special

Contentmarketing

Iedere zichzelf respecterende marketeer doet tegenwoordig aan contentmarketing. Niet in de laatste plaats omdat iedere marketeer er zijn eigen definitie aan geeft. Het zorgt voor veel succesverhalen, maar er zijn inmiddels ook genoeg teleurgestellingen te bespeuren.

Tijd dus voor een reality check. Is contentmarketing nog wel effectief als iedereen het inzet? En hoe onderscheid je je in dat geval nog van je concurrenten? Hoeveel kost het en wat levert het op? In deze Special proberen we die vragen te beantwoorden.

Iedere zichzelf respecterende marketeer doet tegenwoordig aan contentmarketing. Niet in de laatste plaats omdat iedere marketeer er zijn eigen definitie aan geeft. Het zorgt voor veel succesverhalen, maar er zijn inmiddels ook genoeg teleurgestellingen te bespeuren.

Tijd dus voor een reality check. Is contentmarketing nog wel effectief als iedereen het inzet? En hoe onderscheid je je in dat geval nog van je concurrenten? Hoeveel kost het en wat levert het op? In deze Special proberen we die vragen te beantwoorden.

    • Contentmarketing

    Het verspreiden van bedrijfsberichten via de werknemers zorgt ervoor dat berichten een groot bereik krijgen - een groter bereik dan als het door het bedrijf verspreid zou worden. Sterker nog, het bereik van 135 ‘employee advocates’ is gemiddeld groter dan dat van een bedrijfspagina op Facebook met een miljoen likes. Hoe kunnen de sociale netwerken van werknemers als marketingkanaal dienen zonder het vertrouwen van dit netwerk te schaden en zonder dat de employee er ongemakkelijk van wordt? Beide zouden immers in rap tempo de impact van employee advocacy verminderen.

    • Contentmarketing

    Contentmarketing wordt nog wel eens afgeschilderd als een hype. Als iets wat overwaait. Dat lijkt echter onwaarschijnlijk als je bekijkt welke effecten de opkomst van contentmarketing heeft gehad op organisaties. Dat geldt voor merken, maar zeker ook voor bureaus. Dat bewijst de evolutie die het Arnhemse bureau ContentXperience de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, van uitgever naar fullservice marketingbureau. In gesprek met oprichter en directeur Alex Steg. 

    • Contentmarketing

    Hoezeer ik prachtige content ook kan waarderen, eigenlijk kijk ik alleen naar de resultaten. En om eerlijk te zijn kunnen veel b2b-organisaties er dan maar beter mee stoppen. Met de inbound-marketingbelofte in het achterhoofd produceert marketing het ene stuk content na het andere, meestal zonder dat duidelijk is hoe content concreet bijdraagt aan de salespipeline of omzet. Opvallender nog is dat content voornamelijk wordt gebruikt om te zenden, terwijl de kracht van contentmarketing nu juist ligt in luisteren en leren.

    • Contentmarketing

    • 1.600 artikelen, 19.000 beelden en honderden video's per dag zijn de basis voor een ongekend bereik
    • Tekst en vormgeving zijn toegankelijk en herkenbaar van toon
    • Liefst veertig procent van de bezoekers bezoekt de site welbewust via de homepage
    • Er is ruimte voor merken om af te wijken van de merkidentiteit
    • Contentmarketing

    Het is best lastig om als merk jouw boodschap goed over te brengen op je doelgroep, te midden van alle informatiegeweld. Als je al je boodschap overtuigend kan overbrengen in een commercial van 30 seconden, wie kijkt ‘m uit? En misschien wel een belangrijkere vraag: wie voelt zich aangesproken om tot actie over te gaan? Cruciaal is om interactie tussen merk en publiek mogelijk te maken. Maar hoe?

    • Contentmarketing

    Content is er in alle soorten en maten en voor elk kanaal. Het aanbrengen van een driedeling in typen content biedt houvast voor een gedegen invulling en effectieve uitvoering van een contentstrategie.

    • Contentmarketing

    Heel contentproducerend Nederland lijkt een beetje op de nageltjes te bijten. Ons staat namelijk een content shock te wachten, het armageddon van de contentmarketing. Enter dramatische viooltjes: "In a world where too many people produce too much content… people stop giving a shit." De term 'content shock' beschrijft een bang vermoeden dat veel mensen al langer hebben: als we met zijn allen zo doorgaan met meer en meer content produceren, komt er een moment dat het niet meer rendabel is om content te produceren. Daar geloof ik dus geen snars van. Meer content is altijd beter.

