YabOffer.com een revolutie in online verkoop?

19 mei 2007, 08:24

YabOffer.com een revolutie in online verkoop?Eerder deze week kreeg ik een email van Wouter Nieuwerth over YabOffer.com, een concept dat volgens hem de manier waarop men dingen koopt via het internet op de kop gaat zetten. YabOffer.com is een startende onderneming die zich richt op de ontwikkeling van innovatieve verkoopmethoden. De onderneming is opgestart door drie (voormalig) studenten van de Universiteit Twente om een ‘gat’ in de markt op te vullen. Het idee is het beste te vergelijken met de bloemenveiling van Aalsmeer, maar dan voor online gebruik. Momenteel werken er 13 mensen binnen YabOffer.com aan het naar het internet brengen van de veiling bij afslag.

Geprikkeld door zijn eerste uitspraak stelde ik Wouter een aantal vragen over YabOffer.com.

Hoe gaat de veiling straks in zijn werk?

Het is de bedoeling om te beginnen met het aanbieden van 1 product per dag. Later kan dit eventueel veranderen. Er zullen op verschillende tijden veilingen worden gehouden waar meerdere mensen tegelijk en realtime aan deel kunnen nemen. Al deze mensen zien op hetzelfde moment en even snel een klokje teruglopen van een ‘hoge’ prijs naar een lagere prijs. De persoon die als eerste de veiling stilzet heeft de veiling gewonnen en kan het artikel kopen. Deze persoon is dus bereid het hoogste bedrag voor het artikel te betalen. De personen die de veiling niet hebben gewonnen krijgen dat ook meteen te zien en worden uitgenodigd aan een volgende veiling deel te nemen. Deze methode van verkopen op internet is geheel interactief en voegt een element van spanning en vermaak toe aan het gebruikelijke e-commerce concept. Bovendien hoeft een klant na het uitbrengen van een bod niet te wachten tot de veiling voorbij is, maar weet hij direct waar hij aan toe is.

YabOffer.com een revolutie in online verkoop?

YabOffer.com een revolutie in online verkoop?

Zijn er ook (inter)nationale voorbeelden?

Momenteel zijn er nog geen andere bedrijven die de veiling bij afslag online beschikbaar maken voor de consument. Er zijn wel bedrijven die werken met B2B reversed auctions. In dat geval wordt een grote opdracht uitgeschreven, aannemers kunnen hier op bieden en de goedkoopste bieder krijgt de opdracht. Voor wat betreft B2C is YabOffer.com de eerste partij die de verkoopmethode op deze schaal naar buiten brengt voor consumenten.

Wat zijn jullie verwachtingen van YabOffer?

De ‘offline’ versie van deze verkoopmethode is onder veel consumenten en bedrijven bekend. Hierdoor verwachten wij dat er veel interesse is naar de digitale, online variant hiervan. Wij streven hierbij naar een hogere conversieratio dan via conventionele verkoopmethoden. Ons bedrijf streeft naar kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werkt samen met gerenommeerde partners. Betrouwbaarheid uitstralen en het toegezegde waarmaken zijn voor ons erg belangrijk.

De nieuwe verkoopmethode in combinatie met een groot assortiment werkt in onze ogen niet. In eerste instantie zullen we daarom van start gaan met een ‘assortiment’ van 1 product per dag. Na een periode van gewenning van onze kant en voor de consumenten zijn er nog tal van scenario’s die wij voor ogen hebben. De ontwikkeling rondom de verkoopmethode zal nooit stil staan. Hierbij kan worden gedacht aan het inzetten van de Online Dutch Auction in andere markten waar deze zinvol kan zijn.

Wanneer gaan jullie live?

De meest recente planning streeft naar een start in juni. In eerste instantie zal dit een BETA fase betreffen. Consumenten kunnen in deze BETA fase meedoen aan de veilingen, maar nog niet alle functionaliteiten worden vrijgegeven. In juli wordt de BETA fase afgesloten en worden alle functionaliteiten vrijgegeven.

