1.800 encyclopedieën te koop op Marktplaats

6 maart 2007, 05:53

1.800 encyclopedieën te koop op Marktplaats

Bijna twee jaar geleden stelde Anders Floor de vraag welke middenstanders het door de opkomst van internet wel konden vergeten. Floor stelde destijds vast dat videotheken, muziekwinkels, kleinere electronicawinkels en winkels voor verzamelaars hun langste tijd wel hadden gehad. In de reacties werden vervolgens nog genoemd makelaars, reisbureaus en fotospeciaalzaken genoemd.

Voor een presentatie over digital life style ben ik voorbeelden aan het zoeken wat digitale media en internet in het bijzonder heeft betekent voor het gedrag van mensen. Eén van de meest sprekende voorbeelden vind ik nog steeds het overaanbod aan encyclopedieën dat op dit moment te koop staat op Marktplaats. Op moment van schrijven staan er bijna 1.800 te koop terwijl er maar één wordt gevraagd. Logisch ook want buiten een leuke boekenkastvulling heeft een encyclopedie weinig toegevoegde waarde meer in een tijd waar we alles via Google en Wikipedia kunnen vinden.

Wie kent er nog meer van dit soort sprekende voorbeelden waarin digitale media een grote impact heeft gehad op ons dagelijkse leven?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    chi666

    Encyclopedieën was ook het voorbeeld waarmee Paul Molenaar op het nieuwe uitgeven mee kwam. Ik geloof dat er nog meer in zaten, maar geen idee meer zo welke.

    Maar wat dacht je van regelkleintjes in de kranten (door de marktplaatsen en speurdersen)?


    6 maart 2007 om 07:38
    media

    Telefoonboek en gerechten zijn inderdaad twee mooie voorbeeld KJ, thx!


    6 maart 2007 om 07:46
    Karel Kolb

    Wat abstracter gezien: dat prijs zo´n belangrijke rol is gaan spelen bij om het even welke aankoop. ´Ff internet checken´. Het idee dat het altijd goedkoper kan. Vermoeiend. 🙂


    6 maart 2007 om 07:54
    Gilbert den Hertog

    De laatste keer dat ik een stratenboek of papieren wegenkaart ingekeken heb was ook in de vorige eeuw, en ik heb geen TomTom…

    Ik denk dat Anders het wel bij het rechte eind had 2 jaar geleden, behalve dan de winkels voor verzamelaars, die maken volgens mij juist handig gebruik van Marktplaats etc. als marketing tool / extra vestiging.

    Overigens brengt dat me op het punt dat het me charmanter lijkt om de discussie op dat vlak om te draaien: wat kunnen (moeten) juist de middenstanders nu nog doen om te profiteren van het Internet als marketing / verkoop kanaal? Volgens mij profiteert de consument daar uiteindelijk het meeste van: middenstanders die het internet omarmen ipv mijden als een enge ziekte.

    Ik baal er bijv. nog wel eens van dat ik op Internet vaak het advies van ‘de vakman om de hoek’ mis. Sites als Kieskeurig daargelaten. Voor veel goederen geldt dat je alleen terecht kan bij de (vaak onsympathieke) winkelketens of wholesale bedrijven zonder gezicht. Het is me vaak iets extra’s waard om in geval van problemen of klachten bij een winkel in de buurt naar binnen te kunnen lopen en ‘help’ te roepen en dan ook meteen hulp en service te krijgen…maar er zijn vast veel meer voorbeelden te verzinnen.


    6 maart 2007 om 08:15
    Raedts

    Er wordt heel vaak gekeken naar rechtstreekse verschuivingen van on-line naar off-line als het gaat om het inschatten van de “omzet van internet”. De daadwerkelijke omzet is vele malen hoger: ik kijk eerst op een beoordelingssite voordat ik een grote aankoop doe (auto, tv, hypotheek, vakantie). Wat ik ga kopen wordt dan grotendeels bepaald door wat ik op internet vind. De winkel waar ik het koop krijgt voor mij een andere rol: ik hoef geen “onafhankelijk advies” maar ik wil goede service en snel geholpen worden (voor een optimale prijs natuurlijk).

    De winkel an sich bestaat dan dus nog wel maar de functie verandert.

    Veel traditionele leveranciers onderschatten deze beweging en ervaren die (nog) niet als concurrentie.

