Online omzet in Belgie bijna 275 miljoen euro

28 maart 2007, 16:51

Digimedia.be meldt dat online betalingsspecialist Ogone een schatting heeft gemaakt van de online omzet in België:

(…) In totaal waren er volgens Ogone, dat naar eigen zeggen door 95% van de Belgische e-commerce sites wordt gebruikt, in 2006 2,8 miljoen online transacties die resulteerden in een totaalomzet van 273,5 miljoen euro. In 2005 was dat net geen 169 miljoen euro. De toename van de online handel zorgde wel voor een daling van de gemiddelde ordergrootte. Die daalde van 120 tot om en bij 100 euro. (…)

Moet eerlijk zeggen dat deze cijfers me enorm verbazen omdat als ze waar zouden zijn, ze maar liefst een factor 10 lager liggen dan in Nederland. Eerder deze maand maakte Thuiswinkel.org bekend dat de omzet in Nederland in 2006 wordt geschat op 2,82 miljard euro.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Kasper Katje

    Wat eigen ervaringen met de belgische markt betreft kan die factor 10 zeker wel kloppen hoor. Er is in België nog een enorme inhaalslag te slaan voor de e-commerce. Zelfs wat betreft gratis producten, prijsvragen, viral games enz. is de belgische internetter veel terughoudender/minder snel geneigd deel te nemen of te bestellen t.o.v. de nederlander.


    28 maart 2007 om 17:36
    media

    Ah, dank voor deze aanvullende info Kasper. Ik heb me wellicht blind laten staren door Customer First afgelopen jaar en het succes dat het IAB in België kent.


    28 maart 2007 om 17:47
    Stijn Kruijssen

    Ik zit toch in dezelfde markt als Kasper.. maar ik heb echt tegenovergestelde ervaringen (zeker als het gaat om gratis producten e.d.), misschien ook omdat de Nederlandse consument al (te) vaak heeft gemerkt dat gratis eigenlijk helemaal niet gratis is en dat er vaak wat wordt terugverwacht. Als het gaat om e-mailmarketing is mijn ervaring dat Belgische leden veel minder snel een e-mail openen en doorclicken maar dat de click/lead ratio beduidend hoger ligt dan in Nederland.

    Dat er in België een enorme inhaalslag te slaan is voor e-commerce dat ben ik zeker wel met Kasper eens.. als je ziet bijvoorbeeld hoeveel (goedkope) proefabonnementen er online geworven worden door de traditionele dagbladen, dan zie je dit in België nauwelijks. Ik denk ook zeker dat er voor een aantal Nederlandse bedrijven genoeg mogelijkheden zijn om ook België (Vlaanderen) mee te nemen als afzetgebied. De kosten hiervoor hoeven niet heel hoog te zijn (communicatie kan vaak via e-mail, portokosten lijkt me ook te overzien), en je hebt er opeens een hele markt bij.


    28 maart 2007 om 21:18
    Richard Theuws

    Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Belgen en Belgische bedrijven ook érg vaak in Nederland bestellen, wat natuurlijk van grote invloed op de verhoudingen is.


    29 maart 2007 om 08:08
    Jean-Paul De Clerck

    Nou, nou, een hele discussie en zelfs afzetmarktplannen 😉

    Tijd voor wat feedback vanuit Belgenland. Zoals altijd heeft iedereen een beetje gelijk.

    1. De cijfers van Ogone zijn erg precies en serieus. Ze slaan wel enkel op de omzet op Belgische webshops en daar is Ogone de facto marktleider. Dus eigenlijk zeggen de cijfers van Ogone alles over de omzet van Belgische webwinkels. In Nederland heeft Ogone om en bij 60 % van de webshops meen ik.

    2. Belgen kopen veel in het buitenland vanwege een veel ruimer aanbod. Zelf koop ik mijn elektronica bvb. online via een Frans bedrijf, mijn applicaties in landen als de VS en zelfs Rusland en Roemenië en al mijn boeken bij Amazon in Duitsland en het VK. Ik koop enkel geschenken in eigen land.

    3. Minstens de helft van de online aankopen van Belgen gebeuren in het buitenland. Maar niemand kan dat precies weten. De cijfers van BeCommerce zijn dus een extrapolatie/estimatie.

    Misschien ook eens navragen bij jullie Thuiswinkel hoe zij dat doen?


    29 maart 2007 om 12:20
    Marco Kuchler

    De cijfers van Ogone gaan over credit card transacties van Belgische webshops. Dus e-commerce bestellingen die via bankoverschrijving betaald worden zijn niet meegeteld. Bij de Belgische webshops die ik ken, wordt circa de helft van de bestellingen nog via bankoverschrijving betaald. Bij veel klassieke postorder bedrijven, die zich altijd op de onderkant van de markt gericht hebben (kopers op krediet, maar zonder creditcard), ligt het percentage bankbetalingen voor hun e-commerce bestellingen zelfs nog hoger.

    De cijfers van Ogone en Thuiswinkel zijn dus niet rechtstreeks vergelijkbaar, ook vanwege het reeds vermelde kopen in het buitenland. Ik woon al 20 jaar in Belgie maar koop voornamelijk in buitenlandse webshops, net als Jean-Paul.


    5 april 2007 om 11:52
    media

    JP en Marco, dank voor jullie aanvullingen. Zal inderdaad eens navragen hoe dat precies zit bij Thuiswinkel.org!


    5 april 2007 om 12:07
    Patrick Marck

    Zoals JP reeds zei: de omzetcijfers die Ogone rapporteert zijn enkel omzetcijfers via credit cards van Belgische webshops.

    Op 22 mei 2007 rapporteerde BeCommerce de omzetcijfers voor 2006 en het eerste kwartaal van 2007. Hieruit blijkt dat de omzet in 2006 met 99% gestegen is in vergelijking met 2005. Het eerste kwartaal van 2007 kent een stijging van 77%, met als verwachting een stijging van 100% voor het ganse jaar 2007.

    De cijfers van BeCommerce komen van de eigen leden met extrapolatie op basis van de cijfers van Ogone, uitgevoerd door InSites consulting. Deze cijfers geven voor 2006 een omzet voor e-commerce van 675 miljoen euro. Tellen we daar de online ticketing en reizen bij (want die twee categorieën zitten niet in de BeCommerce cijfers) en wat de Belgen op buitenlandse sites kopen, dan schat BeCommerce dat de Belgen voor zo’n 2,03 miljard op internet kopen. De ganse distance selling in België (on en offline) zou goed zijn voor 2,5 miljard euro.


    29 mei 2007 om 06:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!