Wouter en collega’s succes straks bij de lancering en houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

57 Reacties

    M.Ietje

    http://www.pretium.nl doet dit al twee jaar voor haar leden. Dit puur als marketing-activiteit. De prijs zakt iedere minuut een cent totdat iemand het geboden artikel koopt.

    Overigens kan elk lid maar 1 veiling ‘winnen’ en is lidmaatschap niet goedkoop.


    19 mei 2007 om 08:56
    M.Ietje

    Wehkamp deed lang geleden overigens iets soortgelijks. Ook puur als marketingactiviteit om online kopen te promoten.


    19 mei 2007 om 09:00
    media

    Ah, dank voor deze aanvulling; kende pretium.nl eerlijk gezegd niet. Kun je nog iets meer vertellen over wat Wehkamp destijds heeft gedaan met reversed auctions?


    19 mei 2007 om 09:02
    Wouter Neyndorff

    De screenshots zien er goed uit. Mooie lay-out, lekker luchtig, enz.

    Volgens mij is het voordeel van online shoppen nou juist dat je dat op elk gewenst moment kan doen. Met deze manier van verkopen draai je dat juist weer om. Er wordt verwacht dat je op een bepaalde tijd voor de computer zit om de aankoop te doen. Geloof niet zo in deze manier van verkoop richting consumenten.. maar ja, da’s een persoonlijke mening. Hoop dat ik het fout heb.. in ieder geval succes!


    19 mei 2007 om 09:04
    Joost Diepenmaat

    @M.Ietje

    Als oprichter van YabOffer.com kan ik hieraan het volgende toevoegen: Wij praten hier over een real-time veiling. Niet over een systeem met vertraging of enige vorm van ‘we betalen allemaal de laagste prijs’ zoals je op tv ziet. Het is namelijk zo dat we daadwerkelijk samen in een auction zitten, concreet: gebruiker A, B & C zitten in de veiling. Indien gebruiker A op de knop ‘koop’ klikt zal gebruiker B & C binnen no-time (real-time) te zien krijgen dat hij/zij te laat is.

    Bij ons zakt niet iedere minuut de prijs met een cent, maar met een aantal euro’s.

    @Wouter Neyndorff

    Het voordeel van online shoppen is inderdaad dat je dat op elk gewenst moment kan doen. Dat kan in principe ook prima. Naast de traditionele verkoop (want dat kan ook op de website) kan de consument straks iedere 10 a 15 minuten aan een veiling deelnemen.

    Ik wil er graag aan toevoegen dat YabOffer.com in zekere betafase van start zal gaan. Er zijn veel markten & toepassingen (en die mogen jullie zelf bedenken 🙂 waarbij impulse aankopen in combinatie met een leuke manier van shoppen erg geschikt zijn. Daar haken we op in.


    19 mei 2007 om 11:53
    Ludwig Kilian

    Ik ben erg benieuwd hoe dit verkopen bij op bod gaat verlopen. Ik heb mij namelijk weleens verdiept in het concept van de bloemenveiling en het spanningsveld zit hem niet alleen tussen de kopers onderling maar ook nog een keer tussen de aanbieders. Het is namelijk niet zo leuk als jou productie niet verkocht maar doorgedraaid wordt.

    Het is de taak van de bloemenveiling, een cooperatie van kwekers, de producenten, om de goederen voor een goede prijs aan de man te brengen. Het is dus wat minder een voordelig instrument voor de kopers. Voor de veilingen werden de kwekers tegen elkaar uitgespeeld, om deze reden verenigden zij zich in cooperaties om de kopers markt te keren.


    19 mei 2007 om 12:48
    marbles

    @Joost Leuk. Maar dat is hetzelfde afslag model als Alsmeer, Lauwersoog en Pretium. De klok wordt daar alleen soms in centen soms in stuivers en soms in euros afgesteld. Niet doen alsof je uniek daarin bent. Dat is een sneu. M.Ietje heeft gelijk. Niet zeuren. Het raarste vind ik wel je beschrijving van ideale veiling producten. Welke markten lenen zich volgens jou niet voor afslag? Huizen, viskotterladingen, Second Life eilanden, koeien, Een krat begonias? Je hoeft niet perse de enige te zijn hoor… of de eerste… of de beste zelf om de leukste te zijn. Je komt nu niet verder dan

    Naast de traditionele verkoop (want dat kan ook op de website) kan de consument straks iedere 10 a 15 minuten aan een veiling deelnemen.