    Je zou kunnen zeggen dat voor alle zaken die ik net aangaf de omzet eerst over internet gaat en dan pas in de traditionele kanalen terecht komt.


    6 maart 2007 om 08:21
    Annemarie Korevaar

    Misschien een open deur, maar zelf merk ik dat ik aanmerkelijk minder postzegels koop. Veel van mijn correspondentie verloopt – uiteraard – via e-mail. Ik vind wel dat de PTT/TPG/TNT daar goed op inspeelt door steeds meer diensten aan te bieden in het postkantoor, naast de traditionele post-producten.


    6 maart 2007 om 08:33
    Kitty

    Het meest impact heeft internetvoor mij toch wel om de manier waarop ik muziek koop, bewaar en afspeel.

    Ik heb in de afgelopen twee jaar geen enkele fysieke cd meer gekocht, ik koop alleen mp3 via internet. Ik heb inmiddels meer muziek op mijn computer dan in mijn oude cd-rekje en ik sluit de iPod aan op de TV om mijn muziek te luisteren als ik thuis ben.


    6 maart 2007 om 09:05
    lbroekman

    Paar voorbeelden:

    – Elektronisch betalen via Internet. Gisteren voor het eerst sinds jaren in een bankfiliaal geweest om een slapende rekening te reanimeren. Had niet de indruk dat ze het er erg druk hadden met bezoekers. In mijn eigen dorp is de bank allang niet meer elke dag open.

    – Muziekconsumptie: het aandeel MP3 in mijn muziekcollectie is sterk groeiende en vooral nieuw werk wordt vanaf laptop/MP3 speler beluisterd.

    – Fileinformatie: als ik Teletekst 730 opzet, is standaard net die pagina geweest van mijn route. Online zie ik meteen waar alles vast staat.


    6 maart 2007 om 09:16
    Rutger van den Berg

    Een mooi voorbeeld lijkt me ook vliegtickets.

    Begreep dat Transavia circa 95% van de tickets via transavia.com nu verkoopt; ook moeder

    maatschappij KLM is op dit vlak grote stappen aan het maken


    6 maart 2007 om 09:22
    Mark van Rossem

    Hoorde gisteren op BNR Nieuwsradio dat er minder bankovervallen zijn (afgelopen jaar evenveel als in de jaren ’70) omdat er veel minder cash in bankfilialen aanwezig hoeft te zijn door de opkomst van PIN betalingen en PIN automaten.

    Bankfilialen zijn nu bankshops waar de uitwisseling van cash geld alleen nog maar door automaten wordt gedaan. Wat een verschil met 15 jaar geleden.

    Ik weet nog goed dat de ABN AMRO bij de introductie van de geldautomaat een periode f 2,50 aan kosten rekende als je geld opnam bij de automaat buiten kantooruren….


    6 maart 2007 om 09:37
    Patrick

    Ik zit momenteel ergens in Sydney draadloos te internetten en tik een comment op Marketingfacts. Is dat niet een voorbeeld van wat internet betekent voor het gedrag van mensen, het overal en altijd kunnen communiceren. Zonder internet zou ik haast verstoken zijn van al het nieuws in Nederland en zou ik veel meer tijd voor andere zaken overhouden 😉

    Op vakanties check ik mijn email nooit, maar ik ken er genoeg die op dag 1 al op zoek gaan naar een internetcafe om snel een mailtje naar huis te sturen, of om zaken af te handelen, het werk gaat door, ook in de vakantie.


    6 maart 2007 om 09:38
    Martijn

    “Gezelschapsspellen”

    Computergames en consoles worden steeds meer geschikt voor meerdere spelers die al dan niet fysiek bij elkaar aanwezig zijn.


    6 maart 2007 om 10:02
    justien Marseille

    Kwam laatst een spoorboekje tegen in de kiosk, nostalgisch…


    6 maart 2007 om 10:24
    raytenbarge

    Ik heb geen woordenboeken meer nodig, print alleen nog maar mijn beste foto’s uit ipv een heel rolletje; op mijn eigen printer. Ik zoek de bioscooptijden niet meer in de krant, ook de televisieprogramma’s zoek ik digitaal op. Ik hoef niet meer naar het gemeente archief om een stamboomonderzoek te doen en koop mijn after shave tegenwoordig in Hong Kong 🙂


    6 maart 2007 om 12:19
    Dirk W.

