• Usability & design
    wordt gesponsord door

11 online trends en ontwikkelingen voor 2015 die je gemist hebt

11 online trends en ontwikkelingen voor 2015 die je gemist hebt

December en januari zijn traditioneel de maanden met lijstjes over online trends en ontwikkelingen. Ik besloot het dit jaar eens anders aan te pakken. Ik heb eerst alle lijstjes de revue laten passeren, om daaruit de niet zo voor de hand liggende trends en ontwikkelingen te distilleren. Ik heb ze kort samengevat en de bron weergegeven. Zodat de liefhebber zich nog net wat verder kan verdiepen.

En inderdaad, laten we de inkoppers skippen. Die hebben we namelijk al eerder gezien. Want het is natuurlijk logisch dat contentmarketing belangrijk blijft. En dat Google de snelheid van je website belangrijk blijft vinden. En dat hyper-personalisatie na big data de hype van 2015 wordt. En dat we allemaal binnen nu en 3 maanden (?) met zo’n fancy Apple Watch om de pols lopen.

In plaats daarvan ga ik liever wat dieper in op de niet zo voor de hand liggende trends, met concrete voorbeelden. Want daar worden we allemaal een stuk slimmer van, niet waar?

Trend 1: brands leren YouTube gebruiken om millenials te bereiken

Volgens een studie (weliswaar van YouTube zelf) consumeert 98 procent van de 18- tot 34-jarigen dagelijks YouTube-video’s. 2015 wordt het jaar dat grote merken ook daadwerkelijk de waarde in gaan zien van video. En in het bijzonder van YouTube als op zichzelf staand marketingkanaal. Betekent dit dat ze nog harder hun best gaan doen om virale video’s te creeeren? Dat denk ik niet meteen, ik denk eerder dat ze het gaan zoeken in samenwerkingen met succesvolle video content creators.

Bron

Trend 2: offline conversie stijgt door online

Winkeliers zijn bang dat consumenten vaker online dan in de winkel gaan kopen. De welbekende kannibalisatie van online verkopen, ook wel showrooming genoemd. Hoewel het klopt dat de winkelbezoeken zijn afgenomen, signaleren we ook een andere trend. De bezoekers die in de winkel komen, weten vaak goed wat ze willen hebben. Gevolg: stijging van de offline conversie. En we hebben er ook een mooie titel voor gevonden: webrooming. Hierdoor wordt een deel van het teruggelopen bezoek gecompenseerd doordat de conversie van de bezoekers stijgt. Conclusie: omnichanneldenken blijft essentieel en al je winkels sluiten, is nooit een goede optie.

Bron

Trend 3: digitale budgetten slimmer besteden

De tijd dat een klant met zijn budget ging shoppen bij verschillende bureau’s is defnitief voorbij. We zien een versteviging van de relatie tussen merk en online bureau. Dit komt onder andere door de nieuwe manier van samenwerken: SCRUM is hot. Bij dit soort projecten is van te voren niet vast te stellen wat de scope van het project is. Er is dus een flinke basis van vertrouwen nodig vanuit beide partijen.

Projecten opleveren zonder tussentijds resultaten door te meten is echter definitief verleden tijd. Met een budget zomaar aan de gang gaan om de next new thing online te gooien, werkt dus niet. Het gaat er veel meer om, om iets te ontwikkelen dat werkt. Dus met SCRUM, in iteraties, steeds een stukje live en constant meten, weten en verbeteren.

Bron

Trend 4: autoverkoop online gaat eindelijk echt van start

Online autoverkopen lijken in 2015 eindelijk van de grond te komen. Volvo, Daimler, BMW en General Motors kondigden reeds in 2014 initiatieven aan. En waarom gaat het nu wel werken? Is de consument er eindelijk klaar voor? Of zijn het eerder de merken die de ontwikkeling vooruit pushen? Feit blijft dat de dealer niet altijd gepasseerd moet worden. Juist de dealer blijft een belangrijke schakel vormen in de customer journey. Want de consument wil toch een keer een proefrit maken. En daarnaast lijkt 'trend 2: offline conversie stijgt door online' hier ook zeer belangrijk.

Bron

Trend 5: m-commerce wordt leidend

Niet de deskop of laptop zorgt in 2015 voor de meeste verkopen. Nee, de consument stapt massaal over op mobiele platformen om zijn aankoop te doen. Mobiele telefoon, tablet, phablet, het maakt de consument niet uit. Als het bestellen maar gemakkelijk, vanaf de bank, kan gebeuren. Vraag blijft dan nog wel of je voor een responsive website kiest (je zorgt ervoor dat je website op verschillende schermen goed is te bekijken) of voor een aparte applicatie op je mobiel.

Er gaan tegenwoordig namelijk ook geluiden op dat specifieke mobiele applicaties een hogere conversie opleveren, in plaats van een responsive website. De zogenaamde ‘unbundling’ van apps lijkt hier een belangrijke verklaring voor. Daarnaast blijft het belangrijk om ook de betaalervaring volledig mobile-proof te maken. Wij krijgen soms het gevoel dat de verschillende betaalproviders hier nog schromelijk in achter lopen.

