• E-mail
    wordt gesponsord door

Wat is het beste tijdstip voor e-mailverzendingen?

De resultaten voor b2b en b2c uit de E-Village E-mail Benchmark 2014

Wat is het beste tijdstip voor e-mailverzendingen?

Wat is de beste dag en het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen? In deze blog een overzicht van open- en clickrates, verzenddagen en -tijdstippen in de b2b- en b2c-sector. 

Ik denk dat marketeers het nooit eens zullen worden over wat het beste verzendmoment is voor e-mailings. Hoewel je altijd zelf moet testen wat voor jouw e-mailings het beste werkt, kan het toch nooit kwaad om naar gemiddelden te kijken. Ik durf namelijk te wedden dat ook jij niet de tijd hebt om dit uitgebreid te gaan testen. En als je geen tijd hebt om te testen, dan is er toch niets prettiger dan een overzicht met daarin alle landelijke gemiddelden over open- en clickrates, verzenddagen en tijdstippen in de b2b- en b2c-sector? Ik zet alle cijfers overzichtelijk voor je op een rij.

Dinsdag is een nieuwe populaire dag

De E-Village E-mail Benchmark 2014 laat, net als vorig jaar, zien dat vrijdag een absolute topdag is voor e-mailverzendingen. Maar als we naar de uitsplitsing tussen b2c en b2b kijken, zien we wel verschillen. Zo geldt de piek op vrijdag alleen voor consumenten-e-mails. Voor zakelijke e-mails is donderdag de populairste dag om te verzenden, met een tweede piek op vrijdag en zelfs nog een derde piek op dinsdag. En die piek op dinsdag is nieuw!

Wil je minder concurrentie?

Of het verzenden op deze populaire dagen verstandig is, moet je zelf bepalen. Het betekent namelijk dat op deze dagen mailboxen ‘overstromen’. Je kunt er dan dus ook voor kiezen om juist niet op deze populaire dagen jouw e-mailing te versturen. Dus wil je minder concurrentie? Dan laat de E-mail Benchmark zien dat de minst populaire doordeweekse dag voor het verzenden van zakelijke e-mails de maandag is. Consumenten e-mailings worden het minst vaak op woensdag verstuurd.

Open ratio heeft een prominente piek op zaterdag

Het verzenden is natuurlijk leuk, wat je natuurlijk vooral wilt weten, is wanneer e-mailings worden geopend en wanneer erin wordt geklikt. En surprise, surprise: Op zaterdag worden de meeste e-mailings geopend, zowel in b2b als in b2c. Een opvallende uitkomst als je het mij vraagt, aangezien juist op deze dagen het minst wordt gemaild. Wellicht is dat ook meteen de reden waarom men juist op deze dag e-mailings opent?

De volgende pieken liggen bij b2b op zondag en maandag, voor b2c-mails is dit op woensdag. De click-through rate laat hetzelfde beeld zien, met een extreme stijging voor zakelijke e-mails in het weekend.

Het beste tijdstip om je e-mailing te verzenden

Nu je weet welke dagen het meeste populair zijn om te verzenden en je ook weet wanneer de meeste ontvangers hun e-mails openen, is het laatste wat je moet weten of er ook nog een bepaald tijdstip is waarop je het beste kunt verzenden. Uiteraard kan ik ook deze cijfers met je delen.

Zo laat de benchmark zien dat de meeste e-mailings tussen 8 uur ’s ochtends en 1 uur ’s middags worden verstuurd. Ook om 5 uur in de middag is een verzendpiek. Het aantal opens daarentegen neemt vanaf 7 uur ’s ochtends geleidelijk toe en blijft vanaf 10 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds op ongeveer hetzelfde niveau (rond 6 procent). Er zijn kleine pieken in de opens van 10 tot 12 uur ’s ochtends en van 5 tot 9 uur ’s avonds, met het hoogste aantal om 7 uur ’s avonds.

Zaterdag en zondag minimaal benut

In een eerdere blogpost schreef ik al dat slechts 31 procent van de marketeers pre-tests en tests gebruikt om de e-mailconversie te optimaliseren. Hier maakt 24 procent soms of deels gebruik van. En van de marketeers die hun e-mailcampagnes door een gespecialiseerd bureau laten verzorgen, maakt helemaal niemand gebruik van testen! En dat is dan ook precies de reden waarom ik deze blogpost heb geschreven. Er zitten nu eenmaal maar een beperkt aantal (werk)uren in de week en daar moet je het mee doen.

Met deze blogpost hoop ik je een handje op weg geholpen te hebben en je het inzicht te hebben gegeven waar je naar op zoek bent geweest. Want nu je hebt gezien dat de zaterdag en zondag nog steeds maar minimaal worden benut ben ik heel benieuwd op welke dag jij de eerstvolgende e-mailing inplant. Succes!

Credits afbeelding: Michael Coghlan, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
13


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel. Klopt ook inderdaad bij de resultaten die ik behaal bij het verzenden van nieuwsbrieven. ik verstuur nu op vrijdag nog en zien ook dat de openingsratio piek op zaterdag ligt.

    Wilde al een tijdje eens op een dag als dinsdag gaan experimenteren. Ik ervaar het op mijn privé mail eigenlijk niet dat ik de meeste mails op dinsdag binnen krijg van bedrijven dus ben wel beetje over de dinsdag verrast.

    geplaatst op
  • Interessant!