    WTF? Dat is toch geen visie? Dat is toch geen passie? Dat is toch lamlendig! Vertel een verhaal man! Waarom het leuk is! Wees eens enthousiast! Yaboffer is helemaal de bom! Zoiets…


    19 mei 2007 om 12:50
    M.Ietje

    Ik zie wel kansen voor de techniek van YabOffer toegepast in bestaande webwinkels. Door een ander business-model toe te passen kan dit een groot succes worden.


    19 mei 2007 om 13:05
    Gijsbregt

    Off topic: volgens mij is het een iPod video en niet een iPod nano op de screen shot.


    19 mei 2007 om 13:21
    marbles

    @M.Ietje Niet voorzeggen!


    19 mei 2007 om 13:22
    M.Ietje

    @Bram

    Nee voorzeggen doen we niet. Hij heeft al een mail in zijn inbox met daarin mijn consultancy tarief.


    19 mei 2007 om 13:24
    marbles

    @M.Ietje Waarom gebruik je geen emoticons om ironie uit te drukken? :p


    19 mei 2007 om 13:27
    SEO Handleiding

    Ik vind de site er erg netjes uitzien, ben benieuwd of het wat wordt.


    19 mei 2007 om 13:30
    Joost Diepenmaat

    @Ludwig Wat betreft spanningsveld heb je gelijk, en dat is juist het leuke aan de verkoopmethode. Uit onderzoek zijn we er inmiddels aardig achter wat snelheid van wijzer, kleurgebruik etc. met emoties kan doen. De praktijk zal straks nog meer duidelijkheid verschaffen, daar zit de uitdaging in!

    @Bram, bedankt. De veiling in Aalsmeer is een bloemenveiling die niet gericht is op online eindconsumenten, maar dat hoef ik je uiteraard niet te vertellen. Pretium heeft een totaal andere benadering wat betreft ‘een veiling bij afslag’, de user-interactie helemaal daargelaten. Ja, het verkoopmodel is hetzelfde, maar onze uitvoering zeker niet, en wat dat betreft is het appels met peren vergelijken!

    Over mijn enthousiasme hoef je niet te twijfelen, dat zit wel goed 😉


    19 mei 2007 om 13:35
    M.Ietje

    @SEO Handleiding: coole naam ….SPAMMERT!

    @Bram: Joost onderneemt iets, dat moet je nooit afkraken vind ik. Als je kan helpen de juiste richting wijzen. Als je er dan ook nog aan kan verdienen moet je dat niet laten.


    19 mei 2007 om 13:37
    chi666

    Klinkt goed, Dutch Auctions zijn typisch Nederlands ingericht, de persoon die het hoogste bereid is te betalen krijgt het. Totaal omgekeerd vanaf de andere kant (de ebays) waar de hoogste bieder soms nog veel meer bereid zou zijn geweest te betalen.

    En Bram is gewoon kritisch, dat mag best. Hij kraakt het volgens mij niet af, maar geeft gewoon kritisch commentaar en aanvulling.

    Ik vind alleen één veilig wel erg weinig per dag. Je zou eigenlijk iets van een continue stroom moeten hebben om massa te hebben. Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met http://www.allesvoordehelft.nl. Die hebben voldoende spullen in voorraad om dergelijke zaken aan te bieden denk ik.


    19 mei 2007 om 13:58
    marbles

    @M.Ietje Check, helemaal voor. ik kraak z’n Yaboffer niet af. Ik zeg Joost dat ie wat enthousiaster zijn product aan moet komen prijzen. Je hebt hem dus echt een mail gestuurd? Had je SEO Handleiding nog nooit voorbij zijn komen dan?

