Eredivisie voetbal nooit meer bij de Publieke Omroep?

14 maart 2007, 08:48

{title} Over pakweg 18 maanden loopt de overeenkomst tussen Talpa Media en de Eredivisie CV af. Aan het einde van dit jaar zal de nieuwe tender al beschikbaar zijn en kunnen belangstellende partijen zich gaan beraden over biedingen en terugverdienmogelijkheden op de uitzendrechten.

Voor de huidige samenvattingen kwam John de Mol anderhalf jaar terug bijna 120 miljoen euro voor drie seizoenen overeen. Een gigantisch bedrag en dat nog los van de kosten voor het productiecontract, dat Eyeworks destijds op laatste moment voor de neus van Endemol wegkaapte. Enorme investeringen die bij een commerciële zender al nauwelijks terug te verdienen zijn ook al trekt Tien met name op zondag een aardige schare voetballiefhebbers. De 2.5 miljoen belangstellenden op zondagavond bij Tien doen niet onder voor de aantallen bij Studio Sport destijds en ondanks het nog steeds wat negatieve sentiment is de Wedstrijden een mooi gemaakt voetbalprogramma met goed gevulde reclameblokken.

Dat er nauwelijks geld verdiend kan worden aan de huidige opzet van samenvattingen, live voetbal is zeer wel te exploiteren, deert geïnteresseerde partijen nog steeds niet. Of Talpa straks nog bestaat en meebiedt is nog zeer de vraag maar na RTL Nederland en SBS Broadcasting heeft ook de Publieke Omroep haar warme belangstelling voor de uitzendrechten in de publiciteit gebracht. Eendracht is normaal gesproken ver te zoeken in Hilversum maar als het gaat om de samenvattingen uit de eredivisieruif zijn het zendermanagement en de publieke omroepen blijkbaar bereid de handen ineen te slaan. Maar voetbal uit de eredivisie terug naar de publieke omroepen is dat dezes daags nog reëel? Ik constateer bij de publieke omroepen maar ook bij het management van de beoogde uitzendgemachtigde de NOS nogal wat naïviteit als het gaat over de haalbaarheid van dit plan. Nog los van wat misplaatste maar goed geconserveerde sentimenten en onbeduidende oproepjes van ‘gratis-krant-uitgevertjes’, ik vind niet dat eredivisievoetbal perse bij de publieke omroep hoort. Flauwekul…

Marktwerking veroorzaakte bijna twee seizoenen terug een niet te repareren breuk in een decennia oude traditie waarbinnen de NOS zowat exclusief de gesprekken aan kon gaan met destijds nog de KNVB over de uitzendingen van de samenvattingen uit Nederlands hoogste voetbaldivisie. Verdere professionalisering bij de eredivisieclubs en de oprichting van de Commanditaire Vennootschap Eredivisie hebben het inzicht in de commerciële mogelijkheden vergroot. In de volgende tender zal zeker nog meer aandacht zijn voor uitbating van de content, de (club) merken en exploitatie van de ook initiële voetbalbeleving maar wel anders. Fragmentatie van het eredivisie voetbal heeft een eenmalig financieel succes gebracht maar eigenlijk ook alleen maar ontevreden contractpartijen. Zeker nadat Tele2 nog een aantal subcontractjes sloot met ondermeer Canal Digitaal, KPN en de Telegraaf.

Er zit desondanks absoluut nog flink rek in de jaarlijkse 80 miljoen die de voetbalrechten nu nog anderhalf seizoen opbrengen maar de huidige verkaveling zal intrinsiek geen substantiële groei meer leveren. De meerwaarde zit in een bricks and mortar constructie zoals ook marketeers van de Champion League voorstaan. De marketing dient meer dan ooit centraal bepaald te worden, live voetbal behoort achter elke beschikbare decoder, de samenvattingen, randprogramma’s, voor- en nabeschouwingen bij slechts één commerciële zender, en de exploitatie van de digitale voorraad voetbal en club content bij één nationaal en internationaal distribuerende partij die alle beschikbare ECV content vanaf zondagavond 0.00 uur ter hand neemt en het noodzakelijke ECV Voetbalkanaal vorm gaat geven. Maar bovenal moet er waarde en duurzaamheid (meer dan drie contractjaren) gecreëerd worden voor de zeer belangrijke founders en distributiepartners in dit model. Dergelijke partijen vragen echter evidente zenderaandacht voor hun merken en claimen ook gebruiksrechten van de content. En dat in ruil voor uiteraard royale vergoedingen.

