Uitgelezen: The Human Brand: How We Relate to People, Products, and Companies

Hoe kan een onderneming resultaten verbeteren op een duurzame manier?

Uitgelezen: The Human Brand: How We Relate to People, Products, and Companies

Gegrond in hogekwaliteitonderzoek en jarenlange eersteklas-ervaring is The Human Brand: How We Relate to People, Products, and Companies een zeer goed geschreven boek. Het belangrijkste punt is dat we bedrijven op dezelfde manier beoordelen als mensen, namelijk op de constructen 'warmte' (zorg voor hun klanten) en 'competentie' (maken ze hun belofte waar). Uit onderzoek blijkt dat de scores op deze twee factoren zelf tot op 82 procent voorspellen hoe wij anderen beoordelen. Het verklaart ook waarom wij sommige sectoren zoals banken, oliemaatschappijen en kabelbedrijven haten.

Warmte en competentie

De scores op warmte en competentie worden steeds belangrijker nu wij, volgens de auteurs, uit het tijdperk van de middeleeuwen van marketing aanbeland zijn in het tijdperk van de 'Relationship Renaissance'. Zo zullen bedrijven die hoog scoren op competentie, maar laag op warmte (daar valt vertrouwen ook onder) vooral jaloezie en afgunst opwekken en bedrijven die hoog op warmte scoren en laag op competentie vooral medelijden opwekken. De gepercipieerde intentie van een merk of bedrijf is hierbij een heel belangrijke variabele.

Het onderstaande overzicht geeft een aardig inzicht in hoe verschillende bedrijven scoorden in de onderzoeken van de auteurs op de dimensies competentie (x-as) en warmte (y-as). Rechtsboven is dus goed!

Logo's zijn gezichten

Wij maken gebruik van processen die hard-wired in onze hersenen liggen om te bepalen of bedrijven en merken handelen vanuit waardige bedoelingen of niet. Dit vermogen stamt volgens de auteurs uit de oertijd, toen wij heel snel moesten bepalen of andere mensen of stammen een gevaar voor ons waren of niet. Wij hebben dus in één oogopslag door of wij een merk of onderneming kunnen vertrouwen of niet. In die zin fungeren logo’s van merken en bedrijven als gezichten. Vooral de notie dat wij bedrijven op dezelfde manier beoordelen als wij lang geleden deden om andere stammen te evalueren, is een krachtige.

Bedrijven moeten loyaal worden aan hun klanten  

Een bijzonder sterk punt in het boek is de oproep voor bedrijven om te stoppen met intern de focus leggen op het verhogen van klantloyaliteit als doel. Zij zouden dit juist andersom moeten stellen: bedrijven moeten juist de missie hebben om zelf loyaal aan hun klanten te zijn. Dan volgt de loyaliteit van de klant vanzelf, door het verhogen van de scores op competentie dan wel warmte, afhankelijk van wat verbeterd moet worden. Het boek bevat veel voorbeelden daarvan.

CEO's moeten meer zichtbaar worden

En eindelijk krijgt Roos van Vugt ook gelijk: CEO’s moeten naar voren stappen en veel meer hun bedrijven een gezicht geven. Onderzoek en de vele cases in het boek tonen aan dat juist zij in staat zijn om hun onderneming letterlijk smoel te geven. En dat kan met name meer warmte en deskundigheid genereren, vooral als de intenties goed beoordeeld worden.

Tips voor het bedrijfsleven

Aan het eind van het boek geven de auteurs drie duidelijke tips mee.

  1. Weet hoe je scoort. Meet je warmte en competentie continu. De auteurs hebben zelf een gratis tool en tips hiervoor via www.loyaltytest.com
  2. Omhels verandering! Maar alleen als je echt van plan bent om een beter mens als ondernemer te zijn. En walk the talk: fake gedrag zien wij namelijk al vanaf een kilometer.
  3. Als je op lange termijn sustainable succes zoekt, moet je de shareholder value creation op de excessief korte termijn durven los te laten.

Minpuntje

Het enige echte minpunt van dit boek is dat er alleen Amerikaanse cases in worden besproken. Maar daar wordt inmiddels aan gewerkt begrijp ik.

Aanbeveling : Kopen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.