    Zien jullie ook verschil (binnen bijvoorbeeld b2b) tussen verschillende afzenders voor wat betreft "de ideale momenten"? Ik kan me voorstellen dat dit per branche (en dus doelgroep van de e-mailing) ook nogal kan variëren.

    geplaatst op
  • Hallo Joost,

    Dit zijn inderdaad de gemiddelde cijfers van alle branches samen. Ben je op zoek naar het 'ideale moment' voor een of meerdere specifieke branches? Wij maken namelijk onderscheid tussen 20 verschillende branches.

    Groeten, Natalie

    geplaatst op
  • Hoi Natalie, dank voor dit bericht. Denk dat ik ipv onze bezoekers email op vrijdag eens op woensdag ga versturen. Onze lezers zijn voornamelijk vrouwen en parttime werkend en is woensdag vaak de vrije dag. Eens kijken of we ze zo nog beter kunnen bereiken. Annelies

    geplaatst op
  • Het is zeker aan te raden om ook eens te testen met een verzendtijd in de ochtend. We constateren namelijk bij meerdere opdrachtgevers dat een verzendtijd van bijvoorbeeld 9:00 in de morgen de beste resultaten oplevert. Uiteraard is voor elk e-mailadressen bestand uittesten wat de beste verzendtijd is.

    geplaatst op
  • Spam aantreffen in je mailbox is altijd vervelend, of het nou om negen uur 's morgens is, op zaterdag of zondag of gewoon doordeweeks overdag.
    (En nou niet zeggen dat marketing-e-mails geen spam zouden zijn.)

    geplaatst op
  • Beste Kees,
    Het grote verschil tussen marketing-e-mails en SPAM is bij wie de regie ligt. Bij marketing-e-mails ligt die volledig bij jou, ik zou zeggen: afmelden voor alle e-mails! Dan ontvang je in het vervolg alleen nog maar echte SPAM;)
    Groeten,
    Natalie

    geplaatst op
  • Interessant artikel. Het lijkt me ook interessant om de ontwikkeling over de jaren heen te zien. Welke shifts in populaire dagen kunnen we zien over de jaren heen? En wat is de ontwikkeling van de open en click rates?

    geplaatst op
  • Beste Patrick, je kunt de E-Mail Benchmarks van vorige jaren ook downloaden, dan heb je alle cijfers op een rijtje.
    Dit is de website: http://www.e-village.nl/#cases
    Hierop staan de benchmarks tot en met jaar 2011. Wil je ook van de jaren daarvoor, laat het me even weten, dan mail ik je ze toe. Succes!
    Natalie

    geplaatst op
  • Thanks Natalie, daar ga ik zeker even naar kijken.

    geplaatst op
  • Beste Natalie,
    Interessant om te lezen dat op zaterdagen dus de meeste mails gelezen worden. Behoort de mailing dan ook logischerwijs op zaterdag verstuurd te worden? Of is de conclusie meer, versturen op dinsdag en op zaterdag wordt de mail geopend/gelezen?
    Groet, Leonie

    geplaatst op
  • Hallo Leonie,
    De conclusie is inderdaad logischerwijs om op zaterdagochtend te versturen. Of dit ook voor jouw specifieke doelgroep geldt, is zeker de moeite waard om te testen. Ik ben benieuwd! Succes.
    Groet, Natalie

    geplaatst op
  • De verzending plande ik al in de weekeinden, met een voorkeur voor za. ochtend. Na je blog te hebben gelezen Nathalie plan ik de verzending op za. ochtend voor 10.00u.

    Zou een reden voor de hoge score ook het feit kunnen zijn dat veel mensen wat meer vrije tijd hebben in de weekeinden?

    geplaatst op
  • Beste Arno,
    Of je meer tijd hebt om te lezen op zaterdagochtend, hangt nogal af van je persoonlijke situatie;) In zijn algemeenheid blijkt dit wel zo te zijn, dus ik zou zeker testen of dit ook voor jouw ontvangers geldt. Tip: begin volgend jaar (Q1) komt de nieuwe e-Village E-mail Benchmark weer uit, met de nieuwste statistieken.

    geplaatst op
  • Beste Natalie,

    Is er ook een verband te leggen tussen verzendtijd en de meeste opens? Niet iedereen opent immers direct ontvangen berichten. Als de meeste opens rond 11.00u plaatsvinden, is het dan verstandig om ook te verzenden rond 11.00u of bijvoorbeeld een uur daarvoor?

    geplaatst op
  • Hi Bram,
    Ik zou ervoor zorgen dat de e-mail 15-30 minuten voor die tijd in de mailbox zit, zodat je in ieder geval bovenaan in de inbox staat. Maar ik vind het interessant om verder uit te diepen, ik ga mijn best doen om dit in de benchmark over 2015 mee te nemen.
    Groeten, Natalie

    geplaatst op
  • Interessant artikel.
    Zelf start ik de week op maandagochtend met het lezen van emails.
    Hier neem ik doorgaans 2 uur de tijd voor. Afhankelijk van het aantal.
    Er vanuit gaande dat mijn collega ondernemer ook op maandagochtend zijn/haar email leest, stuur ik iets voor tien uur de mail.
    Een minuutje later zie ik de leesbevestiging binnen komen.

    Uiteraard is bovenstaande géén standaard maar slechts mijn ervaring die ik wil delen.

    Gr.
    René

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.