    @Joost Ok hoe zie ik dat impliciete verschil met anderen en enthousiasme terug op je website. Zeggen dat het revolutionair is is niet voldoende. Enfin gratis tips. 0. Zoek een PR bureau dat je kan helpen spinnen. 1. Haal mensen niet naar je website. Yaboffer is een widget die je op elke site kun implementeren. De type auction die getoond wordt is afhankelijk van de context van de site waar de widget geimplementeerd wordt. Niet perse in een verkoop omgeving. En dan een kickback voor de siteeigenaren die iemand voor je converteren. 2. Als mensen dreigen hun winkelmandje te laten staan een pop up van Yaboffer of ze misschien willen bieden? Enkelt zoals sommigen (M.Ietje :p) zeggen als leuke plugin bij osCommerce is een beetje mager. Ach weet je ik stuur je wel een brief met mijn tarief. Ben wel 3x zo duur als M.Ietje maar ook 3 x zo goed. ; )


    19 mei 2007 om 14:03
    Joost Diepenmaat

    @Bas, bedankt voor de tip, daar gaan we zsm een belletje naar plegen! Ff voor de duidelijkheid, we hebben 1 product per dag (sowieso in de BETA), en in iedere X minuten een veiling, afhankelijk van het aantal producten, eventueel zelf paralelle sessies.


    19 mei 2007 om 14:09
    M.Ietje

    Ik zal het maar even uitspellen dan: het hebben van een online veiling op een bestaande site van een online retailer zorgt voor extra traffic. Het verlies bij dergelijke veilingen betaald zich terug door meer aankopen in de normale webwinkel. Een site met alleen veilingen zal geen lang leven hebben.

    Nou was dat nu zo moeilijk?


    19 mei 2007 om 15:41
    Kasper Katje

    Enn stelltje schreeuwende stuurlui dat hoopt aan boord te worden genomen? 😛

    Maar idd geen uniek concept maar dat is ook niet belangrijk. Het ziet er wel goed uit en het gaat er om hoe het wordt gelanceerd en hoe de consument er op reageert…sim-pel.


    19 mei 2007 om 16:26
    Kasper Katje

    Ja ik heb de boot gemist… 🙁

    Uiteindelijk gaat het er om of de bezoeker het origineel en uitnodigend vindt en er gebruik van gaat maken. Het maakt dan verder niet uit of het er al eerder of een tikkeltje anders was. En met een affiliatesysteem erachter heb je het idd binnen een mum van tijd verspreid over het internet.


    19 mei 2007 om 18:09
    marbles

    @Kasper Ja als je zulke goeie ideeën hebt varen we weer terug. 😉


    19 mei 2007 om 18:24
    chi666

    @Joost: ik heb één van de eigenaren (toevallig een vriend van me) ook gemaild.

    En ik had niet door dat het één product was dat je meerdere keren verkocht.

    @M.Ietje: Een B2C veilig is goed winstgevend te maken hoor. Kijk naar Marktplaats, ebay, etc. Het gaat erom dat je voldoende producten hebt tegen een lage prijs, die je eventueel kan teruggeven als het echt niet verkoopt (onder je inkoopprijs b.v.) of, nou ja. Mogelijkheden genoeg als je een goed business model bedenkt voor je begint.

    Offline werkt de Makro ook al jaren via zo’n constructie. Door de enorme traffic die een keten als Makro realiseert willen veel partijen daar grote hoeveelheden spullen neerzetten. Makro zegt dan: ok, maar je krijgt enkel wat we verkopen. Als dat veel is, verdienen ze er veel aan. Is dat niets, kost het ze niets. Zo kan je dit ook aanpakken. Daarnaast heb je een systeem waarbij, als je eenmaal veel bezoekers hebt, je heel goedkoop kan inkopen. Ik kan me herinneren dat de Makro de DVD’s van Lord of the Rings verkocht ONDER de inkoopprijs die normale winkeltjes moesten betalen aan de distributeurs.