Deze nieuwe overwegingen maken publieke omroepen gegeven ook de huidige mediawetgeving zo goed als kansloos, niet omdat zie die pakweg 35, 40 miljoen euro niet zouden kunnen opbrengen, kijk naar het binnen houden van de gecoupeerde maar o zo dure Champion League rechten, maar vooral omdat ze niet meekunnen op dit commerciële exploitatie pad dat naast nieuwe toepassingen in digitale media een belangrijk deel zal gaan uitmaken van de vernieuw(en)de ECV plannen. Eredivisievoetbal zien we om deze redenen niet meer terug bij de publieke omroep tenzij de ‘commerciëlen’ afhaken, gezien het voorgaande wellicht niet echt een reëel scenario.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    venturo

    Gijsbrecht, dank. Ik denk zoals beschreven dat je het huidige model moet loslaten. Wat ‘iets’ waard is wordt nu bepaald door een partij maar de waarde is het collectief, de synergie en de brede beleving. Content selectief distribueren en logisch verbinden aan merken is één, laagdrempeliige prijspositionering voor live voetbal een andere belangrijke heroverweging. De looptijd van het contract moet ook minimaal 4 jaar zijn anders ben je continue aan het tenderen. Anyway, dat er iets gaat veranderen moge duidelijk zijn…


    14 maart 2007 om 10:02
    Gijsbregt

    offtopic: Endemol toch nog (deels) naar John de Mol via Mediaset?

    Zie FD:

    Cyrte: geen commentaar op bericht bod Endemol met Mediaset

    AMSTERDAM (FD.nl/Betten) – Cyrte Investments, voor meerderheid in eigendom van John de Mol, weigert commentaar op berichten dat het samen met het Italiaanse Mediaset een bod gaat uitbrengen op Endemol. Woordvoerder Thomas Notermans wil desgevraagd niet ingaan op de berichten.

    Volgens Bloomberg heeft bestuursvoorzitter Guiliano Adreani van Mediaset woensdag voor aanvang van een presentatie in Milaan gezegd dat het bedrijf samen met De Mol een bod gaat doen op Endemol . Mediaset wordt gecontroleerd door Silvio Berlusconi, voormalig premier van Italie.

    ‘Wij kijken met grote interesse naar Endemol en organiseren een bod met De Mol’, zo citeert Bloomberg Adreani. Telefonica, eigenaar van een belang van 75% in Endemol , liet vorige week weten Lehman Brothers te hebben ingehuurd als adviseur om het belang in de producent van onder meer Big Brother te verkopen.


    14 maart 2007 om 10:05
    venturo

    Gijsbrecht, natuurlijk ontkent Talpa en Cyrte dit nog even. Het spel met het management van Endemol is nog niet gespeeld en bovendien staat deze deal niet op zich. Heeft heel veel te maken met de toekomst van Tien en de samenwerking met RTL.


    14 maart 2007 om 10:28
    Gijsbregt

    Ik denk aan woorden als “outputdeal”.


    14 maart 2007 om 10:46
    Frankvdk

    Een klein beetje off-topic:

    @Albert:

    In de VI van vorige week stond een interessant artikel over de ontwikkeling van wat er in de diverse competities in Europa wordt betaald voor de uitzendrechten en hoeveel Nederland hier achter ligt en hoe dit ‘gat’ steeds groter gaat worden.

    En kreeg gister via VI een nieuwsbrief (volgens mij voor het eerst dat ze dat deeden) met naast voetbalnieuws ook een grote advertentie van KPN met daarin een aanbod voor digitenne en live voetbal.


