Vijf tips om negatieve zoekresultaten de baas te zijn

Vijf tips om negatieve zoekresultaten de baas te zijn
, Yoast
@yoast

Er is al veel over geschreven sinds het gebeurde: Carl postte vorige week over Vodafone’s HSDPA dienst, met de alleszeggende titel: Vodafone HSDPA: niet doen! Roy haakte hier meteen op in door te praten over het Search Engine Reputation Management aspect van dit geheel. In de oude wereld was dit een kop in een krant of tijdschrift geweest, en was het een week daarna weer vergeten. Dat is nu natuurlijk heel anders… Hoe kun je de negatieve gevolgen nu beperken?

Zoekmachines zijn niet zo vergeeflijk, en zeker als een artikel op een gezaghebbende site als Marketingfacts komt te staan, zal het effect nog lang na-ijlen. Het is natuurlijk erg interessant om eens te kijken wat nu de impact is van die ene post, en de blog-reacties die daarop volgden.

Als je nu zoekt naar Vodafone op Google.nl, kom je de post van Carl op positie 20 tegen. Zoek je iets specifieker, op “Vodafone HSDPA”, dan staat de post van Carl op 3. Hetzelfde effect is te zien in Yahoo (nummer 1), en Live Search (nummer 1 en 2 voor Bright, die reageerden).

André had een uitputtende post over hoe dit door middel van SERM voorkomen had kunnen worden, maar de vraag is nu natuurlijk: hoe gaat Vodafone dit probleem nu oplossen?

Een paar voorbeelden van stappen die Vodafone zou kunnen zetten:

  • als het probleem positief is opgelost, vraag Carl dan om een update bij het artikel te zetten;
  • koop een adword op de zoekterm Vodafone HSDPA die verwijst naar de organische resultaten;
  • laat je Wikipedia entry uitbreiden en zorg dat hier ook HSDPA in komt te staan;
  • breidt de Vodafone Hyves pagina uit en vermeld ook hierin de term HSDPA;
  • vanaf de Vodafone site linken naar positieve artikelen over Vodafone op diverse weblogs.

Dat laatste heeft ook wel neven effecten, dus overleg met je SEO over hoe je linked naar die sites.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • vanaf de Vodafone site linken naar positieve artikelen over Vodafone op diverse weblogs"
    Neem aan met de linktekst "Vodafone HSDPA"? Vanaf de Vodafone.nl site (PageRank 6), Mobielbreedband.nl + linkinkoop/linkaanvraag bijv. een aantal (theme based) startpagina dochters moet de toppositie voor "Vodafone HSDPA" snel weer veroverd zijn.

    geplaatst op
  • nog een tip:
    meng je in de conversatie via de comments, als het om een blogposting gaat.
    zo ziet iedereen dat je meewerkt om het probleem op te lossen...

    geplaatst op
  • Paul: precies ;)

    geplaatst op
  • Ik begrijp waarom je je Wikipedia-pagina zou willen aanpassen, maar ik vraag me af of de Wiki-community ook staat te springen om dit soort acties. Als ze opmerken dat de wijziging is aangebracht door iemand van Vodafone of iemand die gelieerd is aan Vodafone, zal deze worden teruggedraaid onder het motto "niet NPOV" (neutral point of view). Je wilt een nieuwe discussie dat je de zaakjes mooier probeert voor te doen dan ze zijn, voorkomen.

    Wellicht dat Vodafone naar aanleiding van de klachten van Carl en anderen zijn geuit zijn product zal verbeteren. Op dat moment kun je een persbericht de wereld in slingeren "Vodafone verbetert HSDPA-dienst naar aanleiding van aanwijzingen klanten" en hiermee via diverse media de negatieve berichten verdringen. Je zou zelfs van mensen die eerder problemen hadden kunnen vragen of ze dit offensief willen steunen, bijvoorbeeld op hun weblog.

