Switch jongeren in mediagebruik

11 augustus 2006, 12:51

Switch jongeren in mediagebruikUit Engels onderzoek van de Ofcom blijkt dat jongeren snel de traditionele media als TV, radio en pers verlaten ten gunste van internet en vooral social networking. Ofcom is het Engelse Office of Communications en deels vergelijkbaar met de Amerikaanse FCC en in Nederland het Commissariaat voor de Media en de OPTA.

(…) The Report reveals striking evidence that a new ‘networked generation’ is turning away from television, radio and newspapers in favour of online services , including downloadable content – used on multiple devices such as iPods and mobile phones – and participation in online communities. (…)

Ofcom spreekt zelf van dramatische veranderingen in mediagebruik. Zo consumeren de Engelse jongeren een uur (!) minder TV per dag, waarbij publieke omroepen nog nauwelijks een rol spelen. Opvallend is het gebruik van social networking sites (70% van de jonge jongeren) en het bijdragen hieraan (37% blogt of post op message boards). Zie ook de post over sugababes en de discussie over actief gebruik daar. Andere platforms (dan TV en PC) worden ook intensief gebruikt. Uiteraard staat het mobieltje hierin bovenaan.

In het VK volgen de online advertentiebestedingen rap. Online wordt nu al 3x zo veel gespendeerd door de adverteerders dan op de radio. In Nederland lijken grote adverteerders ook te volgen naar online bestedingen, getuige de wens van Unilever in dit jaar meer dan 10% online te besteden. Let hierbij wel dat landelijk bereik met TV, radio en print aanzienlijk moeilijker is in het VK dan in Nederland. Toch ben ik wel benieuwd hoe deze ontwikkelingen zich naar Nederland vertalen. Het VK is immers nog altijd dichterbij dan de VS.

Het complete rapport is hier te vinden.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!