    19 mei 2007 om 19:26
    M.Ietje

    @Bram: Sommige van de sites vermeld op jouw link zijn al in NL geprobeerd (De NL-se Woot was Voordeeljager bijvoorbeeld) andere hebben als taak het binnenhalen van bezoekers om de site en ander producten te promoten (bijvoorbeeld buy.com).


    19 mei 2007 om 21:40
    vangeest

    Misschien een begripsverwarring maar is Priceline niet al sinds 1998 bezig met reversed auctions voor vliegtickets ?


    19 mei 2007 om 22:12
    peter

    Wat mij vooral verbaast is het groot aantal werknemers, 13 maar liefst. Wat zitten die dan de hele dag te doen?


    20 mei 2007 om 05:42
    M.Ietje

    @Peter: die 13 viel mij ook op; maar ook viel mij op dat de eigenaar nog student is. Waarschijnlijk werken ze dus niet fulltime met zijn 13-en maar doet hij dit naast zijn studie met een groep enthousiastelingen.


    20 mei 2007 om 05:56
    peter

    @M.Ietje: 13 enthousiastelingen is wellicht beter voor het kostenniveau maar dan snap ik het nog steeds niet want enthousiasteling of betaald werknemer, 13 blijft veel.

    Vanzelfsprekend alle succes toegewenst Wouter. ik vind niets inspirerender dan het succes van anderen!


    20 mei 2007 om 06:17
    vangeest

    Wat ik wel opvallend is dat alle internet concepten die in 1997 en 1998 flopten en niet heel groot zijn geworden, nu worden gerelaunched en veelal (zonder uitzondering) met succes. Dit zou er ook 1 kunnen zijn (zie Priceline).

    1997 : Pointcast PUSH technologie -> sinds 2005 : RSS

    1997 : SixDegrees social network -> sinds 2004 : Friendster/MySpace

    1998 : LetsBuyIt.com Group Buying -> sinds 2007 : zie Trendwatching Special maart 2007 over Crowd Clout (diverse Group Buying toepassingen)

    Hoe bedoel je Gartner Hype Cycle 🙂

    Ook Kevin Kelly en Chris Anderson stellen dat de adoptie van innovaties vaak langzamer gaat dan we initieel denken (vooral de techneuten en uitvinders zelf) maar als het aanslaat (blijkbaar in de plateaufase) dan slaat het ook groots aan (en groter dan de uitvinders dachten initieel). Dit geldt zelfs voor het internet als geheel lijkt mij.

    What’s next zou je haast denken ? Ik denk mobiel internet. Eerst gehyped in 2000/2001. Flop. Nu begint HSDPA te boomen met alle mobiele applicaties zoals hiervoor genoemd. Vandaar ook Mobile Monday Amsterdam en de enorme vraag hiernaar (meer dan 250 geinteresseerden in 1 week tijd !) -> http://www.mobilemonday.nl


    20 mei 2007 om 06:39
    M.Ietje

    @Yuri: Priceline ging uit van ‘perishable’-producten (eigenlijk diensten). Dit totdat ze ook auto’s hypotheken en zelfs de dagelijkse boodschappen gingen aanbieden….toen ging het mis. Dit omdat de verkopers massaal afhaakten…die zagen namelijk hun marges te ver terug lopen.

    Sorry voor al deze kennis die ik heb overgehouden aan een half jaar MBA-cursussen volgen (back in 2001) in Florida over e-commerce en marketing.

    Bij lege vliegtuigstoelen is iedere cent er een van minder verlies/meer winst. Bij boodschappen, auto’s en hypotheken is dat probleem er niet. Als je niet verkoopt hou je het nog even in je winkel…en bestel je iets minder nieuwe zaken.

    Verder ben ik wel met je eens dat een boel zaken nu dor nieuwe technieken ineens een vlucht nemen. Open standaarden spelen daarbij soms een cruciale rol.


    20 mei 2007 om 07:07
    vangeest

    Hi M.Ietje,

    Interessantem bijdrage. Priceline is idd met name voor diensten en yield management een interessant business model. Hoe zie jij de potentie van Yaboffer vanuit het licht van jouw opmerking over Priceline ?


