een aantal zoekresultaten terugkomen. Op basis van de tekstuele inhoud van het eerste zoekresultaat worden er rechts gerelateerde links gepresenteerd.

    Het voorbeeld dat jij aanhaalt; ‘kankerbehandeling – behandeling van kanker’ heeft niets te maken met personaliseren. Je hebt het over het toepassen van natuurlijke taaltechnologie binnen een zoekmachine (synoniemen).


    6 juni 2007 om 18:56
    Maurice Beerthuyzen

    Wat leuk om te lezen; we zitten hier op marketingfacts; meestal zijn we hier met zijn allen bezig om te zien hoe we klanten kunnen binden en behagen, maar tegelijkertijd zijn we allergisch voor personalisatie?! Wat een conservatisme hier…

    Natuurlijk dienen bezoekers geen informatie onthouden te worden. Maar als er een tool is, die mij “begrijpt” en mij relevante content voorschotelt, zou ik daar erg blij mee zijn.

    Ik lees in ieder geval niet alle artikelen hier op Marketingfacts. De categorieën die ik vaker raadpleeg mogen- als de techniek dat toelaat- van mij best eerst, met voorrang- getoond worden.


    15 juni 2007 om 11:50
    Bas

    Leuk om te lezen,

    Ik ben hier zelf ook al enige tijd mee bezig voor verschillende sites van mijzelf zoals http://www.speeltjesoutlet.nl . Wat ik nog een beetje mis is een goede approach met technieken wat dit mogelijk maakt. Wat is nou echt de beste manier om je website persoonlijk te maken? Is er ergens een goede handleiding of misschien wel tool te vinden die dit mogelijk maakt? Ik heb hier natuurlijk wel e.e.a. over kunnen vinden op het web, maar een betrouwbare pagina die dit voor je uitstippeld met alle pros en cons en ook valkuilen ben ik nog niet tegengekomen.

    Ik neem namelijk aan dat je de content zelf moet linken voor het meest kwalitatief goede resultaat (dmv keywords?), anders krijg je weer zo iets van wat deze persoon kocht/bekeek, kocht/bekeen ook deze artikelen…Seo technisch dan wel weer handig, maar niet echt web 2.0 zegmaar.


    21 november 2007 om 10:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!