Top 20 sites van 2003

15 december 2003, 12:25

MSN.nl is dit jaar de meest bezochte site van Nederland, het neemt hiermee de koppositie over van pagina.nl, de verzamelde dochterpagina’s van startpagina.nl aldus onderzoeksbureau Multiscope.

De toppers

MSN (2) neemt met minimaal verschil de koppositie over van de dochter-pagina’s van Startpagina. MSN was in de laatste maanden van 2002 al aan een opmars begonnen. Google is opnieuw enkele posities gestegen en nestelt zich in de top 3.

Marktplaats, Startkabel, RTL, eBay en ANWB stonden vorig jaar nog (net) buiten de top 20, maar veroveren nu een goede positie. Een duidelijk waarneembare trend is de opkomst van sites zoals Marktplaats en eBay waar consumenten tweedehands goederen kunnen kopen en verkopen. Zij profiteren waarschijnlijk van de economische malaise. De groei van Startkabel en RTL kan verklaard worden door de onderliggende groei van dochterpagina’s en programma’s.

De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor grouped sites. Van de twintig sites zijn er vijf nieuw in de ranglijst. De eerste zes sites zijn dezelfde als vorig jaar, maar wisselen wel van positie.

De verliezers

Clubs, Nu, Kaartenhuis, Het Net en Tiscali zijn dit jaar niet vertegenwoordigd in de top 20. Zij dalen naar een positie tussen de 25 en 35. RTL stijgt terwijl de Publieke Omroep daalt. Hier zet de trend van 2002 zich voort. Ook De Telegraaf daalt. Nagenoeg alle grote krantensites zijn overgestapt naar een (gedeeltelijke) registratie. Dit maakt de drempel voor bezoekers wat hoger.

Over het algemeen kan over de dalers evenals in 2002 gezegd worden dat dit het gevolg kan zijn van lagere investeringen in ‘content’. Overigens betekent een daling in de ranglijst niet per definitie dat een site niet gegroeid kan zijn in absolute zin (bezoekers, bezoeken, pageviews). Het betekent wel dat de absolute groei van andere sites, gerekend in unieke bezoekers, hoger is geweest.

Overige trends en conclusies

De sites in de top 20 hebben een aantal overeenkomsten. Sites die sterk leunen op een ‘participatie model’ van bezoekers en/of vrijwilligers scoren goed. Voorbeelden zijn eBay, Marktplaats, Startkabel en Startpagina/Pagina.nl. Ook zijn er een groot aantal ‘functionele sites’ vertegenwoordigd. Voorbeelden zijn Google, NS, Postbank, Rabobank en De Telefoongids. Ook blijken sites met een ‘rijke content’ vertegenwoordigd. Voorbeelden hiervan zijn Ilse, Lycos, MSN, de Publieke Omroep, Planet, RTL en De Telegraaf. Tot slot is de categorie ‘e-commerce’ vertegenwoordigd in de top 20 met ANWB, KPN en Wehkamp.

Algemene regel is ook dat sites die het KISS (3) model hanteren op een ruime belangstelling kunnen rekenen. Een goed doordacht functioneel ontwerp, waar minimalisme hoog in het vaandel staat, scoort goed. Enkele voorbeelden zijn Google, Marktplaats, Startkabel en Startpagina/Pagina.nl.

Voor 2004 verwacht Multiscope de sterkste groei voor Entertainment, E-commerce en ‘Actie / Sales Promotion’ geori?nteerde sites. Door de steeds verder stijgende breedband penetratie lijken Entertainment sites goede kansen te hebben. E-commerce mag zich na enkele slechte jaren weer verheugen in meer belangstelling. Wehkamp stijgt twee plaatsen en buiten de top 20 weten ook Bol en Neckermann een stevige groei te realiseren. Tot slot komen er steeds meer sites die een eenmalige of continu doelstelling hebben om de verkoop van producten te bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn Probeernu en Testnet. Daarnaast zijn in deze categorie een aantal kleinere sites in opmars. Het komende jaar zal leren of de sites in de opkomende categorie?n ook een plaats in de top 20 kunnen realiseren.

Verantwoording ranglijst

Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de ‘top 20 sites van 2003’ te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2002 t/m november 2003 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers. Sites die in de loop van het jaar zijn overgegaan naar een andere partij of een naamswijziging hebben doorgevoerd zijn met de nieuwe naam opgenomen.

Bron:

http://www.multiscope.nl/

Notes:

(1) In deze ranglijst worden verschillende url’s samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:

– verschillende subdomeinen van ??nzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

– dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

– sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein (vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

(2) Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend. Voor MSN wordt de zogenaamde ‘fout’ pagina van Internet Explorer, die weergegeven wordt als men een foutieve URL intikt, niet meegeteld bij het samenstellen van de ranking.

(3) Keep It Simpel Stupid

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Belangrijke opmerking bij het onderzoek van Multiscope is dat het gaat om een meting onder thuisgebruikers!


    15 december 2003 om 12:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!