Wat is de waarde van een zoekwoord?

26 januari 2006, 10:07

Wat is de waarde van een zoekwoord?

Iedereen die maar iets met paid search doet zal zich wel eens hebben afgevraagd wat nu een realistische waarde is om te betalen voor een klik per trewoord oftwel wat is de maximale Cost Per Click (CPC) die je bereid bent te betalen?

Als je als adverteerder weet wat de klantwaarde is en een indicatie hebt van de conversie, dan kun je op basis daarvan uitrekenen wat de waarde is van een sitebezoeker (en dus de maximale waarde per klik voor een zoekwoord).

Het zal iedereen duidelijk zijn dat de conversie (en daarmee de waarde) per zoekwoord verschilt. Zo leveren generieke trefwoorden (bijv. verzekering) dan wel veel zoekers en sitebezoekers op, maar zal de uiteindelijke conversie tot aankoop laag zijn. Het zijn in het algemeen dure trefwoorden omdat de prijs wordt opgedreven door de concurrentie.

Hoe specifieker het zoekwoord, des te lager het aantal mensen dat er op zoekt. De prijs van deze zoekwoorden ligt in het algemeen een stuk lager (minder concurrentie) maar de conversie is vaak beduidend hoger. Schematisch is deze search funnel hierboven weergeven (klik op plaatje voor vergroting).

Heb jij enig idee wat de waarde is van jouw zoekwoorden?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Wilbert

    Leuk weergegeven.

    Zeker als het om grote budgetten gaat maken wij vaak gebruik van de statistieken van de klant. Indien er een professioneel programma aanwezig is proberen we bijvoorbeeld te meten hoe lang bezoekers die via een bepaald zoekwoord binnen gekomen zijn op de site blijven en hoeveel pagina’s ze bekijken. Kijken ze bijvoorbeeld ook naar de ‘contact pagina’ en eventueel ‘prijzen’ pagina.

    Hiermee kan een aardig beeld gevormd worden van de (relatieve) waarde van een zoekwoord. Zeker als er geen goede mogelijkheden meting van conversie op de site aanwezig is.


    26 januari 2006 om 08:19
    Karel Kolb

    Wilbert, geef je niet álle tips weg uit het stuk dat binnenkort in Emerce staat? Pas op hoor, anders interview ik je nooit meer. 🙂


    26 januari 2006 om 08:34
    Wilbert

    Haha dag Karel,

    Ik doe niet zo moeilijk over het geven van tips. Dat is ook de reden dat ik het interview voor Emerce met je gedaan heb.

    Geen nood, er blijven nog genoeg ‘geheimen’ over om bij wijze van spreken een hele Emerce te vullen.


    26 januari 2006 om 08:42
    Wilbert

    Spam…?


    26 januari 2006 om 08:55
    Glassie

    Grappig…

    taaladvies.net en dan jou zonder “w” schrijven =)


    26 januari 2006 om 09:06
    daniel@clickvalue.nl

    Naast de methode door Wilbert aangegeven is het ook van belang om uitgestelde conversie te meten. Veel bezoekers converteren niet in de sessie die begon bij het klikken op een adword advertentie.

    De meeste mensen doorlopen het al elders op deze site genoemde ‘komen, kijken, kiezen, kopen model’. Een advertentie leidt tot ‘komen’ en ‘kijken.’ In de ‘kiezen fase’ bezoeken mensen vaak allerlei andere sites. Ze kiezen immers uit de beste propositie.

    Om je keywords te beoordelen kunnen de volgende ratio’s inzicht geven in de waarde. ‘Kijkers/komers’ geeft aan of de landingpage een goede aansluiting heeft bij het keyword en de advertentie. ‘Kiezer/komers’ geeft aan of de site propositie goed aansluit bij het keyword en de advertentie. Uiteindelijk geeft ‘kopers/komers’ de daadwerkelijke conversie van het keyword aan.


    27 januari 2006 om 11:01
    Tinus

    @Glassie

    Ja, nu het aangepast is ziet mijn reactie er wel lullig uit. 🙂


    27 januari 2006 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!