    20 mei 2007 om 07:33
    marbles

    @M.Ietje Kasper en mijn affiliate model gaat niet werken?


    20 mei 2007 om 08:20
    M.Ietje

    @Bram: alleen als ze een heel sterke retail-partner kunnen vinden die kan zorgen voor voldoende producten EN deze retailer bereid is deze producten voor weinig marge te verkopen. Dit omdat YabOffer zelf niet de kennis in huis heeft van retail en order-fullfilment.

    Ik hou me op het moment weinig bezig met het affiliate-model. Is dit niet (ook) dood?

    De laatste keer dat ik me met affiliate zaken bezig heb gehouden was toen ik stage liep bij MyOnlyCatalog.com in Santa Barbara, Californie. (Overigens ondertussen ook alweer 5 jaar geleden overleden.)


    20 mei 2007 om 08:31
    Kasper Katje

    Affiliatemarketing is springlevend M.Ietje, niet alles op internet heeft een ultrakorte levensduur. Het komt zelfs steeds meer in the picturen in Nederland, mede doordat men steeds meer gaat letten op conversie ipv afrekenen per view of click (CPA vs CPM/CPC).


    20 mei 2007 om 08:41
    M.Ietje

    Doe mij eens een update geven Kasper, of een link naar meer info?

    Ik kom op dit onderwerp nu niet veel verder dan een link naar bijvoorbeeld Amazon die geld in het laadje brengt als klant iets koopt.


    20 mei 2007 om 09:00
    marbles

    @M.Ietje Ok. Zijn we voor niets terug gevaren om Kasper op te pikken. Clever overzicht zo btw. Ik denk dat je weer hebt laten zien hoe business development 2.0 er uit ziet. Thanks.

    @Kasper Nu je toch aan boord bent en we lekker offtopic zijn. Heb je ergens cijfers waar uit duidelijk blijkt dat de samenstelling mediamix trend samenhangt met verbeterde conversie? Dat wordt altijd maar gezegd, als aanname, omdat prijsoverwegingen logisch lijken, ik zie het alleen in cijfers nergens terugkomen. Mijn omgekeerde argument is als volgt: Als iPod neerlands succesvolste merk geworden is zonder 1 TV reclame (conversie) waarom adverteert er dan überhaupt nog iemand op TV? De samenstelling van de mediamix is m.i. net als aanschaf MacBook, Grachtenpandkantoor, Duitse auto, Maatpak, Hoge hakken niet voornamelijk of steeds meer ingegeven door ROI. Zelfs al zeggen marketeers erg prijsbewust te zijn in onderzoeken, de inkoopcijfers volgen niet of te langzaam. Misschien horen mediaplannen horen nog steeds en voornamelijk sexy te zijn. Wat denk je?


    20 mei 2007 om 09:15
    marbles

    @M.Ietje Check. En helemaal jaiku: Nu ga ik aan het werk.


    20 mei 2007 om 09:17
    M.Ietje

    Ja ok….allemaal zoiets als Commission Junction (www.cj.com).

    Ik geloof niet dat het 90% van de webmasters die eraan meedoen echt iets oplevert. Dat is namelijk ook de reden dat je zo’n tussenpartij nodig hebt. (Om de acquisitiekosten lager te houden dan de al lage winstmarge per affiliate.)

    Ik denk dat bij veel van dit soort tussenpartijen alleen de tussenpartij er echt van profiteert. Die heeft namelijk alle macht want zowel de webmasters als de aanbieder van het programma komen bij hem.

    Als iemand een voorbeeld heeft van een programma (buiten porno om) dat succesvol is hoor ik dit serieus zeer graag.


    20 mei 2007 om 09:40
    Kasper Katje

    Bram, (ik ben blij met de uitgeworpen reddingslijn) ik heb het niet zo op cijfertjes en volg meestal, heerlijk ouderwets, mijn gevoel wat een ander vervolgens weer met cijfertjes blijkt te staven. Cijfers van mijn kant moet ik je dus schuldig blijven.