    @C. vd Berge: Het bleef wel heel erg stil, maar je wilt natuurlijk ook voorkomen dat er een oneindige discussie ontstaat met mensen die je dienst alleen maar "k*t" vinden. Als er meer dan 50 reacties staan, haalt dit in het kader van SERM ook weinig uit, want de meeste mensen nemen dan niet meer de moeite om de hele thread aan reacties te lezen.

    geplaatst op
  • Sint: ik had het niet voor niks over "laten uitbreiden" :) er kan een heleboel, mits je maar neutraal bent. Maar melden op die Wikipedia pagina dat je HSDPA als eerste in Nederland introduceerde, is niks mis mee.

    geplaatst op
  • Slechte recenties in een tijdschrift of op televisie bereiken een grote doelgroep, maar verdwijnen snel weer uit het oog. Het probleem met online recenties is dat ze blijven bestaan en altijd nog met zoekmachines te vinden zijn. Ik heb veel te maken met online reputatiemanagement en het beheersen van de top zoekresultaten op je bedrijfsnaam is essencieel.

    Wanneer mensen een positieve recentie over je plaatsen, beloon je dat met een link naar het artikel. Als de tekst van de recentie maar voldoende focus legt op je bedrijfsnaam zijn jouw links hetgene dat hem hoog laat scoren in b.v. Google.

    Je kunt natuurlijk ook de slechte recentie van je concurrent wat extra linkpunten doorspelen zonder dat je betrokkenheid kan worden bewezen ;)!

    geplaatst op
  • Ben het helemaal met je eens op je eerste punt Peter: het beheersen van de resultaten op je eigen bedrijfsnaam is zeker essentieel, en de top zou ik dan in ieder geval definieren als de volledige eerste 10...

    geplaatst op
  • Zoek eens in Google op "Plazoo" of "Financieel Consumenten Belang" dit zijn beiden organisaties die mij niet erg correct behandeld hebben. Ik heb op geen enkele manier excuses gekregen van beide organisaties, van Plazoo wel een hoop insinuaties en beledigingen die voor hun de zaak alleen maar erger maken.

    geplaatst op
  • He Joost, goed artikel met idd pratische punten! Helaas is het stiekem toch wat moeilijker (weten we uit eigen ervaring en onderzoek)...

    ...kijk bijvoorbeeld ook naar de zoekopdracht voor jullie eigen search engine marketing bureau one to market:
    http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&safe=off&q="one+to+market"&btnG=Zoeken&meta=lr=lang_nl

    In het zoekresultaat zien je resultaat 2, 4 en 6 die negatief schrijven over jullie club en deze heb je liever niet in beeld neem ik aan...benieuwd wat je hier aan hebt gedaan (o.b.v. bovenstaande tips) en hoe je deze naar lagere regionen hebt weten te "bannen"...

    geplaatst op
  • Dat ik weet hoe het werkt betekent niet dat ik het automatisch gebruik Paul, is een beetje het zelfde als cloaken ;)

    Maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk, het IS niet zo makkelijk, maar wel te doen. Je moet je alleen afvragen wat het voor rare publiciteit kan opleveren ook weer. Als Onetomarket zou gaan proberen de resultaten op One to market te beheersen, zouden we wel eens precies in dezelfde valkuil kunnen trappen als waardoor die resultaten er überhaupt zijn...

    geplaatst op
  • Joost, Snap je verhaal over SERM (Search Engine Raputation Management) en ook het, op dit moment, actuele voorbeeld van Vodafone. Echter je reactie vind ik wel apart.

    SERM is moeilijk en schijnbaar moeilijk te controleren anders hadden jullie het zelf wel onder controle neem ik aan. Je voorbeeld dat dit dezelfde valkuil zou zijn als voorheen strookt niet met de tips uit je posting...ofwel naast schrijven over Vodafone, aan de slag voor de baas?! ;-)))

    geplaatst op
  • Hier nog een paar tips!
    Houd vanaf het begin je bedrijfnaam op het internet in de gaten en speel op tijd in op eventuele negatieve berichtgeving. Zet je bedrijfsnaam bijvoorbeeld in Google alerts en ontvang een email zodra er een nieuw bericht over je verschijnt.

    Houd de top tien op jouw naam schoon maar geloofwaardig. Er zijn genoeg concurrenten die jouw tactiek van het beheersen van de top tien kunnen ontdekken en die kunnen daar een flinke rel over schoppen.

    Zonder trademark op je bedrijfsnaam mag iedereen op je naam adverteren en deze in zijn tekst verwerken. Zodra het een geregistreerde trademark is (dat is het altijd alleen binnen een bepaalde branche), kun je iemand sommeren jouw naam uit een tekst te laten verwijderen (waardoor scoren op jouw naam in de zoekresultaten moeilijker voor hem wordt). Ook kun je bij b.v. Google aanvragen dat niemand anders op jouw bedrijfsnaam mag adverteren. Vraag die trademark dus aan!