    14 maart 2007 om 11:41
    Gijsbregt

    Gezien het artikel in de Telegraaf lijkt de verandering van het kanaal waar de voetbalsamenvattingen worden uitgezonden wel eens sneller te kunnen gaan, dan bij de volgende tender. Ofwel: RTL mag een jaartje proeven aan het voetbal, voordat ze besluit of ze mee gaat bieden.


    15 maart 2007 om 08:13
    venturo

    Gijsbregt, klok en de klepel verhaal van de Telegraaf, opgediept uit mijn column van vorige week in Broadcast magazine..


    15 maart 2007 om 08:23
    Hans Slender

    Ik denk dat Gijsbregt een heel goed punt aanhaald als hij aangeeft dat de belangen van de top3/4 heel anders zijn dan van de onderste clubs in de Eredivisie. Het leuke van sport blijft gelukkig dat niet alles draait om geld. Voor marketeers misschien wel, maar op het veld maken miljoenen lang niet altijd de dienst uit.

    Ik denk dan ook dat clubs veel meer bezig zouden moeten zijn met het bewaken van het product: het voetbal zelf. En dus minder met het belang overal de meeste miljoenen weg te slepen. Natuurlijk heeft het één met het ander te maken, maar de onverspelbaarheid blijft de grote kracht van de sport.

    Het verhaal over het marketingbureau van de FIFA dat hopeloos failliet ging is echter niet helemaal accuraat. ILS was het grootste marketingbureau ter wereld dat inderdaad de FIFA marketingrechten kocht, evenals rechten van de CART-series en ATP-tour. Na dit faillisement heeft de FIFA juist de marketingactiviteiten weer in eigen handen genomen en volgens mij verloopt dit uiterst succesvol. Ik heb de marketing van het WK tot 20 in 2005 in Nederland van dichtbij mogen volgen en de opzet was mijns inziens indrukwekkend.


    15 maart 2007 om 10:35
    venturo

    Hans dit gaat over de belangen van de clubs. Alle clubs, maar dan wel naar een fair ratio en met een marketingbenadering.


    15 maart 2007 om 10:41
    Hans Slender

    Beste Albert,

    Dat begrijp ik. Maar ook met een marketingbenadring moet je de core product van het bedrijf niet uit het oog verliezen. Kijk naar Italië. Hoge TV-inkomst, maar lege stadions. En hoe doen de Italiaanse clubs het internationaal? Niet bijzonder goed. Terwijl het Nationale team liet zien dat het anders kan.

    Ik denk dat de clubs er belang bij hebben dat het voetbal op een juiste manier naar de media vertaald wordt. De sport is marketingtechnisch uniek, omdat het de enige dienst is waar je voor de kwaliteit in zo’n grote mate afhankelijk bent van jouw directe concurrent. Een leuke wedstrijd op tv is afhankelijk van twee goede teams en een goede registratie door de media. Naar mijn mening kan sportmarketing nooit los gezien worden van de sport.

    Kijk naar de NBA, die doen er eerst alles aan om de wedstrijden zo leuk mogelijk te maken (gelijkwaardige teams door draften, korte shotklok, zonedekking verbieden) en dit goede product gaan zij daarna in de markt zetten.

    Als wij steeds meer voetbal op tv brengen dat middelmatig is, en ook nog eens met nog meer wedstrijden (overbelasting spelers), dan zal de populariteit van het voetbal uiteindelijk afnemen.


    16 maart 2007 om 07:29
    venturo

    Hans ik kan binnenkort iets meer vertellen over demarketinguitgangspunten van de ECV. Ik ben het met jouw opmerkingen eens maar de nuances worden wat anders aangebracht…


    16 maart 2007 om 18:17
    Hans Slender

    Beste Albert,

    Ik ben zeer benieuwd. Ik houd jouw blogs in de gaten, want dit zijn interessante sportmarketing onderwerpen.


    17 maart 2007 om 06:36
    everhoog

    @ Albert: Complimenten voor je optreden in NOVA!


    19 maart 2007 om 20:54
    venturo

    Hoi Paul, de Jong roept voor zijn beurt. Die rechten komen absoluut niet de markt op en voor de nieuwe tender worden commerciele eisen neergelegd waaraan de PO niet kan voldoen.


    20 maart 2007 om 11:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!