    We zitten gewoon al jaren met een enorme tegenstelling: alles moet meetbaar en verantwoordbaar zijn maar ondertussen blijft het merendeel vooral inzetten op de vertrouwde kanalen en bereik. Of men rekent de innovatieve marketeer af op basis van de meetmethoden van de vertrouwde kanalen. Hierbij spreek ik uit ervaring nav feedback van o.a. een channelmanager van de AN*B en waaruit blijkt hoe men als marketeer vaak aan handen en voeten gebonden is.

    Ook ontbreekt het nog vaak aan de kennis over bepaalde vormen. (Zo mocht ik tot mijn grote verbazing een spoedcursus affiliatemarketing geven aan een online marketeer van T*G, ik ging er vanuit dat deze kennis reeds in huis was namelijk)

    Vaak blijft het dus bij een uiterst karige mediamix terwijl het een zeer smakelijke cocktail zou kunnen (en eigenlijk moeten) zijn.

    ‘Sexy’ verbind ik aan ‘uitdagend’ en daar hapert het nogal wat betreft de mediaplanning bij veel ondernemingen (of men draaft ineens, bijna SM-matig, door met SL praktijken en slaat een aantal bewezen instrumenten klakkeloos over).

    Het blijft dus zaak bedrijven en hun marketeers voor te lichten over alle ‘nieuwe’ mogelijkheden en hoe deze toe te passen in hun strategie. Of van de onderbelichte vormen ook een hype zien te maken zodat men er zich blindelings instort.


    20 mei 2007 om 09:53
    Kasper Katje

    Inderdaad allemaal CJ-soortige netwerken M.Ietje.

    Ook al zou 90% weinig opleveren, het is altijd wat en de overige 10% doet het grote werk. Maar dat kun je niet klakkeloos voor elk programma verbinden aan de, overigens juiste, reden voor het onderbrengen bij een netwerk. Uiteraard zitten de netwerken in een zeer lucratieve positie.

    Hoeveel namen wil je horen? Wat is je definitie van succesvol? (Persoonlijk genereer ik als affiliate bij één netwerk maandelijks gemiddeld voor 40.000 Euro aan orders (orderwaarde) voor o.a. Otto, GSM.nl en Neckermann)

    Het is als publisher/affiliate maar net wat het beste bij je doelgroep past en dan is er per doelgroep voldoende keuze aan verschillende affiliateprogramma’s.


    20 mei 2007 om 10:12
    M.Ietje

    Kasper, ik stel mijn mening bij. Affiliates zijn verre van dood; sterker nog het is vaak een (grote) bron van inkomsten voor websites. Misschien moet ik me de komende tijd meer verdiepen in affiliateprogrammes.


    20 mei 2007 om 11:26
    corona

    Mooi ontwikkelde retro techniek, maar het gaat niet werken met Ipods… jongens, voor veilingen moet er sprake zijn van schaarste!


    20 mei 2007 om 11:49
    Joost B.

    M.Ietje, google ook eens op ‘product feeds’. Veel vakantiesites en webshops die tegenwoordig in veelvoud online komen zijn hierop gebaseerd. De content wordt vanaf een centraal punt dynamisch ingeladen en zo hoef je alleen nog maar aan promotie te doen. Je site voorzien van de laatste aanbiedingen en/of nieuwe producten is er dus niet meer bij aangezien dit proces geautomatiseerd is. Het pricipe hierachter natuurlijk is dat wanneer mensen via jouw site de vakantie bestellen je een x-aantal procent provisie krijgt.


    20 mei 2007 om 11:52
    maurits

    Wij veilen via inventarisveiling.nl continue, doen dit al meer dan 6 jaar en honderden producten per week. Bij een “gewone” internet veiling zoals wij die doen krijg je echt de prijs die iets waard is, zolang je als site genoeg bezoekers hebt die dat rechtvaardigen. niet origineel meer, want er zijn vele concurrenten bijgekomen, maar nog steeds effectief. Door een buy now functie toe te voegen kunnen kopers ook direct kopen en andere aftroeven. Het spanningsmoment blijft langer doorlopen bij deze vorm van veilen en door iedere 3 minuten na het laatste bod te verlengen krijg je een echt eenmaal andermaal effect.


