Vergroot het succes van e-mailmarketing door Facebook Custom Audience

11 augustus 2015, 11:00

Bereik jouw doelgroep via Facebook Custom Audience met dezelfde boodschap

E-mailmarketing is een uiterst succesvol middel om loyaliteit en (herhaal)aankopen te realiseren. Denk aan een periodieke nieuwsbrief maar ook geautomatiseerde campagnes. Het gaat hierbij om het bereiken van de juiste doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap. E-mailmarketing is hier echter niet het enige middel voor, je kunt dezelfde gebruikers namelijk ook via andere kanalen bereiken met dezelfde boodschap. Dit kan onder andere met Facebook Custom Audience, waarbij je target op de e-mailadressen van je gebruikers. Door Facebook Custom Audience slim in te zetten als ondersteuning van je e-mailmarketingcampagnes vergroot je het succes.

Let op: niet iedereen heeft (hetzelfde e-mailadres op) Facebook, dus je bereikt nooit 100 procent van je e-mailontvangers via Facebook. Daarnaast zal het bereik in b2c groter zijn dan b2b, aangezien bedrijven niet vaak hetzelfde e-mailadres gebruiken voor hun Facebook-account.

Het versterken van periodieke nieuwsbrieven

Veel organisaties sturen periodiek nieuwsbrieven naar klanten en/of relaties. Doelstellingen van de nieuwsbrieven zijn bijvoorbeeld engagement, informatievoorziening en herhaalaankopen. Het aantal ontvangers dat jouw boodschap te zien krijgt, wordt bepaald door het aantal opens en/of doorklikken vanuit je nieuwsbrief. Maar hoe bereik je dan de mensen die jouw mailing niet hebben geopend of hebben doorgeklikt? Dit optimaliseer je door de ontvangers te bereiken via een ander kanaal met dezelfde boodschap. Het succes van je nieuwsbrief kun je dus vergroten door het inzetten van Facebook Custom Audience.

91 procent meer bereik (target op niet-opens)

De eerste case die wij hebben getest, heeft 91 procent extra bereik opgeleverd. Het doel van deze mailing was de ontvangers kennis te laten maken met een nieuw product. In de boodschap werd een nieuw product geïntroduceerd aan de ontvangers. Het openen van deze e-mail was voldoende om de ontvanger te bereiken met deze boodschap. De mailing had een open ratio van 35,1 procent. De e-mailadressen van de contacten die de e-mail niet geopend hadden, zijn gebruikt als target op Facebook. Van deze e-mailadressen waren er 74 procent gekoppeld aan een Facebook-account. Deze contacten zijn getarget in Facebook met een advertentie die dezelfde boodschap bevatte als de mailing.

Resultaten Facebook Custom Audience

Extra uniek bereik

91% (frequentie 1,2)

Extra uniek website bezoek

17%

42 procent meer bezoek (target op niet-opens en niet-doorgeklikt)

De tweede case die we hebben getest, was een mailing met als primair doel meer websitebezoek te realiseren, om uiteindelijk meer producten te verkopen via de webshop. Deze mailing had een open ratio van 38,9 procent en een CTO van 16,2 procent. De ontvangers die de e-mail niet geopend hebben en de ontvangers die niet hebben doorgeklikt zijn als target gebruikt voor Facebook Custom Audience. Van deze e-mailadressen waren er 56 procent gekoppeld met een Facebook-account. Deze doelgroep is op Facebook getarget met een advertentie met dezelfde boodschap als in de mailing.

Resultaten Facebook Custom Audience

Extra uniek bereik

30% (frequentie 3,6)

Extra uniek website bezoek

42%

In deze case hebben de doorclicks in de e-mail geen directe aankoop opgeleverd. De doorclicks die via Facebook Custom Audience op de website zijn gekomen, hebben echter wel directe aankopen opgeleverd.

Facebook Custom Audience voor alle e-mailmarketingcampagnes

In de voorbeeldcases hierboven hebben we laten zien hoe je het resultaat van nieuwsbrieven kunt vergroten. Daarnaast kun je natuurlijk ook je andere e-mailmarketingdoelgroepen bereiken via Facebook Custom Audience. Denk bijvoorbeeld aan contacten die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar nog geen online aankoop hebben gedaan. Of denk aan klanten die een bepaalde periode geen online aankoop hebben gedaan, contacten die producten in de winkelwagen hebben liggen en de bestelling nog niet hebben afgerond. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om je e-mailmarketing te versterken door het inzetten van Facebook Custom Audience. Je kunt veel doelgroepen maken vanuit je e-maildatabase en deze doelgroep targeten met dezelfde boodschap als in de geautomatiseerde campagne.

Inzet andere kanalen

Zorg er dus voor dat je niet alleen e-mailmarketing inzet om je e-maildatabase te bereiken, maar ook andere kanalen inzet tijdens de verschillende fasen van de customer journey. Zo kun je, los van Facebook Custom Audience, ook goede retargetinglijsten maken en deze gebruikers door middel van online adverteren bereiken met een relevante boodschap.

Nienke Krabbe
Online marketeer bij Limesquare

Als online marketeer bij Limesquare duikt Nienke volledig in de wereld van de online marketing om van alle ins en outs op de hoogte te zijn. Daarnaast schrijft ze content, is bezig met social media, e-mailmarketing en alles daarom heen.

Categorie

3 Reacties

    Raymond Hankart

    Nienke dank voor je artikel, ik lees overal over de mogelijkheden van Facebook Custom Audience maar in de FB voorwaarden zie ik:’….Je garandeert dat jij (of je gegevensprovider) voldoende kennis hebt gegeven aan en toestemming hebt gevraagd van de personen van wie je de gegevens codeert om hashgegevens te creëren in overeenstemming met alle geldende wetten, regelgeving en industriële richtlijnen.’ Hoe ga je daarmee om, ik heb wel e-mailadressen van klanten maar die hebben geen toestemming gegeven om via FB benaderd te worden, alvast dank


    14 augustus 2015 om 12:07
    Rommert Crépin | Emark

    Wij doen dit al een tijdje met succes. Vooral klanten benaderen die geruime tijd hun email niet openen en niet reageren op reminder emails. Voor een winback/wake up strategie is dit een ideale manier om hen dan vervolgens via Facebook te targeten!


    17 augustus 2015 om 08:30
    Nienke Krabbe

    @Raymond, bedankt voor je reactie. Dit kan door dit in de privacy policy van de website aan te geven. Je kunt hier vermelden dat relaties en/of nieuwsbriefontvangers relevante advertenties op Facebook te zien kunnen krijgen. Benoem ook dat hierbij geen persoonlijke gegevens gedeeld worden. Zorg ervoor dat je relevant bent in de advertenties en dat iedereen in de lijst een opt-in heeft gegeven.

    Essentieel is dat mensen die zich uitschrijven (opt-out geven) meteen uit de lijst van Facebook worden verwijderd. Want mensen die zich hebben uitgeschreven mogen niet nogmaals benaderd worden via Facebook.

    @Rommert, leuk om te horen dat het voor jullie ook succes oplevert! 🙂


    17 augustus 2015 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!