Bron

Trend 6: merken omarmen het direct to consumer (D2C)-model

Fabrikanten en merken zijn lange tijd huiverig geweest om een directe relatie aan te gaan met de consument. Ze waren vooral bang om het retailkanaal voor het hoofd te stoten. Die angst lijkt steeds kleiner te worden. In ieder geval doordat de mogelijkheden die omni-channel biedt, groeien. En het feit dat veel retailers de connectie met de klant beginnen te missen (treffende voorbeelden zijn natuurlijk V&D en Blokker).

Door middel van contentmarketing kan een merk gemakkelijker de connectie met de klant opzoeken. Het gaat er in 2015 om om deze relatie verder uit te diepen en om te zetten in harde conversies. En dat daarbij de retailer wel eens wordt overgeslagen, is natuurlijk een logisch gevolg.

Bron

Trend 7: traditionele tv-zenderpakketten komen onder vuur te liggen

De kabelaars gaan het moeilijk krijgen de komende jaren. Niet alleen is Netflix aan een niet te stuiten opmars bezig binnen Europa. Dat Netflix daarbij kijkers wegtrekt van de traditionele televisie lijkt mij evident. Maar een nieuwe trend zagen we in 2014 in Amerika al opkomen. Zenders als HBO en CBS hebben aangekondigd hun eigen standalone-over-the-top service te gaan leveren. Wat? In feite komt dit er op neer dat HBO zijn eigen kastje levert, waarop je hun uitzendingen kunt bekijken. Om op deze manier volledig voorbij te gaan aan de kabelaar. En daarnaast zien we ook een duidelijke verschuiving van ‘lineair tv-kijken’ naar ‘interactieve content’.

Bron

Trend 8: media en tech groeien dichter naar elkaar toe

De één kan namelijk niet meer zonder de ander. Met alleen content ben je tegenwoordig niets waard. Maar goede technologie zonder content is ook niets. Dus wat gaan we zien? Bedrijven die elkaar gaan opkopen. Tech-bedrijven met een goede technologie nemen mediabedrijven over, om zo hun content te gebruiken om de consument te bereiken. 

Bron

Trend 9: vergaande integratie mobile in shopping centers

Apple heeft de iBeacon al een tijdje geleden aangekondigd. Door middel van deze technologie wordt het mogelijk om op korte afstand met de mobiele telefoon van klanten te communiceren. Ook in shoppingcenters, waardoor het nog gemakkelijker wordt om bezoekers te tracken.

Naast deze ontwikkeling zien we ook een extensie van de mobiele telefoon in het shoppingcenter. Hij zal nog meer gebruikt worden als hulpmiddel in het shoppingcenter. Bijvoorbeeld door routes weer te geven en de mogelijkheid te bieden om te navigeren naar de beste aanbieding. Niet alleen binnen het shoppingcenter, maar zelfs binnen een specifieke winkel. Nooit meer zoeken naar de 4-seizoenen peper in de schappen bij de Albert Heijn dus.

Bron

Trend 10: meer multi-channel-campaign-thinking

Het wordt getest, er zijn try-outs, maar ik ken persoonlijk nog geen goede multi-channel-campagne. Eén die goed werkt online, mobile, via YouTube en op tv. Maar met een consument die verwacht omni-channel bedient te worden, wordt de integratie van alle kanalen steeds belangrijker. Ook in advertising. Want als ik op tv een advertentie zie, verwacht ik die ook online terug te vinden.

Bron

Trend 11: de opkomst van life tech

Time is money, dat adagium gaat nog steeds op. En alhoewel we steeds efficiënter en productiever zijn geworden op ons werk, blijft deze efficiëntieslag thuis nog achter. Maar dankzij life tech kunnen we ook thuis en bij onze familie tijd gaan besparen. Hoe dit gaat gebeuren? Met digitale services, intelligente persoonlijke assistenten en dat alles via het mobiele device als communicatiemiddel. De intelligente thermostaat Nest is al een mooi voorbeeld, maar in 2015 gaat dit nog veel verder. Net zoals ERP-systemen bij bedrijven hebben geholpen de boel te organiseren, gaat life tech onze persoonlijke levens verder organiseren. En ons veel tijd besparen.

Bron

Tot zover mijn top 11 van trends niet zo voor de hand liggende trends van 2015. Wellicht heb ik er een paar over het hoofd gezien. Of hebben jullie nog goede toevoegingen. Ik ga graag de discussie aan in de comments.

Credits afbeelding: mojzagrebinfo, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Dank je, goeie blog. Verfrissend om eens niet over de inkoppers te lezen. Vond het bijvoorbeeld vreemd dat er over Life tech relatief weinig gezegd werd ... dat gaat een grote rol spelen.

    geplaatst op
  • Dan heb ik het met name meer over Health Tech trouwens ... hoort er denk ik bij ;-)

    geplaatst op
  • Hi Jaspert,

    Thanks! Die inkoppers zien we inderdaad genoeg voorbij komen.

    Wat mij verbaasde over Life Tech / Health Tech: heel weinig online over terug te vinden. Jammer, want ik had graag nog een (betere) bron daarover toegevoegd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.