    25 mei 2007 om 05:41
    Rick M.

    Volgens mij is de site perfect geschikt als marketingplatform voor ieder fabrikant/reisaanbieder/bedrijf etc. die een nieuw product/dienst of wat dan ook onder de aandacht wil brengen van zijn/haar doelgroep.

    Gewoon ‘white labelled’ in je eigen site zetten. Want je weet wie je doelgroep is 😉

    Als je die nieuwe producten/dienst etc. goedkoop aanbiedt en de aanschafdrempel dus laag houdt, dan is dit toch een extra ‘verkoop kanaal’? En de positieve ervaring zorgt hopelijk voor ‘branding’.

    Iemand interesse om dit idee samen met mij op te pakken? Bij deze geclaimd 😉


    25 mei 2007 om 10:04
    King Yiu Chu

    Wat een discussie zeg. Leuk zo’n blog 🙂

    Leuk bedacht maar de macht in dit concept ligt niet bij de koper maar de verkoper. En dit is fout.

    De consument heeft tegenwoordig weinig tijd en dit concept garandeerd je niet als koper dat je het tegen een goede prijs kan kopen. Als je mis grijpt is het tijdsverspilling en te veel moeite. Dit concept is alleen aantrekkelijk voor de verkopende partij en de enige koper, terwijl anderen ernaast grijpen en weer aan een nieuwe auction moeten deelenemen!. Ondanks tijdverspilling is dit wel entertaining maar ik denk dat de massa (en daar wil je het toch van hebben…?) liever ge-entertaint worden op Youtube of een andere echte entertainmentsites … Ze willen op dat moment iets kopen en niet het gevoel hebben dat ze gen**id worden.

    Reverse Auction is overigens in de vraag en aanbod wereld beter bekend als een totaal ander model. De gebruiker plaats namelijk een behoefte naar een product of service en andere geauthoriseerde verkopende partijen mogen daarbij een bod doen. Dit zet de consument/koper centraal en niet de verkoper! En men hoeft niet te wachten todat men een veiling wint een bod is zeker en dat kan ook tegen het meest voordelige bod van een concept als YabOffer.com. Een voorbeeld van een reverse auction is http://www.oltiby.com.

    Afluitend wil ik nog zeggen dat de kern van online succes verhalen nu is: “the consumer/visitor is in control”. En dus niet de verkoper die de veiling heeft geactiveerd en zich rijk aan het rekenen is.


    25 mei 2007 om 10:12
    King Yiu Chu

    och…

    ik lees net dat 1 product meerdere malen wordt geveild. Dat is idd wel een betere manier. Ben ik alleen beniewd hoe lang mensen willen meedoen als er meerdere kopers zijn.

    En ja…, nog steeds niet voordelig voor de koper omdat voorafgaand aan 1 transactie er meerdere kopers zijn met 1 aanbieder ipv 1 koper met meerdere aanbieders.


    25 mei 2007 om 10:26
    Bart

    Niet zo heel erg origineel allemaal (RTL4 doet dit al een hele tijd volgens mij en dagactie sites zijn er ook al een tijdje) en idd wie betaald 13 werknemers? Ik denk dat het allemaal studenten zijn die nu een beetje bijbeunen….Lekker vooruitzicht voor de toekomst!


    10 juni 2007 om 08:13
    Wouter P

    De website is nu online, ziet er gaaf uit.. ben benieuwd hoe het gaat de komende weken..


    13 juni 2007 om 06:00
    simone

    Nou die site heeft een heeeeeeel kort leven gehad…is nu al niet meer online! Je kunt beter bij een paar echte webwinkels kopen. Op http://www.webwinkelacties.nl staat een overzicht. Helemaal gratis!


    29 oktober 2007 om 12:59
    simone

    webkoop is een drama site, http://www.dailyoffers.nl is veel duidelijker en zonder al die irritante reclame


    4 november 2007 om 16:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!