    • Contentmarketing

    Sommigen halen wijsheid uit koffiedik, een ander heeft een glazen bol nodig om een kijkje in de toekomst te kunnen doen. Of je er nu in gelooft of niet, feit is wel dat richting de jaarwisseling veel artikelen verschijnen met voorspellingen voor 2017. Ze zijn erg populair, omdat ze doorgaans veel media-aandacht genereren. Dat is opmerkelijk, want je leest bijna nooit dat iemand een jaar later met een feitencheck controleert of de auteur inderdaad helderziend blijkt. Met die wetenschap durf ik zelf ook wel een voorspelling voor 2017 te doen als het gaat om trends op het gebied van content.

    • Contentmarketing

    Onlangs deed ik een rondvraag naar personen om te interviewen over de unieke rol van hun mediatitel. Daarbij werd één naam unaniem genoemd: Ward Wijndelts. Wijndelts was onderdeel van de - in zijn eigen woorden - "mooie lichting die van nrc.next een coole krant maakte” en is in de afgelopen jaren van de redactie naar de uitgeverij verhuisd. Hij stond aan de wieg van Mindshakes, "een online mediamerk voor millennials", dat een jaar geleden live ging. In mijn eerdere blogpost "Fuck bereik, ga voor impact" betoogde ik dat mediaorganisaties weer scherp moeten krijgen wat hun missie is. Zo'n nieuwe titel als Mindshakes moet de missie natuurlijk nog heel scherp voor ogen hebben: tijd om te kijken of dat ook het geval is. Wijndelts verklaart en legt uit.

    • Contentmarketing

    Soms gebeurt er iets waardoor een organisatie social media en contentmarketing ineens volledig omarmt. Bij NOS op 3 was dat de beslissing van de NPO afgelopen juni om te stoppen met de reguliere tv-uitzending. “We bereikten onze doelgroep niet met tv, maar online boekten we wel succes. Een logische keuze om volledig online te gaan”, aldus Melvin Captein, eindredacteur online bij NOS op 3. Ik sprak met hem en met socialmediaredacteur Jonna ter Veer over het succes van online content bij NOS op 3. 

    • Contentmarketing

    Als merk is het anno 2016 vanzelfsprekend een branding- én een performancebudget te hanteren. Juist in deze aanpak ligt een groot gevaar verscholen. Want hoe zet je als merk dergelijke budgetten effectief in? In dit artikel leg ik uit hoe je content kunt gebruiken zonder daarbij fasen van het aankoopproces over te slaan. Daarnaast laat ik verschillende vormen van content zien die passen bij de behoefte van de potentiële klant in de specifieke fase van het aankoopproces aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

    • Contentmarketing

    “En dan laten we honderden fans gewoon heel veel over ons schrijven.” Dat klinkt misschien als een waanzinnig idee, in beide betekenissen van het woord. En als je al gelooft in de kans van slagen van contentmarketing met behulp van zo veel deelnemers, dan kan het bijbehorende proces alsnog overweldigend zijn. Want hoe zorg je ervoor dat je niet verdrinkt in een zee aan content? Hoe houd je grip op contentmarketing als de omvang van de campagne vereist dat je vooral veel vrijgeeft en loslaat? Aan de hand van een campagne die wij recent hebben verzorgd voor Santa Maria Tex Mex neem ik je mee langs de succesfactoren voor contentmarketing met een grote groep content creators

    • Contentmarketing

    “Contentmarketing werkt alleen als je echt durft te kiezen. En… als je een lange adem hebt”, aldus Hugo van den Berk, marketingmanager van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Tenminste, als je alle uitgangspunten, doelstellingen en dus ook je contentstrategie haarscherp hebt. Vier jaar na de uitrol van de Catharina-strategie maken we een tussenbalans op. Met best wel klinkende resultaten: een stijging van de spontane merkbekendheid naar 92 procent, een landelijke top-3-positie wat betreft social buzz rondom ziekenhuizen en een lichte volumegroei voor het ziekenhuis in een juist krimpende zorgmarkt.