• E-mail
    wordt gesponsord door

Tips voor een goede welkomstcampagne: de allereerste indruk

Tips voor een goede welkomstcampagne: de allereerste indruk

Als marketeer wil je natuurlijk een zo groot mogelijke database met kwalitatieve nieuwsbriefinschrijvers. Elke nieuwsbriefinschrijver is er weer één. Om de nieuwsbriefinschrijver zo lang mogelijk vast te houden, is het belangrijk dat je een onuitwisbare eerste indruk maakt met de allereerste e-mail die de ontvanger in zijn inbox krijgt. Want een eerste indruk maak je maar één keer! Dit kun je doen met een welkomstmail of welkomstflow (een reeks aan mails). In dit artikel lees je hoe je die onvergetelijke indruk maakt met een top-welkomstflow. 

Redenen waarom je vandaag nog een welkomstmail of -flow moet maken

Hogere open rate

Een goede welkomstmail heeft een open rate van circa 60 procent (data op basis van analyse van de inzet van dit type e-mail voor onze klanten). Het inzetten van een welkomstmail of flow heeft veel invloed op de open rate van je toekomstige mails. Je geeft de inschrijver in de welkomstmail een goede indruk van wat hij kan verwachten van je mails. Wanneer de verwachting voldoet aan zijn wensen, is de inschrijver eerder geneigd je toekomstige nieuwsbrieven te openen en verhoog je je open rate zo met een paar procent.

Langere inschrijfduur

Wanneer je de nieuwsbriefinschrijver zo snel mogelijk bindt aan je bedrijf met een goede welkomstflow, zal hij langer ingeschreven blijven voor je mailings. Het is dus van belang om snel te handelen wanneer iemand zich heeft ingeschreven. Wanneer een gemiddelde nieuwsbriefinschrijver bijvoorbeeld €5,- per maand opbrengt, is het snel uitgerekend wat het oplevert wanneer je de inschrijver langer met je bedrijf bindt.

Hogere sales

Met een goede welkomstflow kun je een lead subtiel begeleiden naar het doen van een eerste aankoop. Hierbij is goede content cruciaal! Begin subtiel en eindig je flow met een harde call to action.

Relatie bouwen 

Je begroet je nieuwe inschrijver direct op een vriendelijke manier. Hiermee bouw je al direct aan de relatie met je (toekomstige) klant.

Het proces verloopt automatisch 

Alle bovenstaande voordelen kun je bereiken door eenmalig tijd te investeren in het uitdenken van een goede flow en het ontwikkelen van relevante content. In de meeste e-mailmarketing pakketten kun je een welkomstmail of flow automatisch laten triggeren. Ideaal.

Overtuigd? Dit zijn de stappen:

  1. Verplaats je in de nieuwsbriefinschrijver. Ga op onderzoek uit en bedenk je waarom iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Is hij zich aan het oriënteren op de aankoop van een product of vindt hij de blogs die je schrijft erg leuk? Kortom: inventariseer wat de gemiddelde informatiebehoefte is van iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief.
  2. Teken je mail en/of flow uit. Start je met 1 mail? Welke informatie wil je hierin kwijt? Voorkom een overkill aan informatie. Wanneer je direct een flow maakt, kun je alle info uitstrijken over een langere periode. Het is ideaal om hiermee de inschrijver subtiel te begeleiden naar een eerste aankoop. Bedenk goed hoe je dit wilt doen.
  3. Verzamel en ontwikkel content. Je content moet goed en relevant zijn wil je succesvol een welkomstmail of flow inzetten. Besteed zorg en aandacht aan tekst en beeld.
  4. Zet de mails in elkaar en bouw de flow.
  5. Bepaal wanneer de mail of flow voor jou succesvol is. Bij welke resultaten ben je tevreden?
  6. Testen. Test de mail(s) en flow goed door. Werken alle linkjes, worden alle mails op het juiste moment verstuurd en worden de juiste profielvelden gewijzigd (bijvoorbeeld dat de nieuwsbriefinschrijving op “ja” komt te staan).
  7. Live zetten. Zet het proces op actief en houd goed in de gaten of alles goed werkt.
  8. Evalueren. Houd de resultaten goed in de gaten. Voldoen ze aan je verwachtingen? Wat kan er beter?
  9. Testen. Natuurlijk wil je een optimaal werkende flow. Test welke content het beste werkt, hoeveel tijd er tussen de verschillende mails moet zitten, de lengte van de flow, et cetera.
  10. Optimaliseren. Blijf op basis van je resultaten en tests altijd de mail of flow optimaliseren, maar check sowieso eens in de paar maanden of de gehele flow nog naar behoren werkt.

Heb je zelf nog aanvullende tips? Deel ze in de comments. 

Credits afbeelding: Nathan, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
4


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.