    Ik koop mijn kleren online. Is in het begin wel even tricky (je moet heel goed weten hoe je ‘valt’ binnen de door de winkel gehanteerde maten), maar als je dat eenmaal weet dan heb je een veel groter assortiment tot je beschikking dan in fysieke winkels. Ik vind het daarbij wel heel belangrijk dat ik de kleren kosteloos terug kan sturen, mocht het me niet bevallen.


    6 maart 2007 om 13:24
    Justien Marseille

    Wellicht off topic, maar ben erg benieuwd welke online (vrouwen) kledingwinkels door de lezers aangeraden worden.


    6 maart 2007 om 13:39
    Lucas

    @annemarie: Toch zag ik vanochtend – voor het eerst – een file voor mijn brievenbus. Sandd, TNT Post en een “pakjesbezorger” kwamen tegelijk post bezorgen! Ondanks het e-mail tijdperk.

    (Ik dacht als ze slim zijn, spreken ze ‘sochtends af bij het cafe, en hebben elke dag 2 van die 3 bezorgers stiekum een dagje vrij…) 😉


    6 maart 2007 om 13:47
    Michiel Verheij

    Kijk alleen eens naar de manier hoe veel mensen geleefd worden door e-mail en internet. Communicatie overkill, Informatie overkill. Vraag mensen eens om maar 3 keer per dag hun e-mail te checken door dan Outlook aan te zetten. Volgens mij kunnen en willen veel mensen dit helemaal niet meer. Offline is outof the question.


    6 maart 2007 om 13:52
    jakbou

    Dit bericht is off topic, maar ik kon het niet laten..

    Ik heb van 1970 to 1979 encyclopedieen gemaak: Grote Spectrum, Summa en de Grote Oosthoek.

    Het was tijdens de hoogtij dagen van encyclopedie uitgeven. Een leger met stalen neuzen verkochten de nasla(g)werken. Ze gingen zelfs ’s zomers mee naar het strand. Daat verkochten ze aan mensen in een zwembroek een encyclopedie. Die mensen hadden uiteraard 8 dagen bedenktijd, maar waren het briefje met handtekening natuurlijk kwijtgeraakt in de tent.

    Ik heb in 1979 afscheid genomen van encyclopedieen maken. Precies toen de klad erin kwam vanwege een oververzadigde markt. Daar kwam vanaf 1985 de goedkope CD-ROM encuyclopedie bij, die gebundeld werd met een computer (de Colliers, Worldbook en Encarta). Ook de Encyclopedia Brittannica werd gratis online.

    Ik ben door het databasen van de encyclopedie teksten in aanraking gekomen met computers, CD-ROM en CD-i.

    In mijn bibliotheek staan 10 encyclopedien. De oudste is van 1873 met kleuren litho’s (waren toen uniek). ook heb ik nog mijn eerste eigen encyclopedie (een deel).

    Met dit bericht ben ik overigens er niet op uit om de 1.800 encyclopedieen te verwerven.


    6 maart 2007 om 16:04
    Peter Werkman

    Op de lagere school maakte je ambachtelijk een werkstuk over bijvoorbeeld Spanje door reisboeken in de bieb over te pennen. Het kaartje trok je over uit de atlas en het geheel bond je in een gekleurde veter.

    Mijn dochter die straks dezelfde opdracht meekrijgt zie ik dit anno 2007 toch iets anders doen.


    6 maart 2007 om 19:59
    Jan Kees

    Wat dachten jullie van de ouderwetse overheadprojector met een stapel losse overheadsheets? Ik denk niet dat Al Gore daarmee zo’n impact zou hebben gemaakt. Ik herinner me zelf de moeite die het kostte om die dingen uit het kopieerapparaat (en later de printer) te krijgen.


    9 maart 2007 om 14:07
    Rg van den Bosch

    Zelf ben ik een makelaardij begonnen voor wonen over de grens in Duitsland. In eerste instantie kwamen de mensen vooral uit Nederland waardoor ik er vanuit ging dat internet juist het medium was om te gaan starten. Het openen van een kantoor vond ik destijds overbodig want mensen kwamen toch meteen naar de desbetreffende woning toe. Dit heb ik enige tijd kunnen volhouden. Echter na de stap te hebben gezet voor het openen van een kantoor, waren de reacties toch anders. Mensen vinden het toch fijn om bij zulke bedragen toch een persoon te spreken en naar een kantoor te kunnen komen.


    17 juli 2007 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!