    Zorg voor redelijk schone (houd het geloofwaardig) top tien zoekresultaten op je bedrijfs- en productnamen. Zorg dat de top tien niet vervuilt met ongewenste resultaten, maar pak het goed aan wanneer deze toch veel negatieve berichten toont. Er zijn natuurlijk nog veel technieken, maar ze zijn niet allen zijn ze eenvoudig uit te voeren en ze kosten soms redelijk veel tijd. Neem een zoekmachinespecialist in dienst om de top tien voor je op te schonen.

    geplaatst op
  • ' koop een adword op de zoekterm Vodafone HSDPA die verwijst naar de organische resultaten'

    M.i. zijn adwords volledig gescheiden van organic en hebben dus geen invloed op positionering?

    geplaatst op
  • Dennis: het ging mij eigenlijk voornamelijk om het positieve brand effect wat je met zo'n advertentie zou kunnen proberen te bereiken.

    geplaatst op
  • Het aankopen van gunstige zoekresultaten/kunstmatig schoon houden van de top-10 vind ik helemaal niks. (Potentiële) consumenten die een beetje dóórzoeken vinden de negatieve besprekingen namelijk tóch wel en voelen zich dan gesterkt in hun negatieve sentiment. Als Vodafone slim is pakken ze de kritiek aan bij de bron (de teleurgestelde gebruikers, zoals Tinus en Carl) en maken ze daar tevreden alsnog klanten (die de positieve boodschap vervolgens ook wel weer gaan uitdragen) van. En ondernemen zichtbare actie om hun aanbieding beter/transparanter te maken. Of zit ik nu een beetje teveel te Seth Godinnen?

    geplaatst op
  • toch heb ik moeite met de meeste reacties hier; we praten over 'beheersen', en 'controleren' etc.
    Naar mijn mening zijn dit toch 'ouderwetse' benaderingen van een nieuwe trend; de dialoog wordt steeds opener en zichtbaarder, en iedere consument heeft tegenwoordig een platform.
    Er zijn andere manieren om daar mee om te gaan, dan te proberen om deze te controleren;
    interacteren is voor mij het belangrijke woord hier. Vandaar ook mijn opmerking dat het betreffende bedrijf openlijk zich moet mengen in de dialoog. Uiteraard hoeft dit helemaal geen discussie te worden, maar je moet laten zien dat je de dialoog opmerkt, serieus neemt en er ook wat mee doet...

    geplaatst op
  • Je kunt inderdaad de negatieve berichten nooit uitwissen. Echter als potentiële klanten deze berichten lezen en daarbij óók zien hoe je hier op bent ingesprongen, bijvoorbeeld door hun feedback om te zetten in actie, kan dit ook juist positieve reclame zijn.

    geplaatst op
  • Heren, ik denk dat we het helemaal eens zijn! Voorkomen is beter dan genezen, en andere boerenwijsheden gaan natuurlijk volledig op in dit geval :)

    Volgens mij was punt 1 van mijn tips ook een direct uitvloeisel daarvan :)

    geplaatst op
  • @Joost

    toch vind ik daar een nuance verschil in zitten:
    vragen om een update gaat toch richting controleren (van de klant die iets post/vind), terwijl dit publiekelijk mengen in de dialoog niet noodzakelijk maakt.
    Ik vind dus dat een bedrijf dan juist wel openlijk zich moet mengen in de dialoog, en niet vragen om een update..(als het opgelost is zal de gebruiker dat vaak uit zichzelf ook wel doen).

    just my 2 $$

    geplaatst op
  • Het is een nuance verschil inderdaad, ik zou het niet erg vinden om er om te vragen als de blogger het niet uit zichzelf deed. Het is misschien inderdaad wel beter om dat niet meteen te doen en eerst af te wachten of de blogger dat uit zichzelf doet.

    geplaatst op
  • GRAPPIG:Ik zie hier boven een reactie van Tinus guichelaar maar als ik visualmedia in klik op google zie ik toch echt verschillende negatieve zoekresultaten staan Tinus guichgelaar! op de tweede en derde pagina. Groeten

    geplaatst op
  • Masallar, sesli masallar, masal dinle, masaldiyari masal-diyari masallar diyari

    geplaatst op
  • Türkü sözleri, türkü hikayeleri

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.